Sto Timoni

Πόσο διαδεδομένο θα είναι το «Πράσινο» υδρογόνο Μέχρι το 2030;

Κάθε τόσο μας έρχεται και μια καινούρια είδηση σχετικά με τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου για εφαρμογές και σε επιβατικά, αλλά πάνω απ’ όλα σε επαγγελματικά οχήματα, ιδίως στα βαρέα φορτηγά εθνικών και διεθνών μεταφορών. Μεγάλο στοίχημα η δημιουργία των υποδομών και ακόμα πιο μεγάλο ο εφοδιασμός με «πράσινο» υδρογόνο – το μόνο που εξασφαλίζει πραγματικά μηδενικούς ρύπους. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι αυτό ακριβώς το υδρογόνο έχει μέλλον!

Τα νέα μας έρχονται από το Ινστιτούτο Rocky Mountain (RMI), ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό που έχει έδρα το Κολοράντο των ΗΠΑ και επιδιώκει για να μεταμορφώσει τα παγκόσμια ενεργειακά συστήματα στην πραγματική οικονομία με στόχο την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σύμφωνα λοιπόν με μελέτη του RMI το υδρογόνο θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030, χάρη στην κλιμάκωση της παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου.

Το πράσινο υδρογόνο, το υδρογόνο δηλαδή που παράγεται με ηλεκτρόλυση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αναμένεται να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα τα αμέσως επόμενα χρόνια και μέχρι το 2030 να έχει κάνει αισθητή την παρουσία του. Αυτό, επειδή βασίζεται σε «εμπορικά ώριμες τεχνολογίες» και επομένως δεν είναι ανάγκη να περιμένει την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας. Ενώ η εμπορική ζήτηση για “απανθρακοποίηση” δημιουργεί μία αναπτυσσόμενη αγορά για το υδρογόνο.

Όπως είναι γνωστό, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV) χαρακτηρίζονται από μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την κίνησή τους (εκπέμπουν μόνο υδρατμούς στην ατμόσφαιρα), το ανθρακικό τους μπορεί να ποικίλλει δραματικά, καθώς εξαρτάται από τον τρόπο παραγωγής του υδρογόνου που χρησιμοποιούν. Ενδεδειγμένη λύση είναι βέβαια το πράσινο υδρογόνο, το οποίο όπως είπαμε παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης, με ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως η αιολική ενέργεια, η ηλιακή, αλλά και αυτή που προέρχεται από υδροηλεκτρικά έργα. Το RMI κάνει μάλιστα την πρόβλεψη ότι μέχρι το 2030 θα έχει αυξηθεί η αρκετά η δυνατότητα ηλεκτρόλυσης. Προβλέπεται μάλιστα ότι οι κατασκευαστές συστημάτων ηλεκτρόλυσης θα αυξήσουν επίσης την παραγωγή τους, καθώς εγκαταστάσεις δυναμικότητας 210 GB θα μπορούσαν να είναι έτοιμες μέχρι το 2027.

Η αύξηση της παραγωγής υδρογόνου θα απαιτήσει και τη δημιουργία της αντίστοιχης υποδομής. Εδώ λοιπόν βλέπουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις, οι υπάρχοντες αγωγοί φυσικού αερίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά υδρογόνου και μπορεί να αποθηκευτεί σε γεωλογικά σπήλαια άλατος, σύμφωνα με την RMI. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα έργα για την κατασκευή «κόμβων υδρογόνου» γύρω από αυτήν την υποδομή βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.

Αναδεικνύοντας τη σημασία της επιλογής πράσινου υδρογόνου για οποιαδήποτε μελλοντικά έργα, το RMI έχει ήδη προειδοποιήσει ότι αυτοί οι κόμβοι θα μπορούσαν να είναι τόσο «βρώμικοι» όσο ο άνθρακας, εάν το υδρογόνο παράγεται με μεθόδους υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, όπως η εξαγωγή υδρογόνου από φυσικό αέριο.

Έτσι, ενώ η ποσότητα πράσινου υδρογόνου μπορεί να είναι άφθονη μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να διασφαλίσουν ότι χρησιμοποιείται. Μια «χαλαρή» νομοθεσία θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει στον πολλαπλασιασμό του «μπλε υδρογόνου», το οποίο χαρακτηρίζεται ως καθαρό, αλλά θα μπορούσε να διαθέτει αυξημένο ανθρακικό αποτύπωμα. Για παράδειγμα, μια μελέτη του 2021 διαπίστωσε ότι μια συχνά συζητούμενη μέθοδος μείωσης των εκπομπών με τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα που απελευθερώνεται κατά τη διαδικασία παραγωγής στην πραγματικότητα παρήγαγε εκπομπές 20% υψηλότερες από την καύση άνθρακα.

Όπως, πάντως, κι αν παράγεται, το υδρογόνο φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιηθεί στα επαγγελματικά οχήματα – και κατά κύριο λόγο στα μεγάλα φορτηγά – παρά σε ΙΧ. Βλέπετε, οι κυψέλες υδρογόνου ταιριάζουν στα μεγάλα φορτηγά πολύ καλύτερα από τις μπαταρίες.

Έτσι, ακόμα και η Toyota που κατασκευάζει από χρόνια επιβατικά αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου (το Toyota Mirai βρίσκεται ήδη στη δεύτερη γενιά τους) ασχολείται και με την κατασκευή μονάδων κυψελών υδρογόνου για φορτηγά. Η ιαπωνική εταιρία έχει ήδη επιδείξει βαρέα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου σε εργασίες αποστράγγισης λιμένων στις ΗΠΑ, στο Λος Άντζελες (βλ. φωτογραφίες). Ενώ η General Motors ανακοίνωσε το 2021 ένα πρόγραμμα με τη Navistar για την παραγωγή 2.000 φορτηγών (για την ακρίβεια επικαθήμενων) υδρογόνου μεγάλων αποστάσεων. Από την άλλη στη γηραιά ήπειρο βρίσκεται σε εξέλιξη η «απόβαση» της Hyundai που έχει στόχο να βάλει στην κυκλοφορία περίπου 2.000 φορτητά υδρογόνου, ξεκινώντας από την Ελβετία όπου συμμετέχει σε σχετική κοινοπραξία.

Σημειώστε, ότι καθώς η απαίτηση για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των μεταφορών είναι έντονη, εταιρίες κολοσσοί, οι οποίες διακινούν μεγάλο όγκο εμπορευμάτων, όπως η Amazon, η Unilever και η Ikea στοχεύουν στην πλήρη απαλλαγή των αποστολών των προϊόντων τους από τον άνθρακα έως το 2040. Στο πλαίσιο αυτό έχουν δημιουργήσει και τη σχετική συμμαχία Cargo Owners for Zero Emission Vessels (CoZEV). Είναι και αυτό ενδεικτικό της ανάγκης των καθαρών μεταφορών και ταυτοχρόνως ένα στοιχείο που θα επιταχύνει τη διάδοση του υδρογόνου.

Σημειώστε επίσης ότι η Hyundai έχει σε εξέλιξη μεγάλο πρόγραμμα φορτηγών FCEV στην Ελβετία, βάσει σχεδίου για την διάδοση των ηλεκτροκίνητων φορτηγών υδρογόνου σε όλον τον κόσμο.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031