Sto Timoni

Αυτοκινητοβιομηχανία και Κορωνοϊός: έως 30% κάτω η παγκόσμια αγορά

Με την παραγωγή και τις πωλήσεις αυτοκινήτων να έχουν σταματήσει πρακτικά σε όλη την Ευρώπη, αλλά και σε άλλες περιοχές ανά την υφήλιο, οι οικονομικές επιπτώσεις του COVID-19  – και στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας – είναι σοβαρές.

Από τη μια, οι εργαζόμενοι που δεν εργάζονται βλέπουν το εισόδημά τους να μειώνεται καθώς τα (προσωρινά) επιδόματα που λαμβάνουν είναι χαμηλότερα – και ορισμένες φορές σημαντικά χαμηλότερα – από τους μισθούς τους. Ταυτόχρονα, τα μηνιαία τους έξοδα (ενοίκιο, ρεύμα, αποπληρωμές στεγαστικών και άλλων δανείων) παραμένουν αμετάβλητα.

Από την άλλη χωρίς έσοδα, πολλοί κατασκευαστές οχημάτων και προμηθευτές υποσυστημάτων θα αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μεσοπρόθεσμα. Η ρευστότητα ποικίλει ανά κατασκευαστή, αλλά αρκετές εταιρείες θα μπορούσαν σε λίγους μήνες να αντιμετωπίσουν προβλήματα.

Συρρίκνωση αγοράς και υποβάθμιση

Υπό αυτές τις συνθήκες η πτώση της αγοράς τους αυτοκινήτου είναι αναπόφευκτη. Το ερώτημα είναι τί διαστάσεις θα έχει. Σύμφωνα, λοιπόν, με τη γνωστή μας Moody’s η μείωση αυτή τους προσεχείς μήνες θα είναι σημαντική, ειδικά στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Ο γνωστός οίκος αξιολόγησης προβλέπει, μάλιστα, ότι η παγκόσμια ζήτηση θα μειωθεί κατά 14% το 2020, ενώ το δεύτερο τρίμηνο του έτους η μείωση θα μπορούσε να φτάσει περίπου το 30%.

Η Moody’s όμως δεν έμεινε μόνο σε εκτιμήσεις, αλλά προχώρησε σε αυτό που ξέρει καλά να κάνει: ήδη υποβάθμισε την BMW, με αποτέλεσμα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με το καλύτερο πιστωτικό προφίλ να βρεθεί ένα επίπεδο κάτω, στο A2, ενώ ακολούθησε η Ford, που έπεσε στο Ba2, και οι Ιάπωνες. Έτσι, η Toyota, η οποία είχε το ισχυρότερο πιστωτικό προφίλ στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, βρέθηκε από το A1 στο Aa3, ενώ η Honda υποβαθμίστηκε στο A3 από το A2. Σημειώστε, δε, ότι ενώ γράφονται αυτές οι γραμμές, αρκετοί άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές βρίσκονται στη φάση της επανεξέτασης. Ο λόγος για τις General Motors, Daimler, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault, Volkswagen, Volvo Cars και McLaren Holdings.

Και ενώ στη Γαλλία ακούγονται σενάρια για κρατική στήριξη (αφού κράτος κατέχει σημαντικό μερίδιο των μετοχών των PSA και Renault), ο επικεφαλής πωλήσεων της VW, Juergen Stackmann, δήλωσε ότι αναμένει «εξομάλυνση» της κατάστασης το καλοκαίρι, σημειώνοντας ότι παρόλο που ο κορωνοϊός δεν θα έχει εξαφανιστεί εντελώς μέχρι τότε, τα εργοστάσια θα πρέπει να ανοίξουν, αφού κατά τη γνώμη του η κοινωνία και η οικονομία δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα κλείσιμο που θα διαρκέσει περισσότερο. Ήδη, κύκλοι της γερμανικής εταιρίας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο απολύσεων, εφόσον αυτή η κατάσταση κρατήσει καιρό, καθώς τα εβδομαδιαία έξοδα του γκρουπ υπερβαίνουν τα 2,0 δις ευρώ.

Η θέση των Ευρωπαίων

“Είναι σαφές ότι αυτή είναι η χειρότερη κρίση που έχει ποτέ επηρεάσει την αυτοκινητοβιομηχανία”, δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA). “Καθώς όλα τα εργοστάσια βρίσκονται σε αδιέξοδο και το δίκτυο λιανικού εμπορίου επί της ουσίας κλείνει, διακυβεύονται πλέον οι θέσεις εργασίας περίπου 14 εκατομμυρίων Ευρωπαίων. Καλούμε για ισχυρές και συντονισμένες δράσεις σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο για την παροχή άμεσης υποστήριξης ρευστότητας στις εταιρείες αυτοκινήτων, στους προμηθευτές τους και στους αντιπροσώπους τους».

Τα πράγματα λοιπόν δεν είναι τόσο απλά, καθώς μιλάμε για τον τομέα της οικονομίας που αντιπροσωπεύει το 7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ με προϊόντα που αποδίδουν φόρους ύψους 428 δις ευρώ! Υπό το φόβο, λοιπόν, του μετά ο Huitema ζήτησε τη λήψη μέτρων α) για την αποφυγή αμετάκλητων και θεμελιωδών ζημιών στον τομέα με μόνιμη απώλεια θέσεων εργασίας και β) για την προετοιμασία της ανάκαμψης της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην επιτάχυνση της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας γενικότερα .

