Sto Timoni

Toyota: Στο βωμό της ηλεκτροκίνησης θυσιάστηκε ο Akio Toyoda

Ο Akio Toyoda, o CEO που κατάφερε να διπλασιάσει τη χρηματιστηριακή αξία της Toyota απομακρύνεται από τη θέση του, αφού καθώς φαίνεται θεωρήθηκε υπεύθυνος για το γεγονός ότι η μεγάλη ιαπωνική εταιρία μπήκε τελευταία στο παιχνίδι των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (Battery Electric Vehicles BEV).

Η αλήθεια είναι ότι η απομάκρυνση του 66χρονου Akio Toyoda, εγγονού του ιδρυτή της Toyota Kiichiro Toyoda, από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ιστορικής ιαπωνικής εταιρίας δείχνει κάπως περίεργη. Ο δεύτερος, μετά τον πασίγνωστο και «θορυβώδη» Elon Musk της Tesla, μακροβιότερος εν ενεργεία «ηγέτης» μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο άνθρωπος που κατάφερε στα σχεδόν 14 χρόνια που παρέμεινε στη θέση αυτή (ανέλαβε το τιμόνι της Toyota το 2009) να ανεβάσει την αξία της ιαπωνικής εταιρείας στο χρηματιστήριο στα περίπου 238 δισεκατομμύρια δολάρια. H Toyota ήταν επίσης η αυτοκινητοβιομηχανία με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο για το μεγαλύτερο μέρος της θητείας του Toyoda.

Όμως ήρθε η στιγμή που η Tesla πήρε κεφάλι και ξεπέρασε σε αξία τους Ιάπωνες το 2020, με πάρα πολλές χώρες να υιοθετούν την ηλεκτροκίνηση και με την Ευρωπαϊκή Ένωση να πρωτοστατεί – με απαγόρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035, στο πλαίσιο του σχεδίου Fit for 55. Και ενώ πρακτικά σύσσωμη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην εξέλιξη της τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης, σπεύδει να ανακοινώσει ημερομηνίες διακοπής της παραγωγής συμβατικών αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες και diesel, και έχει καταφέρει ήδη να λανσάρει δεκάδες πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα στην αγορά, η Toyota έχει προς το παρόν καταφέρει να ρίξει στη μάχη ένα και μοναδικό πλήρως ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας: το SUV Toyota BZ4X. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η Toyota είναι η εταιρεία μπήκε από πολύ νωρίς στο παιχνίδι του εξηλεκτρισμού (το 1997), δημιουργώντας επί της ουσίας – με το Prius – την έννοια του πλήρως υβριδικού οχήματος που δεν χρειάζεται φόρτιση (Hybrid Electric Vehicle – HEV).

Αν σε αυτό προσθέσουμε και τη δημόσια αμφισβήτηση της ταχύτητας με την οποία προωθείται η ηλεκτροκίνηση παγκοσμίως από τον απερχόμενο CEO της Toyota, ο οποίος είχε εκφράσει την άποψη ότι η αγορά δεν είναι έτοιμη να δεχτεί τη μαζική «εισβολή» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφενός λόγω κόστους και έλλειψης υποδομών, και αφετέρου λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας των αναγκαίων πρώτων υλών, αρχίζει να συμπληρώνεται το παζλ και να γίνεται σιγά-σιγά κατανοητό γιατί την 1η Απριλίου ο Akio Toyoda θα παραχωρήσει τη θέση του στον αρκετά νεότερό του, τον 53χρονο Koji Sato, που από το 2020 είναι πρόεδρος τόσο της πολυτελούς μάρκας Lexus όσο και της Gazoo Racing, του τμήματος μηχανοκίνητου αθλητισμού της Toyota, το οποίο έχει επίσης δημιουργήσει τα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων της μάρκας, συμπεριλαμβανομένων των GR Supra και GR Corolla.

Το γεγονός ότι η Toyota ανακοίνωσε επένδυση 31 δις δολαρίων για το λανσάρισμα 30 νέων ηλεκτρικών μοντέλων έως το 2030 – τα οποία μάλιστα παρουσίασε επίσημα ο ίδιος ο Akio Toyoda πριν από λίγους μόνο μήνες δεν ήταν ικανό να αλλάξει τη γνώμη της εταιρίας για το πρόσωπό του. Ούτε βεβαίως η επιμονή του στα πλήρως υβριδικά οχήματα (HEV) και στα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV) μπόρεσε να λειτουργήσει προς όφελός του, παρά το γεγονός ότι η τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου φαίνεται ότι διαθέτει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα και προσφέρει πολλά οφέλη στο χώρο των επαγγελματικών οχημάτων.

Ο Akio Toyoda, θα αποχωρήσει από τη θέση του επικεφαλής της Toyota την 1η Απριλίου, προκειμένου να αναλάβει καθήκοντα Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου (chairman of the board of directors), με τον νυν πρόεδρο Takeshi Uchiyamada, που θεωρείται πατέρας του Prius, να αποσύρεται, αλλά να παραμένει μέλος του διοικητικού συμβουλίου.

Ο αντικαταστάτης του Toyoda, Koji Sato, είναι μηχανολόγος μηχανικός, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Waseda και μπήκε στην Toyota το 1992. Στις αρχές του 2016, ανέλαβε αρχιμηχανικός της Lexus International και τον Απρίλιο του επόμενου έτους, την ηγεσία της πολυτελούς μάρκας της Toyota.

Ο Toyoda από την πλευρά του είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Keio, τουΤόκιο, εντάχθηκε δε στην οικογενειακή επιχείρηση το 1984 για να γίνει μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας το 2000. Πριν αναλάβει τα καθήκοντα του CEO, είχε διατελέσει διευθυντής της Toyota στην Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Αυστραλία.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιούλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031