Sto Timoni

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: φόρτιση εν κινήσει, από όχημα σε όχημα!

Τα ρομπότ θα κυριαρχήσουν στα πάρκινγκ και στους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε λίγα χρόνια. Ενώ δεν αποκλείεται να δούμε να ανταλλάσσουν μεταξύ τους ενέργεια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην εθνική οδό – και αυτό είναι πρόταση που υποβλήθηκε από επιστήμονες, με “paper” του πανεπιστημίου της Φλόριντα.

Αναμνήσεις από το μέλλον ή σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας; Και όμως, η μπαταρία του ηλεκτρικού μας αυτοκινήτου θα φορτίζεται χωρίς εμείς να αγγίζουμε τίποτα άλλο εκτός από το smartphone μας, με τη βοήθεια ρομπότ. Αυτό είναι το σχετικά εύκολο σκέλος της ιστορίας που λέγεται φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου με σχετικές προτάσεις να προέρχονται από Ευρώπη, Αμερική και Ασία.

Ήδη η Volkswagen έχει παρουσιάσει τη δική της ιδέα: ένα σύστημα αυτόνομων κινητών μπαταριών με ρομποτικούς βραχίονες που θα είναι εγκατεστημένο σε χώρους στάθμευσης και θα προσεγγίζει μόνο του το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κάθε ένα από τα “battery wagons” (όπως τα αποκαλεί η Volkswagen) θα είναι εξοπλισμένο με μπαταρίες 25 kWh, θα παίρνει τη θέση του δίπλα στο προς φόρτιση αυτοκίνητο με τη βοήθεια ενός μικρού αυτόνομου «τράκτορα» και θα μπορεί να προσφέρει ταχεία φόρτιση 50 kW DC (συνεχούς ρεύματος). Αυτός λοιπόν ο τράκτορας / ρομπότ φόρτισης θα μπορεί να μετακινεί πολλά battery wagons ταυτόχρονα και να εξυπηρετεί σε σύντομο χρονικό διάστημα πολλά οχήματα ταυτοχρόνως.

Προτάσεις για ρομποτικούς βραχίονες σε φορτιστές υπάρχουν βέβαια και άλλες, όπως αυτές της Kuka Robotics ή της κινεζικής Aiways.

Ωστόσο μία επιστημονική δημοσίευση έρχεται να δώσει μία εντελώς άλλη διάσταση στην όλη ιστορία, με τη φόρτιση εν κινήσει. Εδώ λοιπόν προβλέπεται είτε ανταλλαγή ενέργειας μεταξύ των μπαταριών δύο ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ταξιδεύουν ή που γενικώς κινούνται σε αυτοκινητόδρομο είτε φόρτιση από κινητό σταθμό: από κάποιο ειδικό όχημα δηλαδή, που διαθέτει μπαταρίες και φορτιστή ώστε να μπορεί να φορτίσει ένα άλλο αυτοκίνητο ενώ κινείται.

Πριν από λίγες εβδομάδες, ο καθηγητής Swarup Bhunia και οι συνεργάτες του στο τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών του Πανεπιστημίου της Φλόριντας (University of Florida – UoF) έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:

«Προτείνουμε την “Peer-to-Peer” φόρτιση οχημάτων (Peer-to-Peer Car Charging – P2C2), μια εξαιρετικά επεκτάσιμη καινοτόμα τεχνική για τη ηλεκτρικών οχημάτων εν κινήσει με ελάχιστο κόστος. Επιτρέπουμε στα ηλεκτρικά οχήματα να μοιράζονται την ενέργεια μεταξύ τους με τη βοήθεια ενός συστήματος ελέγχου που βασίζεται στο “cloud”.

Το σύστημα ελέγχου καθορίζει και καθοδηγεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για το μοίρασμα της φόρτισης. Παρουσιάζουμε επίσης τους Κινητούς Σταθμούς Φόρτισης (Mobile Charging Stations – MoCS), οι οποίοι είναι οχήματα με μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας που χρησιμοποιούνται για την ανανέωση του συνολικού επιπέδου φόρτισης δικτύων οχημάτων. Έχουμε εφαρμόσει το P2C2 και το ενσωματώσαμε στον προσομοιωτή κυκλοφορίας, SUMO. Παρατηρούμε πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα με έως και 65% μείωση του αριθμού των στάσεων για επαναφόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και έως 24,4% μείωση της απαιτούμενης χωρητικότητας της μπαταρίας χωρίς επιπλέον στάσεις για επαναφόρτιση.»

Προφανώς όλα αυτά απαιτούν υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης της οδήγησης. Αλλά αυτό είναι κάτι που θα το δούμε κάποια στιγμή να συμβαίνει – και σε κάποιο βαθμό ήδη συμβαίνει με συστήματα active cruise control που είναι σε θέση να ακολουθούν σε σταθερή απόσταση ένα προπορευόμενο όχημα. Χρειάζονται βέβαια και άλλα πράγματα όπως μετατροπές στην κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκειμένου να εφοδιαστούν με τους σχετικούς ρομποτικούς βραχίονες, που θα πραγματοποιούν τη σύνδεση των οχημάτων με τα ειδικά καλώδια.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031