Sto Timoni

Jeep Avenger (δοκιμή): Πόσο καλό είναι το πρώτο ηλεκτρικό – και απολύτως μικρότερο Jeep;

Tο μικρότερο σε μέγεθος SUV της Jeep – το εντελώς νέο Jeep Avenger – προσφέρει τις βασικές αρετές της φημισμένης μάρκας βελτιωμένες και συνδυασμένες όχι μόνο με την ευελιξία των compact διαστάσεων, αλλά και με τους μηδενικούς ρύπους που αποτελούν το διαβατήριο για την εποχή της ανθρακικής ουδετερότητας.

Είναι γεγονός: το Jeep Avenger το μικρότερο και ταυτοχρόνως πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της Jeep κάνει τα πρώτα βήματα του στην ελληνική αγορά όπου το περιμένουν αντίπαλοι όπως τα Citroen ë-C4, Peugeot e2008 και Opel Mokka-e του ομίλου Stellantis, στον οποίο όπως είναι γνωστό εντάσσεται και η αμερικανική εταιρεία, αλλά και τα ηλεκτρικά Kia Niro και Hyundai Kona, ενδεχομένως και το ID.3 (έστω και αν το ύψος του δεν θα λέγαμε ότι το κατατάσσει στα SUV)ενώ κοιτώντας πιο “ψηλά” θα δει κάνεις αντιπάλους όπως το αναμενόμενο Volvo ΕΧ30. Kαι είναι το νέο Jeep Avenger (που σύντομα θα το δούμε και σε εκδόσεις με βενζινοκινητήρα) είναι τώρα η αιχμή του δόρατος της αμερικανικής εταιρείας που επιχειρεί να αλώσει το πλέον δυναμικό κομμάτι της αγοράς αυτοκινήτου – ένα μοντέλο το οποίο, εκτός των άλλων, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ξεκινάει με γκολ από τα αποδυτήρια αφού έχει ήδη κατακτήσει τον τίτλο «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2023, ενώ παράλληλα έχει καταφέρει να συγκεντρώσει και ένα μεγάλο πλήθος παραγγελιών από ενδιαφερόμενους που το επέλεξαν και αποφάσισαν να κάνουν «το βήμα» βλέποντας απλά και μόνο φωτογραφίες. Σημειώστε πάντως ότι στην ίδια κατηγορία «παίζει» και το ελαφρώς μεγαλύτερο σε μέγεθος Renegade, που δεν διατίθεται σε πλήρως ηλεκτρική έκδοση, αλλά επιτρέπει στην Jeep να «χτυπάει» την B-SUV κατηγορία με δύο μοντέλα!

Jeep Avenger δοκιμή
Με 156 ηλεκτρικούς ίππους κάτω από το εμπρός καπό, το νέο Jeep δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα να κινείται σβέλτα

Jeep Avenger: Το design μετράει…

Η αλήθεια είναι πως όσο και αν επιμένουμε να χαρακτηρίζουμε τη σχεδίαση θέμα υποκειμενικό, κοινώς θέμα… γούστου, αυτή ήταν είναι και θα παραμείνει ένας παράγοντας ο οποίος επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την εμπορική πορεία ενός μοντέλου. Η περίπτωση του Avenger, που όσο και αν δείχνει αμερικάνικο έχει σχεδιαστεί από Ιταλούς στο Τορίνο έρχεται να επιβεβαιώσει τον κανόνα με τον τρόπο που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο: είναι προφανές ότι «βγάζει» κάτι σε στιβαρότητα και σε off-road χαρακτήρα καθιστώντας όσο το δυνατόν πιο φανερό το DNA της Jeep – και τελικά είναι προφανές ότι αρέσει. Ενώ κάποιες σχεδιαστικές λεπτομέρειες που αναδεικνύουν τον «χωμάτινο» χαρακτήρα του νέου μοντέλου έχουν και πρακτική σημασία ο λόγος για το πλήθος των μαύρων πλαστικών μερών που καλύπτουν τους θόλους των τροχών, τα μαρσπιέ κλπ. προστατεύοντας το αμάξωμα από τις εκδορές.

