Sto Timoni

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που προσφέρει… ρεύμα!

Φαίνεται παράξενο, αλλά η Nissan παρουσίασε ένα πρωτότυπο / τροποποιημένο – και φυσικά πλήρως ηλεκτρικό – Leaf που βασική του αποστολή είναι να προσφέρει ηλεκτρική ενέργεια, σε περιπτώσεις διακοπής ρεύματος, όπως μετά από ακραία καιρικά φαινόμενα ή φυσικές καταστροφές. Πρόκειται για το Nissan Re-Leaf που φαίνεται ότι διαθέτει και δυνατότητες κίνησης σε ανώμαλο έδαφος.

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι το βασικό πρόβλημα που πρέπει να λυθεί για να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση είναι η δημιουργία υποδομής για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ενώ η βελτίωση της χωρητικότητας των μπαταριών είναι βασική προϋπόθεση για να αποκτήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανταγωνιστική αυτονομία. Θέλοντας να δείξει ότι οι υπάρχουσες δυνατότητες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ήδη αξιόλογες η Nissan παρουσίασε ένα 100% ηλεκτρικό όχημα επέμβασης σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης, σχεδιασμένο να προσφέρει ηλεκτρικό ρεύμα – χάρη στη μεγάλης χωρητικότητας μπαταρία του – όπου υπάρχουν προβλήματα στο δίκτυο μεταφοράς ενέργειας. Πρόκειται για το RE-LEAF, που δεν είναι βέβαια αυτοκίνητο παραγωγής αλλά πρωτότυπο – τουλάχιστον προς το παρόν – που βασίζεται στο γνωστό ΙΧ ηλεκτρικό μοντέλο της Nissan, LEAF.

Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι οι φυσικές καταστροφές είναι η μεγαλύτερη αιτία διακοπών ρεύματος. Σύμφωνα δε με περυσινή έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η κλιματική αλλαγή προκάλεσαν το 37% των διακοπών στην Ευρώπη μεταξύ 2000 και 2017 και το 44% των διακοπών ρεύματος στις ΗΠΑ, κατά την ίδια περίοδο. Ενώ όταν χτυπήσει μια καταστροφή, ο χρόνος για την αποκατάσταση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος είναι συνήθως 24-48 ώρες, ανάλογα με τη σοβαρότητα της ζημιάς.

Κάπου εδώ, λοιπόν, ήρθε η Nissan να προτείνει το Re-Leaf, που μπορεί να βρεθεί στο κέντρο μιας ζώνης καταστροφών, ως μια κινητή μονάδα παροχής ηλεκτρικής ισχύος με μηδενικούς ρύπους, συμβάλλοντας στο έργο των συνεργείων διάσωσης. Το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας που διαθέτει μπορεί να υποστηρίξει ιατρικό, τηλεπικοινωνιακό, φωτιστικό και λοιπό εξοπλισμό.

Το Re-Leaf, έχει υποστεί τις τροποποιήσεις που χρειάζονται προκειμένου να μπορεί να κινηθεί σε ανώμαλους – και ενδεχομένως καλυμμένους από συντρίμμια δρόμους: η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 70 mm (φτάνει τώρα τα εντυπωσιακά 225 mm), ενώ μια ειδικής κατασκευής “ποδιά” προστατεύει την «κοιλιά» του αυτοκινήτου. Φαρδύτερο είναι επίσης το μετατρόχιο (+ 90mm εμπρός / + 130mm πίσω, στα 1830mm / 1890 mm) ενώ τα ελαστικά παντός εδάφους (BF Goodrich Baja All Terrain 225/65 R17) τοποθετημένα σε αγωνιστικές ζάντες 17″, δίνουν επιπλέον δυνατότητες στο όχημα.

Το Nissan Re-Leaf χρησιμοποιεί τη δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης του LEAF, η οποία αποτελεί χαρακτηριστικό του μοντέλου από το λανσάρισμα της πρώτης του γενιάς, το 2010. Αυτό σημαίνει ότι το Leaf μπορεί όχι μόνο να «τραβήξει» ενέργεια για να φορτίσει τη μπαταρία του, αλλά κα να την στείλει πίσω στο δίκτυο μέσω της τεχνολογίας V2G (Vehicle-to-Grid) ή απευθείας σε ηλεκτρικές συσκευές μέσω της τεχνολογίας V2X (Vehicle-to-everything).

