Sto Timoni

Έγκλημα χωρίς τιμωρία τα θανατηφόρα τροχαία

Τον πολύ καυστικό τίτλο “Δέσμη μέτρων υπέρ των τραμπούκων και των δολοφόνων της ασφάλτου…” χρησιμοποιεί σε δελτίο τύπου που εξέδωσε η ΕΥΘΥΤΑ (Εταιρία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων). Αφορμή μια τουλάχιστον περίεργη τροπολογία σχετικά με τα θανατηφόρα τροχαία που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τα Τέμπη, η οποία ήρθε προς συζήτηση στη Βουλή πριν από τέσσερις μέρες. Βάσει αυτής για κακούργημα παραπέμπεται ο οδηγός που θα προκαλέσει θάνατο σε τροχαίο μόνο αν η ταχύτητα του οχήματός του ξεπερνούσε τα… 190 km/h.

Ακολουθεί το κείμενο του δελτίου τύπου:

Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, κλπ» που κατατέθηκε στη Βουλή στις 24 Μαρτίου για να ξεκινήσει η συζήτηση του στις 27 επανέρχεται (άρθρο 67) η υπαγορευμένη από Δικηγορικό Γραφείο πρόταση τροποποίησης του άρθρου 290 Α του Ποινικού Κώδικα περί Επικίνδυνης Οδήγησης που είχε εμφανιστεί τον περασμένο Νοέμβρη σε σχέδιο Νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης και αποσύρθηκε όταν αυτό παρουσιάστηκε στη Βουλή το Δεκέμβρη.

Η προκλητική αυτή τροποποίηση θεσπίζει ως κακούργημα την πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου στο οδικό δίκτυο των πόλεων MONON όταν η ταχύτητα που αναπτύσσει ο οδηγός ξεπερνά τα 90 km/h (40 km πάνω από το υφιστάμενο όριο των 50 km/h) και στους αυτοκινητοδρόμους όταν ξεπερνά τα 190 km/h (60 km πάνω από το υφιστάμενο όριο).

Είναι μια τροπολογία που κλείνει το μάτι στους παραβατικούς οδηγούς πως αν σκοτώσουν κάποιον μέσα στην πόλη τρέχοντας με 60, 70, 80 ή και 89 km/h δεν πρόκειται να υποστούν το παραμικρό και αν κάνουν το ίδιο σε αυτοκινητόδρομο τρέχοντας με 150, 170, 180 ή και 189 km/h και πάλι δεν θάχουν καμιά συνέπεια.

Και στις δυο περιπτώσεις οι φόνοι θα χαρακτηριστούν πλημμελήματα – ανθρωποκτονίες από αμέλεια.

Είναι μια τροποποίηση που αφορά στην εξαίρεση και όχι τον κανόνα των τροχαίων εγκλημάτων γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των φόνων και των σοβαρών τραυματισμών γίνονται με πολύ μικρότερες ταχύτητες.

Είναι προκλητικό στον ένα μήνα από το έγκλημα στα Τέμπη το ΥΜΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης να προωθούν διατάξεις ατιμωρησίας για τους τραμπούκους δολοφόνους της ασφάλτου.

Αυτοί που δυο χρόνια πριν διακήρυτταν πως θα θεσπίσουν το όριο των 30km/h στις κατοικημένες περιοχές σήμερα στην ουσία ανεβάζουν το όριο στα 90km/h μια και μόνο πάνω απ’ αυτό θα υπάρχουν υπολογίσιμες συνέπειες για τον υπεύθυνο θανατηφόρου τροχαίου στις κατοικημένες περιοχές και στα 190km/h στους αυτοκινητόδρομους.

Η ταχύτητα παγκόσμια είναι ο υπ’ αριθμόν 1 φονιάς στο οδικό δίκτυο. Το ΥΜΕ που «δεν ήξερε τίποτα» για όσα εγκληματικά συνέβαιναν στο σιδηροδρομικό δίκτυο μάλλον «δεν θα το ξέρει» κι αυτό…

Μετά την εξωφρενική απόπειρα τον προηγούμενο μήνα να επιστρέψουν στους παραβατικούς οδηγούς της άδειες οδήγησης που τους έχουν αφαιρεθεί για πάντα λόγω επαναλαμβανόμενων σοβαρών παραβάσεων και να καταργήσουν το σχετικό νόμο έρχονται τώρα να επιβραβεύσουν τον κάθε παραβατικό που θεωρεί το οδικό δίκτυο ιδιωτική πίστα ταχύτητας και αφήνει ανάπηρο ή σκοτώνει όποιον βρεθεί στο δρόμο του.

Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα και η ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΆΛΕΙΑΣ καλούν την κυβέρνηση:

  • να αποσύρει ΑΜΕΣΑ τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που θα αυξήσουν την επικινδυνότητα στο οδικό δίκτυο.
  • να νομοθετήσει ΑΜΕΣΑ το όριο ταχύτητας των 30km/h όπως εδώ και δύο χρόνια έχει υποσχεθεί.
  • να καταργήσει ΑΜΕΣΑ το άρθρο 43 του ΚΟΚ που χαρακτηρίζει πλημμέλημα την εγκατάλειψη θύματος τροχαίου από δράστη οδηγό και να αποκαταστήσει την ισονομία με την ισχύ του άρθρου 306 του ΠΚ ( Έκθεση – κακούργημα) για όλους τους πολίτες
  • να επιβάλει το Μηδενικό αλκοόλ στο αίμα των οδηγών.
  • να νομοθετήσει την ΑΜΕΣΗ αφαίρεση της άδειας οδήγησης από τους δολοφόνους της ασφάλτου και όσους υποπίπτουν σε σοβαρές παραβάσεις.
  • να προχωρήσει σε μια ουσιαστική συζήτηση με τις οργανώσεις των θυμάτων και να ακούσει επιτέλους τις απόψεις της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής για μια ριζική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που σήμερα αμνηστεύει τα τροχαία εγκλήματα.
  • Αυτά είναι τα ελάχιστα αναγκαία μέτρα που θα σηματοδοτήσουν μια πορεία δραστικού περιορισμού των τροχαίων εγκλημάτων και των θυμάτων τους.

Αναλυτική κριτική κατέθεσαν τόσο η SOS Τροχαία Εγκλήματα όσο και η ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ και στη διαβούλευση για το απαράδεκτο άρθρο που διαφημιζόταν παραπλανητικά ως δήθεν μετατροπή του πλημμελήματος σε κακούργημα, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για την Εθνική Σχολή Δικαστών που κατατέθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Πρόκειται για μια τροποποίηση του άρθρου 290Α –Επικίνδυνη Οδήγηση του Ποινικού Κώδικα που περιλάμβανε δύο παραγράφους μια για την οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα και μια για την οδήγηση στη ΛΕΑ, το νομοσχέδιο που ήταν σε διαβούλευση μέχρι 15 Νοεμβρίου 2022.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031