Sto Timoni

Ποδήλατα στον αέρα! Οι εναέριοι ποδηλατόδρομοι URB-X

Η έλλειψη χώρου για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στα αστικά κέντρα οδήγησε την ελβετική startup URB-X στη δημιουργία ενός ενδιαφέροντα τύπο υπερυψωμένου ποδηλατόδρομου.

Η ιδέα των υπερυψωμένων ποδηλατόδρομων δεν είναι ακριβώς καινούρια, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που μαθαίνουμε ότι μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Πριν μπούμε στην ουσία της είδησης οφείλουμε να θυμίσουμε το φιλόδοξο σχέδιο βιώσιμης μετακίνησης BMW Vision E³ Way, που είχε εκπονηθεί –καθόλου τυχαία- από το Γραφείο Τεχνολογίας του BMW Group στη Σαγκάη. Πρόκειται για μια ιδέα που προέβλεπε τη δημιουργία ενός δικτύου υπερυψωμένων διαδρόμων για ελαφρά δίκυκλα – με το “E3” να παραπέμπει στα “elevated” (υπερυψωμένος), “electric” (ηλεκτρικός) και “efficient” (αποδοτικός).

Τώρα, λοιπόν, είναι η URB-X, μια ελβετική startup, που ασχολείται με την κατασκευή υπερυψωμένων ποδηλατοδρόμων, να δώσει τη δυνατότητα στα ποδήλατα να κινηθούν στους… αστικούς αιθέρες. Ενώ λοιπόν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και πόλεις, αναζητούνται τρόποι για να γίνουν οι δρόμοι πιο φιλικοί προς το ποδήλατο, σε μια προσπάθεια να στραφούν οι πολίτες προς την εναλλακτική κινητικότητα μηδενικών ρύπων, η URB-X έρχεται να προτείνει μια ελαφρά κατασκευή ως αντίδοτο στην έλλειψη χώρου.

Η εταιρία κατασκευάζει ποδηλατόδρομους δύο λωρίδων που στηρίζονται σε στενούς ξύλινους πυλώνες και μπορούν να κατασκευαστούν πάνω από την τρέχουσα οδική υποδομή με σχετική ευκολία, έτσι ώστε τα ποδήλατα να μην χρειάζεται να μοιράζονται το χώρο που κινούνται με οχήματα ή πεζούς – αλλά και να μην κινδυνεύουν από τη συνύπαρξη με τα αυτοκίνητα. Η URB-X έχει ονομάσει την πρότασή της «δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ποδηλάτων» (“Bike Highways”). Επιπλέον, οι Bike Highways παρέχουν επίσης μια σειρά από συμπληρωματικά οφέλη, διευκολύνοντας τελικά τη ζωή των χρηστών του δρόμου, αφού το οδόστρωμα μπορεί να θερμαίνεται, ώστε να λειώνει το χιόνι και ο πάγος το χειμώνα, ενώ διαθέτουν φώτα και φωτοβολταϊκά πάνελ, λειτουργώντας ταυτοχρόνως ως μονάδα παραγωγής ενέργειας.

Η URB-X σχεδιάζει να δημιουργήσει τους πρώτους Bike Highways στη Στουτγάρδη, όπου κυκλοφορεί ένα μεγάλο και ποικίλο πλήθος ποδηλάτων. Σημειώστε πάντως ότι η ιδέα δεν είναι φθηνή: η URB-X εκτιμά το κόστος σε περίπου δύο εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο. Ενώ για τη δομή στήριξης, απαιτούνται επιπλέον €300.000 έως €500.000/χλμ. Ωστόσο, οι Ελβετοί θεωρούν ότι η επέκταση των ασφαλτοστρωμένων δρόμων για τη δημιουργία ποδηλατόδρομων κοστίζει ακριβότερα.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031