Sto Timoni

39,1% κάτω η αγορά αυτοκινήτου στο οκτάμηνο

Εμφανέστατη είναι, παρά τα όποια σημάδια ανάκαμψης υπήρξαν το καλοκαίρι, η πτώση της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα, καθώς από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Αύγουστο πουλήθηκαν συνολικά σχεδόν 53.000 ΙΧ, όταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχαμε περίπου 87.000 ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Με αντίστοιχο τρόπο φαίνεται να επηρέασε η πανδημία του Covid-19 και τις ευρωπαϊκές πωλήσεις.

Η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση της αγοράς είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με τον Απρίλιο, που στη χώρα μας ταξινομήθηκαν μόλις 2.434 ΙΧ – ποσότητα που αντιστοιχούσε σε καταβαράθρωση της αγοράς, μείωση δηλαδή κατά 80,2% για τον συγκεκριμένο μήνα. Βλέπετε ο Αύγουστος «έκλεισε» με σχεδόν τις τριπλάσιες ταξινομήσεις (6.853 μονάδες) είχαμε ενώ τον Ιούλιο είχαμε τετραπλάσιες – 9.516 μονάδες – με τη μείωση σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 να «περιορίζεται» στο 18,8%. Τον Ιούνιο φτάσαμε τις 8.249 ταξινομήσεις καινούριων ΙΧ, αλλά η ποσοστιαία μείωση σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα ήταν μεγαλύτερη, αφού ο Ιούνιος, υπό νορμάλ συνθήκες, είναι πιο «δυνατός». Φέτος όμως είχαμε μια μεταφορά πωλήσεων προς τον Αύγουστο, καθώς επρόκειτο για πελάτες λιανικής κυρίως που δεν είχαν προλάβει να κάνουν κάποια προγραμματισμένη αγορά.

Αύγουστος 2020 Αύγουστος 2019 Μεταβολή
Καινούργια επιβατικά 6.853 9.594 -28,6%
Καινούργια φορτηγά
(ελαφρά και βαρέα)
510 809 -37,0%
Καινούργια λεωφορεία 15 6 +150,0%
Καινούργια δίκυκλα
(πλέον των 50 cc)
2.892 3.190 -9,3%
     
Ιανουάριος –
Αύγουστος 2020
Ιανουάριος –
Αύγουστος 2019
Μεταβολή
Καινούργια επιβατικά 52.939 86.873 -39,1%
Καινούργια φορτηγά
(ελαφρά και βαρέα)
4.760 5.777 -17,6%
Καινούργια λεωφορεία 201 281 -28,5%
Καινούργια δίκυκλα
(άνω των 50 cc)
23.785 27.928 -14,8%

Προφανώς αυτό που εντέλει μετράει είναι το συνολικό αποτέλεσμα, δηλαδή οι πωλήσεις από την αρχή της χρονιάς και εδώ βλέπουμε ότι η πτώση της αγοράς είναι σημαντικότατη, της τάξης του 40% (για την ακρίβεια 39,1%) με συνολικά 52.939 κομμάτια. Προφανώς μιλάμε για σημαντική πτώση, ωστόσο όχι του μεγέθους του Απριλίου. Και με βάση την πληροφόρηση που έχουμε από κύκλους της αγοράς, η πτώση αυτή έχει να κάνει με το βαρύτατο πλήγμα που δέχθηκαν οι εταιρικές πωλήσεις – ιδιαιτέρως δεν αυτές των ενοικιαζομένων αυτοκινήτων (Rent a Car) – λόγω του κορωνοϊού.

Ενώ λοιπόν, έστω και με βήματα αργά, βλέπαμε την αγορά αυτοκινήτου να ανεβαίνει κάθε χρόνο και έχοντας σπάσει το ψυχολογικό όριο των 100.000 μονάδων το 2018 να φτάνει τις 114.100 το 2019 βρισκόμαστε δυστυχώς εμπρός σε ένα πισωγύρισμα που κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει, εν τέλει, πόσο μεγάλο θα είναι. Γιατί αν θεωρήσουμε ότι η αγορά θα κλείσει στο σύνολό της με μείωση 40% θα βρεθούμε λίγο κάτω από τις 70.000 ταξινομήσεις, θα έχουμε γυρίσει δηλαδή περίπου στο 2014 που είχαμε 71.218 ταξινομήσεις. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να κάνει αξιόπιστες προβλέψεις, διότι όπως αντιλαμβάνεστε κανείς δεν μπορεί να προδιαγράψει την πορεία της πανδημίας – και κατά συνέπεια και τις επιπτώσεις της στην οικονομία.