Η πρώτη λέξη που θα χρησιμοποιήσεις για εσωτερικό του νέου Avenger όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού, είναι «μοντέρνο». Χωρίς να καταφεύγει σε εξτρεμισμός η Jeep καταφέρνει να δώσει ένα τόνο τον τόνο του σύγχρονου, που μπορεί να παραπέμπει και στην ηλεκτροκίνηση του μέλλοντος που έρχεται – χωρίς υπερβολές όμως. Η δεύτερη λέξη που θα χρησιμοποιήσεις (και πάλι για το χώρο επιβατών) είναι «πρακτικό». Η αλήθεια είναι ότι εδώ μπορεί κανείς να βρει ο ουκ ολίγα στοιχεία που τεκμηριώνουν τον παραπάνω ισχυρισμό, όπως το μεγάλο σε μήκος ραφάκι ακριβώς κάτω από τους αεραγωγούς και η τεράστια κονσόλα μεταξύ οδηγού και συνοδηγού που χωρίζεται σε δύο μέρη η οποία πραγματικά χωράει πάρα πολλά λίτρα μικρών και μεγάλων αντικειμένων, ενώ προσφέρει και πολύ καλές ποτηροθήκες. Μικρές λεπτομέρειες θα πείτε, που κάνουν όμως εύκολη την καθημερινότητα και είναι πολύ πιο σημαντικές από ότι φαίνονται με την πρώτη ματιά.

Jeep Avenger δοκιμή

Με τις εξωτερικές διαστάσεις να τοποθετούν το Avenger στο κάτω μέρος της κατηγορίας, ως ένα από τα μικρότερα B-SUV, δεν μπορεί κανείς βέβαια να έχει φοβερές αξιώσεις ως προς τους χώρους. Η αλήθεια πάντως είναι ότι οι χώροι για επιβάτες μπορεί να μην κορυφαίοι, είναι όμως επαρκείς. Προφανώς, υπάρχουν αντίπαλοι με δέκα και είκοσι επιπλέον εκατοστά στο μήκος που θα τα καταφέρουν καλύτερα, όμως και στο Avenger θα μπορέσουν να βολευτούν στο πίσω κάθισμα – οριακά έστω – δύο ψηλοί επιβάτες. Eνώ το πορτμπαγκάζ των 355 λίτρων δεν έχει πρόβλημα να χωρέσει τις βασικές μεταφορικές ανησυχίες μιας τετραμελούς οικογένειας.

Το πώς ανεβαίνει η αυτοπεποίθηση του οδηγού μπαίνοντας στο Jeep Avenger είναι βέβαια ένα ενδιαφέρον ερώτημα. Η αλήθεια είναι ότι αν πει κάνεις ότι αυτό που τον περιβάλλει είναι κατασκευασμένο από σκληρό πλαστικό μπορεί να δημιουργήσει λανθασμένες εντυπώσεις. Ναι, το πλαστικό είναι σκληρό, όμως δεν δείχνει φθηνό – με τη βαμμένη χρυσάφι φάσα στο ταμπλό να παίζει το δικό της ρόλο στη διαμόρφωση μιας πιο ποιοτικής εικόνας. Από την άλλη μεριά, οι μαλάκες επενδύσεις στα σημεία που ακουμπούν ο οδηγός και ο συνοδηγός στα χέρια τους δημιουργούν, μαζί με το δερμάτινο τιμόνι, μία πιο ποιοτική αίσθηση.

Jeep Avenger δοκιμή
Η πρακτικότητα στα καλύτερά της: σπάνια συναντάει κάνεις τόσες πολλές και βολικές θέσεις για μικροπράγματα στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου

Η αποτελεσματική ποιότητα του Jeep Avenger…

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η αντιληπτή ποιότητα δεν είναι το πιο σημαντικό στην όλη ιστορία. Ακόμα σημαντικότερη είναι η αίσθηση του δεμένου που εισπράττεις οδηγώντας το αυτοκίνητο, καθώς το χτισμένο στη νέα πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης eCMP2 Avenger δείχνει να συμπεριφέρεται σαν μία καλοφτιαγμένη κατασκευή. Εν κινήσει λοιπόν έρχεσαι αντιμέτωπος με τη δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί της Stellantis, με την τοποθετημένη κάτω από τα εμπρός και τα πίσω καθίσματα μπαταρία των 54 kWh να εξασφαλίζει αυξημένη αυτονομία σε σχέση με τα όσα ξέραμε από τα υπάρχοντα στην αγορά μοντέλα του ομίλου. Επισήμως αυτή ξεκινά από τα 400 km του μικτού κύκλου και μπορεί θεωρητικά να φτάσει έως τα 550 σε αστικό περιβάλλον. Στην πράξη τα πράγματα ποτέ δεν είναι έτσι – ωστόσο δεν είναι άσχημα να προσεγγίζεις σε πραγματικές συνθήκες τα 300 χιλιόμετρα σε μεικτές συνθήκες: πρόκειται για λογική επίδοση. Δεν χρειάζεται λοιπόν να έχεις διαρκώς το νου σου στην ένδειξη φορτισης της μπαταρίας αφού η αυτονομία αυτή σου δίνει αρκετά μεγάλη ελευθερία κινήσεων και σε αστικό, και σε περιαστικό περιβάλλον, επιτρέποντάς σου και την πραγματοποίηση ταξιδιών (με σωστό βέβαια προγραμματισμό).

