Sto Timoni

100 χρόνια Mazda: η εταιρία που αγαπούσε το ταξίδι…

Η καινοτομία σε design και τεχνολογικές επιλογές συνάντησαν τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου καθώς η Mazda μετεξελισσόταν στη διάρκεια του 20ου αιώνα, από μια εταιρία που κατασκεύαζε αρχικά εργαλεία και… φελλούς σε μια αυτοκινητοβιομηχανία που διακρίνεται όχι για το μέγεθός της, αλλά για ένα πλήθος μοντέλων που ξεχώρισαν επειδή ήταν ιδιαίτερα.

Ένας αιώνας ιστορίας, λοιπόν, για τη Mazda, που όπως είπαμε ξεκίνησε με την κατασκευή φελλών και έφτασε να γίνει μία επιτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία με διεθνή ακτινοβολία, που από πολύ νωρίς κατάφερε να δημιουργήσει μια ιδιαίτερη σχέση με το ταξίδι, πολλές φορές σε απαιτητικές έως αντίξοες συνθήκες, σε μια προσπάθεια να αποδείξει εμπράκτως την αντοχή των προϊόντων της. Συνεχίζοντας αυτήν την παράδοση η Mazda διοργανώνει και σήμερα αντίστοιχες «εξορμήσεις» για τα media, με τίτλο «Epic Drive» που περιλαμβάνουν προκλητικές διαδρομές σε εντυπωσιακό περιβάλλον και μοναδικές εμπειρίες.

Mazda Go: Το πρώτο Mazda ήταν φορτηγάκι τρίκυκλο!

Περνώντας από την παραγωγή φελλών στην κατασκευή εργαλείων το 1921, ο νέος πρόεδρος Jujiro Matsuda διαπίστωσε ότι η εταιρεία του διέθετε την τεχνογνωσία που ήταν απαραίτητη για να κατασκευάσει ένα προϊόν που θα ικανοποιούσε τις μεγάλες απαιτήσεις της τότε οικονομικά αναπτυσσόμενης  Ιαπωνικής αγοράς, για τρίκυκλα. Το πρώτο μηχανοκίνητο όχημα που κατασκευάστηκε από την Toyo Kogyo company, όπως λεγόταν τότε η Mazda, ενσωμάτωνε από τότε καινοτόμα χαρακτηριστικά, και, σε αντίθεση με τους τότε ανταγωνιστές του, το όχημα εκείνο εφοδιαζόταν με το ρηξικέλευθο – για την εποχή εκείνη φυσικά – σύστημα του πίσω διαφορικού αλλά και με όπισθεν.

Το Mazda-Go Type-DA που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1931, εφοδιαζόταν με έναν εξ ολοκλήρου εξελιγμένο από την ίδια την εταιρεία, αερόψυκτο μονοκύλινδρο κινητήρα 482 κ.εκ. με ισχύ 9,4 ίππους, και ονομάστηκε Mazda προς τιμήν τόσο του Matsuda, όσο και του Ahura Mazda, του Πέρση θεού του φωτός, της σοφίας, της αρμονίας και της ευφυίας. Μετά την επιτυχημένη εμπορική της πορεία, την πρώτη αυτή έκδοση ακολούθησαν οι πιο δυνατές παραλλαγές, DB, DC και KC.

Ένα πρώιμο παράδειγμα της επιθυμίας της Mazda για τις φιλόδοξες διαδρομές, βλέπουμε το 1936 όταν η Mazda επιθυμώντας να προωθήσει τα μοντέλα της, έστησε μία “cross-country” αποστολή με πέντε μοντέλα Mazda-Go (type KC and DC), με αφετηρία την Kagoshima, μία πόλη στο νοτιότερο άκρο του κύριου νησιωτικού συμπλέγματος της Ιαπωνίας. Η συγκεκριμένη αποστολή στόχο είχε να επιδείξει την ανθεκτικότητα των τρικύκλων, διανύοντας 2.700 χιλιόμετρα χωματόδρομου, με λάσπη και κακοτράχαλα μονοπάτια, για να φτάσει τελικά στο Τόκιο 25 ημέρες αργότερα. Η δημοσιότητα που πήρε το εγχείρημα, αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις και τόνωσε και το προφίλ της εταιρείας, ενώ η συγκεκριμένη προσπάθεια έμελλε να συνεχιστεί καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της Χιροσίμα θα ξεκινούσε μια ηρωική προσπάθεια για την προώθηση των προϊόντων της.

Mazda Cosmo: αγώνας αντοχής στην Ευρώπη

Τριάντα χρόνια μετά το εγχείρημα του Mazda Go το 1936, η καταξιωμένη πλέον Toyo Kogyo company αποφασίζει να πραγματοποιήσει ένα από τα πλέον τρομακτικά και σκληρά εγχειρήματα στην ιστορία των αγώνων αυτοκινήτου, με στόχο να προωθήσει το νέο σπορ μοντέλο της. Το Mazda Cosmo 110S που παρουσιάστηκε το 1967 που ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα διπλού ρότορα. Με όνομα εμπνευσμένο από τη γοητεία της κούρσας του διαστήματος στα τέλη της δεκαετίας του εξήντα, αυτό το κομψό σπορ coupe λαμβάνει μέρος σε έναν αγώνα αντοχής με σκοπό την προώθηση των αυτοκινήτων Mazda στη σημαντική για την εταιρεία, αγορά της Ευρώπης.