Όσο για τα μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, φαίνεται ότι δεν αποδίδουν τόσο όσο κάποιες αντιπροσωπείες εύχονταν και ήλπιζαν, με αποτέλεσμα να γίνονται «παράπονα» για εκδήλωση ενδιαφέροντος πολύ περισσότερο για ηλεκτρικά ποδήλατα και πολύ λιγότερο για αυτοκίνητα.

Πτώση και στην Ευρώπη

Αντίστοιχες τάσεις παρουσιάζει και η αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μόνο που εδώ η μείωση είναι αισθητά μικρότερη μέχρι και τον Ιούνιο, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία. Αυτό, παρά το γεγονός ότι τον Απρίλιο η ελληνική αγορά φαινόταν να πλήττεται αναλογικά λιγότερο από την αγορά της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Μεγ.Βρετανίας. Ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το -41,5% του πενταμήνου Ιανουάριος-Μάιος, η ευρωπαϊκή αγορά βελτιώθηκε και βρέθηκε στο -38,1% στο εξάμηνο, χάνοντας στο διάστημα αυτό περίπου 2,63 εκ. αυτοκίνητα. Παρόλα αυτά, η Ελλάδα δεν είναι η τελευταία στην κατάταξη, καθώς στο 1ο εξάμηνο τις μεγαλύτερες μειώσεις είχαν η Ισπανία (-50.9%) και η Ιταλία (-46.1%), για να ακολουθήσουν η Γαλλία (-38.6%) και η Γερμανία (-34.5%).

Από την άλλη, η διαφορά μεταξύ Ελλάδας-Ευρώπης, που σε πρώτη φάση μπορεί να μην δείχνει τόσο μεγάλη, παίρνει μια άλλη διάσταση αν λάβει κανείς υπόψη του ότι η ευρωπαϊκή αγορά μετρούσε απώλειες από την αρχή του 2020, χάνοντας 956.779 μονάδες τον Ιανουάριο (-7,5%). Η επίδραση δηλαδή της πανδημίας είναι εντέλει διαφορετική, γιατί στην Ελλάδα εκείνο τον μήνα ήμασταν στο +6,2%. Κατά συνέπεια, ο ρυθμός ανάκαμψης της Ευρώπης είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν της Ελλάδας, γεγονός που δείχνει τα εγγενή προβλήματα όχι απλώς της αγοράς αυτοκινήτου, αλλά της ελληνικής οικονομίας στο σύνολό της.

Εξαίρεση στον γενικό κανόνα της πτώσης αποτελεί η Γαλλία που βρέθηκε με θετικό πρόσημο τον Ιούνιο (συγκεκριμένα με +1,2%) να αυξάνει τις πωλήσεις της λόγω των κινήτρων που δόθηκαν εκεί.

Ιούνιος 2020 Ιούνιος 2019 Μεταβολή
ΕΕ(1) 949.722 1.222.942 -22,3%
ΕΕ 14(2) 845.625 1.090.744 -22,5%
ΕΕ(1) + EFTA(3) 986.466 1.268.044 -22,2%
Ελλάδα 8.249 13.133 -37,2%

 

  Ιανουάριος –
Ιούνιος 2020
Ιανουάριος –
Ιούνιος 2019
Μεταβολή
ΕΕ(1) 4.281.549 6.915.760 -38,1%
ΕΕ 14(2) 3.774.369 6.159.663 -38,7%
ΕΕ(1) + EFTA(3) 4.448.167 7.158.394 -37,9%
Ελλάδα 36.570 65.557 -44,2%

 

(1) ΕΕ των 27, εκτός της Μάλτας, που δεν αποδίδει στοιχεία σε μηνιαία βάση
(2) Μέλη της ΕΕ ως το 2004
(3) Νορβηγία, Ισλανδία και Ελβετία

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031