Sto Timoni

Renault 5: η ηλεκτρική επιστροφή ενός μεγάλου μικρού θρύλου

Επιστροφή στις ρίζες για τη Renault που επαναφέρει στο προσκήνιο ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα που κατασκεύασε ποτέ: το φοβερό και τρομερό Renault 5 που έγραψε ιστορία στο χώρο των σουπερμίνι. Μόνο που αυτή το φορά το γαλλικό αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό.

Η παρουσίαση της Renaulution (από τις λέξεις Renault και Revolution) του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της Renault και της προσαρμογής της στις επιταγές της ηλεκτροκίνησης έδωσε πάρα πολλές ειδήσεις-τροφή για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ανάμεσά τους ιδιαίτερη θέση κατέχει η παρουσίαση του Renault 5 Prototype. Πρόκεται για ένα concept car με το οποίο η γαλλική εταιρία προαναγγέλλει την πανηγυρική επάνοδο του θρυλικού μικρού αυτοκινήτου.

Μόνο που αυτή τη φορά, το «5άρι» θα διαθέτει σύστημα κίνησης μηδενικών ρύπων. Θα είναι δηλαδή ένα ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας (Battery Electric Vehicle – BEV) που θα αρχίσει να παράγεται, έχοντας προηγουμένως πάρει την τελική του μορφή – κατά πάσαν πιθανότητα – το 2023.

Renault 5: ένα ενδιαφέρον Success Story

Το αρχικό Renault 5 κυκλοφόρησε το 1972 ως ένα ευέλικτο, πρακτικό, οικονομικό, αλλά και μοντέρνο αυτοκίνητο, με τρίθυρο αμάξωμα και κίνηση στους εμπρός τροχούς σε μια εποχή που ακόμα δεν είχε κριθεί η μάχη μεταξύ των δύο επιλογών συστημάτων κίνησης: τα αυτοκίνητα που είχαν την κίνηση στους πίσω τροχούς ήταν την εποχή εκείνη ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Ήταν, λοιπόν, το Renault 5 μία απόδειξη της γαλλικής τόλμης που άνοιγε τεχνολογικούς δρόμους και υιοθετούσε σχεδιαστικές επιλογές που οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας ακολουθούσαν στη συνέχεια.

Και επειδή οι Γάλλοι – και όχι μόνον η Renault – άρχιζαν να κτίζουν μια δική τους παράδοση από μικρές «βόμβες» που συνόδευαν τα αθώα αυτοκίνητα που αγόραζαν οι απλοί άνθρωποι, η Renault φρόντισε να δημιουργήσει και μια ειδική, γρήγορη έκδοση με κινητήρα το κέντρο του αμαξώματος και κίνηση στους πίσω τροχούς, το R5 Turbo, ομολογκαρισμένο για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC).

Renault 5 Turbo. Photo by Maxime Agnelli on Unsplash

Με το R5 να έχει ήδη γίνει μεγάλη επιτυχία μέχρι το 1980, η Renault παρουσίασε το μοντέλο δεύτερης γενιάς το 1984, που έγινε γνωστό ως «σουπερπέντε» (Supecinq) που ήταν χτισμένο πάνω σε διαφορετική πλατφόρμα. To Supecinq είχε και αυτό τη δική του «καυτή» εκδοχή, το R5 Turbo.

Renault 5 (φωτ. Wikipedia Από Lebubu93 – Έργο αυτού που το ανεβάζει, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20023098)

Και μπορεί το 1990 η Renault να λανσάρισε έναν άλλο ογκόλιθο της δημοφιλούς κατηγορίας των σουπερίνι, το Renault Clio, όμως τη γοητεία του το «5άρι» δεν την έχασε. Γι αυτό και παρέμεινε στην παραγωγή, για κάποιες αγορές, μέχρι το 1996.

Renault 5 Supercinq (Φωτ. GPL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=353549)

 

Στροφή στο εξηλεκτρισμένο ρετρό

Επιστρέφοντας, λοιπόν, στις σχεδιαστικές της ρίζες, η Renault δοκιμάζει μια συνταγή την οποία με επιτυχία έχουμε δει να υλοποιούν άλλες εταιρίες με μοντέλα ρετρό σχεδίασης (βλ. MINI και Fiat 500). Τολμά, λοιπόν, να παρουσιάσει την «μετεμψύχωσή» του Renault 5. Η οποία, καθώς βαδίζουμε προς το 2050 και την Ευρώπη του ουδέτερου ανθρακικού αποτυπώματος θα είναι, όπως είπαμε, ηλεκτρική.

Σε αυτό το πρωτότυπο δεν δυσκολεύεται κανείς να διακρίνει σχεδιαστικά χαρακτηριστικά τόσο από το R5 Turbo, όσο και από το Supercinq.

To Renault 5 Prototype και ο σχεδιαστής του, Gilles VIDAL

Κατά τ’ άλλα η Renault δεν έδωσε στη δημοσιότητα κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά του Renault 5 Protorype. Πάντως, από τη στιγμή που θα αρχίσει να παράγεται και να πωλείται, δίπλα στο υπάρχον Zoe, που όπως και να το κάνουμε είναι πιο συμβατικής σχεδίασης, θα ενισχύσει την ηλεκτρική προσωπικότητα της εταιρίας. Ενώ, με δεδομένο ότι η Renault έχει κάνει λόγο και για κάποια σπορ έκδοση του Zoe – το οποίο σημειώστε ότι τα πάει πολύ καλά στον στίβο των πωλήσεων – αλλά και για τον εξηλεκτρισμό της Alpine, είναι βέβαιο ότι η γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων του Groupe Renault θα αποκτήσει καινούριο ενδιαφέρον. Θυμίζουμε ότι η Renault έχει στόχο την αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επί των συνολικών πωλήσεών της στο 30%, έως το 2025.

 

Σημειώστε ότι η Renault σχεδιάζει να λανσάρει 14 νέα μοντέλα, εκ των οποίων τα επτά θα είναι ηλεκτρικά BEV έως το 2025. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στην επίσημη ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρεται ότι στόχος της Renault είναι να προσφέρει την πιο «πράσινη» γκάμα στην Ευρώπη – πάντα μέχρι το 2025. Για την επίτευξη αυτού του στόχου θα χρησιμοποιήσει και ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEVs).

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Φεβρουάριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728