Sto Timoni

Euro NCAP, Crash Tests και Ασφάλεια

Τα είκοσι δύο του χρόνια κλείνει φέτος ο ανεξάρτητος οργανισμός European New Car Assessment Program – Euro NCAP που αξιολογεί – με μια σειρά εργαστηριακές δοκιμές – την προστασία που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα σε επιβαίνοντες και πεζούς.

Η περίφημη βαθμολογία με τα αστέρια του European New Car Assessment Programme (Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων) που έχει καθιερωθεί να αναφέρεται για συντομία ως “Euro NCAP” έχει πλέον καθιερωθεί στη συνείδηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των οδηγών-καταναλωτών ως αδιάσειστο στοιχείο της ασφάλειας που προσφέρει ένα αυτοκίνητο. Ωστόσο αρκετά λιγότεροι είναι εκείνοι που κατανοούν τί ακριβώς κρύβεται πίσω από τα 3, 4 ή 5 αστέρια που απονέμει ο οργανισμός αυτός, τί είδους δοκιμές – και με τί τρόπο – πραγματοποιούνται, και σε ποιους τομείς αφορούν.

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να πούμε ότι ο Euro NCAP είναι ένας ανεξάρτητος οργανισμός στον οποίο συμμετέχουν ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, λέσχες αυτοκινήτου κ.ά. Στη λίστα των οργανισμών-μελών του πρώτη-πρώτη φιγουράρει η ADAC (γερμανική λέσχη αυτοκινήτου – μια σαφώς πιο εξελιγμένη μορφή της δικής μας ΕΛΠΑ), ακολουθούν δε τα υπουργεία μεταφορών της Γερμανίας, της Μεγ. Βρετανίας, της Σουηδίας, το Υπουργείο Υποδομών και Περιβάλλοντος της Ολλανδίας, το υπουργείο οικονομίας του Λουξεμβούργου, το υπουργείο οικολογικής μετάβασης της Γαλλίας, η κυβέρνηση της Καταλονίας, το βρετανικό ερευνητικό κέντρο Thatcham Research, αλλά η φοβερή και τρομερή FIA – άρχων του μηχανοκίνητου αθλητισμού – και η λέσχη αυτοκινήτου της Ιταλίας.

Οι δοκιμές πρόσκρουσης περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: Σύγκρουση με ταχύτητα 64 km/h σε παραμορφώσιμο εμπόδιο, που καλύπτει το 40% της μετωπικής επιφάνειας του αυτοκινήτου (πάνω αριστερά), σύγκρουση με 50 km/h σε ακλόνητο εμπόδιο που καλύπτει ολόκληρο το αυτοκίνητο (πάνω δεξιά), σύγκρουση με στύλο υπό γωνία 75 μοιρών με 32 km/h (κάτω αριστερά) και τεστ μέσα από τα οποία εκτιμάται το πόσο καλά προστατεύουν τους επιβάτες τα καθίσματα σε ταχύτητες από 16 έως 24 km/h (κάτω δεξιά).Οι δοκιμές πρόσκρουσης περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: Σύγκρουση με ταχύτητα 64 km/h σε παραμορφώσιμο εμπόδιο, που καλύπτει το 40% της μετωπικής επιφάνειας του αυτοκινήτου (πάνω αριστερά), σύγκρουση με 50 km/h σε ακλόνητο εμπόδιο που καλύπτει ολόκληρο το αυτοκίνητο (πάνω δεξιά), σύγκρουση με στύλο υπό γωνία 75 μοιρών με 32 km/h (κάτω αριστερά) και τεστ μέσα από τα οποία εκτιμάται το πόσο καλά προστατεύουν τους επιβάτες τα καθίσματα σε ταχύτητες από 16 έως 24 km/h (κάτω δεξιά).

Από τα Crash Tests στη συνολική αξιολόγηση

Αν υπάρχει κάτι που καθιέρωσε τον ανεξάρτητο οργανισμό αξιολόγησης της ασφάλειας των αυτοκινήτων, ως σημείο αναφοράς στην αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό είναι αναμφισβήτητα τα crash tests. Τα οποία δεν αφορούν απλά και μόνο ένα αυτοκίνητο που απλοϊκά θα λέγαμε πέφτει σε έναν τοίχο, δηλαδή μία δοκιμή μετωπικής σύγκρουσης, αλλά μια σειρά δοκιμών για κάθε μοντέλο. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται συνολικά τέσσερα πανομοιότυπα δείγματα κάθε μοντέλου τα οποία όπως είναι φυσικό καταστρέφονται κατά τη διεξαγωγή των διαφόρων tests, τα οποία πραγματοποιούνται υπό πλήρως ελεγχόμενες συνθήκες.

Το 2009 ήταν μία χρονιά σταθμός για το Euro NCAP, αφού τότε έκανε την εμφάνισή της μια νέα, συνολική βαθμολογία ασφαλείας, η οποία έμπαινε πλέον και στα χωράφια της ενεργητικής ασφάλειας. Από τότε, κάθε αυτοκίνητο αξιολογείται σε τέσσερις σημαντικούς τομείς:

α) την προστασία ενηλίκων (για οδηγό και συνοδηγό),
β) την προστασία των παιδιών που βρίσκονται στο αυτοκίνητο,
γ) την προστασία πεζών, η οποία έχει επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει και τους ποδηλάτες (γνωστή ως προστασία των ευπαθών χρηστών της οδού) και
δ) τα συστήματα ασφαλείας, η οποία αξιολογεί τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και τις τεχνολογίες αποφυγής συγκρούσεων.

