Sto Timoni

Ηλεκτρικό SUV από την Apple της αυτοκινητοβιομηχανίας

Το μηδενικών ρύπων όχημα της εταιρίας του Χένρικ Φίσκερ, σηματοδοτεί όχι απλώς την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση στον τομέα της εξέλιξης και της παραγωγής αυτοκινήτων.

Οι προδιαγραφές του Ωκεανού (Ocean) που η αμερικανική εταιρία Fisker ετοιμάζεται να λανσάρει τον επόμενο χρόνο δεν υστερούν σε τίποτα σε σχέση με τους καλύτερους εκπροσώπους του ανταγωνισμού. Πρόκειται για σχετικώς προσιτό, premium και βεβαίως ηλεκτρικό SUV, που διαφημίζεται αυτή τη στιγμή ως το πιο βιώσιμο αυτοκίνητο στον κόσμο: ένα SUV με ηλιακή οροφή, κατασκευασμένο εξ’ ολοκλήρου από vegan και ανακυκλωμένα υλικά και εφοδιασμένο με μπαταρίες που προσφέρουν αυτονομία από 250 έως 300 μίλια (400 έως 480 χιλιόμετρα).

Ένα αυτοκίνητο εφοδιασμένο με το κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας “California mode”, το σύστημα που με ένα πάτημα ενός κουμπιού κατεβάζει εννέα γυάλινες επιφάνειες, μεταξύ των οποίων παράθυρα και πάνελ, προκειμένου να ανοίξει το σύνολο της καμπίνας αποκτώντας άμεση επαφή με το περιβάλλον.

Ένα αυτοκίνητο που όπως σημειώσαμε θα διατίθεται σε ελκυστική τιμή, ξεκινώντας από τα 37.499 δολάρια (€31.986), χωρίς να υπολογίσουμε τις ομοσπονδιακές επιδοτήσεις στις ΗΠΑ, ενώ θα είναι επίσης διαθέσιμο και με μίσθωση έναντι 379 δολαρίων (€324) ανά μήνα.

Ευρύχωρο και αποτελεσματικό

Με μήκος 4.640 mm, πλάτος 1.930 και ύψος 1.615 mm, το ηλεκτρικό πολυτελές SUV προσφέρει ένα ευρύχωρο σαλόνι, με χώρους για πέντε ενήλικες που μπορούν να κάθονται άνετα – ακόμη και κατά τη διάρκεια των μεγαλύτερων διαδρομών.

O ήδη μεγάλος χώρος αποσκευών των 566 λίτρων αυξάνεται στα 708 λίτρα εάν αφαιρεθεί η εταζέρα, ενώ με τα πίσω καθίσματα «ριγμένα» μπορεί κανείς να μεταφέρει 1.274 λίτρα αποσκευών. Ενώ επιπλέον, το Ocean θα διαθέτει ράγες οροφής και δυνατότητα ρυμούλκησης, στοιχεία που ενισχύουν τη μεταφορική του ικανότητα.

Οι μοκέτες του Ocean είναι κατασκευασμένες από αναγεννημένο νάιλον, που προέρχεται από υπολείμματα διχτυών ψαρέματος, ενώ οι ταπετσαρίες είναι κατασκευασμένες από ίνες πολυεστέρα (προερχόμενες από παλιά ρούχα) και ανακυκλωμένα μπουκάλια, πλαστικά κ.λπ. Στοιχεία που ενισχύουν το βιώσιμο προφίλ του οχήματος. Σημειώστε ότι η ανακύκλωση πολυεστέρα σημαίνει μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών CO2 στην ατμόσφαιρα κατά 80% σε σύγκριση με την παραδοσιακή διαδικασία παραγωγής πολυεστέρα με βάση τη βενζίνη.

Το προηγμένο, ενσωματωμένο στο παρμπρίζ σύστημα προβολής ενδείξεων στο παρμπρίζ head-up συνοδεύεται από μια μεγάλη οθόνη αφής 16 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό και μια οθόνη 9,8 ιντσών που αντικαθιστά τον παραδοσιακό πίνακα οργάνων. Πρόκειται για ένα σύνολο που αναλαμβάνει να τονίσει τον high tech χαρακτήρα του ηλεκτρικού SUV της Fisker με χαρακτηριστικά επαυξημένης πραγματικότητας, “απτικά” χειριστήρια (κουμπιά αφής) και εντυπωσιακά γραφικά.

