Sto Timoni

Ford Puma: Το «μικρό» SUV των μεγάλων απαιτήσεων (δοκιμή)

Το νέο Ford Puma, στην έκδοση Titanium με τους 125 ίππους και την ήπια υβριδική τεχνολογία ανεβάζει ψηλά τον πήχη στον τομέα της απόδοσης και προσφέρεται για οδηγούς, που θέλουν κάτι παραπάνω από ένα ασφαλές μεταφορικό μέσο.

Αν και το έχουμε ξαναπεί, από την δημοσιογραφική ακόμα παρουσίαση του μοντέλου, στις αρχές της χρονιάς, θα πρέπει να το επαναλάβουμε: το Puma είναι ένα εντελώς νέο SUV, που δεν αποτελεί διάδοχο/αντικαταστάτη κάποιου μοντέλου της Ford, παρά το γεγονός ότι υπήρξε ένα καλό, μικρό και προσιτό τρίθυρο κουπέ με το όνομα Puma τη δεκαετία του 90.

Το Puma του 21ου αιώνα είναι ένα διαφορετικό αυτοκίνητο, μεγαλύτερο σε όγκο, ψηλότερο και με εντελώς άλλο χαρακτήρα. Έρχεται, δε, να διεκδικήσει μια θέση στην πλέον ανταγωνιστική κατηγορία της αγοράς, αυτήν των λεγομένων B-SUV, όπου «καραδοκούν» αντίπαλοι όπως τα Citroen C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic, Nissan Qashqai, Peugeot 2008, Renault Captur, VW T-Roc αλλά και T-Cross κλπ. έχοντας, κατά κάποιον τρόπο «συμπολεμιστή» του το ήδη γνωστό Ford Ecosport που διαφοροποιείται ελαφρώς (όντας ψηλότερο και με πιο χωμάτινο προφίλ) και παραμένει κανονικά στην γκάμα της εταιρείας.

To αν θα χαρακτηρίσεις το νέο Ford Ford Puma SUV ή Crossover ελάχιστη σημασία έχει. Αυτό που μετράει είναι ότι είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της εποχής, με εκείνη την απόσταση από το έδαφος (165 mm) που σου επιτρέπει να κινείσαι με άνεση σε χωματόδρομους και εκείνη την τεχνολογία (ήπια υβριδική – mild hybrid) που του επιτρέπει να δηλώνει παρών στις εξελίξεις.

Εμείς, στη συγκεκριμένη περίπτωση, οδηγήσαμε το Puma 1.0 Ecoboost με τους 125 ίππους, στην έκδοση Titanium, που παρά το γεγονός ότι είναι πλούσια εξοπλισμένη είναι και η “βασική”.

Πολύ ωραίο στιλ…

Από τα βασικά προσόντα του Puma είναι αναμφίβολα το design, που όσο κι αν κάθε φορά λέμε ότι είναι θέμα υποκειμενικό φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση παίζει ιδιαίτερο ρόλο στην αποδοχή του από το κοινό. Ενδεχομένως κάποιοι να πουν ότι έχει «δανειστεί» στοιχεία από… Porsche, τουλάχιστον ως προς την εξωτερική σχεδίαση, αλλά το πόσο κακό είναι αυτό σηκώνει πολλή κουβέντα. Γιατί το να έχεις μια εταιρία με προϊόντα μαζικής κατανάλωσης να παραπέμπουν σε κάτι τόσο premium μπορεί και να αποτελεί επιτυχία…

Βεβαίως η ουσία δεν είναι αυτή. Σημασία έχει να σου αρέσει αυτό που βλέπεις, αυτό που έχεις αγοράσει και στον τομέα αυτόν φαίνεται ότι το νέο Ford Puma, με μια ανάγλυφη σιλουέτα που παραπέμπει όντως σε αιλουροειδές λες και προσπαθεί να δικαιολογήσει το όνομά του, δεν τα πηγαίνει καθόλου άσχημα. Όπως έχει και μία σημασία όταν οδηγείς, να βρίσκεσαι σε ένα χώρο που επίσης σε εμπνέει. Καθισμένος στη θέση του οδηγού αντιλαμβάνεσαι ότι τη συγγένειά του με το Fiesta, το Puma δεν την κρύβει, καθώς το ταμπλό προέρχεται ουσιαστικά αυτούσιο από το δημοφιλές σουπερμίνι της Ford.

