Sto Timoni

Opel: ηλεκτρικά αυτοκίνητα με παρελθόν και μέλλον

Από τις μπαταρίες μολύβδου στις κυψέλες υδρογόνου και το λίθιο. Από τα ηλεκτρικά οχήματα των προγραμμάτων εξέλιξης μέχρι τη μαζική παραγωγή πλήρως ηλεκτρικών και plug in hybrid μοντέλων που διατίθενται πλέον στην αγορά. Πέντε δεκαετίες έρευνας στα συστήματα ηλεκτροκίνησης έφεραν την Opel αρχικά στο Ampera και σήμερα πλέον στα Corsa-e και Grandland X plug-in hybrid. Σήμερα που ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης προχωρεί, η Opel θα έχει έτοιμη μία τουλάχιστον ηλεκτρική/plug in υβριδική έκδοση για κάθε μοντέλο της γκάμας της μέχρι το 2024’

Ηλεκτρικό ξεκίνημα

Το Kadett B Stir-Lec I του 1968 λειτουργούσε με τη λογική του range extender (επέκταση αυτονομίας). Για το σκοπό αυτό, το πρωτότυπο Stir-Lec διέθετε έναν κινητήρα καύσης Strirling τοποθετημένο στο πίσω μέρος που φόρτιζε 14 συσσωρευτές μολύβδου-οξέος που ήταν τοποθετημένες κάτω από το εμπρός καπό.

Το 1971, ο Georg von Opel, εγγονός του ιδρυτή της εταιρίας, κατέρριψε έξι παγκόσμια ρεκόρ ηλεκτρικών οχημάτων με το Opel Electro GT (188 km/h). Το ηλεκτρικό Opel δύο συνδεδεμένους ηλεκτροκινητήρες που απέδιδαν 88 kW/120 hp. Μία μπαταρία Νικελίου-Καδμίου βάρους 590 κιλών προσέφερε αυτονομία 44 km με σταθερή ταχύτητα 100 km/h.

Βιώσιμη ηλεκτροκίνηση: Opel Impuls και Opel Twin

Το 1990-97, το πρόγραμμα Opel Impuls θα συνέχιζε την έρευνα με τη δημιουργία αρχικά του Impuls I. Αυτό ήταν βασισμένο στο Kadett και διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος (DC) 16 kW και μπαταρία νικελίου-καδμίου με υγρό ηλεκτρολύτη. Είχε αυτονομία περίπου 80 km και τελική ταχύτητα 100 km/h.

Ένα χρόνο αργότερα, ακολούθησε το, βασισμένο σε ένα Astra station wagon, Impuls II. Χρησιμοποιούσε 32 μπαταρίες μολύβδου-οξέος για την τροφοδοσία δύο τριφασικών ασύγχρονων μοτέρ συνολικής ισχύος 45 kW/61 hp.

Ακολούθησε, στο διάστημα 1993 μέχρι 1997, το Impuls III, με το οποίο η Opel πραγματοποίησε το πρώτο της μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα δοκιμών ηλεκτρικών οχημάτων. Ένας στόλος από δέκα Opel Impuls III δοκιμάστηκε στο Γερμανικό νησί Rügen, καλύπτοντας συνολική απόσταση πάνω από 300.000 km. Τα πέντε από αυτά ήταν εφοδιασμένα με μπαταρίες νικελίου-καδμίου (45 kW/61 hp), και τα υπόλοιπα πέντε με υψηλής ενέργειας μπαταρίες νατρίου/χλωρικού νικελίου (42 kW/57 hp). Όλα τα Impuls III ήταν εφοδιασμένα με τριφασικό ασύγχρονο ηλεκτροκινητήρα.

Την περίοδο που ξεκινούσε το πρόγραμμα Impuls, το 1992 έκανε την εμφάνισή του το πρωτότυπο Opel Twin. Ήταν εφοδιασμένο με τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 0,8 λίτρων που απέδιδε 25 kW/34 hp και προοριζόταν για οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο. Ενώ δύο ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένοι στις πλήμνες των τροχών με ισχύ 10 kW/14 hp αναλάμβαναν τις μετακινήσεις μηδενικών ρύπων στην πόλη, και την κάλυψη μικρών αποστάσεων. Ο οδηγός του Opel Twin καθόταν στο κέντρο, με τρία καθίσματα επιβατών στο πίσω τμήμα.

Το 1995, η Opel παρουσίασε το πρωτότυπο επαγγελματικό Combo Plus concept van, που διέθετε δύο μπαταρίες υψηλής ενέργειας νατρίου/χλωρικού νικελίου-χλωρίου, που τροφοδοτούσν ένα τριφασικό, ασύγχρονο μοτέρ 45 kW.

HydroGen: κυψέλες υδρογόνου σε πραγματικές συνθήκες

Το 2000 ήταν η ώρα του υδρογόνου με τις κυψέλες καυσίμου (fuel cells) της Opel να κυκλοφορούν στο δρόμο με το HydroGen1 που βασιζόταν στο αμάξωμα του Zafira. Οι κυψέλες υδρογόνου τροφοδοτούσαν έναν τριφασικό, ασύγχρονο κινητήρα με ισχύ 55 kW/75 hp και ροπή 251 Nm. Μία μπαταρία φρόντιζε να καλύπτει τα αναπόφευκτα «πικ» της ζήτησης ισχύος. Το Hydrogen1 ήταν βέβαια ένα όχημα με μηδενικούς ρύπους. Μοναδικές εκπομπές ήταν οι υδρατμοί που εξέρχονται από την εξάτμιση της κυψέλης, όπως συμβαίνει σε όλα τα οχήματα με fuel cells.

