Sto Timoni

Οι ετικέτες απόδοσης των ελαστικών

Μείζον πλεονέκτημα για τους καταναλωτές – κατόχους αυτοκινήτων: οι ετικέτες στα ελαστικά αυτοκινήτων που προορίζονται για επιβατικά οχήματα και για ελαφρά φορτηγά θα καταστεί υποχρεωτική από την 1η Νοεμβρίου 2012 (Κανονισμός 1222/2009). Οι νέες αυτές κανονιστικές διατάξεις είναι ένα μείζον πλεονέκτημα, από την άποψη της πληροφόρησης προς τον καταναλωτή σχετικά με θέματα ασφαλείας (φρενάρισμα σε βρεγμένο έδαφος) και περιβάλλοντος (αντίσταση στην κύλιση – εξωτερικός θόρυβος).

Τα ελαστικά, κυρίως λόγω της αντίστασής τους στην κύλιση, αντιπροσωπεύουν περίπου 20 % της κατανάλωσης καυσίμων από τα οχήματα. Μια μείωση της αντίστασης στην κύλιση μπορεί, επομένως, να συμβάλει αισθητά στην ενεργειακή αποτελεσματικότητα των οδικών μεταφορών και εξ αυτού, στη μείωση των εκπομπών CO2. Αυτή η τιμή της αντίστασης του ελαστικού στην κύλιση, η οποία μετράται πάνω σ’ ένα μηχάνημα προσομοίωσης, καθορίζει τη διαβάθμιση του ελαστικού.

Η γραφιστική μορφή της ετικέτας είναι γενικώς γνωστή (χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια σε οικιακές συσκευές και πιο πρόσφατα στα αυτοκίνητα). Βεβαίως έχει κάποιες ιδιομορφίες που παραθέτουμε στο κείμενο που ακολουθεί:

Κατανάλωση καυσίμου

Το αριστερό μέρος της ετικέτας χαρακτηρίζει την συμμετοχή του ελαστικού στην κατανάλωση καυσίμου και στις εκπομπές CO2.

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σ’ ένα ελαστικό Α και σ’ ένα ελαστικό G;

Η απόκλιση ως προς την Αντίσταση στην Κύλιση είναι σημαντική και αντιπροσωπεύει μια εξέλιξη πολλών γενεών ελαστικών. Σ’ ένα επιβατικό όχημα, η επίπτωση στην κατανάλωση καυσίμου ανάμεσα σ’ ένα ελαστικό A και ένα ελαστικό G είναι πολύ σημαντική, της τάξης του 0,5 lit./100 km. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 80 λίτρα καυσίμου / έτος (εφ’ όσον το αυτοκίνητο διανύει 15 000 km μέσα σε ένα χρόνο) που με τη σειρά τους μεταφράζονται σε περισσότερα από 136 €/ έτος για ένα βενζινοκίνητο όχημα (με την τιμή του καυσίμου στα 1,70 € / λίτρο.)

Σημαντική λοιπόν η οικονομική επίπτωση στον καταναλωτή, όμως και η περιβαλλοντική επίπτωση δεν είναι λιγότερο σπουδαία, αφού η διαφορά αυτή στην κατανάλωση αντιστοιχεί σε μείωση κατά 12 g/km των εκπομπών CO2.

Φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα

Το δεξιό μέρος της ετικέτας χαρακτηρίζει την επίδοση του ελαστικού σε συνθήκες φρεναρίσματος σε βρεγμένο οδόστρωμα. Οι μετρήσεις γίνονται πάνω σε όχημα, σύμφωνα με τους όρους που θέτει η Ευρωπαϊκή οδηγία (ταχύτητα, χαρακτηριστικά της πίστας, ύψος νερού, θερμοκρασία…) Ο βαθμός προκύπτει από τη σύγκριση της επίδοσης του ελαστικού που δοκιμάζεται σε σχέση με ένα ελαστικό αναφοράς.

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σ’ ένα ελαστικό A και ένα ελαστικό F;

(Γι’ αυτή την επίδοση ασφαλείας, η κατηγορία G δεν χρησιμοποιείται)

Η απόκλιση ως προς την απόσταση φρεναρίσματος είναι μεγαλύτερη από 10 μέτρα. Δηλαδή ισοδυναμεί προς 2 φορές το μήκος ενός αυτοκινήτου.

Εξωτερικός θόρυβος

Ο θόρυβος που οφείλεται στην κυκλοφορία είναι μια σημαντική ενόχληση. Το κάτω μέρος της ετικέτας αφορά στο ηχητικό επίπεδο του ελαστικού, δηλαδή στον θόρυβο που εκπέμπεται προς το εξωτερικό του οχήματος, (και όχι στον θόρυβο που αντιλαμβάνεται ο οδηγός μέσα στο όχημά του). Ο αριθμός εκφράζει το ηχητικό επίπεδο σε décibels.

Κατώτατα όρια

Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός προβλέπει διατάξεις που αποσκοπούν στην πρόοδο της αγοράς ως προς τις 3 αυτές επιδόσεις. Έτσι, από την 01/11/2012, δεν θα είναι πλέον δυνατό για τους κατασκευαστές να πιστοποιούν καινούργια ελαστικά που θα ήταν κατηγορίας G ως προς την αντίσταση στην κύλιση και F ως προς το φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα. Η διάθεσή τέτοιων ελαστικών στο εμπόριο θα απαγορευθεί οριστικά από την 01/11/2014 (παρόμοιες αυστηρότερες διατάξεις θα εφαρμοστούν επίσης και για τον θόρυβο).

Άλλα μέσα πληροφόρησης για τους χρήστες

Ως προς τις κατηγορίες ελαστικών για ιδιωτικά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και φορτηγά, η πληροφόρηση σχετικά με τη διαβάθμιση (grading) θα εμφανίζεται κατά τυποποιημένο τρόπο στην ενημερωτική τεχνική τεκμηρίωση των κατασκευαστών συμπεριλαμβανομένου και του Διαδικτύου. Η ίδια πληροφόρηση θα πρέπει επίσης να εμφανίζεται στο τιμολόγιο πώλησης των ελαστικών που παραδίδεται στον αγοραστή (ή να επισυνάπτεται σ’ αυτό).

Επομένως, ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να βελτιώνει τη γνώση του σχετικά με τα προϊόντα και να τα συγκρίνει σε συνάρτηση με τα κριτήρια αυτά.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031