Αντίστοιχη αίσθηση αποκομίζεις και από την ποιότητα, που στην τελευταία γενιά των μοντέλων της εταιρίας, βλέπεις να βαίνει βελτιούμενη. Καλής, λοιπόν, ποιότητας μαλακό πλαστικό εναλλάσεται με σκληρότερα τμήματα και ύφασμα για να προσφέρει ένα σαλόνι που ανταποκρίνεται στην τιμή του αυτοκινήτου.

Χώροι για όλους

Για τους αισθητά μεγαλύτερους σε σχέση με το Fiesta χώρους «ευθύνεται» το αυξημένο κατά 95 μεταξόνιο (2.588 mm), χάρη στο οποίο το Ford Puma είναι σε θέση να φιλοξενήσει με λογική άνεση τέσσερις μεγαλόσωμους ενήλικους. Ο χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι των πίσω επιβατών είναι επαρκής ενώ οι εμπρός επιβάτες κάθονται, όπως είναι φυσικό, ακόμα πιο άνετα – με την οροφή να είναι διαμορφωμένη με δύο μεγάλες κοιλότητες πάνω από τα κεφάλια τους δημιουργώντας την αίσθηση του ακόμα μεγαλύτερου εσωτερικού ύψους.

Θήκες για μικροπράγματα υπάρχουν αρκετές: Έχουμε, λοιπόν, δύο μεγάλες ποτηροθήκες μεταξύ των εμπρός καθισμάτων, μία μάλλον μέτριας χωρητικότητας κονσόλα κάτω από τα χειριστήρια του κλιματισμού, καθώς και πλαϊνές θήκες στις εμπρός πόρτες, που όμως δεν έχουν τη διαμόρφωση εκείνη που επιτρέπει να τοποθετήσεις κάποιο μπουκάλι, ενώ υπάρχουν και διχτάκια στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων.

Θετικό συνολικά πρόσημο θα πρέπει να βάλουμε και στην εργονομία, κάνοντας ακόμα μία σημείωση σχετικά με την ύπαρξη φυσικών χειριστηρίων και για το ηχοσύστημα, αλλά και για τον κλιματισμό, γεγονός που διευκολύνει το χειρισμό τους και συμβάλλει στο να αποσπάται λιγότερο η προσοχή του οδηγού από το δρόμο.

Ενώ ο όμορφος, πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3’’, που αλλάζει εμφάνιση ανάλογα με την επιλογή λειτουργίας του οχήματος από τον οδηγό, είναι και πλήρης, και άκρως εργονομικός. Όλες οι ενδείξεις του είναι ευανάγνωστες και – οφείλουμε να επισημάνουμε στο σημείο αυτό – εύκολα αναγνωρίσιμες και από τους πρεσβύωπες οδηγούς. Σημειώστε μόνον ότι ο πίνακας αυτός δεν είναι στάνταρ στην έκδοση Titanium.

Ένα αλλιώτικο πορτμπαγκάζ

Στα ισχυρά σημεία του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται αναμφίβολα και το πολυδιαφημισμένο πορτμπαγκάζ με τον διπλό πάτο, που από κάτω από το δεύτερο πάτωμα του κρύβει έναν μεγάλο χώρο, τον megabox, ο οποίος χωρά ακόμα 80 λίτρα αποσκευών/αντικειμένων – και επειδή είναι στεγανός/αδιάβροχος και διαθέτει τάπα αποστράγγισης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ποικιλοτρόπως… Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για κορυφαία συνολική χωρητικότητα 456 λίτρων, αλλά και δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων αυξημένου ύψους (με την αξιοποίηση του megabox).