Με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία των 62 kWh του Nissan Leaf e+, το Re-Leaf μπορεί να προσφέρει τόση ενέργεια, όση χρειάζεται για να τροφοδοτηθεί – σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Nissan – ένα μέσο νοικοκυριό, για έξι ημέρες. Για το σκοπό αυτό – διαθέτει αδιάβροχες πρίζες τοποθετημένες απευθείας στο εξωτερικό του οχήματος, οι οποίες επιτρέπουν την τροφοδοσία συσκευών 110-230V.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η προσφορά ενέργειας από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι κάτι καινούριο, αφού στην Ιαπωνία, από το 2011, η Nissan χρησιμοποιεί το Leaf για την προσφορά ηλεκτρικής ενέργειας και μεταφορικού έργου σε έκτακτες ανάγκες. Μέσω του Nissan Energy Share, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν ως κινητές μπαταρίες και τροφοδοτούν με ηλεκτρικό ρεύμα τα νοικοκυριά, δημιουργώντας ένα μοντέλο διανομής ενέργειας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προσπάθεια σταθεροποίησης της προσφοράς και της ζήτησης, στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.

Ως όχημα αποκατάστασης καταστροφών, το RE-LEAF μπορεί να τροφοδοτεί ταυτόχρονα πολλές συσκευές. Μερικά παραδείγματα κατανάλωσης ισχύος 230v, έχουν ως ακολούθως:

Συσκευή Διάρκεια Κατανάλωση
Ηλεκτρικό κομπρεσέρ χειρός 24 ώρες 36 kWh
Ανεμιστήρας εξαερισμού υψηλής απόδοσης 24 ώρες 21,6 kWh
Βραστήρας 10 λίτρων 24 ώρες 9,6 kWh
Ιατρικός αναπνευστήρας εντατικής θεραπείας 24 ώρες 3,0 kWh
Φωτιστικό LED 100 watt 24 ώρες 2,4 kWh

Κατά τ’ άλλα, τα πίσω καθίσματα έχουν αφαιρεθεί και το δάπεδο έχει γίνει επίπεδο, προκειμένου να είναι εύκολη η αποθήκευση εξοπλισμού βασικών αναγκών. Ένα ειδικό πλέγμα ασφαλείας έχει τοποθετηθεί, προκειμένου να διαχωρίσει τον χώρο των μπροστινών καθισμάτων από την περιοχή φορτίου. Μόλις το Re-Leaf φτάσει στο “σημείο”, ένα πτυσσόμενο γραφείο, αναπτύσσεται από τον χώρο αποσκευών, μαζί με μια οθόνη LED 32 ιντσών και ένα ξεχωριστό τροφοδοτικό, δημιουργώντας έναν επιχειρησιακό/επικοινωνιακό κόμβο.

Μόλις αποκατασταθεί η ισχύς, το LEAF μπορεί να επαναφορτιστεί μέσω τριών προφίλ φόρτισης, ακόμη και χρησιμοποιώντας οικιακές πρίζες εάν δεν υπάρχει γειτνιάζουσα διαθέσιμη υποδομή για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων:

Τύπος Φόρτισης Μπαταρία 40kWh Μπαταρία 62kWh
3.7kW Οικιακή Πρίζα 11,5 ώρες (0-100%) 18 ώρες (0-100%)
7kW Type 2 7,5 ώρες (0-100%) 11.5 ώρες (0-100%)
50kW CHAdeMO 60 λεπτά (20-80%)* 90 λεπτά (20-80%)*

* Ενδεικτικός χρόνος φόρτισης με βάση την έναρξη της φόρτισης στο 20% και τη χρήση ενός φορτιστή CHAdeMO (50KW). Ο χρόνος μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τις συνθήκες φόρτισης, συμπεριλαμβανομένου του τύπου και της κατάστασης του φορτιστή, της θερμοκρασίας της μπαταρίας και της θερμοκρασίας περιβάλλοντος στο σημείο χρήσης.

RE-LEAF Τεχνικές Προδιαγραφές
Μοντέλο Βάσης Nissan LEAF Techna
Ελαστικά BF Goodrich Baja All Terrain  225/65/17
Ζάντες Compomotive MO5 8” x 17”
Θόλοι τροχών Ειδικής κατασκευής GRP Composite 40mm
Απόσταση από το έδαφος 225mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1830mm / 1890mm
(αυξημένο από τα 1740mm / 1760mm)

Οι τροποποιήσεις του οχήματος πραγματοποιήθηκαν από την RJN, υπό την εποπτεία της GTA Global Ltd.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031