Sto Timoni

PEUGEOT 405 Τ16: η… εκδίκηση του οικογενειάρχη της δεκαετίας του ‘90

Ο λύκος ντύθηκε αρνάκι. Τί άλλο να πει κανείς για το εξαιρετικά διακριτικό – αλλά όμορφο -σεντάν που, στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, προσέφερε απλόχερα επιδόσεις και απόλαυση, σε οικογενειακή συσκευασία. Ο λόγος για το Peugeot 405 Τ16 των 220 ίππων και των 235 χιλιομέτρων την ώρα, που χάρη στη μόνιμη τετρακίνησή του διέθετε και ασυναγώνιστη οδική συμπεριφορά.

Το Peugeot 405, κατάφερε ευθύς εξαρχής, από το λανσάρισμά του το 1987, να δείξει ότι διέθετε σπορ γονίδια, συνδυάζοντας σε κάθε περίπτωση την απαράμιλλη γαλλική άνεση της ανάρτησης, με υψηλού επιπέδου κράτημα. Κατάφερε επίσης να καταγράψει μία τεράστια εμπορική επιτυχία, κερδίζοντας επίσης και τον τίτλο του ευρωπαϊκού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» το 1988. Ωστόσο, τα πρώτα χρόνια ήταν διαθέσιμο μόνο σε «ήμερες» εκδόσεις, παρά το γεγονός ότι η αγωνιστική του έκδοση, Peugeot 405 Turbo 16, ήδη έγραφε λαμπρές σελίδες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Η ώρα του ριζοσπαστικού Τ16

Το 1993, όμως, το οικογενειακό σεντάν Peugeot 405 λανσαρίστηκε σε μία ριζοσπαστική για τα δεδομένα της κατηγορίας και της εποχής έκδοση – την “Τ16”, με το χαρακτηριστικό λογότυπο που παρέπεμπε στο Turbo 16 και, κατά συνέπεια, σε ιστορικές επιτυχίες της γαλλικής εταιρίας – και συγκεκριμένα  στον θρίαμβο του Peugeot 405 Turbo 16, στο θρυλικό Rally Dakar το 1989 και το 1990, στο Παρίσι, καθώς επίσης και στις μεγάλες νίκες του Peugeot 405 T16 στον αγώνα (την περίφημη ανάβαση) του Pikes Peak το 1988 και το 1989*.

Αυτή, λοιπόν, η σπορ έκδοση του 405 ήρθε για να προσφέρει πρωτοφανή απόδοση για ένα μοντέλο αυτού του τύπου. Το Peugeot 405 T16 ήταν εξοπλισμένο με έναν εξαιρετικά εξελιγμένο – για την εποχή του – κινητήρα, ιδανικό για οδηγούς που ήθελαν να συνδυάσουν τις αρετές ενός άνετου οικογενειακού αυτοκινήτου με τις δυνατότητες ενός σπορ αυτοκινήτου που προσφέρει τη μέγιστη οδηγική απόλαυση.

Εφοδιασμένο με έναν δίλιτρο 4-κύλινδρο κινητήρα με στροβιλοσυμπιεστή (turbo) της Garett, το PEUGEOT 405 T16 έχει απόδοση 196 ίππων η οποία έφτανε τους 220 PS με τη βοήθεια του overboost (αύξηση πίεσης του turbo). Η απόδοσή του ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστη, με τελική ταχύτητα τα 235 km/h και επιτάχυνση 0-100  σε μόλις 7,0 δευτερόλεπτα. Η ισχύς αυτή αξιοποιόταν με τον καλύτερο τρόπο χάρη στην μόνιμη τετρακίνηση με συνεκτικό συμπλέκτη, που κατένεμε την ροπή εμπρός-πίσω σε ποσοστό 53% και 47%, αντίστοιχα εξασφαλίζοντας επίσης και πολύ καλύτερο κράτημα.

