Sto Timoni

Jeep Compass 4xe (δοκιμή): και υβριδικό και τετρακίνητο

Mε το δικό του τρόπο ενσωματώνει τις σταθερές αξίες της Jeep το plug-in υβριδικό Jeep Compass 4Xe καθώς η τετρακίνηση και η συν αυτή αυξημένες δυνατότητες κινήσης εκτός δρόμου επιτυγχάνονται με έναν πιο πράσινο τρόπο από ένα SUV που δείχνει και είναι εξαιρετικά καλοφτιαγμένο

Για να μην μείνετε με την απορία, θα πρέπει εξαρχής να πούμε ότι όπως συνηθίζεται στις μέρες μας στα επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα που διαθέτουν κίνηση και τους τέσσερις τροχούς, το πολυπόθητο 4X4 επιτυγχάνεται στο Jeep Compass 4Xe με τη βοήθεια ενός επιπλέον ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς. Ωστόσο δεν είναι αυτό το μοναδικό αξιοπρόσεκτο χαρακτηριστικό του εν λόγω SUV. Υπάρχει και κάτι άλλο: το Compass 4Xe αποδεικνύεται εξαιρετικά καλοφτιαγμένο και καταφέρνει να σε πείσει ότι αποτελεί μία βαριά ποιοτική κατασκευή που αντέχει στη σκληρή χρήση.

Οι χώροι είναι μεγάλοι, πίσω κάθεσαι πολύ άνετα και έχεις χώρο να απλώσεις και τα πόδια σου, ενώ υπάρχουν βολικές θήκες και στις εμπρός πόρτες και στις πίσω. Στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει μία μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής που παραπέμπει στο αντίστοιχο σύστημα infotainment ενώ ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα που παραπέμπει – σε μία από τις διαμορφώσεις του – σε πιλοτήριο αεροσκάφους σε κάποια από τις διαμορφώσεις, με έναν απίστευτο αριθμό ενδείξεων, αλλά ευτυχώς μπορεί κανείς να επιλέξει μία πιο λιτή απεικόνιση. Άφθονες δυνατότητες προσφέρει στον τομέα της συνδεσιμότητας το σύστημα uconnect, αν και στον τομέα της εργονομίας του χειρισμού δηλαδή του uconnect θα θέλαμε κάτι καλύτερο. Έχετε υπόψη σας ωστόσο ότι αυτός είναι ένας τομέας στον οποίο πάσχουν τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα infotainment…

Στον δρόμο τώρα έχουμε μία ανάρτηση ένα «κλικ» πιο σφιχτή από αυτή που ξέρουμε από τις απλές προσθιοκινητές εκδόσεις του Jeep Compass. Αυτό έχει να κάνει βέβαια με τον ηλεκτροκινητήρα και την μπαταρία 11,4 kWh που βρίσκονται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου εξασφαλίζοντας την πολυπόθητη – και θα λέγαμε την απαραίτητη για μία εταιρεία σαν την Jeep – τετρακίνηση.

Σημειώστε ότι το σύστημα κίνησης περιλαμβάνει έναν υπετροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων, που ανήκει στη νέα οικογένεια κινητήρων Global Small Engine (GSE) της Fiat Chrysler Automobiles, με 180 ίππους και μέγιστη ροπή 270 Nm, ενώ η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα, φτάνει τους 60 ίππους και η ροπή του τα 250 Nm, που είναι μάλιστα διαθέσιμα κατά την εκκίνηση, με το πρώτο πάτημα του γκαζιού.

Το πώς ενεργοποιείται η τετρακίνηση είναι κάτι με το οποίο οδηγός δεν ασχολείται αφήνει τα πράγματα στο Auto και όλα γίνονται αυτόματα πριν από αυτόν για αυτόν. Πάντως έχει πάντα στη διάθεσή του επιπλέον κάποιες επιλογές: έχει δηλαδή τη δυνατότητα και να μπλοκάρει την τετρακίνηση (4WD Lock) αλλά και να επιλέξει το “4WD Low” που αυξάνει την ελκτική δυνατότητα, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και δυνατότητα ανάβασης σε έδαφος μεγαλύτερης κλίσης.

Βεβαίως, στη συγκεκριμένη έκδοση που οδηγήσαμε το αυτοκίνητο φορούσε ασφάλτινα λάστιχα 225/45 R19 99H. Οπότε κάποιος που θα ήθελε να ασχοληθεί πιο συστηματικά με το άθλημα που λέγεται off-road είναι καλύτερα να επιλέξει την έκδοση Trailhawk που εκτός των κατάλληλων ελαστικών διαθέτει και μία σειρά άλλα στοιχεία που διευκολύνουν την κίνηση εκτός δρόμου – όπως η ακόμα μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος.

