Sto Timoni

Κουντουρά – “SOS Τροχαία Εγκλήματα”: μαζί για την οδική ασφάλεια

Η έκθεση που κατάρτισε η Ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη «Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021-2030» αποτέλεσε αντικείμενο διαδικτυακής ενημέρωσης σε σύσκεψη που είχε η Ευρωβουλευτής με τους εκπροσώπους του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα.

Στη σύσκεψη συμμετείχε ο Γιώργος Κουβίδης ιατρός και πρόεδρος του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, ο Αλέξης Μπένος, καθηγητής Υγιεινής, Κοινωνικής Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του ΑΠΘ, και η Άννα Ευαγγελινού, πρώην αρχισυντάκτης του περιοδικού «Αναπηρία Τώρα», συνεργάτης του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα στις Βρυξέλλες.

Συμμετείχε επίσης ο Θοδωρής Δρίτσας, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Πειραιά και μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων.

Συζητήθηκαν το πλαίσιο που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα καθώς και οι αδυναμίες και ελλείψεις που υπάρχουν στην πολιτική για την οδική ασφάλεια, αλλά και η προοπτική ενσωμάτωσης κρίσιμων προτάσεων, που περιλαμβάνει η έκθεση της Έλενας Κουντουρά και οι οποίες αποτελούν θέσεις που προωθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Τονίστηκε μεταξύ άλλων η ανάγκη ευρείας και οριζόντιας υιοθέτησης δύο βασικών προτάσεων της έκθεσης που αφορούν:

  • στη θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ. την ώρα σε κατοικημένες περιοχές, αντί για το όριο των 50 χλμ. που ισχύει σήμερα
  • στη μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.

Αναδείχθηκε επίσης ως απόλυτη αναγκαιότητα η διασύνδεση της πολιτικής για την ασφάλεια όχι μόνο με την πολιτική για τις μεταφορές όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά ιδιαίτερα με τις πολιτικές για την υγεία και την δικαιοσύνη, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε ευρωπαϊκό.

Και αυτό διότι οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις μπορούν να προληφθούν έως και 100%. Οι πολιτικές και τα μέτρα για την οδική ασφάλεια αφορούν άμεσα στη ζωή και την υγεία των πολιτών, κατά συνέπεια, όπως τονίστηκε θα πρέπει να εντάσσονται στο πλαίσιο μιας συνολικότερης αντιμετώπισης ενός προβλήματος Δημόσιας Υγείας. Παράλληλα, υπογραμμίστηκε η ανάγκη για πιο δραστικές μεταρρυθμίσεις σε ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων που αφορούν την απονομή δικαιοσύνης, από την αλλαγή της νομοθεσίας που αφορά στην εγκατάλειψη των θυμάτων και τον συλλήβδην χαρακτηρισμό των τροχαίων τραυματισμών και θανάτων ως συνεπειών «αμέλειας» μέχρι τα ζητήματα των αποζημιώσεων στα θύματα των τροχαίων συγκρούσεων.

Η έκθεση, που εισηγήθηκε και εκπόνησε η Έλενα Κουντουρά, υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN τον Ιούνιο, με εγκωμιαστικά σχόλια από όλες τις πολιτικές ομάδες και τον Ευρωπαίο Συντονιστή για την Οδική Ασφάλεια Μάθιου Μπάλντγουιν. Θα τεθεί το φθινόπωρο προς ψήφιση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στόχος της έκθεσης είναι η Κομισιόν και τα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν πιο τολμηρές και αποτελεσματικές πολιτικές για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ώστε να μειωθούν κατά 50% οι θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις έως το 2030. Οι παρεμβάσεις που προτείνει η Έκθεση αφορούν σε πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου για το μέλλον.

Σκοποί του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα

Ο Πανελλαδικός σύλλογος “SOS Τροχαία Εγκλήματα” αποτελείται κυρίως -αλλά όχι μόνο- από συγγενείς θυμάτων τροχαίων συγκρούσεων. Οι στόχοι του είναι οι εξής:

  • Διεκδίκηση από την Πολιτεία μιάς μακροπρόθεσμης πολιτικής για την οδική ασφάλεια
  • Ανάδειξη του προβλήματος των τροχαίων δυστυχημάτων, ως τροχαίων εγκλημάτων στην πλειονότητά τους και η ανάδειξη των αιτιών στις οποίες αυτά οφείλονται
  • Ενημέρωση του κοινού σχετικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο δρόμο και η προώθηση και ενθάρρυνση κάθε προσπάθειας που στοχεύει στη μείωση αυτών των κινδύνων
  • Αυτοοργάνωση των θυμάτων και δημιουργία θεσμών αυτοβοήθειας (ψυχολογικής, κοινωνικής κλπ)
  • Διεκδίκηση από την Πολιτεία δημόσιων και δωρεάν δομών πρόνοιας και υποστήριξης των θυμάτων και των οικογενειών τους μετά το τροχαίο συμβάν
  • Συμβολή και διεκδίκηση αλλαγών στη νομοθεσία και στη δικαιοσύνη, με σκοπό την πραγματική απονομή δικαιοσύνης τόσο για τους υπεύθυνους όσο και για τα θύματα και τις οικογένειές τους
  • Δημιουργία τράπεζας αίματος που να καλύπτει ανάγκες σε περιπτώσεις σοβαρών τραυματισμών
  • Πάλη για την εξάλειψη της παντοκρατορίας του Ι.Χ. και ενθάρρυνση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης

