Sto Timoni

Voxan Wattman: 408 km/h για την ηλεκτρική μοτοσικλέτα των 11 ρεκόρ ταχύτητας

Κατασκευάστηκε εξ αρχής για να σπάσει τα ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά με ηλεκτρική μοτοσικλέτα – και το κατάφερε, εν μέσω μάλιστα της εξέλιξης της πανδημίας του Covid-19. Η Voxan Wattman, η ηλεκτρική μοτοσικλέτα των 408 km/h κατάφερε τελικά να θέσει 11 νέα παγκόσμια ρεκόρ.

Πριν ξεκινήσουμε την περιγραφή αυτής της ηλεκτρικής υπερ-μοτοσικλέτας θα πρέπει να πούμε ότι η γαλλική εταιρία κατασκευής μοτοσικλετών Voxan ανήκει από το 2010 στην επίσης γαλλική Venturi, που είναι γνωστή τόσο για την τεχνογνωσία της στον τομέα της ηλεκτροκίνησης όσο και για τα ρεκόρ ταχύτητας με ηλεκτρικό αυτοκίνητου που έχει κατά καιρούς κατακτήσει.

Η Venturi, αποκτώντας τη Voxan, αποφάσισε να την επαναπροσδιορίσει κατευθύνοντάς την προς την κατασκευή ηλεκτρικών μοτοσικλετών. Έτσι, προέκυψαν δύο μοντέλα: το συμβατικό on-road Wattman και το Wattman υψηλών επιδόσεων που σχεδιάστηκε ειδικά για να θέσει νέα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας. Και οι δύο μοτοσικλέτες σχεδιάστηκαν από τον επί χρόνια επικεφαλής σχεδιαστή της Venturi, Sacha Lakic.

Τα ρεκόρ, λοιπόν, έπρεπε να καταρριφθούν και αυτό ακριβώς έκανε ο έξι φορές παγκόσμιος πρωταθλητής αγώνων μοτοσικλέτας Max Biaggi με την Voxan Wattman, καταφέρνοντας να σπάσει πέντε και να θέσει έξι ακόμη νέα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας με ηλεκτρική μοτοσικλέτα στην ξηρά.

Από τεχνική σκοπιά

Η μοτοσυκλέτα – η οποία κατασκευάστηκε σε τρεις εκδόσεις: αεροδυναμικά βελτιωμένη “streamlined” (με ανεμοθώρακα/φέρινγκ), μερικώς αεροδυναμικά βελτιωμένη “partially streamlined” (με μικρό φέρινγκ) και στάνταρ, τυπική μορφή (χωρίς φέρινγκ) – κατασκευάστηκε, όπως ήδη είπαμε, για να γίνει η ταχύτερη ηλεκτρική μοτοσικλέτα στον κόσμο. Ψύχεται με ξηρό πάγο και χρησιμοποιεί κινητήρα 317 kW (425 hp) και μπαταρία 15,9 kWh.

Ενώ, όμως, αυτός ο κινητήρας είναι περίπου τέσσερις φορές ισχυρότερος από τις περισσότερες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες όπως η Zero SR/F και η Harley-Davidson LiveWire, η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι περίπου ισοδύναμη με αυτήν των σημερινών κορυφαίων ηλεκτρικών μοτοσικλετών παραγωγής. Η κύρια διαφορά είναι ότι η Voxan Wattman καταναλώνει το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας της μπαταρίας της σε λίγες μόνο διαδρομές, ενώ αντιθέτως οι περισσότερες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες μπορούν να οδηγηθούν για ώρες.