Τετρακίνηση και μηδενικοί ρύποι

Το Fisker Ocean θα προσφέρεται με κίνηση στους τέσσερις τροχούς (All Wheel Drive – AWD), γεγονός που αντικατοπτρίζει τον προσανατολισμό και τις δυνατότητες του οχήματος, ενώ μόνο το βασικό μοντέλο θα έχει την κίνηση πίσω (Rear wheel drive – RWD). Η τυπική διαμόρφωση AWD θα συνδυάζεται με ισχύ άνω των 225 kilowatt (πάνω από 300 ίπποι), ενώ θα υπάρχει και μια εξαιρετικά υψηλής απόδοσης – και επιδόσεων – έκδοση με στόχο το 0-60 mph (0-96 Km/h) σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα! H συνολική ισχύς της έκδοσης αυτής θα ανακοινωθεί το 2021.

Το ενσωματωμένο στην οροφή φωτοβολταϊκό πάνελ προσφέρει έως 1600 «καθαρά» και δωρεάν χιλιόμετρα ετησίως, με βάση την ηλιοφάνια της Καλιφόρνιας όπου και η έδρα της Fisker.

Η μέγιστη αυτονομία των 480 χιλιομέτρων οφείλεται σε μια μπαταρία, που σύμφωνα με τη Fisker αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, με χωρητικότητα 80 kWh. Η φόρτισή της πραγματοποιείται με το βύσμα Combo CCS Type 2 που διαθέτει το Fisker Ocean, σε οποιονδήποτε σταθμό συμμορφώνεται με τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα. Τα Ocean θα αναγνωρίζονται αυτόματα από τους σταθμούς φόρτισης της Electrify America – επιτρέποντας απλή χρέωση και αυτόματες πληρωμές, ενώ η Fisker θα προσφέρει παράλληλα ένα δωρεάν πακέτο μιλίων με κάθε όχημα.

Σημειώστε, ότι διαθέτοντας τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης σε συσκευές συνεχούς ρεύματος (DC) 150 kW το Ocean θα μπορεί να ανακτήσει ενέργεια για 200 μίλια (320 χιλιόμετρα) μέσα σε λιγότερο από 30 λεπτά (από το 15% στο 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας).

 

Η Apple σε 4 τροχούς!

Είναι γεγονός ότι ακόμα και έχοντας παραθέσει όλα τα στοιχεία που αφορούν το Ocean, δεν προκύπτει κάτι το πραγματικά ιδιαίτερο σε σχέση με αυτό. Ιδιαίτερη όμως είναι η αντίληψη που έχει ο ιδρυτής της εταιρίας, σχεδιαστής αυτοκινήτων Henrik Fisker, που, κατά κάποιον τρόπο, θέλει να επαναπροσδιορίσει την αυτοκινητοβιομηχανία και ονειρεύεται την εταιρία του να σχεδιάζει και να εμπορεύεται όμορφα αυτοκίνητα, μοιράζοντας όμως την παραγωγή σε άλλους. Θέλει δηλαδή να αποφύγει τις τεράστιες επενδύσεις σε υποδομή και τους κινδύνους που αυτές συνεπάγονται. Έχοντας, λοιπόν, το παράδειγμα νεοφυών εταιριών όπως οι Nikola, Rivian και Lucid Motors, που χρηματοδοτούνται μεν καλά, αλλά δεν έχουν καταφέρει να παράγουν και να πουλήσουν ακόμα ούτε ένα αυτοκίνητο, ο Fisker θέλει να ακολουθήσει άλλον δρόμο.

«Ανάγκασα τον εαυτό μου να μην σκέφτεται σαν άνθρωπος του αυτοκινήτου για μια στιγμή», δηλώνει ο Fisker, που θεωρεί ότι καθώς οι μπαταρίες και οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι απλά εμπορεύματα, εκείνο που θα κάνει τα αυτοκίνητα να ξεχωρίζουν στο μέλλον θα είναι το λογισμικό (software) και όχι το υλικό (hardware)!

Ο Δανο-Αμερικανός Henrik Fisker, ως σχεδιαστής αυτοκινήτων βρίσκεται πίσω από το design εξαιρετικά εντυπωσιακών μοντέλων όπως η Aston Martin Vantage και η BMW Z8. Έργο του και το Ocean…

Αντί, λοιπόν, να αναπτύξει το δικό της ηλεκτρικό σύστημα κίνησης ή να επενδύσει χρήματα σε ένα εργοστάσιο, η Fisker βρίσκεται σε συζητήσεις με τη Volkswagen όχι μόνο για να χρησιμοποιήσει την αρθρωτή πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης των Γερμανών, αλλά και για να συναρμολογεί τα οχήματα Fisker σε εργοστάσιο της VW στην Ευρώπη. Ενώ αντί να ιδρύσει αντιπροσωπείες σε κάθε χώρα, η Fisker θα διαθέτει τα αυτοκίνητά της on-line έχοντας παράλληλα «κέντρα εμπειρίας της μάρκας» σε βασικές αγορές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Σημειώστε ότι το σχέδιο ανάπτυξης της Fisker περιλαμβάνει το λανσάρισμα 8 ηλεκτρικών μοντέλων μέχρι το 2026.

 

 

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031