Sto Timoni

Φθηναίνει το υδρογόνο, έρχεται αλλαγή στην ηλεκτροκίνηση;

Το πέρασμα στην μαζική παραγωγή του υδρογόνου με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αναμένεται να ρίξει δραστικά το κόστος του, αλλάζοντας ενδεχομένως τα δεδομένα σε σχέση με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και τις μπαταρίες.

Το υδρογόνο που παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να γίνει φθηνότερο από αυτό που παράγεται από φυσικό αέριο μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες αναταράξεις στο σχεδιασμό της μετάβασης στη βιώσιμη κινητικότητα και την ηλεκτροκίνηση.

Η παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση ύδατος – μια διαδικασία που μπορεί να πραγματοποιηθεί με ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές – θα είναι ανταγωνιστική ως προς το κόστος, μέχρι το 2030, σε σχέση με τη σημερινή, κυρίαρχη μέθοδο παραγωγής με χρήση του φυσικού αερίου ως πρώτη ύλη, σύμφωνα με ανάλυση της IHS Markit. Σε αυτή την ανάλυση αναφέρεται ότι παραγωγή με ηλεκτρόλυση – προχωρά από το στάδιο των πιλοτικών έργων, σε παραγωγή εμπορικής κλίμακας, παγκοσμίως. Αυτή η αύξηση της παραγωγής δημιουργεί οικονομίες κλίμακας που θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος αυτής της «πράσινης» μεθόδου παραγωγής υδρογόνου, πιστεύουν οι αναλυτές.

Σημειώστε ότι μέχρι σήμερα οι σχετικές μελέτες έδειχναν ότι για να μειωθεί το κόστος υδρογόνου στο σημείο που έπρεπε να είναι, χρειαζόταν πιο φθηνό φυσικό αέριο.

“Το κόστος παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου έχει μειωθεί κατά 50% από το 2015 μέχρι σήμερα και θα μπορούσε να μειωθεί κατά 30% επιπλέον έως το 2025 λόγω των πλεονεκτημάτων της αυξημένης κλίμακας και της πιο τυποποιημένης παραγωγής, μεταξύ άλλων παραγόντων”, δήλωσε ο Simon Blakey, ανώτερος σύμβουλος της IHS Markit.

Σημειώνουμε ότι στο παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες για χρήση του υδρογόνου σε IX, με τις κυψέλες καυσίμου (fuel cells) σε ρόλο υποκατάστατου της μπαταρίας για την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα σε ηλεκτροκίνητα οχήματα (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEVs). Συγκεκριμένα όμως προβλήματα περιόρισαν τη διάδοση των FCEVs με κάποιες εταιρίες (Hyundai, Honda, Toyota) να έχουν να καταφέρει να βάλουν στην κυκλοφορία τα τελευταία μερικές μόνον δεκάδες χιλιάδες οχήματα. Ωστόσο, παρόλο που φαίνεται ότι στον χώρο των επιβατικών αυτοκινήτων το υδρογόνο, προς το παρόν, υποχωρεί, στον χώρο των μεταφορών τα πράγματα δεν είναι έτσι. Η Hyundai για παράδειγμα έχει σε εξέλιξη μεγάλο project με φορτηγά υδρογόνου για την Ελβετία, η Daimler συνεργάζεται με τη Volvo με σκοπό τη χρήση του υδρογόνου σε βαρέα φορτηγά, ενώ άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η πολωνική Solaris, παράγουν ήδη και λεωφορεία υδρογόνου.

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031