Sto Timoni

Lada Niva: με δύο έως πέντε πόρτες και καρότσα οδηγεί την ανάκαμψη της Avtovaz!

H Lada βρίσκει τα πατήματά της στη μετά Renault εποχή και παραμένοντας η πρώτη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στη Ρωσία, αξιοποιεί το διαχρονικό όπλο της, το θρυλικό Lada Niva, που διανύοντας μια νέα περίοδο εκσυγχρονισμού λανσάρεται σε νέες εκδόσεις όχι μόνο ως επιβατικό, αλλά και ως ελαφρύ φορτηγό pick up.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε τα πάνω κάτω και στη ρωσική αγορά αυτοκινήτου, και στη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς η αποχώρηση των δυτικών κατασκευαστών ανάγκασε σε αναδίπλωση και επαναπροσδιορισμό τις τοπικές εταιρίες – με πρώτη και καλύτερη τη Lada / Avtovaz*. H Avtovaz που επί δεκαετίες υπήρξε κυρίαρχος της αγοράς στη Ρωσία βρίσκεται τώρα μόνη, χωρίς τη Renault, να προσπαθεί με ότι μέσα έχει στη διάθεσή της να ανακάμψει δημιουργώντας μια νέα γκάμα, στην οποία δεσπόζουσα θέση κατέχει το δημοφιλέστατο και απίστευτα αειθαλές τετρακίνητο Lada Niva.

Το Niva έγινε και αγροτικό

Η αλήθεια είναι ότι ως φορτηγό / pick up, στην Ελλάδα το θρυλικό τετρακίνητο Lada Niva, που στην «κλασική» του μορφή πωλείται πλέον ως Lada Niva Legend, δεν το είδαμε ποτέ. Στη Ρωσία όμως τα πράγματα είναι αλλιώς, το δημοφιλές 4Χ4 κατασκευαζόταν και σε έκδοση ελαφρού ανοιχτού φορτηγού – και τώρα η AVTOVAZ ανακοινώνει τον εκσυγχρονισμό των εκδόσεων επαγγελματικού Niva, οι οποίες παράγονται από τη θυγατρική της ПСА ВИС-Авто (PSA VIS-Auto, όμως μην μπερδευτείτε με το “PSA”, η εταιρία είναι ρωσική). Τα ελαφρά αυτά φορτηγά με σασί (ή αν θέλετε «ημιπλαίσιο» με τον εργοστασιακό κωδικό ВИС-2346 [VIS-2346]) έχουν πλέον αυξημένο στα 800 κιλά ωφέλιμο φορτίο, ενώ μέχρι πρότινος η μεταφορική τους ικανότητα περιοριζόταν το πολύ στα 580 κιλά. Οι συγκεκριμένες προδιαγραφές αφορούν το βασικό μοντέλο με διθέσια καμπίνα και ενσωματωμένη πλατφόρμα χωρίς υπερκατασκευή, ενώ οι άλλες εκδόσεις έχουν μικρότερο ωφέλιμο φορτίο. Το χαμηλότερο ωφέλιμο φορτίο (640 κιλά) το έχει η κλειστή έκδοση, βαν με ενισχυμένη οροφή και τετραθέσια καμπίνα (με δύο σειρές καθισμάτων) που προηγουμένως μπορούσε να μεταφέρει 420 κιλά.

Για την εν λόγω βελτίωση των μεταφορικών δυνατοτήτων του επαγγελματικού Niva, η εμπειρία της χρήσης τέτοιων οχημάτων από πυροσβέστες και διασώστες, στα χέρια των οποίων το Niva λειτουργεί συνεχώς με φορτίο 80-100%. Οι μηχανικοί ενίσχυσαν το αμάξωμα, αλλά και οριστικοποίησαν τη σύνδεση της καμπίνας με το σασί/ημιπλαίσιο, ενώ δεν ετέθη ζήτημα παρέμβασης στην ανάρτηση. Όπως επίσης δεν έγιναν αλλαγές στον κινητήρα (χρησιμοποιείται ο ίδιος 1.7 με ισχύ 83 hp) και το χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων.

Η ανανέωση του μοντέλου είχε προγραμματιστεί για την επανεκκίνηση των πωλήσεων ολόκληρης της οικογένειας των φορτηγών Lada Niva Legend: η παραγωγή αυτών των αυτοκινήτων σταμάτησε την περασμένη άνοιξη και ξεκίνησε ξανά μόλις τώρα. Πάντως, παρά την ανανέωση, τα αυτοκίνητα αυτά δεν διαθέτουν ABS, όπως άλλωστε και η βασική έκδοση του Niva.

Οι τιμές για τα επαγγελματικά / ελαφρά φορτηγά Lada Niva Legend ξεκινούν από 1.153.000 ρούβλια (14.290 ευρώ) – είναι δηλαδή ακριβότερα κατά 100 χιλιάδες ρούβλια (1.240 ευρώ) σε σχέση με τα περυσινά αυτοκίνητα τα οποία διέθεταν ABS.

