Sto Timoni

Lada 4Χ4 Vision: η επάνοδος ενός θρύλου

Στην αναβίωση του Lada Niva, ενός από τα δημοφιλέστερα τετρακίνητα όλων των εποχών, παραπέμπει το πρωτότυπο 4Χ4 Vision της Lada, που παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου της Μόσχας (29/8/2018 έως 9/9/2018).

Το εντυπωσιακό concept car έχει σίγουρα όνομα (Vision=Όραμα) και σχεδίαση που παραπέμπουν σε μεγάλες προσδοκίες εκ μέρους της Lada και δεν αφήνουν αμφιβολίες σχετικά με το ποιο μοντέλο της ρωσικής εταιρίας σκοπεύει να αντικαταστήσει. Ο λόγος για το Niva, ένα πρωτοποριακό για την εποχή που παρουσιάστηκε – στα μέσα της δεκαετίας του 70 – αυτοκίνητο, το οποίο κατάφερε να γίνει σύμβολο των εκτός δρόμου εξερευνήσεων, λόγω των εξαιρετικών χαρακτηριστικών του, που του επέτρεπαν να φτάνει εκεί που κατά πολύ ακριβότερα μοντέλα τα έβρισκαν «σκούρα».

Πρόκειται για ένα από τα μακροβιότερα μοντέλα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας αφού κατάφερε να παραμείνει στην παραγωγή – επί της ουσίας απαράλλαχτο – για περίπου τέσσερις δεκαετίες.

Πεντάθυρο αμάξωμα ενταγμένο στο νέο εταιρικό προφίλ

Βαριά λοιπόν η κληρονομιά του 4Χ4 Vision, τη σύγχρονη εκδοχή της κατά Lada τετρακίνησης, που σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες αναμένεται να λανσαριστεί στην αγορά το 2021, διατηρώντας κατά τα φαινόμενα τις βασικές σχεδιαστικές αναλογίες του αρχικού μοντέλου, με κύρια χαρακτηριστικά το μακρύ καπό και το «γωνιώδες» αμάξωμα και τα χαρακτηριστικά ανάγλυφα “X”, στα πλευρά του να του προσδίδουν αυτό που λέμε «εταιρικό προφίλ», αφού πρόκειται για σχεδιαστικό στοιχείο που συναντάμε στα σύγχρονα μοντέλα της Lada Vesta και X-Ray που διατίθενται στη ρωσική αγορά.

Οι δύο επιπλέον πίσω πόρτες σε σχέση με το μοντέλο του παλιού καλού καιρού λειτουργούν αναμφίβολα προς όφελος της πρακτικότητας, είναι όμως «κρυμμένες» ούτως ώστε το αυτοκίνητο να αποπνέει πιο σπορ αίσθηση. Οι τεράστιοι τροχοί 20 ιντσών ενισχύουν το off road στιλ του «οράματος» της Lada, ενώ μοντέρνο και φωτεινό, χάρη στη μεγάλη ηλιοροφή είναι και το εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Νέες τεχνικές επιλογές α-λα SUV

Από τεχνική σκοπιά, το νέο μοντέλο είναι «χτισμένο» και εξελίσσεται πάνω στην πλατφόρμα του Duster δεύτερης γενιάς – και αυτό δεν είναι κάτι που μας παραξενεύει καθώς η Avtovaz που κατασκευάζει τα Lada αποτελεί πλέον μέλος του γκρουπ της Renault.

Φαίνεται λοιπόν ότι το 4Χ4 Vision θα δανειστεί από το Duster ανάρτηση και σύστημα διεύθυνσης, ενώ για λόγους μείωσης του κόστους μάλλον δεν θα δούμε εδώ τις μηχανικές επιλογές του Niva, με 3 διαφορικά για συνεχή μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, μπλοκέ κεντρικό διαφορικό και κιβώτιο «αργό-γρήγορο», αλλά το σύστημα μετάδοσης του Duster, με το συμπλέκτη που υποκαθιστά το κεντρικό διαφορικό ανακατανέμοντας συνεχώς τη ροπή μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Ενώ η υπερβολικά «κοντή» πρώτη ταχύτητα θα αναλαμβάνει να διευκολύνει την κίνηση, στα δύσβατα εδάφη με μεγάλη κλίση, εκεί που θα κατέφευγε κανείς στο «αργό».

Τίποτα βεβαίως δεν είναι σίγουρο, ωστόσο ο ρωσικός ειδικός τύπος εκτιμά ότι σε περίπτωση που χρησιμοποιηθεί τελικά η κλασική αρχιτεκτονική του Niva, με τα τρία διαφορικά, το νέο μοντέλο όχι μόνο θα κοστίζει τα διπλά από το σημερινό τρίθυρο Niva αλλά θα καταλήξει να είναι ακριβότερο και από τον ρουμανικής καταγωγής αδελφό του, το Duster.

Τί έγινε το όνομα NIVA;

Τέλος, αν αναρωτιέστε γιατί η Lada δεν προσέθεσε το συνθετικό Niva στο όνομα του 4Χ4 Vision, θα πρέπει να σας πούμε ότι αυτό, ως εμπορική ονομασία ανήκει στη μεικτή επιχείρηση GM-AvtoVAZ, που παρήγαγε επί χρόνια μια πεντάθυρη εκδοχή του μοντέλου με τα σήματα της Chevrolet, βασισμένη στην παλιά του αρχιτεκτονική, αλλά με ανανεωμένο ντιζάιν, για την εσωτερική αγορά.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το αειθαλές τρίθυρο Niva, εξακολουθεί να παράγεται και να διατίθεται στην αγορά ως Lada 4X4! Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες του ρωσικού ειδικού τύπου, παρά την υποβάθμιση των σχεδίων για την παραγωγή του νέου Chevrolet Niva, η General Motors δεν δείχνει διατεθειμένη – προς το παρόν – να παραχωρήσει τα σχετικά δικαιώματα για εμπορική εκμετάλλευση. Υπάρχει βέβαια πολύς χρόνος μέχρι το 2021, όταν θα έρθει η ώρα για το Lada 4×4 Vision να μετατραπεί σε αυτοκίνητο παραγωγής, οπότε πολλά μπορεί να αλλάξουν.

Πηγή: Δημοσιεύθηκε στο ΕΘΝΟΣ της Κυριακής, στις 9 Σεπτεμβρίου του 2018

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930