Sto Timoni

Covid-19: Θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μας προστατεύσουν;

Μία επιστημονική μελέτη συσχετίζει την ατμοσφαιρική ρύπανση και τα αυξημένα επίπεδα οξειδίων του αζώτου (NOx) στην ατμόσφαιρα, σε συγκεκριμένες μεγάλες πόλεις σε όλον τον κόσμο, με το πλήθος των θυμάτων του κορωνοϊού. Με έμμεσο τρόπο λοιπόν φαίνεται ότι αν είχαμε στην κυκλοφορία πολύ περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, που ως γνωστόν δεν εκπέμπουν κανενός είδους ρύπους στην ατμόσφαιρα, ενδέχεται τα θύματα του Covid-19 να ήταν λιγότερα.

Ο ερευνητής που πραγματοποίησε την εν λόγω μελέτη είναι ο Yaron Ogen, από το Ινστιτούτο Γεωεπιστημών και Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Martin Luther Halle-Wittenberg (MLU), στο Halle της Γερμανίας. Ο Ogen, λοιπόν, ανακάλυψε μια ισχυρή συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων ΝΟ2 και της σφοδρότητας με την οποία ο COVID-19 έπληξε ορισμένες περιοχές. Για να φτάσει στο συμπέρασμα αυτό, χρησιμοποίησε δορυφορικά δεδομένα για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τα ρεύματα του αέρα, στοιχεία που συσχέτισε με τους επιβεβαιωμένους θανάτους που σχετίζονται με την ασθένεια.

Τα δεδομένα προήλθαν από μετρήσεις που έγιναν από τον δορυφόρο Sentinel 5P της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA), ενώ από την Αμερικανική Μετεωρολογική Υπηρεσία (NOAA) ελήφθησαν δεδομένα για τις κατακόρυφες ροές αέρα. Σημειώστε ότι ο Sentinel 5P παρακολουθεί την ποιότητα του αέρα σε όλο τον κόσμο, ενώ τα δεδομένα που επεξεργάστηκε ο Ogen ήταν του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου – πριν ξεκινήσει η πανδημία στην Ευρώπη.

Αυτό που ανακάλυψε ο γεωεπιστήμονας ήταν ότι οι περιοχές που έχουν υψηλά επίπεδα οξειδίων του αζώτου έχουν και σημαντικά περισσότερους θανάτους σε σχέση με άλλες περιοχές: «Όταν κοιτάζουμε τη Βόρεια Ιταλία, την περιοχή γύρω από τη Μαδρίτη και την επαρχία Hubei στην Κίνα, για παράδειγμα, όλες τους έχουν κάτι κοινό: περιβάλλονται από βουνά. Αυτό καθιστά ακόμη πιο πιθανό ότι ο αέρας σε αυτές τις περιοχές είναι σταθερός και τα επίπεδα ρύπανσης υψηλότερα.»

Ο Ogen πιστεύει ότι το υψηλό επίπεδο ρύπανσης σε αυτές τις περιοχές μπορεί να έχει οδηγήσει σε βλάβες στους πνεύμονες που έκαναν τους κατοίκους πιο ευάλωτους στην ασθένεια. Αν και αυτό που επισημαίνει η έρευνά του είναι απλώς μια συσχέτιση, μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για άλλους επιστήμονες να διερευνήσουν εάν όντως προκύπτει η ύπαρξη μίας αιτίας – ή έστω ενός επιβαρυντικού παράγοντα – για τον αυξημένο αριθμό θανάτων από τον Covid-19 στις περιοχές αυτές.

Σε κάθε περίπτωση είναι καιρός να θυμηθούμε ότι μπορεί το διοξείδιο του άνθρακα να ευθύνεται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όμως σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ρύπο! Το CO2 είναι αέριο παντελώς αβλαβές για τον άνθρωπο, σε αντίθεση με τους υδρογονάνθρακες, τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του αζώτου (NOx) που εκπέμπουν κατά κόρον τα συμβατικά αυτοκίνητα – αλλά όχι μόνον αυτά.

Κατά συνέπεια τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) έχουν ένα κατ’ εξοχήν πεδίο δράσης, όπου θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ευεργετικά για την ανθρώπινη υγεία: ο λόγος για τα μεγάλα αστικά κέντρα, τις μητροπολιτικές περιοχές των εκατομμυρίων κατοίκων που εισπνέουν καθημερινά χωρίς να το αντιλαμβάνονται άφθονο NO2, που εκτός των άλλων ενδέχεται να τους έχει καταστήσει πιο ευάλωτους στον κορωνοϊό. Και είναι ίσως αφορμή να σκεφτούμε ξανά τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να προωθήσουμε την ηλεκτροκίνηση, γιατί εκτός από το global warming, υπάρχει ο Corona Virus σήμερα και πιο ξέρει ποιος ακόμα Virus αύριο.

Πηγές: https://insideevs.com/ και https://www.eurekalert.org/

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031