Κάποια αυτοκίνητα, με το που πιάνεις το τιμόνι τους στα χέρια σου, σε κάνουν να νιώθεις ότι έχουν φτιαχτεί για να τα οδηγείς – με όλη τη σημασία της λέξης. Σε αυτά ανήκει αναμφίβολα και το Cupra Formentor 1.5 eTSI, που πέραν της οδηγικής απόλαυσης προσφέρει και όλα όσα απαιτεί κάποιος από ένα, κατά τ’ άλλα οικογενειακό, πρακτικό SUV…
Το αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες – το Cupra Formentor 1.5 eTSI – δεν είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο. Είναι το λογικά αναμενόμενο facelift του Cupra Formentor που λανσαρίστηκε πριν από 4 περίπου χρόνια, μόνο που σε αντίθεση με τις αισθητικά «ήπιες» ανανεώσεις που προτιμούν το τελευταίο διάστημα οι κατασκευαστές, εδώ οι αλλαγές στο design είναι εμφανέστατες. Βλέπετε, το Formentor ενσωματώνει το νέο σχεδιαστικό στιλ της Cupra, φορώντας μια μάσκα που η φαντασία μας εύκολα μπορεί να παρομοιάσει με ρύγχος καρχαρία, γεγονός που το κάνει να δείχνει πιο επιθετικό. Το πόσο όμορφο είναι το τελικό αποτέλεσμα είναι κάτι που θα μπορούσε κανείς να συζητήσει, το βέβαιο είναι ότι το Formentor έπαψε να παραπέμπει σε Seat. Και αυτό φαίνεται ότι ήταν το ζητούμενο – η ενίσχυση της προσωπικότητας της μάρκας που εξ αρχής είχε δηλωθεί ότι καλείται να παίξει το ρόλο του πιο «ενθουσιώδους» (ή αν θέλετε πιο σπορ) μέλους του Volkswagen Group.

Κατά τ’ άλλα το αυτοκίνητο με το hatchback αμάξωμα και την κομψή σιλουέτα καταφέρνει να… κρύβει τον όγκο του, αφού με μήκος κοντά στα 4,5 μέτρα είναι φανερό ότι καλείται να ανταγωνιστεί ένα πλήθος SUV της κατηγορίας “C”, κάτι που σημαίνει ότι στο δρόμο του θα βρει μεταξύ άλλων τα ολοκαίνουργια Peugeot 3008 και Volkswagen Tiguan, τα ανανεωμένα Ford Kuga, Hyundai Tucson και Nissan Qashqai, αλλά και τα Alfa Romeo Tonale, DS 4, Kia Sportage, Renault Austral, Toyota Corolla Cross κ.ά.

Πρακτικότητα και τεχνολογία
Αν κοιτώντας το ανανεωμένο Formentor από έξω διαπιστώνεις ότι η μεγάλη αλλαγή αφορά τη μάσκα, στο εσωτερικό το πρώτο που σου τραβάει την προσοχή είναι η νέα, μεγάλη (12,9 ιντσών) οθόνη αφής/πολυμέσων που σηματοδοτεί και την τεχνολογική αναβάθμιση του μοντέλου (ελέω και του νέου κανονισμού γενικής ασφάλειας GSR II). Η νέα αυτή οθόνη (που είδαμε πρόσφατα με παραλλαγές σε Tiguan και Kodiaq) συγκεντρώνει ουκ ολίγες πολλές λειτουργίες, ενσωματώνοντας στη βάση της και τα χειριστήρια αφής του συστήματος κλιματισμού, τα οποία παρά το γεγονός ότι λειτουργούν αισθητά καλύτερα σε σχέση με ότι είχαμε δει όταν πρωτοέκαναν την εμφάνισή τους σε διάφορα μοντέλα του VW Group, εξακολουθούν να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τα φυσικά χειριστήρια σε πρακτικότητα.