Πλαίσιο συμφωνίας των συνετών οδηγών

Στην ιστοσελίδα του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα μπορεί κανείς να διαβάσει το “μανιφεστο” της ασφαλούς οδήγησης:

  • Χρησιμοποιώ το αυτοκίνητο σαν μέσο αναψυχής και δουλειάς. Πρώτο μέλημα μου είναι η αποφυγή κινδύνου για μένα, τους επιβάτες, τους πεζούς και τα άλλα αυτοκίνητα.
  • Είμαι ικανός οδηγός. Η εμπειρία μου φαίνεται από τη συνετή οδήγησή μου. Επιδεικνύω την εξυπνάδα και τις δεξιότητες μου οπουδήποτε αλλού εκτός από την οδήγηση. Εκεί μπορεί να κοστίσει ανθρώπινες ζωές και να προκαλέσει καταστάσεις που δεν διορθώνονται.
  • Ποτέ δεν κάνω τον έξυπνο στο δρόμο. Ποτέ δεν εκδικούμαι οδηγώντας, αν κάποιος παρανομεί εις βάρος μου. Κάνω δεξιά αφήνοντας τον να φύγει αδιαφορώντας για απάντηση σε προκλήσεις που μπορεί να προκαλέσουν δυστύχημα.
  • Έχω αρκετή αυτοεκτίμηση και προστατεύω την αξιοπρέπειά μου στις κοινωνικές συναναστροφές δίνοντας την κατάλληλη απάντηση. Ποτέ όμως στην οδήγηση. Εκεί μπορεί να προκαλέσει δυστύχημα.
  • Δεν χειρονομώδεν βρίζωδεν απαντώ σε προκλήσεις. Θεωρώ πως είναι δειλία να γίνεται αυτό μέσα από το αυτοκίνητο και απουσία πολιτισμού να γίνεται σε πρώτο πρόσωπο.
  • Αν υπάρξει πρόβλημα με άλλο αυτοκίνητο το λύνω φιλικά και πολιτισμένα. Αν ο άλλος οδηγός έχει όρεξη για καυγά, καλώ την τροχαία. Αν κινηθεί εναντίον μου παίρνω απόσταση ασφάλειας και καλώ την αστυνομία.
  • Αν κάποιος οδηγός στο δρόμο οδηγεί με τρόπο που με εκθέτει σε κίνδυνο κρατώ τον αριθμό του και τον καταγγέλλω στην τροχαία.
  • Σέβομαι και εφαρμόζω τον Κ.Ο.Κ. και ειδικά τα όρια ταχύτητας. Ξέρω ότι πολλά δυστυχήματα οφείλονται στις μεγάλες ταχύτητες.
  • Όταν οδηγώ είμαι το  ίδιο ευγενικός  και διακριτικός όπως και στις άλλες δραστηριότητες μου. Η θέση μου στο τιμόνι δεν αλλάζει τη συμπεριφορά μου ούτε με κάνει αγενή, απολίτιστο, επιθετικό και βρομόστομο.
  • Αναγνωρίζω το ενδεχόμενο του ανθώπινου λάθους ισότιμα για μένα και τους άλλους οδηγούς. Σκέφτομαι πάντα μήπως έχω άδικο εγώ και είμαι επιεικής για τους άλλους οδηγούς όσο είμαι και για τον εαυτό μου.
  • Όταν βιάζομαι και έχω την τάση να οδηγώ γρήγορα συνυπολογίζω το μέγεθος της ζημιάς που μπορεί να προέλθει από την καθυστέρηση ή από ενδεχόμενο δυστύχημα και λογικά επιλέγω την μικρότερη ζημιά.
  • Αν βρεθώ σε σκηνή δυστυχήματος δεν σταματώ από περιέργεια αλλά μόνο αν μπορώ να βοηθήσω. Αν δεν υπάρχει ανάγκη βοηθάω αποχωρώντας. Η βοήθεια που χρειάζεται ένας τραυματίας προηγείται πάντα από τις  δουλειές μου.
  • Μου αρέσει το αυτοκίνητο μου. Ο κυβισμός του, οι ανέσεις η ασφάλεια. Δεν το χρησιμοποιώ σαν σκοπό αλλά σαν μέσον. Προβάλλω την προσωπικότητα μου με άλλους τρόπους και όχι με ελιγμούς και επιδειξιμανία.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031