Αισθητική Pininfarina

Προκειμένου, τώρα, να διατηρηθεί η βασική αισθητική του μοντέλου που ήταν προϊόν της εξαιρετικής δουλειάς του Pininfarina, οι σχεδιαστικές παρεμβάσεις περιορίστηκαν στο ελάχιστο. Έτσι το Peugeot 405 T16 δεν διέθετε τους εξογκωμένους θόλους τροχών που συναντάμε στο Peugeot 205 Turbo 16, για παράδειγμα, αλλά αντιθέτως, διακρίνεται από την εξαιρετικά κομψή και διακριτική σιλουέτα του. Οι μόνες διαφορές σε σχέση με το απλό 405 είναι οι 5-άκτινες ζάντες ελαφρού κράματος 16 ιντσών (αντί των συνηθισμένων 15’’) και το εργοστασιακό σύστημα πλύσης των φαναριών, χαρακτηριστικά που επιτρέπουν στους θαυμαστές του μοντέλου αυτού, να το αναγνωρίζουν με την πρώτη ματιά.

To 405 T16 κληρονόμησε επίσης τις ποδιές, τους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω και μια ανασχεδιασμένη, πιο αεροδυναμική αεροτομή από τον προκάτοχό του, το PEUGEOT 405 Mi16. Ενώ το λογότυπό του, το χαρακτηριστικό κόκκινο “T16”, τοποθετήθηκε στην πόρτα του χώρου αποσκευών.

Το Peugeot 405 T16 υπήρξε ένα κορυφαίο μοντέλο, τεχνολογικά προηγμένο και έτοιμο να εμπνεύσει όσους το οδηγούν χωρίς όμως αυτό να αποβαίνει σε βάρος της άνεσης των επιβατών. Κατασκευάστηκε σε μόνον 1.046 «κομμάτια», γεγονός το οποίο το καθιστά ένα περιζήτητο για τους συλλέκτες μοντέλο.

Peugeot 508 Sport Engineered

Τρεις περίπου δεκαετίες αργότερα, και ενώ ζούμε πλέον στην εποχή της ενεργειακής μετάβασης, την σκυτάλη παραλαμβάνει το Peugeot 508 Sport Engineered, το οποίο η γαλλική εταιρία παρουσίασε με αφορμή την 210η επέτειό της! Πρόκειται για ένα πανίσχυρο μοντέλο με 360 ίππους, που προέρχονται από τον συνδυασμό ενός θερμικού και δύο ηλεκτρικών κινητήρων (ένας στον εμπρός άξονα και ένας στον πίσω), το οποίο επαναπροσδιορίζει την έννοια των sport σεντάν.

Η οδηγική απόλαυση ήταν πάντα αναπόσπαστο στοιχείο του DNA της Peugeot. Μέσω του νέου σήματος της Peugeot “SPORT ENGINEERED”, η μάρκα προσπαθεί να προσδιορίσει έναν νέο τύπο απόδοσης, μέσω της κατασκευής αυτοκινήτων, των οποίων η ηλεκτρική ισχύς προσφέρει νέες οδηγικές εμπειρίες. Με τις εκδόσεις υψηλής απόδοσης του 508 και του 508 SW, η Peugeot ανοίγει το πρώτο κεφάλαιο της σειράς Peugeot SPORT ENGINEERED.

* Μία έκδοση του 405 Τ16 με αυξημένη ιπποδύναμη στους 660 ίππους κέρδισε τον αγώνα Pikes Peak, του 1988 και 1989 με τον Ari Vatanen και τον Robby Unser στο τιμόνι. Ο Vatanen, το 1988 κατέρριψε το προηγούμενο ρεκόρ, το οποίο δεν μπορούσε να ξεπεραστεί για 5 ολόκληρα χρόνια και αποτέλεσε το θέμα, βάσει του οποίου ο Jean-Louis Mourey δημιούργησε την ταινία μικρού μήκους «Climb Dance».

 

Επίσης, το Peugeot 405 Turbo 16 Rally-Raid, ένα κουπέ εμπνευσμένο από το 405 σεντάν, αντικατέστησε το 205 Turbo 16 στην αφρικανική άμμο και κέρδισε δύο συναπτούς αγώνες Rally Dakar, στο Παρίσι, το 1989 και το 1990, με τον Ari Vatanen στο τιμόνι. Σημειώνουμε ότι η λέξη Turbo γραφόταν ολογράφως (Turbo 16) στην περίπτωση του αυτοκινήτου του Dakar, αλλά όχι και στην περίπτωση του αυτοκινήτου του Pikes Peak (T16).

Peugeot 405 Turbo 16. Photo by Arnaud 25 – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22832082

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

2 Σχόλια

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031