Ωστόσο, αν θέλαμε να μιλήσουμε για αδυναμίες και εργονομικές αστοχίες, θα προσθέταμε την περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω λόγω του στενού παρμπρίζ και της μεγάλης πίσω κολώνας (υπάρχει όμως η αντισταθμιστική παρουσία της κάμερας οπισθοπορείας) και μάλλον θα σταματούσαμε εκεί. Γιατί κατά τ’ άλλα το εσωτερικό του Formentor αποδεικνύεται πρακτικότατο. Βλέπετε, όλα είναι τακτοποιημένα με πολλές θήκες για μικροπράγματα – κάτι που σημαίνει ότι μπορείς πηγαίνοντας στη δουλειά σου να τακτοποιήσεις και τον καφέ σου και ένα μπουκάλι με νερό και το πορτοφόλι σου και το κινητό σου στη θήκη επαγωγικής φόρτισης- για όλα υπάρχουν σωστές θέσεις στο Formentor.
Και δεν είναι μόνο ότι τα βρίσκεις όλα τακτοποιημένα διαπιστώνεις ότι οι χώροι είναι πολύ μεγαλύτεροι απ’ ότι περίμενες, καθώς το κομψό, όπως ήδη είπαμε, αμάξωμα του ισπανικού SUV σε… ξεγελάει. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας, αφού όσο ψηλός και αν είσαι θα έχεις άφθονο αέρα για τα γόνατά σου (ακόμα και πίσω από έναν ψηλό οδηγό), αλλά και για το κεφάλι σου, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η είσοδος στο πίσω κάθισμα γίνεται με μεγάλη άνεση. Στις πολλές μικρές λεπτομέρειες που δείχνουν τον πληρότητα του συνολικού πακέτου που προσφέρει το Cupra περιλαμβάνεται και η ύπαρξη κλιματισμού (με χωριστά χειριστήρια) για τους πίσω επιβάτες.
Ώρα για σπορ
Το τιμόνι με το μεγάλο σήμα της Cupra στο κέντρο του φροντίζει να σου δίνει με την αισθητική του και τη λειτουργική του διαμόρφωση το στίγμα του Formentor. Εκτός από τα συνήθη χειριστήρια για το ηχοσύστημα και τα διάφορα άλλα βοηθήματα, ο οδηγός έχει στη διάθεση του και δύο μπουτόν: ένα για την εκκίνηση του κινητήρα (start/stop) και ένα με το σήμα της Cupra για την επιλογή λειτουργίας του αυτοκινήτου, μεταξύ των τριών διαθέσιμων modes (Comfort, Performance και Individual – με το τελευταίο να παραμετροποιείται από τον οδηγό).
Ξεκινάς λοιπόν και δεν αργείς να αντιληφθείς ότι οι 150 ίπποι του υπετροδοφοτούμενου βενζινοκινητήρα του 1,5 λίτρου μόνο λίγοι δεν είναι για να κινήσουν με την δέουσα αξιοπρέπεια το Formentor. H υποβοήθηση που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας είναι σαφής και ευπρόσδεκτη, ιδιαίτερα στις χαμηλές στροφές (η μέγιστη ροπή είναι διαθέσιμη από τις 1.500 έως τις 3.500 στρ./λεπτό), ενώ στη συνέχεια και καθώς ανεβαίνει η ένδειξη στο στροφόμετρο συνειδητοποιείς ότι ο 1.5 eTSI δεν «κρεμάει», αλλά συνεχίζει να «τραβάει» δυνατά, καθώς η μέγιστη ισχύς αποδίδεται σταθερά μεταξύ 5.000 και 6.000 στρ./λεπτό.
Το δικό του ρόλο σε αυτήν την ευχάριστη για τον οδηγό εικόνα παίζει το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG-7 το οποίο αφενός βοηθά τον κινητήρα με την διάταξη των (επτά) σχέσεών του και αφετέρου προσφέρει τη δυνατότητα στον οδηγό των χειροκίνητων σειριακών αλλαγών με τη βοήθεια των δύο μοχλοδιακοπτών στο τιμόνι. Πάντως, καθώς το DSG-7 διαθέτει και νορμάλ, και σπορ λειτουργία, είναι αρκετά εύκολο να κινηθείς γρήγορα χωρίς να καταφύγεις στον χειροκίνητο έλεγχο.
Με αυτά τα δεδομένα δεν έχεις κανένα πρόβλημα να ανακαλύψεις το πόσο καλά «στημένο» είναι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, καθώς στρίβει σχεδόν σαν τρένο, με έναν τρόπο που μας θύμισε και άλλα Cupra που έχουμε οδηγήσει (Born & Leon). Η αυτοπεποίθηση δε που εμπνέει στον οδηγό του το Formentor δεν περιορίζεται μόνο στο «στροφιλίκι», αλλά διατηρεί στο ακέραιο την ισχύ της και στον αυτοκινητόδρομο, όπου το ισπανικό SUV αποδεικνύεται ιδιαίτερα «ευθύβολο». Όλα αυτά από μια ανάρτηση (ΜακΦέρσον εμπρός, Πολλαπλών Συνδέσμων πίσω) που ενώ είναι κάπως «σφιχτή», προκειμένου να ελέγχει αποτελεσματικά τις κινήσεις του αμαξώματος, δεν μπορείς να πεις ότι σε ταλαιπωρεί στις αναμετρήσεις σου με τις κακοτοπιές του οδικού δικτύου.

