Sto Timoni

Ford: “αυτόματοι” μηδενικοί ρύποι για τα plug in υβριδικά

Τη νέα τεχνολογία Geofencing λανσάρει τώρα η Ford στα επαγγελματικά μοντέλα της, ξεκινώντας από το φθινόπωρο με τα Transit Custom Plug-In Hybrid και Tourneo Custom Plug-In Hybrid, η οποία με τη συνδρομή του GPS ενεργοποιεί αυτόματα το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης μηδενικών εκπομπών ρύπων όταν τα οχήματα αυτά εισέρχονται σε γεωγραφικά οριοθετημένες περιβαλλοντικές ζώνες σε κέντρα πόλεων, ενώ μπορεί να τύχει εφαρμογής και σε περιοχές όπου βρίσκονται σχολεία ή παιδικές χαρές.

Διασφαλίζοντας ότι η νέα γενιά των plug-in υβριδικών επαγγελματικών οχημάτων λειτουργεί αμιγώς με ηλεκτροκίνηση και μηδενικές εκπομπές ρύπων σε ευαίσθητες περιοχές, η τεχνολογία Geofencing που λανσάρει σήμερα η Ford στόχο έχει να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα εκεί που είναι περισσότερο απαραίτητο.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας σε πραγματικό χρόνο, οι εκδόσεις van του Transit Custom Plug-In Hybrid (PHEV) θα μπορούν να αλλάζουν αυτόματα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα οδήγησης (electric drive mode) κάθε φορά που το όχημα εισέρχεται σε προκαθορισμένες περιοχές – όπως ζώνες κυκλοφοριακής συμφόρησης και χαμηλών εκπομπών ρύπων – συνεισφέροντας έτσι στη διατήρηση του καθαρού ατμοσφαιρικού αέρα στους δρόμους των πόλεων. *

Ωστόσο, η τεχνολογία geofencing δεν εφαρμόζεται μόνο στα κέντρα των πόλεων, καθώς οι διαχειριστές οχημάτων θα μπορούν επίσης να δημιουργούν εξατομικευμένες “πράσινες ζώνες” ώστε να ενθαρρύνουν την οδήγηση μηδενικών ρύπων σε τοποθεσίες στις οποίες υπάρχουν σχολεία, παιδικές χαρές και αποθήκες.

Όταν το όχημα απομακρύνεται από μία ελεγχόμενη ζώνη, θα μπορεί αυτόματα να αλλάζει στο πιο κατάλληλο προφίλ οδήγησης (drive mode) για να ολοκληρώνει το επόμενο σκέλος του ταξιδιού του – για παράδειγμα, ενεργοποιώντας τον βενζινοκινητήρα της οικογένειας EcoBoost για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που θα αυξήσει περαιτέρω την αυτονομία του οχήματος.

Αντίστοιχης φιλοσοφίας σύστημα έχει σε λειτουργία η BMW, ενώ η Fiat Chrysler Automobiles “τρέχει” σχετικές δοκιμές την περιοδο αυτή στο Τορίνο.

Βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα στις πόλεις

Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη με στόχο την καλύτερη διαχείριση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οχημάτων σε αστικές περιοχές. Τους πρώτους έξι μήνες, στη λεγόμενη ζώνη πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων του Λονδίνου (Ultra Low Emission Zone – ULEZ), διαπιστώθηκε ότι τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου (NO2), που αποτελούν από τους πιο επιβλαβείς ρύπους των οχημάτων, μειώθηκαν σχεδόν κατά 30%.

Πρόσφατη έρευνα της Ford κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση του ατμοσφαιρικού αέρα στις πόλεις: το 75% της απόστασης που κάλυψαν στο Κεντρικό Λονδίνο οι συμμετέχοντες στην έρευνα – οδηγοί των Addison Lee Group, British Gas, της Μητροπολιτικής Αστυνομίας και της Υπηρεσίας Μεταφορών του Λονδίνου – ολοκληρώθηκε με το αμιγώς ηλεκτρικό πρόγραμμα μηδενικών ρύπων του Transit. Παρόμοιες έρευνες διεξάγονται τώρα στην Κολωνία της Γερμανίας, καθώς και στη Βαλένθια της Ισπανίας.

Η τεχνολογία Geofence του Transit PHEV καταγράφει πληροφορίες σχετικά με την αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία σε γεωγραφικά οριοθετημένες περιοχές. Τα κρυπτογραφημένα δεδομένα μπορούν στη συνέχεια να κοινοποιούνται με ασφάλεια στις τοπικές αρχές ώστε να επιβεβαιώνεται η συμμόρφωση με τους κανονισμούς των ζωνών μηδενικών ρύπων και η συμβατότητα με τα προγράμματα φόρτισης των οχημάτων.