Γιατί το συγκεκριμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης προσφέρει σίγουρα μεγαλύτερες δυνατότητες από ένα σύνηθες, αντίστοιχης φιλοσοφίας σύστημα ηλεκτρικής τετρακίνησης. Χωρίς όμως τα σωστά λάστιχα κάποιες από αυτές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν. Πάντως, για να μη σας τρομάξουμε, οφείλουμε να πούμε ότι τα ασφάλτινα Goodyear Eagle που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας προσφέρουν πολύ καλό κράτημα στην άσφαλτο και έχουν σχετικά ικανοποιητική απόδοση στο χώμα – αλλά μέχρι εκεί! Όποιος θέλει πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του Jeep Compass 4xe είναι καλό να φορέσει στο αυτοκίνητό του ένα πιο ελαστικό “M+S” – και αυτό είναι κάτι που δεν αφορά μόνο το Compass αλλά και όλα τα SUV της αγοράς.

Στα μεγάλα υπέρ του Jeep Compass 4xe θα πρέπει να συμπεριλάβουμε το γεγονός ότι κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ υπάρχει μία ρεζέρβα κανονικότατων διαστάσεων – και αυτό είναι ένα ζωτικής σημασίας στοιχείο για ένα SUV. Διότι στην περίπτωση που είτε υπάρχει ρεζέρβα ανάγκης είτε δεν υπάρχει ρεζέρβα καθόλου, προκύπτει ένα τεράστιο ζήτημα διαχείρισης της μικρής κρίσης που προκαλείται από το σκίσιμο ενός ελαστικού από μια πέτρα που θα βρεθεί σε κάποια δασική διαδρομή.

Για το τέλος αφήσαμε τον υβριδικό χαρακτήρα του Compass. Εδώ προσφέρεται η δυνατότητα κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, με μηδενικούς ρύπους δηλαδή, θεωρητικά για 50 χιλιόμετρα με την προϋπόθεση ότι το πρωί ξεκινάει κανείς να πάει στη δουλειά του έχοντας φορτίσει το βράδυ την μπαταρία – η οποία σημειωτέον φτάνει στο 100% της χωρητικότητας της αρκετά γρήγορα, ακόμα και με σύνδεση σε μία απλή πρίζα σούκο.

Στην πράξη μπορεί κανείς να υπολογίσει ότι η μπαταρία φτάνει στην καλύτερη περίπτωση για περίπου 40 χιλιόμετρα κίνησης αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, πριν αυτή αδειάσει και αναλάβει δράση ο βενζινοκινητήρας. Για να συμβεί αυτό πρέπει κανείς να έχει επιλέξει την επιλογή ηλεκτρικής λειτουργίας.

Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να έχει αφήσει την Hybrid λειτουργία (που επιλέγει μόνο του το σύστημα) οπότε κατά περίπτωση συνδυάζονται οι δύο κινητήρες εξασφαλίζοντας κατανάλωση πολύ χαμηλή για τα δεδομένα και τον όγκο του αυτοκινήτου – η οποία μπορεί να είναι της τάξης των 6,0 λίτρων για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα. Έχοντας, βέβαια, υπόψη ότι με άδεια μπαταρία στα επόμενα χιλιόμετρα η κατανάλωση ενδέχεται να ξεπεράσει τα 8,0 λίτρα/100 χλμ. Κατά συνέπεια μπορεί κανείς να εξασφαλίσει χαμηλή κατανάλωση εφόσον φορτίζει καθημερινά και με συνέπεια την μπαταρία του αυτοκινήτου του

Στις αδυναμίες του υβριδικού Compass θα πρέπει να συμπεριλάβουμε, πέραν των όποιων εργονομικών ατελειών αφορούν τη χρήση του infotainment, την περιορισμένη ορατότητα που προσφέρει το στενό πίσω τζάμι και τις απότομες αντιδράσεις της ανάρτησης στις λακκούβες (τη δική τους ευθύνη έχουν σε αυτό και οι 19άρες ζάντες).

Στα υπέρ του Jeep Compass 4xe των 240 ίππων η ευκολία οδήγησης προσφέρει το αυτόματο κιβώτιο, οι επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,3’’), ο πλούσιος εξοπλισμός και τα φορολογικά οφέλη (με λιανική τιμή προ φόρων κάτω των 40.000 ευρώ και εκπομπές CO2 χαμηλότερες των 50 g/km, ο φόρος είναι μηδενικός για χρήστες εταιρικού αυτοκινήτου). Η τιμή φτάνει τα 48.800 ευρώ για την έκδοση “Limited” της δοκιμής μας. Σημειώστε πάντως ότι διαθέσιμη είναι και η πιο προσιτή εκδοχή “Night Eagle” του υβριδικού Compass με 190 ίππους και τιμή 44.900 ευρώ.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150 ps
Βενζινοκινητήρας (cm3) 1332
Ισχύς (ps[kW]/rpm) 180[132]/5750
Ηλεκτροκινητήρας (ps[kW]/rpm) 60[44]/4000
0-100 km/h 7,3’’
Ταχύτητα (km/h) 200
Κατ/ση*(l/100 km) 2,2-2,3
CO2 (g/km) 42-47
M x Π x Y** 4394 x 1874 x 1679 mm
Πορτμπαγκάζ 420/1230 λίτρα
Βάρος 1935 kg
Τιμή*** € 48.800
*Τυποποιημένη κατανάλωση (WLTP, overall)
**Μέγιστο μήκος Vignale 4629)
***Τιμή έκδοσης Titanium

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930