Sto Timoni

Πανδημία & lockdown: πώς επηρέασαν την οδήγηση και τις μετακινήσεις;

Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία αποκαλύπτει τον αντίκτυπο του COVID-19 στις μεταφορές και τη χρήση ΙΧ, μοτοσικλετών και άλλων οχημάτων προσωπικής μετακίνησης και προβλέπει ένα πολύ διαφορετικό μέλλον για την κινητικότητα.

Ο τρόπος με τον οποίο η κοινωνία αντιμετωπίζει και χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες και τα προσωπικά μεταφορικά μέσα έχει αλλάξει δραστικά, με τη δραματική μείωση της χρήσης αυτοκινήτων στην ύπαιθρο και τη σημαντική αύξηση της χρήσης των δικύκλων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας που δημοσιεύθηκε χθες στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Και μπορεί η εν λόγω έρευνα να αφορά τη συγκεκριμένη χώρα, ωστόσο φαίνεται ότι τα πορίσματά της έχουν αξία – σε κάποιον βαθμό τουλάχιστον – και για άλλες χώρες, εν προκειμένω και για την Ελλάδα. Σημειώστε ότι εντυπωσιακή είναι η μείωση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ η δημοφιλία των δικύκλων έχει εκτοξευτεί σε ύψη ρεκόρ, με την έρευνα να κάνει λόγο για επανάσταση. Ενώ το μόνο στοιχείο που φαίνεται να προκαλεί κάποια ερωτηματικά είναι η μείωση της διάθεσης για χρήση ΙΧ.

Το 25% των οδηγών θα χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους λιγότερο μετά το lockdown

Το 40% των χρηστών μοτοποδηλάτων στις μεγάλες πόλεις θα χρησιμοποιούν τα οχήματά τους περισσότερο

Το 60% των επιβατών μέσων μαζικής μεταφοράς στις μεγάλες πόλεις θα επανεξετάσουν τη χρήση τους

Gen-Z* και Millennials* βαδίζουν στην υιοθέτηση νέων τρόπων μεταφοράς

Με πολλούς μετακινούμενους να αποφεύγουν την προοπτική των σιδηροδρόμων και των εισιτηρίων διαρκείας, θα απαιτηθεί σημαντική μείωση των μετακινήσεων εκτός πόλης και στροφή προς την απομακρυσμένη, κατ’ οίκον, ενώ θα απαιτηθεί αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο το Ηνωμένο Βασίλειο διαχειρίζεται τις μεταφορές και τη δημόσια κινητικότητα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν γιατί οι επενδύσεις σε οδικές, σιδηροδρομικές και νέου τύπου υποδομές θα πρέπει να εξελιχθούν προκειμένου να ανταποκριθούν στην αλλαγή των προτεραιοτήτων του πληθυσμού, επηρεάζοντας τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τεχνολογίας, καθώς και τις τοπικές αρχές και την κεντρική κυβέρνηση.

Η έρευνα, που διεξήχθη από την εταιρία “7th Sense Research UK”, δείχνει το πόσο έχει αλλάξει η αντίληψη του κοινού για τις μεταφορές κατά τους τελευταίους 12 μήνες.

Ο Fergus McVey, διευθύνων σύμβουλος της 7th Sense Research εξηγεί: «Οι μεγάλες αλλαγές δεν θα πρέπει να αποτελούν έκπληξη – ακόμη και πριν από το lockdown – ωστόσο, βρήκαμε κάποια εκπληκτικά αποτελέσματα που μαρτυρούν ότι υπάρχουν πολύ βαθύτερες, μακροπρόθεσμες αιτίες, πολύ πριν τον COVID-19. Από την αναπόφευκτη έλλειψη χρηματοδότησης που θα αντιμετωπίσουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις λόγω της δραστικής μείωσης των πωλήσεων εισιτηρίων, μέχρι την προθυμία της Gen-Z να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις, είτε μας αρέσει είτε όχι, βρισκόμαστε στη μέση μιας επανάστασης των μεταφορών.»

