Sto Timoni

30 χρόνια από τότε που η Skoda έγινε Volkswagen

Στις 28 Μαρτίου 1991 η Skoda Auto εντάχθηκε επισήμως στο Volkswagen Group για να καταλήξει να εξελιχθεί σε μια μάρκα διεθνούς εμβέλειας, σχεδόν τριπλασιάζοντας το προσωπικό της και να φτάσει σήμερα να παράγει ετησίως πάνω από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα, έχοντας ξεκινήσει τα 172.000 «κομμάτια» το 1991.

Για τη Skoda Auto, η 28η Μαρτίου 2021 σηματοδοτεί την 30ή επέτειο ενός σημαντικού γεγονότος: αυτήν την ημέρα το 1991, υπεγράφη η σύμβαση προσχώρησης της εταιρείας «Skoda, automobilová akciová společnost» στο Volkswagen Group. Από τότε, ο κατασκευαστής αυτοκινήτων με έδρα τη Mladá Boleslav, 70 χιλιόμετρα από την Πράγα, έχει εξελιχθεί από μία δημοφιλής μάρκα σε μία περιφερειακή αγορά σε ένα δυναμικά αναπτυσσόμενο παγκόσμιο brand, με δραστηριότητα σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως.

Η Skoda Auto σήμερα διαθέτει γκάμα δέκα μοντέλων σε πολλές εκδόσεις ενώ το 2020, για έβδομη συνεχή χρονιά, έσπασε το φράγμα ετήσιας παραγωγής ενός εκατομμυρίου οχημάτων. Παράλληλα, η εταιρεία αντιπροσωπεύει το 5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Τσεχικής Δημοκρατίας και το 9% των εξαγωγών της χώρας. Την ίδια στιγμή, ο ρόλος της μάρκας εντός του ομίλου έχει αναβαθμιστεί, με τη Skoda να έχει αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο για το Group σε σημαντικές αγορές όπως η Ινδία, η Ρωσία και η Βόρεια Αφρική.

Έτσι έγινε η ένταξη στο Volkswagen Group

Οι πρώτες επαφές μεταξύ της Skoda και του Volkswagen Group χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1970. Αρχικά υπήρξε μία άτυπη συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών, που αφορούσε στην παραγωγή του Skoda FAVORIT, ένα hatchback με κίνηση στους εμπρός τροχούς που η Skoda είχε εξελίξει εσωτερικά, κάνοντας το μοντέλο μια αξιοσημείωτη εξαίρεση στο Ανατολικό Μπλοκ.

Skoda Favorit

Μετά την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος τον Νοέμβριο του 1989, οι θετικές εντυπώσεις από τη συνεργασία στην παραγωγή του Skoda FAVORIT οδήγησαν σε ευρείες συνομιλίες μεταξύ Wolfsburg και Mladá Boleslav και σύντομα οι διαπραγματεύσεις έγιναν δυναμικές. Στόχος της Skoda ήταν η συνεργασία με ένα μεγαλύτερο στρατηγικό εταίρο, που θα οδηγούσε σε εξωστρέφεια και ανάπτυξη σε νέες αγορές, μοναδική προοπτική για την επιβίωση της εταιρείας στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Το Felicia ήταν το πρώτο μοντέλο της Škoda που παρήχθη μετά την ένταξή της στον Όμιλο Volkswagen. Ήταν βασισμένο στο δάπεδο του προκατόχου του, Škoda Favorit.

Αρχικά, 24 εταιρείες θεωρήθηκαν πιθανοί συνεργάτες, πριν από το καλοκαίρι του 1990 πραγματοποιήθηκαν συνομιλίες με οκτώ, υπό την ηγεσία του τότε πρωθυπουργού Petr Pithart. Υπεβλήθησαν τέσσερις προσφορές ενώ η τελική επιλογή έγινε ανάμεσα στη συμμαχία Renault/Volvo και το Volkswagen Group, με το τελευταίο να επικρατεί καθώς έδωσε έμφαση στη μελλοντική εξέλιξη της Skoda Auto.

Στις 28 Μαρτίου 1991, ο Jan Vrba, Υπουργός Βιομηχανίας της Τσεχικής Δημοκρατίας και ο Carl H. Hahn, ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Volkswagen Group, υπέγραψαν συμφωνία για την ίδρυση κοινής επιχείρησης παραγωγής οχημάτων Skoda. Το Volkswagen Group έλαβε το 31% των μετοχών της Skoda Auto καταβάλλοντας 620 εκατομμύρια μάρκα. Στη συνέχεια, αύξησε σταδιακά το μερίδιό του έως το 100 % των μετοχών, στις 30 Μαΐου 2000.

Η ανάπτυξη της νέας Skoda Auto

Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Skoda Auto αναπτύχθηκε δυναμικά. Από 17.000 εργαζόμενους το 1991, σήμερα η εταιρεία απασχολεί 42.000 υπαλλήλους ενώ αρκετές εκατοντάδες δισεκατομμύρια κορώνες Τσεχίας επενδύθηκαν σε έρευνα, ανάπτυξη και την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας της μάρκας. Η Skoda έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση, με δική της επαγγελματική σχολή για να προετοιμάζει προσωπικό για σταδιοδρομία στην εταιρεία, ενώ ίδρυσε και το «Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Skoda Auto».

Το πρώτο μοντέλο που ανέπτυξε η Skoda Auto κάτω από την ομπρέλα του Volkswagen Group ήταν η πρώτη γενιά της νέας OCTAVIA, που έκανε το ντεμπούτο της τον Σεπτέμβριο του 1996, για να γίνει τα επόμενα χρόνια το best-seller της μάρκας.

Ακολούθησε η Skoda FABIA, το φθινόπωρο του 1999, που σε λίγο καιρό θα υποδεχθεί την ολοκαίνουργια τέταρτη γενιά της, το SUPERB το 2001, που πλέον κυκλοφορεί και ως SUPERB iV με plug-in hybrid κινητήριο σύστημα.

Τον Σεπτέμβριο του 2016, η Skoda παρουσίασε το KODIAQ, σηματοδοτώντας την είσοδό της στα SUV, με τα KAROQ και KAMIQ να ακολουθούν ενώ σε λίγες εβδομάδες λανσάρεται και στην Ελλάδα το ENYAQ iV, το πρώτο ηλεκτρικό SUV της μάρκας.

Με επενδύσεις περίπου 2,4 δισ. ευρώ μέχρι το 2025, τα περισσότερα από αυτά σε τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης, η Skoda είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει όλες τις προκλήσεις της νέας εποχής της αυτοκίνησης.

Πηγή: Skoda Auto / Kosmocar Α.Ε.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Απρίλιος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930