Σημειώνουμε πάντως στο σημείο αυτό ότι αυτό το ηλεκτρικό «πακέτο» δεν είναι ότι πιο εξελιγμένο μπορεί να βρει κανείς σήμερα στην αγορά, αφού άλλες πλατφόρμες δίνουν δυνατότητα ταχύτερης φόρτισης DC (στα 150 kW ή και περισσότερο).

Jeep Avenger δοκιμή
Ευρύχωρο πορτ-μπαγκάζ, με διπλό «πάτο», κάτω από τον οποίο αποθηκεύεται εύκολα το καλώδιο φόρτισης

Το άλλο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης αφορά τις επιδόσεις, με την έννοια της ταχύτητας αυτή τη φορά, η οποία κατά τη συνήθη τακτική της διαφύλαξης της αυτονομίας περιορίζεται με ηλεκτρονικά μέσα στα 150 χλμ./ώρα, ενώ ισχύς του ηλεκτροκινητήρα M3 eMOTORS των 156 ίππων είναι αρκετή για να επιτυγχάνονται σε 9,0 δευτερόλεπτα τα 0-100 km/h. Και μπορεί να έχουμε συνηθίσει σε πιο εντυπωσιακούς χρόνους για τα 0-100 από, ισχυρότερα, βαρύτερα και ακριβότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως η πραγματικότητα είναι ότι τέτοιου τύπου επιδόσεις ταιριάζουν σε ένα σβέλτο και ολοκληρωμένο οικογενειακό αυτοκίνητο (ή εν πάση περιπτώσει σε ένα «ζωντανό» αυτοκίνητο που θα χρησιμοποιηθεί είτε από ένα νέο ζευγάρι είτε από κάποιον εργένη).

Η αλήθεια είναι ότι στο πρώτο πάτημα του γκαζιού, ιδιαιτέρως αν έχει επιλεγεί η «κανονική λειτουργία» για το σύστημα κίνησης μπορεί να νομίσεις ότι το Avenger είναι ράθυμο. Όμως αρκεί να βυθίσεις αποφασιστικά το πόδι σου το δεξί στο πάτωμα για να αντιληφθείς ότι το αυτοκίνητο «τραβάει» με τον «ροπάτο» τρόπο που περιμένεις από ένα ηλεκτρικό όχημα και προσφέρει τελικά τις επιταχύνσεις εκείνες που χρειάζεσαι εν κινήσει, για να προσπερνάς με ασφάλεια.

Σημειώστε ότι ο επιλογέας λειτουργίας του συστήματος κίνησης προσφέρει ακόμα τις επιλογές «σπορ» (όπου η αντίδραση στο πάτημα του γκαζιού γίνεται πολύ πιο άμεση), ECO για χαμηλότερη κατανάλωση και αύξηση της αυτονομίας, αλλά και μία σειρά επιλογές που καταδεικνύουν το σπορ off-road DNA της αμερικανικής φίρμας (λάσπη, άμμο, χιόνι).

Σωστές αναλογίες, τονισμένος off-road χαρακτήρας: δύσκολα θα βρεθεί άνθρωπος δεν θα του αρέσει το Avenger

Original” (με τον τρόπο του)

Σημειώστε επίσης ότι η Jeep φρόντισε να προικίσει το Avenger με όλα εκείνα τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά θα του επιτρέψουν να περιπλανηθεί στο δασικό οδικό δίκτυο, ή ακόμα και εκτός αυτού, χωρίς άγχος. Τετρακίνηση βεβαίως δεν υπάρχει, το ηλεκτρικό Avenger είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο και τα ηλεκτρονικά συστήματα αναλαμβάνουν να υποκαταστήσουν αυτά που θα πρόσφερε ο ένας επιπλέον ηλεκτροκινητήρας στους πίσω τροχούς (σε κάποιο βαθμό φυσικά – αυταπάτες δεν πρέπει να υπάρχουν). Έχοντας λοιπόν τις μεγαλύτερες γωνίες προσέγγισης (20ο), ράμπας (20ο) και αποχώρησης (32ο) της κατηγορίας το Avenger είναι σε θέση να υπερπηδά ουκ ολίγα από τα εμπόδια που θα βρεθούν στο δρόμο του – αρκεί οδηγός του να μην ξεχνάς ότι δεν οδηγεί Wrangler!