Το θρυλικό Lada Niva ξανακτυπά!

Προφανώς όμως η όποια επανατοποθέτηση της Lada στην αγορά, δεν θα μπορούσε να αφορά μόνο την επαγγελματική έκδοση του Niva. Έτσι, η Avtovaz ξανάρχισε πάλι την παραγωγή δύο ακόμη εκδόσεων του “κλασικού” Niva, του Lada Niva Legend. Πρόκειται για τις τρίθυρες “Urban” και “Black” εκδόσεις που είναι και πάλι διαθέσιμες στη ρωσική αγορά. Το εργοστάσιο είχε ανακοινώσει την επιστροφή τους τον περασμένο Οκτώβριο ωστόσο οι Ρώσοι τότε δεν κατάφεραν να ξεκινήσουν την παραγωγή όλων των προγραμματισμένων εκδόσεων – και οι πιο «πλούσιες» επιλογές του Niva καθυστέρησαν να βγουν μέχρι σήμερα.

Υπενθυμίζουμε ότι το Lada Niva Legend Urban προσφέρει σε σχέση με το «βασικό» Niva επιπλέον πλαστικούς προφυλακτήρες βαμμένους στο χρώμα του αμαξώματος και ζάντες αλουμινίου. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει επίσης κλιματισμό, θερμαινόμενα μπροστινά καθίσματα (στοιχείο ιδιαίτερα χρήσιμο για τα δεδομένα της Ρωσίας), ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες και προβολείς ομίχλης. Όλα αυτά στην περίπτωση της έκδοσης Urban κοστίζουν 869.500 ρούβλια (10.931 ευρώ), ενώ στα σχόλια που διαβάζουμε στον ρωσικό ειδικό τύπο ανακαλύψαμε ότι αυτή η τιμή δεν περιλαμβάνει το λεγόμενο «κιτ του οδηγού» (πυροσβεστήρας, τρίγωνο και ότι άλλο απαιτεί να βρίσκεται στο αυτοκίνητο ο ρωσικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) που κοστίζει 2.400 ρούβλια – δηλαδή κάπου 30 ευρώ (ποσό ανάξιο λόγου και όμως…).

Η έκδοση Black, τώρα, είχε εμφανιστεί αρχικά στη γκάμα του μοντέλου το φθινόπωρο του 2020 και διαφέρει από την έκδοση Urban καθώς διαθέτει μαύρες ζάντες αλουμινίου, μαύρη εσωτερική επένδυση και ειδικά εξωτερικά διακριτικά λογότυπα. Το Lada Niva Legend Black κοστίζει επιπλέον 9.000 ρούβλια, δηλαδή 878.500 ρούβλια (11.044 ευρώ).

Και οι δύο εκδόσεις που επανέρχονται στην αγορά διαθέτουν τον γνωστό βενζινοκινητήρα 1.7 (με 83 ίππους) και προς το παρόν δεν διαθέτουν ούτε ABS ούτε τον μονό πλευρικό αερόσακο για την ιδιαιτερότητα του οποίου είχαμε γράψει στο παρελθόν. Προφανώς η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών δεν άφησε ανεπηρέαστη τη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία που προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα με το δικό της τρόπο.

Το κλασικό πεντάθυρο Niva και το… Chevrolet Niva

Το ενδιαφέρον πάντως είναι ότι στο πλαίσιο αυτής της αναπροσαρμογής θα δούμε να προστίθενται στη γκάμα του απίστευτα αειθαλούς αυτού τετρακίνητου μοντέλου και άλλες εκδόσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραγωγή του Lada Niva Bronto (ακόμα μια έκδοση του κλασικού τρίθυρου Niva Legeng) έχει ήδη ξεκινήσει και οι προβολείς οροφής έχουν προστεθεί στη λίστα των εργοστασιακών επιλογών. Ωστόσο ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει η είδηση ότι η Avtovaz έχει ήδη αποφασίσει την επανέναρξη της παραγωγής και του πεντάθυρου Lada Niva Legend (VAZ-2131), το οποίο επισήμως δεν εισήχθη ποτέ στην Ελλάδα, μέχρι το καλοκαίρι.

