Sto Timoni

Skoda Vision 7S: από τον υπαρκτό σοσιαλισμό στους μηδενικούς ρύπους

Πριν από λίγο καιρό είχαμε την ευκαιρία να δούμε στην Αθήνα το εντυπωσιακό, πλήρως ηλεκτρικό πρωτότυπο Skoda Vision 7S – ένα ευρύχωρο, με τρεις σειρές καθισμάτων και φουλ στην τεχνολογία SUV, που κάνει την εμφάνισή του σε μια μεταβατική, από πολλές απόψεις περίοδο για την «παραδοσιακή» τσέχικη αυτοκινητοβιομηχανία.

Από την πρώτη ακόμα ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα η Skoda σχετικά με το νέο της concept car, πολλά πράγματα γίνονταν κατανοητά σχετικά τόσο με τη στόχευση του νέου μοντέλου όσο και με τον προσανατολισμό της εταιρίας: «Το πλήρως ηλεκτρικό πρωτότυπο VISION 7S είναι το πρώτο που παρουσιάζει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της ŠKODA. Στο πρώτο σχέδιο που δημοσιοποιείται παρουσιάζεται το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Εκτός από την χρήση βιώσιμων υλικών, το μινιμαλιστικό εσωτερικό έχει ως βασικά χαρακτηριστικά τους γενναιόδωρους χώρους για έως και επτά άτομα σε τρεις σειρές καθισμάτων, καθώς και τα λειτουργικά στοιχεία Simply Clever που αποτελούν υπογραφή της ŠKODA.»

Ενώ σε νεότερη ανακοίνωσή της η Skoda επεσήμαινε ότι: Κάθε λεπτομέρεια του μίνιμαλ, δυναμικού σχεδιασμού, οι πρωτοποριακές τεχνολογίες, τα δεκάδες Simply Clever χαρακτηριστικά, όλα οδηγούν σε ένα μόνο συμπέρασμα: το ŠKODA VISION 7S είναι η πιο σημαντική εξέλιξη στον κόσμο της ŠKODA, αλλά και στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή:

Από τα ποδήλατα των Vaclav Klement & Vaclav Laurin του 1895, τις μοτοσικλέτες του 1899 και τα πρώτα αυτοκίνητα του 1905 φτάσαμε αισίως στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα του σήμερα για να έχουμε σχεδόν έτοιμα τα μηδενικών ρύπων οχήματα του αύριο. Μία μακρά πορεία 128 ετών φτάνει σε ένα νέο σημείο καμπής, καθώς βλέπουμε τη Skoda να επιχειρεί να μεταβάλει το προφίλ της για μία ακόμα φορά στην ιστορία της, επιδιώκοντας να διευρύνει την πελατειακή της βάση και να εντάξει σε αυτήν ένα πιο δυναμικό και ανήσυχο κοινό.

Ήδη εδώ και χρόνια έχουμε ξεγράψει τη «φθηνή» εταιρεία, την αυτοκινητοβιομηχανία του «ανατολικού μπλοκ» που προσέφερε ιδιαίτερα προσιτά αυτοκίνητα τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε αγορές όπως η δική μας, όπου τα «δυτικά» μοντέλα της εποχής ήταν ακριβά – οπότε τελικά τα τσέχικα μοντέλα είχαν ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα τιμής. Αυτό ήταν που έδωσε στα Skoda της δεκαετίας του 70 και του 80 μία αξιοπρόσεκτη θέση στην αγορά. Ενώ οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ακόμα και υπό εκείνες τις όχι ιδιαίτερα ευνοϊκές για την ανάπτυξη της Skoda (την εμπορική τουλάχιστον) συνθήκες, η εταιρία κατάφερε όχι μόνο να έχει μια σειρά επιτυχίες στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με μοντέλα όπως το Skoda 130 RS, και όχι μόνον…

Αυτή η εταιρεία μπορεί σε εκείνες τις συνθήκες να μην είχε την ευελιξία των μεγάλων δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών, κατάφερε όμως να κάνει τα πρώτα βήματα εκσυγχρονισμού περνώντας από την ξεπερασμένη πια συνταγή του κινητήρας και κίνηση πίσω, στη σύγχρονη επιλογή που ήθελε και τον κινητήρα και την κίνηση μπροστά – με πρώτο δείγμα και πάντα στα περιθώρια που άφηνε το παλιό καθεστώς της τότε Τσεχοσλοβακίας το ιδιαίτερα ενδιαφέρον – καλό θα λέγαμε – Skoda Favorit.

