Sto Timoni

6 Peugeot που κατέκτησαν την κορυφή

Σημάδεψαν την εποχή τους γράφοντας τη δική τους ιστορία στο χώρο του αυτοκινήτου: από το 504 έως το νέο 208, έξι PEUGEOT κατέκτησαν τον τίτλο του “Car Of The Year”

Η ανάδειξη του νέου Peugeot 208 σε ευρωπαϊκό “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2020” στις 2 Μαρτίου στη Γενεύη – που θυμίζουμε ότι ακολούθησε τη βράβευσή του από Έλληνες δημοσιογράφους του ειδικού τύπου ως «Αυτοκίνητο του 2020», τον Δεκέμβριο, φέρνει την Peugeot να έχει στο ενεργητικό της 6 ευρωπαϊκούς τίτλους. Γεγονός που λειτουργεί ως αφορμή για μια αναδρομή στο παρελθόν, τόσο στο πλέον πρόσφατο, όσο και στο πιο μακρινό, στη δεκαετία του ’60, όταν η γαλλική εταιρία έκανε την αρχή…

Το ιδιαίτερης αισθητικής τετράθυρο οικογενειακό Peugeot 504 έκανε λοιπόν την αρχή το 1969, για να ακολουθήσει το επίσης σεντάν Peugeot 405 (1988), τα μικρομεσαία Peugeot 307 (2002) και Peugeot 308 (2014), το SUV Peugeot 3008 (2017) -που ήταν και το πρώτο SUV που κέρδισε το συγκεκριμένο ευρωπαϊκό βραβείο από την δημιουργία του θεσμού το 1964 μέχρι σήμερα – και να φτάσουμε στο ήδη δημοφιλές σουπερμίνι Peugeot 208. Η μικρή ιστορική αναδρομή που ακολουθεί αποτελεί ταυτόχρονα και μια σύνοψη των εξελίξεων στην αυτοκινητοβιομηχανία, τα τελευταία πενήντα χρόνια.

Peugeot 504 (1969): τα όμορφα “μάτια της Σοφίας Λόρεν”

To 1969, το Peugeot 504 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που κέρδισε τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Διέθετε ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερεις τροχούς, μια καινοτομία της εταιρίας για αυτοκίνητο με μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς. Η μοναδική αισθητική του ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ του κέντρου σχεδιασμού Peugeot Style και του γνωστού οίκου Pininfarina. Όταν ολοκληρώθηκε το project o μεγάλος Ιταλός σχεδιαστής σχολίασε ότι το νέο μοντέλο “έχει τα μάτια της Σοφία Λόρεν”! Επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη αντοχή, το Peugeot 504 κατάφερε κερδίσει πολλές φορές σημαντικά αφρικάνικα ράλι, όπως το Σαφάρι της Ανατολικής Αφρικής, το Ράλι του Μαρόκο και το Ράλι Bandama. Διατηρήθηκε στη γραμμή παραγωγής από το1968 έως το 2005, κατασκευάστηκαν δε συνολικά 3.713.336 μονάδες, εκ των οποίων τα 2.644.326 ήταν σεντάν.

Peugeot 405 (1988): σχεδόν ομόφωνα

Δύο δεκαετίες περίπου αργότερα, το 1988, ένα άλλο σεντάν, το Peugeot 405, κατακτούσε τον τίτλο “Car of the Year” – και μάλιστα με διαφορά, αφού 54 από τα 57 μέλη του θεσμού, του έδωσαν την υψηλότερη βαθμολογία. Το 405 συνδύαζε το υψηλού επιπέδου κράτημα με τη χαρακτηριστική γαλλική άνεση, ενσωμάτωνε νέες τεχνολογίες, όπως το ABS και ο 1.9 υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας με 90 ίππους, ενώ προσφέρθηκαν εξ αρχής και εκδόσεις με σπορ αναρτήσεις.

Η ειδική έκδοση Mi16 υπήρξε σημείο αναφοράς στην κατηγορία, με 160 ίππους που προκύπταν με τη βοήθεια της πιο αποδοτικής τεχνολογίας κινητήρα της εποχής: τις 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο. Σε αυτό το μοντέλο, βασιζόταν η έκδοση coupé rally-raid (της οποίας τα μηχανικά του μέρη προέρχονταν από το 205 Turbo 16) με την οποία ο Ari Vatanen κέρδισε το περίφημο Παρίσι-Ντακάρ, το 1989 και το 1990. Ο ίδιος ο Ari Vatanen, ήταν αυτός που με μια έκδοση που προέρχονταν από το 405 T16, κέρδισε την φημισμένη ανάβαση Pikes Peak International Hill Climb στο Κολοράντο των ΗΠΑ, το 1988 και το 1989. Όλοι θυμούνται αυτό το επίτευγμα χάρη στην ταινία «Climb Dance», η οποία «εξιστορεί» παραστατικότατα τη θρυλική ανάβασή του.

Το Peugeot 405 υπήρξε πραγματικά δημοφιλές, καταγράφοντας περισσότερες από 5 εκατομμύρια πωλήσεις.