Παράλληλα, η LADA δεν παύει να ενισχύει και τον «απόγονο» του κλασικού Niva, το επίσης πεντάθυρο Lada Niva Travel, το οποίο όπως είναι γνωστό προέκυψε αρχικά από τη συνεργασία της Avtovaz με τη General Motors (Chevrolet), για να ενταχθεί τελικά ξανά στη ρωσική γκάμα, αμέσως μετά την αποχώρηση των Αμερικάνων και τη διάλυση της κοινής επιχείρησης. Η Avtovaz, λοιπόν, μόλις ανακοίνωσε την έναρξη των πωλήσεων του Niva Travel σε μια πιο πλούσια έκδοση με σύστημα πολυμέσων με οθόνη 7 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας (κάμερα με πλυντήριο), ραδιόφωνο, αναπαραγωγή μουσικής μέσω USB, MicroSD, AUX, σύστημα handsfree, ενσωμάτωση smartphone Android κλπ. Τίποτα το συγκλονιστικό, θα μου πείτε, όμως σε μια χώρα που υφίσταται τη γνωστή απομόνωση και της κυρώσεις της Δύσης, το να κατασκευάζονται «ντόπια» αυτοκίνητα με τέτοια αξεσουάρ είναι «κάτι». Σημειώστε ότι ο τιμοκατάλογος για τα εφοδιασμένα με πολυμέσα Niva Travel ξεκινά από τα 1.164.500 ρούβλια (14.640 ευρώ).

H Lada (Avtovaz) θα ανακάμψει μόνη της

Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η ρωσική οικονομία, εν μέσω του πολέμου που συμπληρώνει ήδη ένα χρόνο, γνωρίζει ύφεση 2,3% και τη στιγμή επίσης που η Avtovaz βλέπει το χρέος της να έχει αυξηθεί στα 100 δισεκατομμύρια ρούβλια, από τα 76 δις που ήταν στο τέλος του 2021. Ήδη ο πρόεδρος της μεγάλης ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ, έκανε σχετικές δηλώσεις ξεκαθαρίζοντας ότι η διοίκηση της εταιρίας σκοπεύει να ελαχιστοποιήσει αυτό το χρέος, αξιοποιώντας και τους κρατικούς μηχανισμούς στήριξης – αποκλείοντας το ενδεχόμενο συνεργασίας με κάποιον ξένο επενδυτή. Όπως είπε χαρακτηριστικά, η Avtovaz υπολογίζει «στις δικές της δυνάμεις, στους μηχανικούς, τους σχεδιαστές μας, στην υποστήριξη του κράτους».

Έχει ενδιαφέρον πάντως να ρίξουμε και μια γρήγορη ματιά στη ρωσική αγορά: οι πωλήσεις τον Ιανουάριο έφτασαν τα 45.231 νέα αυτοκίνητα, επίδοση που αντιστοιχεί σε πτώση σε σύγκριση με τον περυσινό Ιανουάριο κατά 47,4%. Πρόκειται για σημαντική υποχώρηση, όμως εκτιμάται ότι τα πράγματα είναι καλύτερα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022, όταν η ζήτηση μειώθηκε κατά 58% (στις 56,7 χιλιάδες αυτοκίνητα).

Σε αυτήν την αγορά το μερίδιο της Lada έφτασε το 39% με τις πωλήσεις της να έχουν αυξηθεί κατά 8,8% (έφτασαν τις 17.635 μονάδες) σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022, παρόλο που τώρα υπάρχουν μόνο τρία μοντέλα στη γκάμα της εταιρίας: Granta, Niva Travel και Niva Legend. Αυτό εξηγεί την επαναφορά/ανανέωση των εκδόσεων του Niva, στις οποίες αναφερθήκαμε. Σημειώστε ότι σε αυτό το τοπίο ωφελημένοι έχουν βγει και οι Κινέζοι, με τέσσερις κινεζικές μάρκες (Chery, Haval, Geely και Omoda) να κατέχουν ήδη το 38% της ρωσικής αγοράς.

Η ζημιά, τέλος, που προκάλεσε ο πόλεμος στη ρωσική αγορά αυτοκινήτου φαίνεται καλύτερα από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των πωλήσεων, που από τα 1.667.000 οχήματα το 2021 (αύξηση κατά 4,3% σε σχέση με το 2020), έπεσαν στα 664.500 το 2022! Αξίζει να σημειωθεί ότι και τότε – προ του πολέμου στην Ουκρανία – η Lada ήταν πρώτη στις πωλήσεις, με 350.714 «κομμάτια». Στην πραγματικότητα η ιστορική ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία επί σοβιετικής εποχής σηματοδότησε των εκσυγχρονισμού του αυτοκινήτου στη μεγάλη αυτή χώρα, ποτέ δεν έπαψε να είναι πρώτη σε πωλήσεις στην τοπική αγορά. Ακόμα και όταν οι πωλήσεις στη Ρωσία ξεπερνούσαν τα 2,5 εκ. οχήματα ετησίως – κάτι που συνέβη επανειλημμένα το 2008 και το 2012-2013.

*AvtoVAZ (АвтоВАЗ): η εταιρία παραγωγής των Lada. Το συνθετικό VAZ προέρχεται από το Volzhskiy Avtomobilnyy Zavod (Волжский Автомобильный Завод), που σημαίνει εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων στον ποταμό Βόλγα.

Το άρθρο συντάχθηκε για λογαριασμό της ιστοσελίδας caranddriver.gr στην οποία και δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031