Στις τεχνικές ιδιαιτερότητες της Voxan Wattman περιλαμβάνεται η εμπρός ανάρτηση, όπου αντί για ένα πιρούνι συναντάμε μία διάταξη με διπλό ψαλίδι, αλλά και η έλλειψη εμπρός φρένου ή αλεξίπτωτου (αντ’ αυτού η Wattman βασίζεται σε ένα πίσω δισκόφρενο και άφθονη ρολάρισμα για να επιβραδύνει και τελικά να σταματήσει). Η έλλειψη εμπρόσθιου φρένου βελτιώνει την αεροδυναμική και βοηθά επίσης στην αποφυγή της επικίνδυνης αστάθειας που μπορεί να προκληθεί από την ενεργοποίησή του στις εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες που μπορεί να αναπτύξει η εν λόγω μοτοσικλέτα.

Το βάρος της μπαταρίας φτάνει τα 140 kg – σχεδόν το μισό του συνολικού βάρους των 300 kg της Wattman.

 

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, η απόδοση τόσο μεγάλης ισχύος σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα παράγει μεγάλες ποσότητες θερμότητας. Για την ψύξη, λοιπόν, του συστήματος κίνησης δεν χρησιμοποιείται η ροή του αέρα, γιατί κάτι τέτοιο θα επιδρούσε αρνητικά στην αεροδυναμική. Χρησιμοποιείται ξηρός πάγος, για την ακρίβεια «κατεψυγμένο» CO2, που τοποθετημένο σε ειδική δεξαμενή μέσα στη μοτοσικλέτα, βοηθά στην απομάκρυνση της θερμότητας από τον κινητήρα και τις μπαταρίες.

Πώς ήρθαν τα 11 ρεκόρ

Η προσπάθεια κατάρριψης των ρεκόρ επρόκειτο αρχικά να γίνει το καλοκαίρι του 2020, στην έρημο Salar de Uyuni στη Βολιβία, αλλά λόγω των προβλημάτων που προκλήθηκαν από την πανδημία του COVID-19, η απόπειρα αναβλήθηκε για το 2021. Τελικά η ομάδα κατάφερε να αλλάξει το χρονοδιάγραμμα και να πραγματοποιήσει τελικά μέσα στη χρονιά, πριν από λίγες μέρες, τις προσπάθειες για τα ρεκόρ στο αεροδρόμιο Châteauroux στη Γαλλία.

Η υψηλότερη ταχύτητα που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια των πολλαπλών διαδρομών ήταν 408 km/h (254 mph).Το πιο περιζήτητο ρεκόρ που πέτυχε η ομάδα ήταν το ρεκόρ ταχύτητας για «Μερικώς αεροδυναμικά βελτιωμένη ηλεκτρική μοτοσικλέτα άνω των 300 κιλών». Ο Biaggi πέτυχε τελική ταχύτητα 366,94 km/h (228,05 mph) στο ημι-βελτιωμένο Voxan Wattman κατά τη διάρκεια αυτής της διαδρομής. Σύμφωνα με τους κανόνες της FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme), η απόπειρα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια διαδρομής μήκους 1 μιλίου (1,6 χλμ.) σε δύο αντίθετες κατευθύνσεις με έναρξη της προσπάθειας εν κινήσει.

Με αυτήν τη νέα κορυφαία ταχύτητα η Voxan Wattman κέρδισε άλλες φημισμένες γρήγορες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες όπως η Mobitec και η Lighting LS-218.

Μια άλλη μεγάλη νίκη για τον Biaggi και την ομάδα του ήρθε όταν κέρδισε το ρεκόρ για τη μη βελτιωμένη Voxan Wattman, επιτυγχάνοντας τελική ταχύτητα 349,38 km/h (217,14 mph) στη μοτοσυκλέτα. Εκτός από αυτές τις δύο μεγάλες νίκες, η ομάδα έφυγε με εννέα άλλα ρεκόρ, όπως φαίνεται παρακάτω:

