Sto Timoni

Το ιπτάμενο tablet! Tesla Model Y Performance, δοκιμή

Οδηγούμε το Tesla Model Y Performance που προσφέρει επιιδόσεις που ισοδυναμούν με χαμηλές πτήσεις και διαθέτει προηγμένη τεχνολογία που στηρίζεται στην λειτουργία λογισμικού υψηλού επιπέδου: το Tesla των 500 ίππων είναι ένα ιπτάμενο tablet!

Δεν χρειάζεται ούτε πολλή προσπάθεια ούτε πολύς χρόνος για να νιώσεις το σώμα σου να κολλάει στην πλάτη του καθίσματος – και με δύναμη – όταν πατάς τέρμα το γκάζι του Tesla Model Y Performance. Κάτι το οποίο συμβαίνει μάλιστα χωρίς την ψυχολογική προετοιμασία-προειδοποίηση που προσφέρει ο ήχος ενός ισχυρού κινητήρα εσωτερικής καύσης που βρυχάται ανεβάζοντας στροφές. Και είναι αυτή η απουσία θορύβου που οπωσδήποτε σε ξενίζει και που δημιουργεί μία διαφορά φάσης στην αντίληψη εκ μέρους σου της ταχύτητας που έχεις αναπτύξει.

Η σχεδίαση έχει ουκ ολίγα κοινά με το Model 3 και το Model Y καταφέρνει να είναι αεροδυναμικά όμορφο.

Tesla Model Y Performance: Περίπου… supercar!

Οδηγούμε, λοιπόν, το Tesla Model Y Performance – και μην ψάχνετε να βρείτε πολλά διακριτικά και αισθητικές βελτιώσεις που να προσδίδουν πιο επιθετικό “look” σε αυτό το μοντέλο της Tesla. H αμερικανική εταιρίας περιορίζεται στο «βαρύ» πλέον σήμα της που κοσμεί το εμπρός και το πίσω καπό και άντε στο “Dual Motor” που σε προϊδεάζει για την ύπαρξη δύο ηλεκτροκινητήρων. Οπότε κοιτώντας το νέο μοντέλο δεν έχεις κάποιο άλλο δεδομένο στο χέρι σου για να συμπεράνεις την απόδοση μεγαλύτερης ισχύος, πέραν βεβαίως της διακριτικότατης αεροτομής από ανθρακονήματα στο «χείλος» της πόρτας του πορτμπαγκάζ. Και τελικά μένει το γκάζι που σου αποκαλύπτει την αλήθεια του όταν πατηθεί με αποφασιστικότητα: το Tesla Model Y Performance χρειάζεται σχεδόν δύο δευτερόλεπτα λιγότερο από το «απλό», αλλά πάντα dual motor, Model Y για τα 0-100 km/h: δηλαδή 3,7’’ έναντι των του απλού Y.

Και είναι αυτοί οι δύο ηλεκτροκινητήρες, που τοποθετημένοι ένας στον εμπρός και ένας στον πίσω άξονα εξασφαλίζουν, όπως ήδη είπαμε, τη μετάδοση της κίνησης και σε όλους τους τροχούς – δηλαδή και στους τέσσερις – τροχούς (All Wheel Drive – AWD). Και είναι το AWD στοιχείο απαραίτητο για το συγκεκριμένο Tesla με δεδομένο το γεγονός ότι η ισχύς που διαθέτει φτάνει τους 534 ίππους, η διαχείριση των οποίων θα ήταν σίγουρα πιο δύσκολη υπόθεση με κίνηση μόνο στους δύο πίσω τροχούς. Είναι λοιπόν η τετρακίνηση αυτή που εξασφαλίζει απροβλημάτιστες γρήγορες εκκινήσεις χωρίς σπιναρίσματα, είναι επίσης αυτή που σε βοηθάει να διορθώσεις την πορεία σου σε μια στροφή όταν θελήσεις να οδηγήσεις κάπως πιο γρήγορα και είναι ακόμα αυτή που βοηθάει τελικά το Tesla Model Y Performance να έχει καλύτερο κράτημα. Κορυφαίο; Ενδεχομένως όχι, αλλά σίγουρα τέτοιο που εμπνέει εμπιστοσύνη.

Χαμηλωμένη ανάρτηση, φρένα Performance και 21″ Überturbine ζάντες διαφοροποιούν το Performance από το «απλό» Model Y.