Εννοείται ότι στην πράξη εκτιμάς από την πρώτη στιγμή την ευκολία που σου προσφέρει η οδήγηση ενός αυτόματου αυτοκινήτου, καθώς μειώνεται τουλάχιστον στο μισό ο κόπος σου κατά την καθημερινές αστικές μετακινήσεις σου. Ενώ προστιθέμενη αξία αποτελεί η πολύ λογική – με βάση τον όγκο, το βάρος και τις επιδόσεις – κατανάλωση.

Συμπερασματικά – και χωρίς να αποφύγουμε το κλισέ – θα λέγαμε ότι το Cupra Formentor 1.5 με τους 150 ίππους είναι το αυτοκίνητο του πολλαπλώς «ανήσυχου» οικογενειάρχη, ο οποίος θέλει να έχει τη δυνατότητα αποδράσεων στη φύση με την οικογένεια ή τους φίλους του, αξιοποιώντας την αξιοπρεπή απόσταση από το έδαφος του ισπανικού SUV, χωρίς όμως να στερείται και την απόλαυση της οδήγησης. Με δεδομένο δε ότι η βασική τιμή περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα (όλα όσα βλέπετε στις φωτογραφίες είναι στάνταρ) το Formentor αποτελεί μια ελκυστική πρόταση.
Υπέρ: Σχεδίαση, πρακτικότητα, μεγάλοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές, εξαιρετική οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, λογική κατανάλωση, ποιότητα κατασκευής, πλούσιος εξοπλισμός
Κατά: Κάποιες εργονομικές αστοχίες (βλ. κείμενο)
CUPRA FORMENTOR 1.5 eTSI 150HP DSG mHEV ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΙΣΧΥΟΣ | 4-κύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας με mild hybrid 48V υποβοήθηση (μίζα/γεννήτρια) |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 1.498 |
ΙΣΧΥΣ (PS/rpm) | 150/5.000-6.000 |
ΡΟΠΗ (Nm/rpm) | 250/1.500-3.500 |
ΜxΠxΥ (mm) | 4.451x1.839 x1.520 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 2.679 |
ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ (L) | 450 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 1.482 |
0-100 km/h (sec) | 9,0 |
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h) | 205 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΣΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ (L/100km) | 5,9 – 6,4/7,9 |
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km) | 133 – 146 |
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (€) | 88 |
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (€) | 36.590 |