Sto Timoni

LEXUS RX 500h F-SPORT (δοκιμή): Βελούδινες επιδόσεις

Μη σας ξεγελά το γράμμα “h” (hybrid) στο λογότυπο του LEXUS RX 500h F-SPORT του κορυφαίου RX. Το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα κίνησης του εντυπωσιακού SUV της Lexus δεν σχεδιάστηκε με γνώμονα τόσο την αποδοτικότητα όσο – και κυρίως – τις επιδόσεις! Οι οποίες μάλιστα προσφέρονται σε μια εξαιρετικά πολυτελή και υψηλής ποιότητας «συσκευασία»…

Το γουργουρητό του (σχεδόν 2,5-λιτρου) τούρμπο βενζινοκινητήρα του Lexus RX 500h F-SPORT είναι κάτι που δεν περιμένεις να ακούσεις μπαίνοντας σε ένα υβριδικό Lexus. Και σίγουρα είναι κάτι που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Έχεις λοιπόν στη διάθεσή σου 371 ίππους – ένα νούμερο που από μόνο του δημιουργεί δέος καθώς δεν το συναντάς και τόσο συχνά – οι οποίοι προκύπτουν με την συνδρομή των δύο ηλεκτροκινητήρων (ένας στον εμπρός και ένας στον πίσω άξονα) που προσφέρουν τη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς και συνθέτουν, μαζί με τη μπαταρία νικελίου/υδριδίου μετάλλου, το υβριδικό σύστημα DIRECT4 της Lexus, το οποίο δεν χρειάζεται φόρτιση. Και παρόλο που η Toyota στο σύνολό της μας έχει συνηθίσει σε αυτοφορτιζόμενα υβριδικά συστήματα στην περίπτωση του Lexus RX 500h – που εκτός των άλλων είναι το πρώτο υπερτροφοδοτούμενο υβριδικό μοντέλο της Lexus – βλέπουμε από πλευράς εταιρίας να γίνεται λόγος για Hybrid Electric High Performance. Και αυτό εξηγεί πολλά…

Υβριδικές επιδόσεις

Τη διαφορά στη συγκεκριμένη περίπτωση την κάνει ο διαφορετικός τρόπος συνεργασίας των μονάδων ισχύος που μόλις αναφέραμε και έχει σαν αποτέλεσμα να σου δημιουργείται η αίσθηση ότι οδηγείς ένα συμβατικό – και οπωσδήποτε ισχυρό – αυτοκίνητο, με κάποιο θερμικό κινητήρα που αποδίδει πολλούς ίππους. Πράγματι εδώ η σύνδεση του γκαζιού με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα και την ταχύτητα κίνησης είναι άμεση – δεν υφίσταται κανενός είδους «πατινάρισμα» – η δυσανάλογη αύξηση των στροφών λειτουργίας του βενζινοκινητήρα που επί σειρά ετών αποτέλεσε τη χαρακτηριστική αδυναμία του υβριδικού συστήματος της Toyota, η οποία όπως είπαμε στην πρόσφατη δοκιμή του νέου Corolla σταδιακά βελτιώνεται, αλλά υπάρχει.

Ο υψηλής τεχνολογίας υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας ενσωματώνει, εμφανώς, την υψηλή τεχνογνωσία που επί δεκαετίες συσσώρευσε η Toyota στον τομέα του μεταβλητού χρονισμού (Dual VVT-i) και όχι μόνον, συνδυάζεται δε με 6-άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με χειριστήρια στο τιμόνι (για χεροκίνητες/σειριακές αλλαγές) – στοιχείο που αναμφίβολα λειτουργεί υπέρ του καλύτερου ελέγχου του Lexus από τον οδηγό του, υπέρ τελικά της ευχαρίστησης της οδήγησης, προς όφελος εκείνου που θέλει να απολαμβάνει τις στιγμές που βρίσκεται στο τιμόνι. Και αν σας φανούν λίγες οι 6 σχέσεις μετάδοσης ρίξτε μια ματιά στη ροπή του βενζινοκινητήρα (460 Nm), αλλά και τη μέγιστη ροπή συνολικά του υβριδικού συστήματος κίνησης (550,8 Nm) και θα καταλάβετε ότι είναι απολύτως επαρκείς.