  • 1/4 μιλίου, έναρξη προσπάθειας εν κινήσει (flying start), μερικώς βελτιωμένη: 394,45 km/h (245,10 mph) – χωρίς προηγούμενο ρεκόρ
  • 1/4 μιλίου, έναρξη προσπάθειας εν κινήσει (flying start), χωρίς φέρινγκ: 357,19 km/h (221,95 mph) – χωρίς προηγούμενο ρεκόρ
  • 1 km, έναρξη προσπάθειας εν κινήσει (flying start), μερικώς βελτιωμένη: 386,35 km/h (240,07 mph – προηγούμενο ρεκόρ: 329,31 km / h (204,62 mph)
  • 1/4 μιλίου, έναρξη προσπάθειας από στάση (standing start), χωρίς φέρινγκ: 126,20 km / h (78,42 mph) – χωρίς προηγούμενο ρεκόρ
  • 1/4 μιλίου, έναρξη προσπάθειας από στάση, μερικώς βελτιωμένη: 127,30 km/h (79,10 mph) – προηγούμενο ρεκόρ: 87,16 km / h (54,16 mph)
  • 1 χλμ., έναρξη προσπάθειας από στάση, χωρίς φέρινγκ: 185,56 km/h (115,30 mph) – χωρίς προηγούμενη ρεκόρ
  • 1 χλμ., έναρξη προσπάθειας από στάση, μερικώς βελτιωμένη: 191,84 km/h (119,20 mph) – προηγούμενη εγγραφή: 122,48 km/h (76,11 mph)
  • 1 μίλι, έναρξη προσπάθειας από στάση, μη βελτιωμένη (χωρίς φέρινγκ): 222,82 km / h (138,45 mph) – χωρίς προηγούμενο ρεκόρ
  • 1 μίλι, έναρξη προσπάθειας από στάση, μερικώς βελτιωμένη: 225,01 km/h (139,81 mph) – χωρίς προηγούμενη εγγραφή

Ο Biaggi ήταν κατανοητά ενθουσιασμένος για την απόδοση της ομάδας, όπως εξήγησε:

Όταν ο Gildo Pastor, ο πρόεδρος του Ομίλου Venturi, με πλησίασε για αυτό το project, ήμουν περίεργος, πολύ ενθουσιασμένος και ταυτόχρονα λίγο αβέβαιος. Τούτου λεχθέντος, αμέσως μετά την πρώτη μας συνάντηση, συνειδητοποίησα γρήγορα ότι, όπως και ο Gildo, οι ομάδες του καθοδήγησαν από μια απίστευτη πίστη και αποφασιστικότητα. Μου είπαν «φτάσαμε κοντά στα 600 km/h (373 mph) σε τέσσερις τροχούς και τώρα θέλουμε να φλερτάρουμε με τα 400 km/h (249 mph) σε δύο τροχούς, τίποτα δεν θα μας σταματήσει!» Αυτά τα ρεκόρ με κάνουν ένα χαρούμενο άνθρωπο! Είμαι περήφανος για την ομάδα και χαίρομαι που επαναφέρω αυτούς τους τίτλους στο Μονακό!

VOXAN WATTMAN: ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς 270 kW (367 HP)
Μπαταρία Ιόντων λιθίου
Μετάδοση Άμεση κίνηση με ιμάντα χρονισμού
Μήκος 2700 mm
Πλάτος 710 mm
Ύψος 1030 mm
Ύψος καθίσματος 610 mm
Μεταξόνιο 1850 mm
Απόσταση από έδαφος 70 mm
Βάρος 300 kg (Μπαταρία: 140 kg)
Ανάρτηση εμπρός διπλό ψαλίδι με κεντρικό αμορτισέρ,
τιμόνι όφσετ με ράβδους ζεύξης
Ανάρτηση πίσω διπλό ψαλίδι με κεντρικό αμορτισέρ
Ελαστικά (τύπος) Michelin Power RS +
Ελαστικά μπροστά 120/70 ZR17
Ελαστικά πίσω 190/55 ZR17
Πίσω φρένο δίσκος 305 mm – δαγκάνα 4 εμβόλων

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031