Peugeot 307 (2002): αναβάθμιση

Το Peugeot 307 χαρακτηριζόταν από εξαιρετική ισορροπία και αναβαθμισμένη ποιότητα κατασκευής σε μια κατηγορία που άλλαζε με το λανσάρισμα μιας νέας γενιάς από συμπαγή, ψηλά και ευρύχωρα μοντέλα. Το ελκυστικό του design ήταν εμπνευσμένο από το Peugeot 206, αλλά προσέφερε καλύτερη ορατότητα χάρη στο μεγάλο του παρμπρίζ, ενώ το ευρύχωρο, λειτουργικό και ευπροσάρμοστο εσωτερικό του ήταν εμπνευσμένο από τον κόσμο των MPV. Το Peugeot 307 ήταν εξοπλισμένο με τον καθαρότερο diesel της εποχής, τον 2.0 HDi των 110 ίππων που διέθετε φίλτρο μικροσωματιδίων. Επιπλέον, το εν λόγω μοντέλο ήταν διαθέσιμο σε πλούσια γκάμα, σε εκδόσεις με 3, 4 και 5 πόρτες, Station Wagon, Coupe Cabriolet, ενώ άφησε το στίγμα του και στους αγώνες αυτοκινήτων με το 307 WRC, το οποίο διαδέχθηκε το 206WRC στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2004 και 2005. Συνολικά πουλήθηκαν περισσότερα από 3,7 εκατομμύρια Peugeot 307.

Peugeot 308 (2014): σημείο αναφοράς

Το 2014, η Peugeot μπαίνει σε μια καινούργια εποχή, χάρη στη νέα πλατφόρμα EMP2, από την οποία επωφελείται το νέο Peugeot 308, που έχοντας χαμηλότερο βάρος σε σχέση με τον προκάτοχό του προσφέρει ακόμα καλύτερη οδική συμπεριφορά και άνεση – σημείο αναφορά για την κατηγορία. Το cockpit του νέου 308, ενσωματώνει τώρα νέες τεχνολογίες, με τον πίνακα οργάνων ψηλά τοποθετημένο, επάνω από το σπόρ τιμόνι, και μια οθόνη αφής 9,7″. Είμαστε πια στην εποχή του Peugeot i-Cockpit®, που είναι εμπνευσμένο από το πρωτότυπο SR1 και προσφέρει μια ευχάριστη «αεροπορική» αίσθηση. Έτσι, δεν δυσκολεύτηκε να φτάσει τις 1,7 εκατομμύρια πωλήσεις, από το λανσάρισμά του, στα τέλη του 2013 μέχρι σήμερα.

Peugeot 3008 (2016): το πρώτο SUV…

Το πρώτο SUV που κερδίζει το βραβείο από την ίδρυση του θεσμού το 1964 είναι το Peugeot 3008, το αυτοκίνητο που σηματοδοτεί την μετακίνηση της μάρκας σε έναν πιο premium χαρακτήρα. Και καθώς το ένα βραβείο διαδέχτηκε το άλλο, το Peugeot 3008 βρέθηκε έχει να κατακτήσει 73 βραβεία μέχρι σήμερα.

Το Peugeot 3008 προσφέρει έναν εξαιρετικό συνδυασμό άνεσης και οδηγικής απόλαυσης, ενώ αναπόσπαστο χαρακτηριστικό του αποτελεί το Peugeot i-Cockpit® και ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών, που πλαισιώνονται από την υψηλών προδιαγραφών οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα που συνδυάζεται με τους πρωτότυπους διακόπτες «αεροπορικού» τύπου. Επιπρόσθετα το νέο Peugeot 3008 εισήγαγε μια σειρά τεχνολογικές καινοτομίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται τα τελευταίας γενιάς συστήματα άνεσης και υποβοήθησης, καθώς και πλήρη υποστήριξη σε επίπεδο διασύνδεσης. Από το λανσάρισμα του, τον Οκτώβριο 2016, έχουν πωληθεί 900.000 «κομμάτια».

Peugeot 208 (2020): ήδη δημοφιλές…

Το νέο Peugeot 208 ήρθε να ενισχύσει το premium προφίλ της μάρκας σε μία ιδιαίτερης σημασίας κατηγορία της αγοράς, αυτή των σουπερμίνι (segment-B), με υψηλή ποιότητα κατασκευής και τεχνολογία που ανοίγει τον δρόμο προς την ημι-αυτόνομη οδήγηση. Το λανσάρισμά του ξεχώρισε, καθώς ήταν από την πρώτη στιγμή όχι μόνο σε εκδόσεις με βενζινοκινητήρες και diesel, αλλά στην με αμιγώς ηλεκτρική έκδοση e-208. Το Peugeot e-208 αντιπροσωπεύει διαθέτει αυτονομία 340 km (σύμφωνα με το πρότυπο WLTP), ισχύ 100 kW (136 bhp), ροπή 260 Nm (διαθέσιμη από 0 km/h) και προσφέρει αξιόλογες επιδόσεις (0-100 km/h σε μόλις 8,1’’) αλλά και τρεις επιλογές οδήγησης: Sport, Normal και Eco.

Ήδη, το νέο σουπερμίνι της Peugeot βρίσκεται ψηλά στις πωλήσεις στην κατηγορία, με 130.000 παραγγελίες στην Ευρώπη, από το λανσάρισμα του μοντέλου τον Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι σήμερα, εκ των οποίων το 15% αφορά την ηλεκτρική του έκδοση..

Ο θεσμός του Αυτοκινήτου της Χρονιάς

60 ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι από 23 ευρωπαϊκές χώρες που ειδικεύονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποτελούν το σώμα των μελών του COTY. Ο αριθμός των εκπροσώπων μιας χώρας εξαρτάται από το μέγεθος της αγοράς, ενώ ο θεσμός αναδεικνύει ένα νικητή κάθε χρονιά. Το μοντέλο που κερδίζει το τρόπαιο είναι αυτό που θα επιδείξει την πιο αξιόλογη καινοτομία ανεξαρτήτως κατηγορίας, τύπου αμαξώματος και τιμής. Το βραβείο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς υπάρχει από το 1964 και είναι το παλαιότερο και πιο πολυπόθητο στον κόσμο της αυτοκίνησης.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031