Μαγικό χαλί

O χαρακτηριστικός ήχος που αναφέραμε στην αρχή είναι ένα στοιχείο που σίγουρα δημιουργεί την ανάλογη ατμόσφαιρα: βρίσκεσαι σε ένα αυτοκίνητο με την τουλάχιστον εντυπωσιακή τιμή των 120 χιλιάδων ευρώ, από το οποίο περιμένεις – και βεβαίως σου προσφέρει πολλά! Ανάμεσά τους η εξελιγμένη και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση η οποία συνδυάζεται με τετραδιεύθυνση, καθώς οι πίσω τροχοί έχουν την ικανότητα να στρίβουν είτε προς την κατεύθυνση που στρίβει ο οδηγός το τιμόνι, στις μεγάλες ταχύτητες, αυξάνοντας την ευστάθεια του RX 500h, είτε προς την αντίθετη κατεύθυνση όταν η ταχύτητα κίνησης είναι χαμηλή προκειμένου να μειωθεί ο κύκλος στροφής και να αυξηθεί η ευελιξία του.

Ενώ αν θέλει κανείς να είναι δίκαιος θα πρέπει να ομολογήσει ότι οδηγώντας ή μετακινούμενος με αυτό το Lexus νιώθει σα να βρίσκεται σε μαγικό χαλί. Και δεν αποτελεί υπερβολή αυτή η δήλωση – ισχύει είτε έχει επιλέξει την επιλογή “normal” είτε έχει επιλέξει τη “sport” στο σύστημα ελέγχου της ανάρτησης, καθώς ο τρόπος που κινείται το μεγάλο Lexus και περνάει πάνω από τις κακοτοπιές του ελληνικού οδικού δικτύου ισοπεδώνοντας της είναι εξαιρετικός. Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτό δεν συμβαίνει σε βάρος των δυναμικών χαρακτηριστικών αφού το Lexus RX 500h μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες που δεν φαντάζεται κανείς είτε σε δρόμο με στροφές είτε βεβαίως – και πολύ πιο εύκολα στον αυτοκινητόδρομο.

Στον τομέα των επιδόσεων τώρα τα έξι περίπου δευτερόλεπτα για τα 0-100 km/h, που οπωσδήποτε είναι μια εντυπωσιακή επίδοση, λένε ένα μέρος, αλλά όχι όλη την αλήθεια. Βλέπετε, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στην περίπτωση του Lexus (αλλά και άλλων αντιστοίχων προτάσεων) το ζήτημα δεν είναι μόνο το πόσο γρήγορα επιταχύνει το αυτοκίνητο, αλλά και το πώς – για να μην πούμε κυρίως το πώς – επιταχύνει: κολλώντας στην πλάτη σου το κάθισμα, με μία μοναδική άνεση και χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια από πλευράς του οδηγού. Αρκεί το «τέρμα» πάτημα του γκαζιού και γίνεται αυτό που πρέπει να γίνει…

Premium

Όταν βρίσκεσαι στο εσωτερικό του Lexus δεν αργείς να αντιληφθείς ότι βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον υψηλής ποιότητας το οποίο συνεπικουρείται και από την πολύ καλή ηχομόνωση στο εσωτερικό για να συμβάλλουν από κοινού σε αυτό που λέμε υψηλή ποιότητα κύλισης. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με ένα premium μοντέλο. Ενώ στον τομέα της μεταφορικής ικανότητας, με το μήκος του RX 500h να… φλερτάρει επικίνδυνα με τα 5,0 μέτρα είναι λογικό να περιμένει κανείς μεγάλους εσωτερικούς χώρους – και η αλήθεια είναι ότι αυτούς τους χώρους το κορυφαίο Lexus τους προσφέρει: πίσω ακόμα και ο πιο ψηλός επιβάτης μπορεί να καθίσει σταυροπόδι έχοντας άφθονο “αέρα” πάνω από το κεφάλι του. Από την άλλη και όσοι καθίσουν μπροστά δεν θα έχουν κανένα παράπονο – παρά την τεραστίων διαστάσεων κονσόλα με το πολύ πρακτικό ντουλαπάκι μεταξύ οδηγού και συνοδηγού και το πλήθος των θέσεων για μικροαντικείμενα, αλλά και παρά το εντυπωσιακό ταμπλό που δείχνει να καταλαμβάνει χώρο μέσα στην καμπίνα αγκαλιάζοντας τον οδηγό.