Το ενδιαφέρον πάντως είναι ότι τα όποια «αυθεντικά» εκτός δρόμου χαρακτηριστικά και οι όποιες δυνατότητες κίνησης υπόσχεται το όνομα Jeep, δεν συνεπάγονται συμβιβασμούς στην άνεση – και αυτό παρά το λογικά (λόγω της μπαταρίας) αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου. Στις καθημερινές αναμετρήσεις με τις κακοτοπιές του οδικού δικτύου λακκούβες και σαμαράκια φιλτράρονται αρκετά αποτελεσματικά και μπορεί κάποιες πιο έντονες αντιδράσεις σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες να μη λείπουν, όμως σε γενικές γραμμές το Avenger συμπεριφέρεται αρκετά πολιτισμένα. Και αυτό σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα θορύβου που εξασφαλίζουν από τη μία ο ηλεκτροκινητήρας και από την άλλη η καλή ηχομόνωση αναβαθμίζουν τον τομέα της άνεσης.

Από την άλλη, η οδική συμπεριφορά θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί ευχάριστη έκπληξη (παρόλο που γενικά τα μοντέλα της Jeep έχουν καλή φήμη στον τομέα αυτό). Στρίβει γρήγορα και ελεγχόμενα, χωρίς απρόβλεπτες αντιδράσεις και διαχειρίζεται σωστά το βάρος και τον όγκο του το Avenger που δείχνει σωστά ζυγισμένο και εμπνέει εμπιστοσύνη τόσο όταν ο οδηγός το αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα σε ένα δρόμο με στροφές, όσο και σε ένα ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο όπου η ευστάθεια που επιδεικνύει είναι υψηλού επιπέδου. Προφανώς δεν έχουμε να κάνουμε με μια σπορ πρόταση, ωστόσο έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που κινείται με ασφάλεια τόσο στην άσφαλτο όσο και στο χώμα.

Jeep Avenger Δοκιμή
Τα μαύρα πλαστικά γύρω-γύρω δεν είναι μόνο θέμα ομορφιάς, αλλά και προστασίας του αμαξώματος

Στο ταμείο

Η αμερικανική εταιρία φρόντισε να ρίξει στη μάχη το Jeep Avenger σε τρεις πλούσια εξοπλισμένες εκδόσεις καταργώντας μια «πιο βασική» που είχε αρχικά αναγγείλει. Και είναι αλήθεια ότι με τη μεγάλη υψηλής ανάλυσης οθόνη αφής 10,25’’ στο κέντρο του ταμπλό να παραπέμπει στην τεχνολογία που ενσωματώνει, το Jeep Avenger προσφέρεται ακόμα και στη βασική του έκοδση Longitude με ένα πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης, διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, hill descent control, η αναγνώριση των σημάτων της τροχαίας κλπ. Ενώ στην αμέσως επόμενη έκδοση Altitude (40.700 €/32.700 € με την κρατική επιδότηση) που είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή η αίσθηση της πολυτέλειας ενισχύεται με τον μεγαλύτερο (10,25’’) πίνακα οργάνων και μια σειρά από μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες όπως η ηλεκτρική πόρτα του χώρο αποσκευών που διαθέτει και λειτουργία “hands-free” ανοίγματος, το adaptive cruise control, το ευφυές κλειδί, οι 17άρες ζάντες (έναντι των 16’’ της Longitude) κλπ.

