Sto Timoni

Η ψύξη δίνει το προβάδισμα στο… ηλεκτρικό Rally Dakar για την Audi

Μια νέα σελίδα στην αγωνιστική ιστορία της Audi γράφεται αυτές τις μέρες, με τα τρία ηλεκτρικά αγωνιστικά πρωτότυπα Audi RS Q e-tron της εταιρίας να συμμετέχουν στο περίφημο Rally Dakar και να καταφέρνουν να είναι άκρως ανταγωνιστικά χάρη και στο ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα ψύξης που διαθέτουν!

Η Audi γράφει ιστορία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συμμετέχοντας με τρία RS Q e-tron στο Ράλλυ Ντακάρ, που ξεκίνησε με τον ερχομό της νέας χρονιάς. Η γερμανική εταιρία πήρε μια ομολογουμένως τολμηρή απόφαση επιλέγοντας να αντιμετωπίσει αγωνιστικά αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας, με πρωτότυπα που βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση και να ωθήσει με αυτόν τον τρόπο το επίπεδο τεχνολογίας του διάσημου αγώνα πέρα από τα όρια, έχοντας. Τα πρωτότυπα της Audi ήδη από τα πρώτα χιλιόμετρα του αγώνα αποδεικνύονται άκρως ανταγωνιστικά. Μάλιστα σήμερα, ο Carlos Sainz στο τιμόνι ενός RS Q e-tron κατάφερε να κερδίσει την τρίτη ειδική διαδρομή του αγώνα, μήκους 636 χιλιομέτρων.

200 Peterhansel Stéphane (fra), Boulanger Edouard (fra), Team Audi Sport, Audi RS Q e-tron, Auto FIA T1/T2, action during the Stage 1A of the Dakar Rally 2022 between Jeddah and Hail, on January 1st 2022 in Hail, Saudi Arabia – Photo Eric Vargiolu / DPPI

Τα μυστικά της ψύξης του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης

Ένα από τα κλειδιά της μέχρι τώρα επιτυχίας των RS Q e-tron, είναι το πολύπλοκο σύστημα ψύξης των πρωτότυπων, που πρέπει ανά πάσα στιγμή να εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος αλλά και τις απαραίτητες συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος. Όσο και αν ακούγεται παράξενο, η πρώτη κρίσιμη παράμετρος ήταν ο περιορισμένος χώρος. Οι μηχανικοί της Audi – που σημειωτέον δεν είχαν κληθεί ποτέ στο παρελθόν να αντιμετωπίσουν αντίστοιχο πρόβλημα – ξεκίνησαν με προσομοιώσεις ρευστοδυναμικής του συνολικού οχήματος, πριν ασχοληθούν με τα μεμονωμένα συστήματα ψύξης.

Audi RS Q e-tron, cooling concept

Το βασικό ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί ήταν «πώς απάγεται η θερμότητα από ένα τέτοιο αυτοκίνητο;». Η εμπειρία με το R18 e-tron quattro με υβριδική κίνηση, τρεις φορές νικητή του Le Mans ή από τη συνολική παρουσία της Audi στη Formula E, βοήθησε σε αυτή τη διαδικασία.

Ωστόσο, στο Ράλλυ Ντακάρ οι στόχοι είναι σαφώς διαφορετικοί: Ενώ η μέγιστη αεροδυναμική απόδοση ήταν η προτεραιότητα στο σπορ αυτοκίνητο του Le Mans, στο πρωτότυπο της ερήμου προέχει η καλύτερη δυνατή διασπορά θερμότητας. Για να επιτευχθεί αυτό, συνεργάζονται μεταξύ τους πολλά κυκλώματα ψύξης.

Audi RS Q e-tron #200 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger

Ανάμεσά τους, το κύκλωμα χαμηλής θερμοκρασίας για την μπαταρία υψηλής τάσης, το κύκλωμα χαμηλής θερμοκρασίας για τις μονάδες γεννήτριας-κινητήρα (MGU), το κύκλωμα του υδραυλικού τιμονιού και των υδραυλικών γρύλων, το κύκλωμα ψύξης του κλιματιστικού και τέλος τα δύο κυκλώματα ελέγχου της θερμοκρασίας, με ψυκτικό υγρό και αέρα, του μετατροπέα ενέργειας. Έτσι χρησιμοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, προηγμένα ψυκτικά υλικά όπως το Novec, για την μπαταρία υψηλής τάσης και κυκλώματα ροής λαδιού με εναλλάκτες θερμότητας, έως ανεμιστήρες για μεγαλύτερη ροή αέρα και επιμέρους ψυγεία για κάθε σύστημα ξεχωριστά. Εδώ, μία από τις προκλήσεις ήταν η μικρή θερμοκρασιακή διαφορά του αέρα της ερήμου, στους 40 βαθμούς και του ψυκτικού υγρού, στους 60.

202 Sainz Carlos (spa), Cruz Lucas (spa), Team Audi Sport, Audi RS Q e-tron, Auto FIA T1/T2, action during the Stage 2 of the Dakar Rally 2022 between Hail and Al Artawiya, on January 3rd 2022 in Al Artawiya, Saudi Arabia – Photo Florent Gooden / DPPI

Από τις δοκιμές στην πράξη

Η γενική πρόβα για το σύνολο των πολύπλοκων συστημάτων ψύξης πραγματοποιήθηκε στο Μαρόκο, λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη του Ράλλυ Ντακάρ. Ο Carlos Sainz διέσχισε την μαλακή άμμο μιας ξεραμένης κοίτης ποταμού με σκόπιμα σφραγισμένες τις εισαγωγές αέρα, σε μια διαδρομή πολλών χιλιομέτρων. Όλα τα συστήματα λειτούργησαν άψογα, διατηρώντας τις θερμοκρασίες των επιμέρους συστημάτων σε αποδεκτά επίπεδα. Ως αποτέλεσμα, τα τρία πληρώματα, οι Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz και Mattias Ekström/Emil Bergkvist στο τιμόνι ισάριθμων Audi RS Q e-tron, οδηγούν στο Ράλλυ Ντακάρ με ιδιαίτερες αξιώσεις για ένα καλό αποτέλεσμα στη ράμπα του τερματισμού, στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, στις 14 Ιανουαρίου.

Mattias Ekström, Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger, Carlos Sainz, Lucas Cruz

Η συναρπαστική εξέλιξη του εφετινού Ράλλυ Ντακάρ, σε πραγματικό χρόνο, στο   https://live.worldrallyraidchampionship.com/2022/dakar/asod/en και στο επίσημο site του αγώνα στο https://www.dakar.com/en/ ή στο τέλος κάθε αγωνιστικής ημέρας, με video-ανασκόπηση της συμμετοχής των Audi RS Q e-tron, στο https://www.audi-mediacenter.com/en/sport-271

Audi RS Q e-tron

Πηγή: Audi

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31