Η άνεση είναι υπεράνω κριτικής, η ιδανική θέση οδήγησης βρίσκεται εύκολα, το τιμόνι ρυθμίζεται (μέσα-έξω) ηλεκτρικά, το ίδιο και τα καθίσματα – σε πολλές διευθύνσεις. Οπότε έχουμε ένα πολυτελέστατο εσωτερικό περιβάλλον το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει άνετα πέντε ενήλικες, τους τέσσερις με πολύ μεγάλη άνεση, και συνοδεύεται από ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ. Έχουμε λοιπόν ένα premium μοντέλο που έχει όλα τα προσόντα για να μεταφέρει με άνεση μία οικογένεια ή δύο ζευγάρια με όλο τον εξοπλισμό μιας απόδρασης, ενός ταξιδιού.

ΥΠΕΡ: Λειτουργία υβριδικού συστήματος/επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, φρένα, χώροι ποιότητα κατασκευής, εξοπλισμός, ηχομόνωση, ευκολία οδήγησης

ΚΑΤΑ: Κάπως υψηλή τιμή, εργονομικές μικροατέλειες

Καταλήγοντας…

Τέλος, παράπονο δεν μπορούμε να εκφράσουμε ούτε στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων – εξάλλου το RX 500h είναι διαθέσιμο στην κορυφαία από την άποψη του εξοπλισμού έκδοση F-Sport (η οποία είναι και η μοναδική στην οποία διατίθεται το RX 500h). Aπό τα πλέον χρήσιμα σε ένα ταξίδι ο αυτόματος πιλότος που ελέγχει και το σύστημα διεύθυνσης, και την ταχύτητα του αυτοκινήτου, επιβραδύνοντας αυτόματα αν χρειαστεί ενώ τη δική του αξία έχει το αυτό το «ιδιαίτερο» head-up display στο οποίο απεικονίζονται επιπλέον ενδείξεις όταν αγγίζεις τα χειριστήρια στο τιμόνι, τα οποία μάλιστα μπορούν και να αλλάζουν χρήση ανάλογα με το τι θα επιλέξει ο οδηγός. Έτσι λοιπόν και Για παράδειγμα, ενώ δεν υπάρχει εμφανής ένδειξη για το τηλέφωνο κατά τη διάρκεια μιας συνομιλίας, με το που αγγίζεις το αριστερό χειριστήριο στο τιμόνι εμφανίζονται όλες οι σχετικές ενδείξεις και το ωραίο είναι ότι τις βλέπεις ακριβώς μπροστά σου στο παρμπρίζ, χωρίς να παίρνεις τα μάτια σου από το δρόμο.

Συμπέρασμα; Ναι μας άρεσε το RX 500h και για κάποιον που έχει το «μπάτζετ» και θέλει να διαφοροποιηθεί από το (κυρίως γερμανικό) κατεστημένο το ιαπωνικό υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να λειτουργήσει ως μια πολύ καλή επιλογή!

TECH INFO

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ 272PS/5.200 rpm ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.393 cc & ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ 64kW (87PS, 292Nm) / 76kW (103PS, 168,5Nm)
ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ/ ΙΣΧΥΣ 371PS ΡΟΠΗ 550,8Nm, ΜΠΑΤΑΡΙΑ Νικελίου-Υδριδίου Μετάλλου (Ni-MH) 5,0Ah ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.890×1.920×1.695 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.850 mm, ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 461 L, ΒΑΡΟΣ 2.100-2.190 kg ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ 0-100 km/h 5,9 sec, ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 210 km/h ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ 8,0-8,3/11,7 L/100 km, CO2 182-189 g/km, ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 120.500 €, ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 0,00 €.
Κατανάλωση και εκπομπές CO2 σύμφωνα με το WLTP

Πηγή: περιοδικό Car and Driver

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιούλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031