Μία εκδήλωση που δημιουργήθηκε για να αντικαταστήσει το θρυλικό αγώνα αντοχής Λιέγη-Ρώμη-Λιέγη τις εποχές που οι αγώνες σε δημόσιους δρόμους στην Ευρώπη ήταν πολύ δύσκολοι. Ο αγώνας αυτός, που ονομαζόταν και “Marathon De Le Route”, αποτελούσε μία τεράστια πρόκληση ανθρώπων και μηχανών, και ήταν η πρώτη προσπάθεια της Mazda να λάβει μέρος σε διεθνή αγώνα.

Για να δοκιμάσει την αντοχή και την αξιοπιστία του περιστροφικού της κινητήρα, η Mazda έστειλε δύο Cosmo στον Marathon de la Route του 1968 – έναν άκρως εξαντλητικό μαραθώνιο 84 ωρών στην περίφημη πίστα των 28 χλμ. του Nurburgring. Ενώ το ένα αυτοκίνητο βγήκε εκτός και εγκατέλειψε, το άλλο κατάφερε να τερματίσει στην 4η θέση, πίσω από δύο Porsche 911 και μία Lancia Fulvia – δύο από τα καλύτερα Ευρωπαϊκά σπορ μοντέλα εκείνης της εποχής.

Η Mazda, ο περιστροφικός κινητήρας και το Cosmo, έβαλαν έτσι τη σφραγίδα τους στην ιστορία του αυτοκινήτου, και ακόμα και σήμερα αυτός ο άθλος αποτελεί το πρώτο κεφάλαιο της αγωνιστικής πορείας της Mazda στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που έφτασε στο αποκορύφωμά της, με τη νίκη ενός μοντέλου με περιστροφικό κινητήρα στον περίφημο αγώνα του Le Mans το 1991.

Εντούτοις, τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, η Mazda φρόντισε να ενισχύσει την παγκόσμια παρουσία και τη φήμη της, όχι μόνο στις πίστες και στους αγώνες, αλλά υποβάλλοντας και τα νέα της προϊόντα σε εξαντλητικές δοκιμές σε δημόσιους δρόμους.

Χιροσίμα – Φρανκφούρτη: Οικογενειακή υπόθεση

Το 1977 για την προώθηση της πρώτης γενιάς Mazda 323, ένα ζευγάρι 323 hatchbacks έκανε ένα ταξίδι 14.912 χιλιομέτρων από τη Χιροσίμα μέχρι τη Φρανκφούρτη, για την ευρωπαϊκή τους πρεμιέρα στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου.

Ένα επίσης απίστευτο εγχείρημα πραγματοποιήθηκε από τη Mazda στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, όταν δύο 323 διέσχισαν όλη τη Σοβιετική Ένωση οδηγούμενα σε πολύ κακούς δρόμους και υπό δύσκολες συνθήκες οδήγησης, χωρίς ουσιαστικά καμία βλάβη. Ήταν μία δοκιμασία που επιβεβαίωσε την αξιοπιστία του νέου hatchback της Mazda, πριν ακόμη αυτό ξεκινήσει την εμπορική του πορεία. Αυτό το εγχείρημα των δύο Mazda 323 και το απίστευτο ταξίδι τους, καλύφθηκαν εκτενώς από τα media, κάτι που η εταιρία θα επαναλάμβανε και στο μέλλον για να προωθήσει τα προϊόντα της.

Στην πραγματικότητα, η περίφημη αποστολή του 1977 επαναλήφθηκε και το 1990, όταν στα χνάρια εκείνης της δοκιμασίας του 1977, έξι οχήματα Mazda (626, 323 και E2200 van) ξεκίνησαν να διανύσουν μία διαδρομή από τη  Χιροσίμα μέχρι τα κεντρικά γραφεία της Mazda στο Λεβερκούζεν, αυτή τη φορά μέσω της διαιρεμένης Σοβιετικής Ένωσης.

Ενώ το 2013, αυτή τη φορά με δημοσιογράφους στο τιμόνι,  αρκετά Mazda3 τρίτης γενιάς επανέλαβαν τη διαδρομή του 1977 από την Ιαπωνία μέχρι τη Γερμανία, από το εργοστάσιο στη Φρανκφούρτη, διασχίζοντας τη Ρωσία, τη Λευκορωσία και την Πολωνία.

Epic Drive

Εμπνευσμένες από τις δύσκολες διαδρομές, τους οδηγούς και τις δημόσιες δοκιμές των μοντέλων του παρελθόντος, οι εκδηλώσεις με την ονομασία Epic Drive της Mazda, δίνουν σήμερα τη δυνατότητα στους δημοσιογράφους του ειδικού τύπου να βιώσουν συνθήκες οδήγησης σε δύσκολους δρόμους, καταπληκτικά τοπία και μία μοναδική περιπέτεια στο τιμόνι ενός Mazda.

Μετά το γύρο της Ισλανδίας με ένα MX-5, η Mazda έγινε ο πρώτος κατασκευαστής που πήρε άδεια να διασχίσει τη λίμνη Βαϊκάλη στη Σιβηρία με τα αυτοκίνητα, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα CX-5, να κινούνται πάνω στην παγωμένη επιφάνειά της. Αντίστοιχα, τα Mazda2 προσέφεραν ευχάριστες στιγμές στους γεμάτους στροφές δρόμους των Αζορών.

Ενώ ακολούθησε ένα ακόμα Epic Drive στα τούνελ, τις γέφυρες και στα ορεινά περάσματα της Νορβηγίας, με την οδήγηση των MX-5 να πραγματοποιείται σε ακραίες συνθήκες, στο πιο βόρειο σημείο της Ευρώπης και στην καρδιά του χειμώνα με θερμοκρασίες μέχρι -30ο C.

Angelos Papapaschalis

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031