Σφιχτό μεν, σταθερό δε…

Η ανάρτηση από την άλλη μεριά, που σίγουρα δεν μπορείς να την πεις άνετη καθώς είναι αρκετά σφιχτή – και δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά έχοντας να διαχειριστεί όλο αυτό το βάρος και όλη αυτή την ισχύ – σε συνδυασμό με τα μεγάλα, φαρδιά ελαστικά σου προσφέρει υψηλή ευστάθεια, αρκετά καλή πρόσφυση στις στροφές ενώ – και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό – όταν αρχίσεις να υπερβαίνεις τα όρια του αυτοκινήτου σε προειδοποιεί. Είναι τότε που θα ακούσεις τα χαμηλού προφίλ λάστιχα επιδόσεων (εμπρός: 255/35 R21 103W, πίσω: 275/35 R21 103W) να διαμαρτύρονται κάνοντας ηχηρά αισθητή την παρουσία τους και βεβαίως έχεις μετά εσύ τη δυνατότητα να μειώσεις την ταχύτητα σου χωρίς να υποστείς τις συνέπειες κάποιας απότομης αντίδρασης. Και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό και ευχάριστο.

Το μόνο που μπορεί να σε ξενίσει κάπως στην όλη συμπεριφορά του Tesla Model Y Performance είναι η κάπως περίεργη αίσθηση των φρένων, που ανακαλύπτεις τελικά ότι θέλουν λίγο παραπάνω πίεση στο πεντάλ για να σταματήσουν το αυτοκίνητο εκεί που θέλεις όταν το θέλεις. Το τιμόνι από την πλευρά του έχει σωστή αίσθηση, με μεταβαλλόμενη βαρύτητα ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης, ωστόσο επειδή είναι πολύ γρήγορο κάποιες φορές σε υποχρεώνει σε μικροδιορθώσεις ενώ βρίσκεσαι σε μια στροφή.

Η πραγματική κατανάλωση ενέργειας με βάση τα στοιχεία του trip computer φτάνει τα 22,6 kWh/100 km.

Στον τομέα της αυτονομίας τώρα πολλά εξαρτώνται από το στυλ οδήγησης. Εξάλλου αυτό είναι κάτι που δεν αφορά μόνο το Tesla Model Y Performance, αλλά κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πάντως σε κάθε περίπτωση το δίκτυο των superchargers της εταιρείας προσφέρει ακόμα δωρεάν ρεύμα στους πελάτες της και κατόχους των μοντέλων της, με την φόρτιση να πραγματοποιείται με αρκετά καλούς ρυθμούς, αν και δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό να ξεπεράσεις τα 100 kW στη φόρτιση όταν η μέγιστη ισχύς των ταχυφορτιστών της Tesla φτάνει τα 250 kW. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εμείς, με αναμονή 21’ ανακτήσαμε το 42% της ενέργειας της μπαταρίας (φτάσαμε στο 73%) και το σύστημα έδειχνε ότι έχουμε αυτονομία 262 χιλιόμετρα.

Στο Tesla ρυθμίζονται σχεδόν τα πάντα: το βάρος του τιμονιού, ο βαθμός επιβράδυνσης (ανάκτηση ενέργειας) κλπ. Η προηγμένη συνδεσιμότητα επιτρέπει στον κάτοχό του αυτοκινήτου να το κλειδώνει και να το ξεκλειδώνει από μακριά, να ανεβοκατεβάζει τα παράθυρα, να πατάει την κόρνα κλπ.

Και όμως, η ποιότητα είναι καλή

Από κει και πέρα έχοντας κατά καιρούς ακούσει διάφορες κριτικές σχετικά με την ποιότητα κατασκευής των Tesla, ομολογουμένως αυτό που αντικρίσαμε ήταν σίγουρα καλύτερο από το αναμενόμενο! Yπάρχει άφθονο δέρμα και καλής ποιότητας πλαστικό που γενικά δείχνουν ευχάριστα στην όψη και είναι επίσης ευχάριστα στην αφή – και δεν μας «χάλασε» που δεν είναι επιπέδου Mercedes ή BMW. Ενώ οι χώροι είναι απλώς τεράστιοι. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να νιώσει επιβάτης στο πίσω κάθισμα άλλου αυτοκινήτου την άνεση που θα νιώσει στο Tesla Model Y. Τεράστιοι είναι και γενικότερα οι αποθηκευτικοί χώροι, με ένα απίστευτο πορτμπαγκάζ στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου – με διάφορες κρυφές και φανερές θήκες να προσφέρουν ακόμα περισσότερα λίτρα για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα – αλλά και στο μικρότερο, εμπρός πορτμπαγκάζ-έκπληξη. Παραφωνία η δύσχρηστη εταζέρα του πίσω πορτμπαγκάζ, που δεν σηκώνεται (!) όταν ανοίγεις την πέμπτη πόρτα.

Τεράστιοι χώροι για επιβάτες, άπειρες μεγάλες πρακτικές θήκες και αρκετά καλή ποιότητα κατασκευής.