Και ήταν από το Favorit του ξεκίνησε η Skoda για να γράψει ένα εντελώς καινούργιο κεφάλαιο στην ιστορία της όταν εντάχθηκε στο Volkswagen Group. Σε αυτή τη νέα κατάσταση μπορεί αρχικά η εταιρία να λειτούργησε με τη λογική του “value for money” στην αγορά, φέρνοντας θετικά αποτελέσματα (θυμόμαστε όλοι το σλόγκαν “More Car for Your Money”) για να περάσει στη συνέχεια στη δημιουργία μιας εντελώς νέας και πλήρους γκάμας η οποία ξεκινούσε από τα προσιτά μοντέλα πόλης (μίνι) και έφθανε ως τα μοντέλα επιδόσεων. Και ήταν αυτή η καινούρια γκάμα που δεν υστερούσε σε τίποτα από τα προϊόντα των «καταξιωμένων» εταιριών. Ταυτόχρονα η Skoda δημιουργούσε μία νέα αντίληψη σε σχέση με την ποιότητα κατασκευής και την αξιοπιστία των μοντέλων της – και αν θέλετε χαρακτηριστικά ενδεικτικό στο σημείο αυτό είναι το πλήθος των ταξί Skoda Octavia που κυκλοφορούσαν και κυκλοφορούν σταθερά στην Αθήνα και σε όλες τις ελληνικές πόλεις.

Κάπως έτσι φτάσαμε στη Skoda του σήμερα – μια μάρκα που σε καμία περίπτωση βασίζεται όχι πλέον στη χαμηλότερη τιμή των προϊόντων της για να «πουλήσει», αλλά στη λειτουργικότητά, την αντοχή, τις επιδόσεις και – κάποιες φορές – στην εμφάνισή τους. Αυτή η πορεία συνοδεύτηκε από τον αντίστοιχο εκσυγχρονισμό της εταιρικής εικόνας της Skoda, που αρχικά πέρασε το ιστορικό λογότυπο της από ένα ρετουσάρισμα και προσάρμοσε και το επίσημο χρώμα της, το πράσινο στα νέα δεδομένα, ώστε να δείχνουν αμφότερα πιο μοντέρνα. Τώρα φαίνεται ότι έχει έρθει η ώρα για μία ακόμα αλλαγή, η οποία σηματοδοτείται από ένα εντελώς νέο λογότυπο που δεν περιέχει πια το γνωστό κυκλικό σήμα, αλλά μόνο το όνομα της εταιρείας σε μία εξαιρετικά μοντέρνα γραμματοσειρά η οποία ενσωματώνει με τον δικό της τρόπο το τσέχικο «παχύ» S.

Eνώ το πρωτότυπο concept car Vision 7S, το πλήρως ηλεκτρικό SUV με τις τρεις σειρές καθισμάτων, που μπορούν αυτές τις μέρες να δουν από κοντά οι επισκέπτες του Golden Hall στην Αθήνα, απεικονίζει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Skoda. Και αν ρωτήσετε γιατί η εταιρεία χρειάζεται μία νέα σχεδιαστική γλώσσα, καθώς δεν θα έχετε άδικο αν πείτε ότι η υπάρχουσα αισθητική των μοντέλων της είναι μία χαρά, η απάντηση βρίσκεται στο ότι καθώς η ενεργειακή μετάβαση της αυτοκίνησης βρίσκεται σε εξέλιξη και καθώς προβλέπονται αναδιατάξεις στην αγορά αυτοκινήτου, με τη μετατόπιση της έμφασης προς τις μεγαλύτερες σε μέγεθος κατηγορίες, η Skoda επιχειρεί να προσεγγίσει ένα καινούργιο κοινό πιο νεανικό, πιο δυναμικό χωρίς όμως να θέλει και να αποχωριστεί τους ήδη υπάρχοντες πιστούς πελάτες και οπαδούς της – και βεβαίως χωρίς να θέλει να αποποιηθεί την μακρά ιστορία της.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031