Το 2001, ένας στόλος από 20 μοντέλα HydroGen3 παραδόθηκε στο πλαίσιο προγράμματος δοκιμών για χρήση από επιλεγμένους πελάτες. Η ισχύς αυξήθηκε στα 60 kW/82 hp, και η τελική ταχύτητα 160 km/h. Στο Μαραθώνιο Κυψελών Καυσίμου 2004 (Fuel Cell Marathon), δύο οχήματα HydroGen3 κάλυψαν σχεδόν 10.000 km σε όλη την Ευρώπη, από το Hammerfest στη Νορβηγία μέχρι τη Λισαβώνα στην Πορτογαλία. Στο τιμόνι ενός HydroGen3, ο Heinz-Harald Frentzen, βετεράνος οδηγός αγώνων στη F1 και στο DTM με αυτοκίνητο Opel, κέρδισε επίσης το 2005 Monte Carlo Rally για αυτοκίνητα με εναλλακτικά συστήματα κίνησης.

Η τέταρτη γενιά οχημάτων κυψελών καυσίμου, HydroGen4, διέθετε συστοιχία από 440 κυψέλες καυσίμου συνδεδεμένες σε σειρά. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλιζόταν συνεχής ισχύς 73 kW/100 hp και μέγιστη 94 kW/128 hp. Το 2008, ξεκίνησε η δοκιμή ενός στόλου οχημάτων HydroGen4 με σκοπό τη διερεύνηση της καταλληλότητάς τους για καθημερινή χρήση σε ένα project με χορηγία του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών – Clean Energy Partnership (CEP) – στο Βερολίνο και αργότερα στα κρατίδια του Αμβούργου, του Μπάντεν-Βίρτεμπεργκ, της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και της Έσσης.

Μεγαλύτερη αυτονομία: Opel Ampera με range extender

Η Opel συνέχισε την εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (Battery Electric Vehicle – BEV) και παρουσίασε το Flextreme Concept στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) 2007. To Flextreme διέθετε το σύστημα ηλεκτροκίνησης με επέκταση αυτονομίας Voltec. Τρία χρόνια αργότερα, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2010, το Flextreme GT/E Concept ενσωμάτωνε αυτήν την αρχιτεκτονική σε ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο.

Η τεχνολογία επέκτασης αυτονομίας έφτασε στη μαζική παραγωγή το 2011 με το υβριδικό Opel Ampera, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής για τέσσερα άτομα, κατάλληλο για καθημερινή χρήση αλλά και ταξίδια. Την ενέργεια για αποστάσεις από 40 έως 80 km (ανάλογα με τις συνθήκες) παρείχε η μπαταρία ιόντων λιθίου 16 kWh, που τροφοδοτούσε τον ισχύος 150 ίππων (111 kW) ηλεκτροκινητήρα. Όποτε το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας έπεφτε σε ένα ορισμένο ελάχιστο επίπεδο, ο βενζινοκινητήρας των 63 kW/86 hp έπαιρνε μπρος αυτόματα για να μία γεννήτρια που παρήγαγε το απαραίτητο ρεύμα. Αυτό το είδος συνεχούς παροχής ενέργειας εξασφάλιζε αυτονομία αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων, χωρίς την ανάγκη σταθμού φόρτισης. Το Ampera είχε τότε εντυπωσιάσει με την τεχνολογία του γεγονός που του χάρισε τον τίτλο “European Car of the Year 2012” («Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012»).

Το πλήρως ηλεκτρικό Opel Ampera-e

Το Opel Ampera-e ακολούθησε το 2016/2017, με εντυπωσιακή, για την κατηγορία του, αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία 423 km (WLTP). Με τις μπαταρίες κάτω από το δάπεδο, είχε όλο το περιθώριο να προσφέρει άφθονο χώρο για πέντε επιβάτες και «κανονικό» πορτμπαγκάζ 381 λίτρων. Με ηλεκτροκινητήρα που διέθετε ισχύ 150 kW/204 hp και ροπή 360 Nm, το Ampera-e προσέφερε και πολύ καλές επιδόσεις: 0 – 50 km/h σε 3,2 δευτερόλεπτα, ενώ η επιτάχυνση 80 – 120 km/h ολοκληρωνόταν σε 4,5 δεύτερα.

Μετά την ένταξη της Opel στο γαλλικό γκρουπ PSA, το Ampera-e συνέχιζε και συνεχίζει την καριέρα του στις ΗΠΑ ως Chevrolet Bolt. Οι διανομείς της Opel έχουν ακόμα μερικά Ampera-e, αλλά τη θέση τους στις εκθέσεις θα πάρει σύντομα το νέο Corsa-e, το οποίο έχει ήδη κατακτήσει το βραβείο AUTOBEST “Best Buy Car of Europe”.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

1 comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031