Στα πράγματα που μας άρεσαν περιλαμβάνεται η διπλή θέση για επαγωγική φόρτιση κινητού κάτι που δεν έχουμε δει σε άλλο αυτοκίνητο οι τεράστιοι και πρακτικοί αποθηκευτικοί χώροι στις πόρτες αλλά και μεταξύ οδηγού και συνοδηγού

Ωστόσο αυτό που κάνει το αυτοκίνητο να διαφέρει (όπως άλλωστε και κάθε μοντέλο της Tesla) από τους κοινούς θνητούς είναι το περίφημο tablet. Ο λόγος για τη μεγάλη, 15άρα οθόνη αφής που σαφώς παραπέμπει σε ταμπλέτα, η οποία όχι μόνο παίζει το ρόλο και του πίνακα οργάνων, αλλά και του πολυχειριστηρίου – καθώς από αυτήν ρυθμίζονται τα πάντα! Σε βαθμό μάλιστα που ανακαλύπτεις κάποια στιγμή ότι πρέπει να σταματήσεις στην άκρη του δρόμου εάν θες για παράδειγμα να αλλάξεις – με ασφάλεια – τη ρύθμιση στους καθρέφτες! Προφανώς κάποια ζητήματα τα λύνει η συνήθεια και κάποια άλλα ενδεχομένως οι φωνητικές εντολές (στα αγγλικά), αλλά γενικά εδώ έχουμε ένα ζήτημα εργονομίας…

Ασυναγώνιστο σε χωρητικότητα και πρακτικότητα το πίσω “πολύ-πορτμπαγκάζ”.

Παρατήρηση: Το εικονιζόμενο αυτοκίνητο είναι το Tesla Model Y Long Range, πανομοιότυπο σε εμφάνιση με το Performance, με την εξαίρεση των τροχών (ζάντες 21” και ελαστικά διαφέρουν, όπως μπορείτε να δείτε στην φωτογραφία που ακολουθεί).
Η γυάλινη πανοραμική οροφή διαθέτει κάποια μόνωση για ήλιο και θερμότητα, αλλά στην ηλιόλουστη χώρα αλλά δεν θα έβλαπτε και κάποιο κουρτινάκι. Η μεγάλη οθόνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως… playstation. Ενώ η Tesla, κάνοντας επίδειξη χιούμορ, δίνει τη δυνατότητα παραγωγής «ανεπιθύμητων ήχων» του ανθρωπίνου οργανισμού, κατά την ενεργοποίηση των φλας… Άπειρες οι επιπλέον αποθηκευτικοί χώροι που προσφέρει το πίσω πορτμπαγκάζ, ενώ και το πορτμπαγκάζ που κρύβει το εμπρός καπό προσφέρει υπολογίσιμο χώρο.

  • Υπέρ: επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, design, πρακτικότητα, εξοπλισμός
  • Κατά: εργονομικές αστοχίες, τιμόνι που δεν κόβει πολύ

Στο ταμείο

Στο ελληνικό site της Tesla (και μην ψάξετε για φυσικό κατάστημα της εταιρίας, οι πωλήσεις γίνονται μόνο διαδικτυακά…) θα δείτε ότι η τιμή του αυτοκινήτου φτάνει τα 63.990 ευρώ και αν κάνετε τη σχετική διαίρεση θα ανακαλύψετε ότι οι ίπποι που παίρνετε για αυτά τα χρήματα δεν είναι λίγοι. Όπως δεν είναι και λίγα τα πάσης φύσεως αξεσουάρ που συνοδεύουν το Model M Performance. Σε σύγκριση με κάποιες πιο premium προτάσεις επιδόσεων είναι σαφές ότι υπάρχει ένα οικονομικό πλεονέκτημα, ωστόσο το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά και άλλα μη premium μοντέλα παρεμφερών επιδόσεων. Το Tesla πάντως θα το προτιμήσεις ίσως όχι γιατί είναι με απόλυτα κριτήρια συνολικά καλύτερο, αλλά επειδή είναι ιδιαίτερο!

  • ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡAΣ/ΤΥΠΟΣ dual motor (2 ηλεκ/ρες, AWD)
  • ΙΣΧΥΣ 393kW/534hp. ΡΟΠΗ 660 Nm.
  • ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ: Ιόντων λιθίου. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 75 kWh.
  • ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 241 χλμ. αυτονομίας σε 15’ (supercharger 250 kW).
  • ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 533 km (WLTP).
  • ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/(ΜxΠxΥ) 4.751×1.921×1.624 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.890 mm.
  • ΠΟΡΜΠΑΓΚΑΖ συνολικά 2.158 λίτρα αποθηκευτικών χώρων.
  • ΒΑΡΟΣ 2072 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-100 km/h 3,7’’.
  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 250 km/h.
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (ΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ) 17,1/ kWh/100 km.
  • ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 63.990

Παρατήρηση: Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του περιοδικού Car and Driver

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031