Το κάτι παραπάνω σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ως προς την πρακτικότητα έρχεται να προσφέρει η μαλακή εταζέρα – πατέντα της Ford – η οποία δεν αφαιρείται, παραμένει «ενσωματωμένη» στην πέμπτη πόρτα, απαλλάσσοντας τον οδηγό από ένα βάλε-βγάλε το οποίο πολλές φορές δημιουργεί προβλήματα σε σχέση με το που θα την αποθηκεύσεις. Επιπλέον σε απαλλάσσει και από το άγχος του αν κλείνει η πόρτα, αφού όντας εύκαμπτη, η εταζέρα αυτή προσαρμόζεται στον όγκο των αποσκευών και τις καλύπτει αποτελεσματικά, κρύβοντάς τες από τα αδιάκριτα βλέμματα.

Το μεγάλο προσόν

Μεγάλο πλεονέκτημα του αυτοκινήτου αποτελεί ο καταξιωμένος, πλέον, τρικύλινδρος turbo χιλάρης Ecoboost κινητήρας των 125 ίππων, ένας πολύ compact κινητήρας, που έχοντας ενσωματώσει και την mild hybrid τεχνολογία βρίσκεται τελικά να είναι και ισχυρός, και εξαιρετικά οικονομικός. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι η κατανάλωση στo trip computer ελάχιστα ξεπερνούσε ελάχιστα τα 7,0 λίτρα/100 χλμ. όταν επιστρέψαμε το αυτοκίνητο μετά από ένα 7ήμερο test drive, με τη συντριπτική πλειοψηφία των μετακινήσεων να αφορούν το περιβάλλον της πρωτεύουσας – και αυτή είναι σίγουρα μία πολύ καλή επίδοση. Από την άλλη μεριά πρόκειται για ένα μηχανικό σύνολο που σου επιτρέπει να κινηθείς σβέλτα, αξιοποιώντας και το «θετικό» κιβώτιο ταχυτήτων που δεν προβληματίζει στις γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων.

Προφανώς στην παραπάνω εικόνα το δικό του ρόλο παίζει ο μικρός ηλεκτροκινητήρας 48V που παρεμβαίνει ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης για να προσφέρει τη δική του ισχύ (11,5 kW) σε βοήθεια του βενζινοκινητήρα – κάτι που έχει ιδιαίτερη αξία στις χαμηλές κυρίως και στις μεσαίες στροφές. Ο οδηγός δεν έχει να κάνει κάτι, όλα γίνονται αυτόματα προς όφελός της απόκρισης στο γκάζι.

 

Οδηγοκεντρικό…

Η ανάρτηση τώρα καταφέρνει να ισορροπεί με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο ανάμεσα στην άνεση και στην οδική συμπεριφορά. Γιατί στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το Ford, που διεκδικεί με αξιώσεις την κορυφή της κατηγορίας είναι πολύ σωστά στημένο, έχει μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης γέρνει πολύ λίγο στις στροφές και όταν πιεστεί γλιστράει ελάχιστα και πολύ προοδευτικά – αλλά αυτό είναι κάτι που αργεί να συμβεί έτσι κι αλλιώς. Και σίγουρα δεν επιφυλάσσει εκπλήξεις σε μια δύσκολη στιγμή. Το τιμόνι, τέλος, έχει σωστή αίσθηση συμβάλλοντας – και αυτό – στο να δημιουργείται τελικά η εικόνα του «οδηγοκεντρικού» αυτοκινήτου, που η Ford έχει καταφέρει να χτίσει λίγο-πολύ για όλα τα μοντέλα της – και κάνει, φυσικά, ότι μπορεί για να την διατηρήσει – ενώ πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησαν και τα φρένα του αυτοκινήτου.

Σημειώστε ότι συμπεριφορά του αυτοκινήτου αλλάζει χαρακτηριστικά με την επιλογή του αντίστοιχης λειτουργίας: Διαθέσιμα είναι 5 διαφορετικά προφίλ: Normal, Eco, Sport, Slippery, Trail και Sport, με την τελευταία επιλογή να κάνει πιο άμεσο το τιμόνι (που στη νορμάλ λειτουργία μπορεί και να σας είχε φανεί κάπως ελαφρύ για τα δεδομένα της Ford) και να αλλάζει και την απόκριση του κινητήρα.