Κατά συνέπεια – και συνοψίζοντας – θα λέγαμε ότι το Jeep Avenger είναι, με βάση τα δεδομένα της ηλεκτρικής αγοράς στην κατηγορία B-SUV, μία compact ολοκληρωμένη πρόταση με καλό value for money, που καλύπτεται από 4ετή εργοστασιακή εγγύηση και οδική βοήθεια μέχρι τα 160.000 χλμ. (η εγγύηση για την μπαταρία είναι 8ετής / ή μέχρι τα 160.000 χλμ.) Ένα αυτοκίνητο ευχάριστο στην οδήγηση, αποτελεσματικό, που αξίζει τα λεφτά του…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΙΣΧΥΣ 156 PS, ΡΟΠΗ 260 Nm ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ/ NMC 811 ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 54 kWh ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 5 h, 34 min @ 11 kW, 24 min @100kW DC (20-80%) ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 400 km (μικτός κύκλος WLTP), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.084×1.776×1.528 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.562 mm, ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 355 L, ΒΑΡΟΣ X.XXX kg ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ 0-100 km/h 9,0 sec, ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 150 km/h,, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ XX,X/18,4 kWh/100 km, ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 38.700* €.

*30.700 € με την κρατική επιδότηση

ΥΠΕΡ: σχεδίαση, πρακτικότητα, εργονομία, χρηστικότητα, άφθονες θέσεις για μικροπράγματα, οδική συμπεριφορά, τεχνολογία, εξοπλισμός

ΚΑΤΑ: Απλώς επαρκείς χώροι στο πίσω κάθισμα, περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω και πλάγια

 

Easter eggs: λεπτομέρειες με σημασία

Tο να δημιουργήσεις και να συντηρήσεις ένα μύθο δεν είναι απλή υπόθεση. Aπαιτεί σχέδιο, υπομονή και επιμονή. Aπαιτεί επίσης και σημασία στη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά. Kαι το Avenger ως μοντέλο μιας εταιρείας με μύθο έχει είναι προικισμένο από τη μαμά εταιρεία με μία σειρά λεπτομέρειες – με τα δικά της μηνύματα η κάθε μία – από τις οποίες κάποιες περνούν απαρατήρητες και χρειάζεται να σας τις δείξουν ενώ κάποιες άλλες είναι περισσότερο εμφανείς. Κάπως έτσι φτάνουμε στα “easter eggs” της Jeep.

Ξεκινάμε από την ανάγλυφη πασχαλίτσα που τοποθετήθηκε στη δεξιά μπάρα οροφής για να συνδέσει το αυτοκίνητο με τη φύση και να τονίσει τα off-road χαρακτηριστικά του και συνεχίζουμε με το επίπεδο κάλυμμα του ραντάρ, στo μέσο του κάτω τμήματος του εμπρός προφυλακτήρα όπου μπορεί κανείς να δει μια πυξίδα με τις συντεταγμένες του Τορίνο, της πόλης όπου σχεδιάστηκε το Avenger. Λίγο δεξιότερα, στη γρίλια που καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του εμπρός προφυλακτήρα θα δείτε να ξεχωρίζει μία ασημί μικρογραφία της χαρακτηριστικής μάσκας της Jeep μετά 7 κάθετα ανοίγματα. Την ίδια αυτή μάσκα θα τη βρείτε καλά κρυμμένη τόσο στα εμπρός όσο και στα πίσω φωτιστικά σώματα.

Ανεβαίνοντας λίγο ψηλότερα, συναντάμε στην κάτω δεξιά πλευρά του μπροστινού παρμπρίζ τη φιγούρα ενός παιδιού που παρατηρεί τα άστρα με τηλεσκόπιο. Πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο – τον γιο του σχεδιαστή του αυτοκινήτου Daniele Calonaci – όπως υπαρκτός είναι και ο αστερισμός που παρατηρεί, το οποίο θα δείτε στην πάω αριστερή γωνία του παρμπρίζ. Ενώ στο πίσω παρμπρίζ βλέπουμε αποτυπωμένες τις κορυφές των Άλπεων όπως φαίνονται από το Τορίνο – και είναι αυτό ένα ακόμα στοιχείο με το οποίο η Jeep θέλει να τονίσει τον «εξερευνητικό» χαρακτήρα του Avenger.

Περνώντας, τέλος στο εσωτερικό, το άνοιγμα της πόρτας αποκαλύπτει τη λέξη «Jeep» στο πλαϊνό κάθετο άκρο του ταμπλό, στα πατάκια βλέπουμε σε σκίτσο το προφίλ του Avenger ενώ σε κάποιες εκδόσεις υπάρχει κάλυμμα της κεντρικής κονσόλας το οποίο όταν ανοίξει και αναδιπλωθεί μας αποκαλύπτει το θρυλικό Willys.

Πηγή: Περιοδικό Car and Driver

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Απρίλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930