Sto Timoni

Χάνου Μίκολα: Πέταξε στον ουρανό ο ιπτάμενος Φινλανδός*

Στα 78 του χρόνια «έφυγε» ο Χάνου Μίκολα, μια μεγάλη μορφή του παγκοσμίου πρωταθλήματος Ράλι και Παγκόσμιος Πρωταθλητής το 1983. Γνωστός και ως «Ιπτάμενος Φινλανδός*» αποτέλεσε τον βασικό συνεργάτη της Audi στην εξέλιξη του quattro, του συστήματος μετάδοσης στους 4 τροχούς που στο πέρασμα του χρόνου έγινε συνώνυμο της τετρακίνησης και της ασφαλούς οδήγησης δημιουργώντας νέα δεδομένα και στους αγώνες αυτοκινήτων. Στα χέρια του Χάνου Μίκολα, το Audi Quattro σημείωσε τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες του, στοιχείο που του έδωσε δικαιωματικά μια θέση στο γκρουπ των σημαντικότερων αγωνιστικών αυτοκινήτων που πέρασαν ποτέ από το πρωτάθλημα ράλι.

Ο παγκόσμιος μηχανοκίνητος αθλητισμός και η Audi θρηνούν την απώλεια μίας πολύ σημαντικής προσωπικότητας, του Φινλανδού Χάνου Μίκολα, ο οποίος απεβίωσε σε ηλικία 78 ετών. Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλι του 1983, στο τιμόνι του Audi Quattro, θα μείνει στην ιστορία πέρα από το αδιαμφισβήτητο ταλέντο και τις επιτυχίες του, για τη συμβολή του στην κυριαρχία του quattro, αρχικά στη διεθνή Motorsport σκηνή, πριν αυτό καταστεί συνώνυμο της κορυφαίας τετρακίνησης και της γεμάτης αυτοπεποίθηση και σιγουριά οδήγησης σε κάθε γλιστερή επιφάνεια. Δεν είναι υπερβολή, ότι η παγκόσμια αυτοκίνηση οφείλει πολλά στον «Ιπτάμενο Φινλανδό»!

1987: ο Hannu Mikkola κερδίζει το Safari Rally με το Audi 200 quattro

Το οξύμωρο της συμβολής του Μίκολα στην εξέλιξη και επιτυχία του quattro είναι ότι πριν το 1983 και τον παγκόσμιο τίτλο, ο Φινλανδός είχε γίνει διάσημος και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής για την πολύ γρήγορη οδήγησή του με το πλάι, με την οποία ξεσήκωνε τα πλήθη στο πέρασμά του. Όλα όμως ξεκίνησαν να αλλάζουν από το 1980, όταν η Audi επέλεξε τον Μίκολα για να «στηρίξει» πάνω του το project quattro, δείχνοντας εμπιστοσύνη στις εξελικτικές του ικανότητες, κάτι για το οποίο στην πορεία δικαιώθηκε.

Ο Hannu Mikkola ήταν ο ταχύτερος το 1981 και 1982 στα Lombard RAC Rallies. Το 1983 κατέκτησε το παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών.

Οι επιτυχίες ήρθαν γρήγορα, με τον Μίκολα να ξεχνάει την αγαπημένη του πλαγιολίσθηση και να επιδεικνύει την αξία της τετρακίνησης. Προηγήθηκε στο τιμόνι ενός Audi Quattro στο εναρκτήριο ράλι του 1981, στο Μόντε-Κάρλο, πριν εγκαταλείψει από ατύχημα. Κέρδισε τον επόμενο αγώνα, το Ράλι Σουηδίας και την ίδια χρονιά και το RAC, αλλά το 1981 – όπως και το 1982 – αποδείχθηκαν τελικά χρονιές εξέλιξης και τελειοποίησης του quattro. Βέβαια, ας σημειωθεί ότι το 1982, με συνδυασμό των νικών που πέτυχαν με Audi Quattro ο Χάνου Μίκολα και η team-mate του Μισέλ Μουτόν, η Audi κέρδισε το πρώτο της Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Το 1981 η Audi μπήκε επίσημα, για πρώτη φορά, στους αγώνες ράλι με το quattro.

Ο θρίαμβος για τον Μίκολα ήρθε την επόμενη χρονιά, όταν με συνοδηγό τον Άρνε Χέρτζ, στο τιμόνι του Audi Quattro, με τέσσερις νίκες και τρεις δεύτερες θέσεις στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλι, σε ηλικία 41 ετών – μέχρι σήμερα κατέχει το ρεκόρ του γηραιότερου που κατακτά τον τίτλο! Την επόμενη χρονιά, η επιτυχία ήταν καθολική για την Audi, αφού κατέκτησε τους παγκόσμιους τίτλους τόσο στους οδηγούς (με τον Στιγκ Μπλόκμβιστ αυτήν τη φορά) όσο και στους κατασκευαστές, με τον Μίκολα να συνεισφέρει τα μέγιστα, με μία νίκη, τέσσερις δεύτερες και τρεις τρίτες θέσεις, σε σύνολο εννέα εμφανίσεων!

1983: το πεντακύλινδρο Audi τρέχει για πρώτη φορά στο Ράλι Κορσικής. Πρόκειται για το Audi quattro A2, Group B, με κινητήρα 2.1 turbo, ισχύος 265 kW (360 hp)/6,500 rpm που απέδιδε ροπή 450 Nm/4.000 rpm. Στο τέλος της σεζόν, ο Hannu Mikkola θα είναι ο νέος παγκόσμιος πρωταθλητής.

Με 18 συνολικά νίκες σε ράλι του παγκόσμιου πρωταθλήματος, ο Μίκολα ουσιαστικά αποσύρθηκε το 1993, αν και σποραδικά έκανε κάποιες εμφανίσεις, κυρίως σε επετειακούς αγώνες. Το 2011 έγινε δεκτός στο Rally Hall of Fame, μία ακόμα αναγνώριση της μεγάλης συμβολής του στο Motorsport.

To 2020 σηματοδότησε τα 40 χρόνια ιστορίας του quattro, με την αξία, την επιτυχία και τις τεχνικές λεπτομέρειες του συστήματος να έχουν αναλυθεί πολλάκις σε αντίστοιχα με αυτό κείμενα, την προηγούμενη χρονιά. Οι γραμμές που προηγήθηκαν, δεν εστίασαν στο quattro αλλά στη συμβολή του Χάνου Μίκολα σε αυτήν την τεχνολογική καινοτομία και είναι αφιερωμένες στη μνήμη του.

*Παρατήρηση

Το προσωνύμιο «Ιπτάμενος Φινλανδός» δεν ήταν αποκλειστικότητα του Μίκολα. Στο πέρασμα των χρόνων, με αυτό χαρακτηρίστηκαν πολλοί σημαντικοί Φινλανδοί αθλητές, όχι μόνο του Motorsport αλλά και του στίβου κλπ.

Πηγή: Audi /Kosmocar

 

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Νοέμβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930