Εν κατακλείδι

Από μία άποψη το νέο Ford Puma είναι ένα αυτοκίνητο για όλες τις δουλειές. Συμπεριφέρεται ως άψογο επιβατικό στην άσφαλτο, ενώ κινείται με αξιοπρέπεια στους χωματόδρομους, είναι λογικά ευρύχωρο και πρωτότυπα πρακτικό, είναι ευέλικτο λόγω των compact διαστάσεών του αλλά πραγματοποιεί και μεγάλα ταξίδια με άνεση, είναι επίσης και γρήγορο, αλλά ταυτοχρόνως και οικονομικό. Και προσφέρεται τελικώς σε μια τιμή που δεν είναι η χαμηλότερη της αγοράς, αλλά δικαιολογείται πλήρως από τον εξοπλισμό του. Ενώ δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί επιπλέον προσόν η 8ετής εργοστασιακή εγγύηση που επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη που δείχνει η Ford στο μικρό της SUV…

Από την άλλη, αναζητώντας τα μειονεκτήματά του θα σταματούσαμε ίσως στις στενές θήκες στις πόρτες, ή στη χαμηλή γραμμή της οροφής, που οδηγεί σε σχετικώς πιο στενά πλευρικά κρύσταλλα και αναγκάζει τους πιο ψηλούς να δοκιμάσουν την ευλυγισία τους κατά την είσοδό τους στο πίσω κάθισμα. Δεν είναι λοιπόν «τέλειο», αλλά έχει και μια-δυο παραξενιές, ίσα-ίσα για να το αγαπήσει παραπάνω ο οδηγός του που θα εκτιμήσει όχι απλώς το κορυφαίο του κράτημα στην άσφαλτο, αλλά και τη συνολικότερη αίσθηση που εισπράττει στο τιμόνι. Γιατί εντέλει, το νέο Ford Puma είναι ένα SUV που δημιουργήθηκε με γνώμονα τα «θέλω» εκείνου του οδηγού που θέλει να αντλεί και κάποια στοιχειώδη απόλαυση από την οδήγηση.

ΥΠΕΡ

Επιδόσεις, χαμηλή κατανάλωση, οδική συμπεριφορά – φρένα, άνεση, εξοπλισμός, χώροι, ποιότητα

ΚΑΤΑ

Εργονομικές μικροατέλειες

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κυβισμός (cm3) 999
Ισχύς (PS / rpm) 125/6000
0-100 km/h 9,8’’
Ταχύτητα (km/h) 191
Κατανάλωση*(lit./100 km) 5,5
Εκπομπές CO2* 124
M x Π x Y (mm) 4186 x 1805 x 1554
Πορτμπαγκάζ (lit.) 456 (με “megabox”)
Τιμή** € 20.932

*Ελάχιστη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, κατά WLTP
**Έκδοση “ Titanium” με αυτόματο σύστημα κλιματισμού (EATC), 5 διαφορετικά Drive Modes, σύστημα πλοήγησης & ηχοσύστημα με οθόνη αφής 8”, Ford SYNC 3 µε Κλήση Έκτακτης Ανάγκης, Ζάντες ελαφρού κράματος 17”, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, αυτόματη εναλλαγή μεγάλης σκάλας προβολέων, ηλεκτρ. αναδιπλούμενους καθρέφτες, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος και ένα πακέτο υποβοήθησης της οδήγησης με σύστημα διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, αποφυγής σύγκρουσης με ανίχνευση οχημάτων, πεζών και δικυκλιστών κλπ. Για τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 12,3″ TFT LCD πρέπει να «ανέβετε» στην έκδοση “ST-Line” που κοστίζει €21.102, ενώ η ακόμα πλουσιότερη “ST-Line X” (€23.850) διαθέτει – επιπλέον της Titanium – Adaptive Cruise Control, αυτόματο σύστημα παρκαρίσματος με εμπρός-πίσω αισθητήρες και κάμερα οπισθοπορείας, ζάντες ελαφρού κράματος 18” με ελαστικά 215/50R18, σπορ ανάρτηση κ.ά.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Νοέμβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930