Geofence – ένας εικονικός φράχτης ή περίμετρος γύρω από μία φυσική τοποθεσία

LEZ – σε μία Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (Low Emission Zone) απαγορεύεται ή περιορίζεται η κυκλοφορία των πιο ρυπογόνων οχημάτων με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα. Μερικές πόλεις, όπως το Λονδίνο, έχουν επίσης μία Ζώνη Πολύ Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (ULEZ – an Ultra-Low Emission Zone)

Hybrid electric drive

Το Transit Custom Plug-In Hybrid με το αμάξωμα τύπου van και το επιβατικό Tourneo Custom Plug-In Hybrid είναι τα πρώτα οχήματα στην κατηγορία τους που προσφέρουν μία επαναφορτιζόμενη από εξωτερική πηγή υβριδική έκδοση. Μία μπαταρία 13,6 kWh συμβάλει ώστε να επιτυγχάνεται ηλεκτρική αυτονομία στον κύκλο NEDC έως 56 km για το Transit Custom PHEV και έως 53 km στο Tourneo Custom PHEV, στο ίδιο πρωτόκολλο. Και στα δύο οχήματα, ο βενζινοκινητήρας 1.0 EcoBoost μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία για επέκταση της αυτονομίας σε πάνω από 500 km, σύμφωνα με τον κύκλο NEDC. **

Και τα δύο οχήματα μπορούν να επαναφορτίζονται πλήρως σε λιγότερο από τεσσερισήμισι ώρες από μία στάνταρ ηλεκτρική παροχή ή σε λιγότερο από τρεις ώρες σε ένα επαγγελματικό σημείο φόρτισης. *** Περαιτέρω ηλεκτρική ενέργεια ανακτάται κατά τη διάρκεια της αναγεννητικής πέδησης όταν το όχημα επιβραδύνει ή φρενάρει.

Τα Ford Transit Custom Plug-In Hybrid και Tourneo Custom Plug-In Hybrid μπήκαν σε παραγωγή στα τέλη του 2019.

Δοκιμές από τη Ford σε όλη την Ευρώπη έχουν δείξει ότι τα PHEVs αποτελούν μία πρακτική καθημερινή λύση για ιδιοκτήτες van και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πόλη, επιτρέποντάς τους να πραγματοποιούν μεγαλύτερες διαδρομές όταν είναι απαραίτητο. Καθώς τα οχήματα δεν εξαρτώνται από την υποδομή φόρτισης, δεν υπάρχει άγχος για αυτονομία ή φόρτιση, γεγονός που σημαίνει ότι μπορούν να συνδυάζουν τα καλύτερα δύο διαφορετικών κόσμων με λειτουργία μηδενικών ρύπων χωρίς συμβιβασμούς στα επαγγελματικά τους καθήκοντα. Στις εν λόγω εκδόσεις δεν παρατηρείται μείωση στο ωφέλιμο φορτίο ή τη χωρητικότητα του χώρου φόρτωσης συγκριτικά με ένα συμβατικό μοντέλο με πετρελαιοκινητήρα.

Υποσημειώσεις

* Η μονάδα geofencing θα λανσαριστεί το φθινόπωρο του 2020 και θα διατίθεται για εκ των υστέρων τοποθέτηση σε οχήματα που κατασκευάστηκαν νωρίτερα. Το όχημα θα ενεργοποιεί το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης όταν εισέρχεται σε μία γεωγραφικά οριοθετημένη ζώνη μόνον εάν η φόρτιση της μπαταρίας είναι επαρκής.

** Εκπομπές CO2 του Transit Custom Plug-In Hybrid από 60 g/km και κατανάλωση από 2,7 l/100 km NEDC (70 g/km και κατανάλωση από 3,08 l/100 km WLTP), Εκπομπές CO2 του Tourneo Custom Plug-In Hybrid CO2 από 70 g/km Εκπομπές CO2 του 3,1 l/100 km NEDC (81 g/km και κατανάλωση από 3,57 l/100 km WLTP).

*** Πλήρης φόρτιση από μία στάνταρ παροχή 240-volt 10-amp σε 4 ώρες και 20 λεπτά, ή σε 2 ώρες και 45 λεπτά, με χρήση ενός επαγγελματικού φορτιστή type-2 εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) 16-amp.

Πηγή: Ford

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031