Sto Timoni

Η ηλεκτροκίνηση μπαίνει στον χώρο των κατασκευών

Ένας από τους παγκόσμιους γίγαντες στον τομέα των μηχανημάτων έργων η ιαπωνική εταιρία Komatsu, προχωρά, σε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων Proterra, στην παρουσίαση του πρώτου της ηλεκτρικού εκσκαφέα, «κανονικού» μεγέθους.

Όσοι γνωρίζουν το χώρο των κατασκευών και των μεγάλων έργων, ξέρουν ότι το όνομα Komatsu προκαλεί δέος μεταξύ των βιομηχανιών που κατασκευάζουν εκσκαφείς, μπουλντόζες, γκρέιντερ κλπ. Πρόκειται για έναν κορυφαίο κατασκευαστή πάσης φύσεως μηχανημάτων έργων – το αντίπαλο δέος της αμερικανικής Caterpillar, του άλλου ιερού τέρατος της αγοράς αυτής.

Ερπυστριοφόρος εκσκαφέας της Komatsu

Η είδηση, λοιπον, της κατασκευής του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού εκσκαφέα (μεσαίου/μεγάλου μεγέθους) της Komatsu, σε συνεργασία μάλιστα με την Proterra, μία αμερικανική εταιρεία που έχει μεγάλη εμπειρία στον τομέα της κατασκευής πλήρως ηλεκτρικών λεωφορείων έχει το δικό της ενδιαφέρον. Φαίνεται, πλέον, ξεκάθαρα ότι η ηλεκτροκίνηση δεν θα μείνει στο χώρο των επιβατικών αυτοκινήτων – που έχει τόσο διαφημιστεί – αλλά θα περάσει και σε άλλους τομείς.

Είναι η πρώτη φορά που η τεχνολογία μπαταριών της Proterra μπαίνει στον κατασκευαστικό χώρο. Η Komatsu σχεδιάζει να παρουσιάσει ένα πρωτότυπο του πρώτου ηλεκτρικού εκσκαφέα με μπαταρία έως το τέλος του έτους ενώ στοχεύει στην παραγωγή και την εμπορευματοποίηση του τελικού μηχανήματος-προϊόντος μεταξύ 2023 και 2024. Σημειώνουμε ότι ο εν λόγω ηλεκτρικός εκσκαφέας θα διαθέτει και δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC.

Για ποιο λόγο η Komatsu διάλεξε την Proterra;

Το γιατί η Komatsu επέλεξε την Proterra, η οποία μάλιστα κατασκευάζει η ίδια τις μπαταρίες που τοποθετεί στα λεωφορεία της, φαίνεται εν μέρει στη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της Proterra, Jack Allen:

«Η τεχνολογία μπαταρίας της Proterra, που είναι η καλύτερη στην κατηγορία της, έχει δοκιμαστεί στα 16 εκατομμύρια μίλια που πραγματοποιήθηκαν από το στόλο των λεωφορείων μας. Αυτό που δουλεύει στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία σε δρόμους σε όλη τη Βόρεια Αμερική, μπορεί επίσης να λειτουργήσει εκτός δρόμου. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Komatsu για να προσφέρουμε τα οφέλη των αθόρυβων, κινούμενων από την Proterra, οχημάτων χωρίς εκπομπές ρύπων, σε περισσότερες κοινότητες σε όλο τον κόσμο.»

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία της Proterra είναι εξοπλισμένα με συστοιχίες μπαταριών διαθέτουν χωρητικότητα εκατοντάδων kWh,. Και ο εξηλεκτρισμός μηχανημάτων του μεγέθους που σχεδιάζει η Komatsu θα χρειαστεί μεγάλα συστήματα μπαταριών όπως αυτό. Aξίζει μάλιστα να σημειώσουμε ότι λεωφορεία της Proterra έχουν επανειλημμένως στο παρελθόν καταρρίψει ρεκόρ αυτονομίας, όπως για παράδειγμα αυτό των 1772,2 km που πραγματοποιήθηκαν από το λεωφορείο Proterra Catalyst Ε2, στην πίστα δοκιμών Navistar της Indiana των ΗΠΑ. Αυτό το ρεκόρ επετεύχθη χάρη στην θηριώδη μπαταρία των 660 kWh που διέθετε το συγκεκριμένο λεωφορεί και η οποία είναι 10 φορές μεγαλύτερη σε σχέση με την μπαταρία ενός τυπικού επιβατικού αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα το Chevrolet Volt (γνωστό στην Ευρώπη ως Opel Ampera E)

Η Proterra, η οποία έχει ήδη κατασκευάσει περισσότερα από 500 ηλεκτρικά λεωφορεία, προχώρησε πρόσφατα σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, προσελκύοντας 415 εκ. δολάρια. Αξίζει, δε, να αναφέρουμε ότι μεταξύ των επενδυτών είναι και η Daimler Trucks.

Και άλλα “οικολογικά” μηχανήματα έργων

Πάντως, δεν είναι μόνο η Komatsu που θέλει να διαβεί το κατώφλι της ηλεκτροκίνησης στο χώρο των βαρέων μηχανημάτων. Είναι και η Volvo Construction Equipment (Volvo CE) που ασχολήθηκε προηγουμένως με τον εξηλεκτρισμό του κατασκευαστικού εξοπλισμού: το 2018, η εταιρεία είχε αποκαλύψει μία σειρά από πλήρως ηλεκτρικά και υβριδικά πρωτότυπα μηχανήματα έργων. Ενώ, το 2019, ανακοίνωσαν ότι θα σταματήσουν την εξέλιξη compact τροχοφόρων φορτωτών και compact εκσκαφέων με κινητήρα ντίζελ προκειμένου να προωθήσουν, αντ’ αυτών, τις αντίστοιχες υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις τους.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031