Sto Timoni

Mazda R360 Coupe: Το μικρό με το μεγάλο ιστορικό αποτύπωμα

Ένα ασυνήθιστο – και κατά μία έννοια χαριτωμένο – μικρό coupe που παρουσιάστηκε 60 χρόνια πριν, το Mazda R360 αποτέλεσε ορόσημο στη δημοφιλή κατηγορία των “microcars” στην Ιαπωνία. Αυτό το μικρό αυτοκίνητο έπαιξε μεγάλο ρόλο στον καθορισμό του DNA της Mazda ως κατασκευαστή ιδιαίτερων, τόσο αισθητικά όσο και μηχανολογικά, μοντέλων που κοινό παρονομαστή είχαν (ή τουλάχιστον προσπάθησαν να έχουν) το λεγόμενο “fun-to-drive”.

Ελάχιστα γνωστό εκτός Ιαπωνίας, το Mazda R360 – που υπήρξε και το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της εταιρείας – έγινε best seller στην χώρα του ανατέλλοντος Ηλίου. Την πρώτη, μόλις μέρα του λανσαρίσματός του, το Μάϊο του 1960, πούλησε 4.500 «κομμάτια» και κατέλαβε σχεδόν τα 2/3 της ταχύτατα αναπτυσσόμενης κατηγορίας των “Κ-cars” (microcars) μέχρι το τέλος του ίδιου έτους και ταυτοχρόνως περισσότερο από το 15% ολόκληρης της ιαπωνικής αγοράς αυτοκινήτου.

Ήταν μία πολύ σημαντική στιγμή για την εταιρία Toyo Kogyo, την μετέπειτα Mazda Motor Corporation. Για τον τότε κατασκευαστή φορτηγών, ήταν η αρχή μίας νέας εποχής στην παραγωγή αντισυμβατικών αυτοκινήτων.

Bestseller με το καλημέρα…

Το R360 δεν ήταν το πρώτο ‘Κ-car’ της αγοράς, έγινε όμως αμέσως το πιο δημοφιλές χάρη στη μοντέρνα του εμφάνιση, το μειωμένο του βάρος, τη χαμηλή του κατανάλωση και την προσιτή του τιμή. Ωστόσο, παρά την καινοτόμο τεχνολογία και τα σχετικά ακριβά υλικά που χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του, η αποδοτικότητα της παραγωγής επέτρεψε στη Mazda να διατηρήσει την τιμή του χειροκίνητου R360 στα 300.000 γιεν (στη συνέχεια γύρω στα 830 δολάρια ΗΠΑ).

 

Όπως διαβάζουμε από το αρχείο της Mazda, το R360:

«Διέθετε έναν 4χρονο κινητήρα που ήταν αθόρυβος, δεν ρύπαινε πολύ και ήταν ιδιαίτερα οικονομικός, σε σύγκριση με τους 2χρονους κινητήρες που χρησιμοποιούσε τότε ο ανταγωνισμός. Ο δικύλινδρος V-twin των 360 κ.ε.κ. του R360 είχε ισχύ 12 kW/16 PS, τιμή όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, είχε όμως να κινήσει ένα αμάξωμα που ζύγιζε μόλις 380 kg. Η τελική του ταχύτητα έφτανε τα 90 χλμ/ώρα, που θεωρείτο ικανοποιητική για την κατηγορία, και υπεραρκετή δεδομένων των συνθηκών στους δρόμους της Ιαπωνίας των αρχών της δεκαετίας του 60.

Με τον περιορισμό των διαστάσεων (3,0 x 1,3 m) και της χωρητικότητας του κινητήρα (360 κ.ε.κ.), στα μοντέλα της κατηγορίας των K-cars, η Ιαπωνική κυβέρνηση, είχε στόχο να υποστηρίξει την τοπική βιομηχανία αυτοκινήτων, προωθώντας τη χρήση οικονομικών μοντέλων και βοηθώντας με αυτό τον τρόπο την ευρεία διάδοση της κτήσης & χρήσης ενός αυτοκινήτου, από όλους.»

Το  «κυνήγι των γραμμαρίων» από τη Mazda

Το R360 υπήρξε το ελαφρύτερο αυτοκίνητο στην κατηγορία του και – ταυτοχρόνως- το ελαφρύτερο 4θέσιο ΙΧ στον κόσμο.

«Η Mazda εξέτασε κάθε πιθανή λύση περιορισμού του βάρους. Oι μηχανικοί επέλεξαν να εφοδιάσουν τον κινητήρα που ήταν τοποθετημένος στο πίσω μέρος του R360, με αλουμινένια κυλινδροκεφαλή, ενώ το κιβώτιο και το κάρτερ ήταν κατασκευασμένα από κράμα μαγνησίου. Το καπό ήταν επίσης από αλουμίνιο, ενώ για το πίσω παράθυρο χρησιμοποιήθηκε ειδικό plexiglass. Το σασί τύπου μονοκόκ (σ.σ. εκείνο τον καιρό το δεδομένο σήμερα αυτοφερόμενο αμάξωμα έκανε τα πρώτα του βήματα), συνέβαλε και αυτό με τη σειρά του στον περιορισμό του βάρους, αλλά και στην εξασφάλιση επιπέδου ασφαλείας άνω του μέσου όρου.»

Αντισυμβατικό από την πρώτη στιγμή

«Μοναδική σε σχεδιασμό ήταν και η ανεξάρτητη ανάρτηση και στους 4 τροχούς, η ελαφριά κατασκευή της οποίας, περιόριζε δραστικά τους κραδασμούς και βελτίωνε σημαντικά το επίπεδο άνεσης, ειδικότερα σε ανώμαλο οδόστρωμα.  Πέρα από τον 4χρονο κινητήρα του, το R360 διέθετε χειροκίνητο κιβώτιο 4 ταχυτήτων ή ημιαυτόματο σύστημα μετάδοσης – με τον πρώτο αυτόματο μετατροπέα ροπής στην Ιαπωνία – που το έκανε να ξεχωρίσει από όλο τον ανταγωνισμό με τα χειροκίνητα κιβώτια των 3 ταχυτήτων εκείνης της εποχής.

Το δρόμο αυτό ακολούθησαν πολλά ακόμα εντυπωσιακά μοντέλα, από το Cosmo 110S, ή το Luce R130 μέχρι το Mazda RX-7 και RX-8, καθώς το σχεδιαστικό DNA της Mazda εξελίχθηκε στη φιλοσοφία Kodo των βραβευμένων μοντέλων του σήμερα.»

 

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031