Αυτό οδήγησε τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ρίξουν βάρος σε μια σειρά επιπλέον τομείς προκειμένου να επιτύχουν την υψηλότερη βαθμολογία (5 αστέρια), καθώς σήμερα η προστασία των ενήλικων επιβατών μετρά πλέον μόνο για το 40% της αξιολόγησης ενώ το 20% αφορά την ασφάλεια των παιδιών, η προστασία των πεζών μετρά επίσης για το 20%, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας με ποσοστό και πάλι 20%. Δηλαδή τα περίφημα αστέρια δεν δείχνουν απλώς πόσο «γερό» είναι το αυτοκίνητό μας.

City Safety features Pedestrian and Cyclist detection with full auto brake, day and night.

Πώς πραγματοποιούνται οι δοκιμές

Για την αξιολόγηση της προστασίας σε μετωπικές συγκρούσεις πραγματοποιούνται δοκιμές πρόσκρουσης με ταχύτητα 64 km/h σε παραμορφώσιμο εμπόδιο που καλύπτει το 40% της μετωπικής επιφάνειας του αυτοκινήτου και με 50 km/h σε ακλόνητο εμπόδιο που καλύπτει ολόκληρο το αυτοκίνητο. Για την πλευρική προστασία πραγματοποιούνται δοκιμές με παραμορφώσιμο εμπόδιο που πέφτει κάθετα στο αυτοκίνητο με ταχύτητα 50 km/h, σύγκρουση με στύλο υπό γωνία 75ο με 32 km/h, ενώ το πόσο ασφαλείς είναι οι μικροί επιβάτες στο αυτοκίνητο, τόσο στις μετωπικές όσο και στις πλευρικές συγκρούσεις, αξιολογείται με τη βοήθεια ειδικών ανδρεικέλων που αντιστοιχούν σε παιδιά 1,5 και 3,0 ετών.

Με άλλες δοκιμές εκτιμάται το πόσο καλά προστατεύουν τους επιβάτες τα καθίσματα (ταχύτητα 16 – 24 km/h), ενώ στον τομέα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων αξιολογείται όχι μόνο το γνωστό ESP, αλλά και τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος (Automatic Emergency Braking Systems – AEBS) τόσο σε συνθήκες πόλης (τρία σενάρια, ταχύτητα 10 – 50 km/h) όσο και σε καταστάσεις που προσομοιάζουν στην οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο, τα συστήματα διατήρησης λωρίδας κ.ά.

Τι σημαίνουν τα αστέρια;

Ο αριθμός των αστεριών, ο οποίος αντικατοπτρίζει το πόσο καλά τα πήγε ένα αυτοκίνητο στις δοκιμές Euro NCAP, επηρεάζεται σημαντικά από τον εξοπλισμό ασφαλείας που φέρει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Όταν λοιπόν αναζητάτε τα αποτελέσματα του αυτοκινήτου σας στην ιστοσελίδα του Euro NCAP (www.euroncap.com/en/ratings-rewards/) βεβαιωθείτε ότι έχετε το μοντέλο με το ίδιο «πακέτο».

 

  • 5 αστέρια: Συνολικά καλή απόδοση στην προστασία από σύγκρουση. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με αποτελεσματική τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων
  • 4 αστέρια: Συνολική καλή απόδοση στην προστασία από σύγκρουση. Διαθέτει επιπλέον τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων.
  • 3 αστέρια: Μέση έως καλή προστασία επιβατών αλλά χωρίς τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων.
  • 2 αστέρια: «Ονομαστική» προστασία από σύγκρουση αλλά χωρίς τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων.
  • 1 αστέρι: Οριακή προστασία από σύγκρουση

Σημειώστε επίσης ότι όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στη χώρα μας και στην Ευρώπη πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζει ο νόμος. Τα λιγότερα αστέρια λοιπόν δεν σημαίνουν ότι… κινδυνεύετε, αλλά απλώς ότι το αυτοκίνητο με τα περισσότερα αστέρια προσφέρει «κάτι» παραπάνω. Σε κάθε περίπτωση έχει αξία να κοιτάξετε την αναλυτική αξιολόγηση ανά τομέα, για να δείτε πόσο καλά τα καταφέρνει στους επιμέρους τομείς το όχημά σας.

Είναι επίσης σημαντικό να έχετε υπόψη σας ότι η βαθμολογία είναι σχετική – εξαρτάται από την κατηγορία στην οποία ανήκει κάθε αυτοκίνητο. Ένα μικρό αυτοκίνητο (π.χ. Ford Fiesta) δηλαδή που πήρε 5 αστέρια δεν σημαίνει ότι είναι πιο ασφαλές από ένα μεγάλο (π.χ. Opel Combo) που πήρε 4 αστέρια…

Πηγή: ΕΘΝΟΣ (δημοσιεύθηκε στiς 27/1/2019)

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31