Sto Timoni

Τί είναι αυτό που κάνει «έξυπνο» ένα κιβώτιο ταχυτήτων;

Το νέο «ευφυές» χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων iMT, με τεχνολογία «clutch-by-wire» λανσάρει τώρα η Kia. Πρόκειται για νέο σύστημα που μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά περίπου 3% σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, όταν συνδυάζεται με την ήπια υβριδική τεχνολογία 48V της εταιρίας.

Λεπτομέρειες για το νέο έξυπνο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων (iMT), το οποίο έχει σχεδιαστεί για μια σειρά από ήπια υβριδικά μοντέλα (Mild Hybrid Electric Vehicles – MHEV) έδωσε στη δημοσιότητα η Kia Motors. Η τεχνολογία έχει σχεδιαστεί για την αύξηση της εξοικονόμησης καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών CO2 στα MHEV της Kia, διατηρώντας όμως τη συμμετοχή του οδηγού στην οδήγηση. όπως σε ένα συμβατικό χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

Τι κάνει το iMT της Kia διαφορετικό; H τεχνολογία «clutch-by-wire». Εδώ, λοιπόν, δεν υπάρχει κάποια μηχανική σύνδεση με τον συμπλέκτη του iMT, αλλά αυτός είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενος και ενσωματώνεται στον «εξηλεκτρισμένο» κινητήρα 48V MHEV. Το iMT συνεργάζεται με τo υβριδικό σύστημα μίζας-γεννήτριας (MHSG) ώστε να απενεργοποιεί τον κινητήρα νωρίτερα από το σύστημα Idle Stop & Go, λίγο πριν την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Επίσης, υπό προϋποθέσεις το σύστημα απενεργοποιεί περιστασιακά τον κινητήρα σε ταχύτητες έως και 125 χλμ./ώρα και τον ενεργοποιεί εκ νέου όταν ο οδηγός πιέσει ξανά το πεντάλ του γκαζιού ή του συμπλέκτη. Σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης το σύστημα μπορεί να βελτιώσει τη συνολική κατανάλωση καυσίμου και να μειώσει τις εκπομπές CO2 περίπου κατά 3%.

Η επιλεγμένη σχέση παραμένει ενεργή, επιλεγμένη, ακόμη και με τον κινητήρα προσωρινά απενεργοποιημένο. Ο κινητήρας επανεκκινείται άμεσα με την ίδια σχέση από το MHSG μόλις ο οδηγός πιέσει το πεντάλ του φρένου ή του γκαζιού. Εάν ο οδηγός πιέσει το πεντάλ του συμπλέκτη για να αλλάξει σχέση ή εάν η ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι πολύ χαμηλή για την εμπλεκόμενη σχέση, τότε η μετάδοση επανεκκινεί τον κινητήρα αλλά χωρίς να υπάρχει σύμπλεξη (δηλ. με ανοιχτό τον συμπλέκτη, σαν ο οδηγός να πίεζε το πεντάλ του συμπλέκτη).

Πώς λειτουργεί

  • Ο οδηγός αφήνει το αυτοκίνητο να «ρολάρει» με επιλεγμένη ταχύτητα επιβραδύνοντας ομαλά το αυτοκίνητο (π.χ. σε μία στροφή ή σε μία διασταύρωση).
  • Με «επιλεγμένη» την σχέση, το iMT στέλνει ένα ηλεκτρονικό σήμα στο κιβώτιο ταχυτήτων και στο MHSG για την απενεργοποίηση του κινητήρα και το άνοιγμα του συμπλέκτη.
  • Με τον κινητήρα απενεργοποιημένο το αυτοκίνητο συνεχίζει να «ρολάρει», ενώ με τον συμπλέκτη ανοιχτό μειώνει το βαθμό επιβράδυνσης και επιτρέπει στο αυτοκίνητο να αξιοποιήσει στο έπακρο την κινητική του ενέργεια.
  • Καθώς ο οδηγός πατά το πεντάλ του γκαζιού για να επιταχύνει ή πατά το πεντάλ του συμπλέκτη για να αλλάξει σχέση, τότε το MHSG επανεκκινεί τον κινητήρα στην επιλεγμένη σχέση ή στην ουδέτερη θέση (με ανοιχτό συμπλέκτη).
  • Η ηλεκτρική ισχύς από το MHSG και την μπαταρία 48V επαναφέρει άμεσα τον κινητήρα και την μετάδοση στη σωστή ταχύτητα.
  • Εάν το αυτοκίνητο πέσει κάτω από μια συγκεκριμένη ταχύτητα, τότε ο κινητήρας επανεκκινείται με την υποβοήθηση του συστήματος MHEV και ο συμπλέκτης κλείνει.

Οι ομοιότητες με ένα συμβατικό χειροκίνητο κιβώτιο

Παρόλο που το iMT εισάγει μια νέα «clutch-by-wire» τεχνολογία συμπλέκτη που αντικαθιστά την μηχανική σύνδεση μεταξύ οδηγού και κιβωτίου ταχυτήτων, διατηρεί την λειτουργία και συμμετοχικότητα ενός συμβατικού χειροκίνητου κιβωτίου. Το πεντάλ του συμπλέκτη λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο όπως σε ένα συμβατικό χειροκίνητο κιβώτιο και με μεγαλύτερη δυνατότητα ελέγχου χάρη στον ηλεκτρομηχανικό έλεγχο που επιτρέπει στους οδηγούς να αλλάζουν ομαλά σχέσεις.

Το iMT θα πραγματοποιήσει το ντεμπούτο του σε δύο σειρές μοντέλων MHEV, με τους νεότερους κινητήρες της σειράς «Smartstream». Η πρώτη είναι η γκάμα του Ceed, που διατίθεται πλέον σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές σε νέες εκδόσεις «EcoDynamics +», που κινούνται από τον κινητήρα πετρελαίου 1.6 CRDi και υβριδικό σύστημα. Επίσης, το iMT θα τοποθετηθεί στο ανανεωμένο Kia Rio EcoDynamics +, το οποίο θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2020, με ένα νέο υβριδικό κινητήρα βενζίνης 1.0 T-GDi. Το νέο κιβώτιο θα τοποθετηθεί σε πολλά μελλοντικά μοντέλα της Kia με τη μάρκα να εισάγει αργότερα και μέσα στο 2020 μια νέα σειρά ι κινητήρων MHEV.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Angelos Papapaschalis

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031