Mercedes-Benz S-Klasse: Auftragen des Decklacks(W220/2005)
Mercedes-Benz S-Class, production

Ο Huitema ζήτησε επίσης «…να διατηρηθεί η παραγωγή και η προμήθεια ανταλλακτικών, καθώς και τα δίκτυα εξυπηρέτησης οχημάτων. Αυτό είναι απαραίτητο όχι μόνο για τη διατήρηση ζωτικής σημασίας υλικοτεχνικής υποδομής, αλλά και για το έργο των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης όπως τα ασθενοφόρα, οι πυροσβέστες, οι υπηρεσίες επιβολής του νόμου, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις και άλλες δημόσιες (ιατρικές) υπηρεσίες.»

Ενώ σε επίσημη επιστολή του ACEA προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen σημειώνεται η ανάγκη της μετάθεσης του χρόνου εφαρμογής μιας σειράς νομοθετημάτων, κατά κύριο λόγο αυτών που αφορούν τη συμμόρφωση με τα πρότυπα εκπομπών ρύπων, καθώς αυτή τη στιγμή δεν είναι κλειστά μόνο τα εργοστάσια, αλλά και τα ερευνητικά κέντρα.

Με μια ματιά

Την ίδια ώρα που στην Κίνα, η οποία αντιμετώπισε με επιτυχία την πανδημία, αρχίζουν σταδιακά να επαναλειτουργούν μεγάλες μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων, όπως το εργοστάσιο της PSA-Dongfeng στη χτυπημένη από τον κορωνοϊό Wuhan, η εικόνα και στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο είναι διαφορετική, με τα μέτρα αντιμετώπισης του κορωνοϊού να επεκτείνονται διαρκώς, αγκαλιάζοντας το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:

BMW: παύση παραγωγής στις ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις της, καθώς και στο μεγαλύτερο εργοστάσιό της στις ΗΠΑ, στη Νότια Καρολίνα

FCA: κλειστά τα εργοστάσια της Fiat σε Ιταλία (μέχρι τέλη Απριλίου), Σερβία, Πολωνία. Οι εργαζόμενοι στις ιταλικές μονάδες της Fiat λαμβάνουν το 80% του μισθού τους με ειδικό πρόγραμμα που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση. Λειτουργεί το εργοστάσιο Fiat/TOFAS στην Τουρκία.

Ford: παύση παραγωγής οχημάτων και κινητήρων στα εργοστάσια της στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, αλλά και στην Ινδία, τη Νότια Αφρική, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ. Η εταιρία προχωρεί σε σύναψη δανείου 15,4 δις δολαρίων και αναθεώρηση των οικονομικών της στόχων για το 2020.

Mazda: παύση παραγωγής στα εργοστάσια σε Ιαπωνία, Μεξικό, Ταϋλάνδη

Mercedes: διακοπή παραγωγής σε Ευρώπη και Βόρειο Αμερική

Renault: αναστολή παραγωγής στα εργοστάσια σε Γαλλία, Σλοβενία, Μαρόκο, στην Μπούρσα της Τουρκίας και στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτροκινητήρων στην Πορτογαλία. Η εταιρεία σταμάτησε, επίσης, προσωρινά την παραγωγή της στα επτά εργοστάσια της στη Νότια Αμερική και ανέβαλε την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της για τις 25 Απριλίου.

PSA: έκλεισε τα εργοστάσια όλων της των μαρκών Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall – ως εξής: στις 16 Μαρτίου: Mulhouse (Γαλλία), Madrid (Ισπανία), στις 17: Poissy, Rennes, Sochaux (Ισπανία), Zaragoza (Spain), Eisenach, Rüsselsheim (Γερμανία), Ellesmere Port (Ηνωμένο Βασίλειο), Gliwice (Πολωνία), στις 18: Hordain (Γαλλία), Vigo (Ισπανία), Mangualde (Πορτογαλία), στις 19: Luton (Ηνωμένο Βασίλειο), Trnava (Σλοβακία)

Toyota: διακοπή εργασιών σε Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) στο Onnaing (Γαλλία), TMUK – Burnaston και Deeside (Ηνωμένο Βασίλειο), TMMP – Walbrzych και Jelcz-Laskowice (Πολωνία), TMMT –  Sakarya  (Τουρκία), καθώς επίσης και στο εργοστάσιο  Toyota Peugeot Citroen Automobiles (TPCA) στο Kolin της Τσεχίας. Η παραγωγή έχει επίσης διακοπεί στα εργοστάσια της εταιρίας στη Βόρειο Αμερική.

VW Group: παύση παραγωγής σε όλα τα γερμανικά εργοστάσια, για όλες τις μάρκες του ομίλου.

Volvo: αναστολή λειτουργίας των εργοστασίων σε Σουηδία και ΗΠΑ

Επίσης, τα εργοστάσιά τους στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν κλείσει προσωρινά οι Aston Martin, Jaguar Land Rover, Bentley. Το ίδιο έκανε κι η Ferrari στην Ιταλία.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
13,8 εκατομμύρια εργαζόμενοι (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύουν το 6,1% όλων των θέσεων εργασίας της ΕΕ.
Το 11,4% των θέσεων εργασίας της βιομηχανίας της ΕΕ ανήκει στην αυτοκινητοβιομηχανία: 3,5 εκατομμύρια άμεσα εργαζόμενοι
229 μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής οχημάτων σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση
428 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους, μόνο στις χώρες της ΕΕ των 15, αντιπροσωπεύουν τα οχήματα
84,4 δισ. ευρώ είναι το εμπορικό πλεόνασμα που δημιουργεί η αυτοκινητοβιομηχανία για την ΕΕ
7% του ΑΕΠ της ΕΕ είναι ο κύκλος εργασιών της αυτοκινητοβιομηχανίας
 57,4 δισ. ευρώ ετησίως, επενδύονται σε έρευνα και ανάπτυξη – το 28% των συνολικών δαπανών της ΕΕ – με την αυτοκινητοβιομηχανία να είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός φορέας καινοτομίας της Ευρώπης.
Πηγή: ACEA

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31