Στις μεγάλες πόλεις όπου οι δημόσιες συγκοινωνίες ήταν ο βασικός τρόπος μετακίνσης πολλοί άνθρωποι αισθάνονται αναγκασμένοι να επιστρέψουν στο αυτοκίνητο, αφού δεν μπορούν ή δεν πρέπει να μετακινηθούν με λεωφορείο ή μετρό. Ωστόσο, αυτό φαίνεται ότι δεν εμπόδισε μία συνολική μείωση της χρήσης, έτσι ώστε να βλέπουμε πτώση κατά 13% των μετακινήσεων με ΙΧ. Στις υπόλοιπες περιοχές βλέπουμε αισθητά μεγαλύτερη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων, κάτι που φαίνεται να εξηγείται από την αύξηση των κατ’ οίκον παραδόσεων τροφίμων και άλλων αγαθών, γεγονός που με τη σειρά του οδήγησε στη μείωση του χρόνου οδήγησης. Με απλά λόγια οι άνθρωποι πηγαίνουν λιγότερο στο super market και αυτό εξηγεί το γεγονός ότι οδηγούν το ΙΧ τους λιγότερο. Αυτό με τη σειρά του θα έχει κάποιο αντίκτυπο και στο κόστος χρήσης των ΙΧ, μειώνοντας τη φθορά τους και κατά συνέπεια το κόστος συντήρησης, ενώ σε δεύτερο χρόνο μπορεί να επηρεάσει και την αγορά αυτοκινήτου – παρατείνοντας το χρόνο ιδιοκτησίας του ίδιου οχήματος.

Η έρευνα φέρει τον τίτλο «Οδηγώντας το μέλλον – #01. Η χρήση των μεταφορών» είναι η πρώτη από τις τρεις αποκλειστικές εκθέσεις που βασίζονται σε συνεντεύξεις με 3.000 χρήστες μεταφορικών μέσων στο Ηνωμένο Βασίλειο καθ ‘όλη τη διάρκεια του φετινού Ιουνίου. Αυτή η νέα έρευνα αποτελεί συνέχεια μιας μελέτης που διεξήχθη την ίδια περίοδο πέρυσι και συμπίπτει με τον αντίκτυπο της παγκόσμιας πανδημίας. Τα αποτελέσματα παρέχουν βασική εικόνα για τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο του COVID-19 στην κινητικότητα, την ιδιοκτησία αυτοκινήτων και την αντίληψη των μεταφορών στο μέλλον.

Σημειώσεις

Generation Z: (ελληνική μετάφραση: Γενιά Ζ, γνωστή επίσης ως iGeneration, Μετά-Millennials, ή Homeland Generation) είναι η δημογραφική ομάδα που διαδέχεται τη “Γενιά Υ” (Millennials). Επί του παρόντος υπάρχουν πολλοί επιπλέον χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιούνται από τα μέσα ενημέρωσης για τον προσδιορισμό αυτής της ομάδας. Δεν υπάρχουν ακριβείς ημερομηνίες για το πότε αυτή η ομάδα Millennials αρχίζει ή τελειώνει αλλά οι δημογράφοι και ερευνητές θέτουν ως αφετηρία τις γεννήσεις στα μέσα της δεκαετίας του 1990 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Προς το παρόν δεν υπάρχει ομοφωνία όσον αφορά τα έτη γεννήσεων που προσδιορίζουν το τέλος αυτής της γενιάς. (πηγή: Wikipedia)

 

Σχετικά με την 7th Sense Research

Ιδρύθηκε το 2002, 7th Sense και είναι μια μεγάλη εταιρεία έρευνας αγοράς. Η εταιρία έχει γραφεία στο Ντιτρόιτ, το Λος Άντζελες, το Σικάγο, το Τορόντο καθώς και το Λονδίνο.

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031