Sto Timoni

Από τη Formula Ford στο υβριδικό WRC με το M-Sport Ford Puma Rally1

H Ford γυρίζει  σελίδα στην αγωνιστική της ιστορία, ολοκληρώνοντας έναν κύκλο που ξεκίνησε στις πίστες πριν από 55 σχεδόν χρόνια με το θεσμό Formula Ford, ο οποίος το 2015 έγινε γνωστός ως MSA Formula και στη συνέχεια ως Formula 4, το 2016. Η συγκεκριμένη σειρά αγώνων ανέδειξε πολλά γνωστά ονόματα, όπως οι James Hunt, Ayrton Senna, Damon Hill, Jenson Button και Lando Norris. Με δεδομένη την απόφαση της Ford Motor Company να αποχωρήσει από τους αγώνες μονοθεσίων, το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στην επερχόμενη υβριδική εποχή στο FIA World Rally Championship (WRC), στο πλαίσιο του οποίου η Ford θα συνεργαστεί με την M‑Sport έχοντας «όπλο» το υβριδικό M-Sport Ford Puma Rally1. Το νέο M-Sport Ford Puma Rally1 διαθέτει ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης επόμενης γενιάς και αναμένεται να κάνει το ντεμπούτο του στο Ράλι Μόντε Κάρλο τον Ιανουάριο 2022.

Ξεκινώντας υπό τη σκέπη της ονομασίας Formula Ford το 1967, και προτού γίνει γνωστός ως MSA Formula το 2015 και στη συνέχεια ως Formula 4 (F4) από το 2016 και μετά, η συγκεκριμένη σειρά αγώνων συνέβαλε ώστε γνωστά ονόματα της παγκόσμιας σκηνής στο χώρο των αγώνων – όπως οι James Hunt, Ayrton Senna, Damon Hill, Jenson Button και Lando Norris – να βρουν το δρόμο της επιτυχίας στις πίστες της F1, του κορυφαίου με άλλα λόγια πρωταθλήματος αγώνων σε όλο τον κόσμο.

Ο τελευταίος αγώνας της F4 με αγωνιστικά αυτοκίνητα με κινητήρα EcoBoost 1,6 λίτρων της Ford έλαβε χώρα στην πίστα Brands Hatch, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις 23-24 Οκτωβρίου – την ίδια πίστα στην οποία ξεκίνησε η σειρά αγώνων Formula Ford πριν από 54 χρόνια.

Η Formula Ford στο πέρασμα των δεκαετιών

Ξεκινώντας ως ένας θεσμός αγώνων χαμηλού κόστους που θα βοηθούσε τους νέους οδηγούς να «αλλάξουν πίστα» περνώντας από τα καρτ στις μεγαλύτερες κατηγορίες αγώνων με μονοθέσια, τα πρώτα αυτοκίνητα της Formula Ford χρησιμοποιούσαν τον 1.600άρη κινητήρα Kent των 105 PS της Ford που προέρχονταν από το οικογενειακό μοντέλο Cortina. Η συγκεκριμένη σειρά αγώνων αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο στους αγωνιζόμενους όσο και τους θεατές, με τον πρώτο αγώνα εκτός Μ. Βρετανίας να φιλοξενείται στο Βέλγιο το 1967.

Ο θρύλος του μηχανοκίνητου αθλητισμού James Hunt κέρδισε αγώνες και σημείωσε πολλά ρεκόρ ταχύτερου γύρου στη Formula Ford κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής σεζόν του 1968, βάζοντάς τον στο δρόμο για την κατάκτηση του Πρωταθλήματος στη F1 το 1976. Ωστόσο, ο Hunt δεν ήταν ο πρώτος οδηγός που κέρδισε τον τίτλο στη Formula 1 έχοντας προηγουμένως δώσει το «παρών» στη Formula Ford. Δύο χρόνια μετά την κατάκτηση του τίτλου στον αντίστοιχο δεσμό στη Νότια Αμερικής, ο Emerson Fittipaldi κατέκτησε το στέμμα στη F1 το 1972.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘80 η σειρά άκμασε μέσα από αγώνες με πολύ έντονο ανταγωνισμό. Η απουσία αεροδυναμικών στοιχείων που θα αύξαναν την κάθετα παραγόμενη δύναμη χάρισε στα μονοθέσια της Formula Ford μια ξεχωριστή εμφάνιση δίνοντας συγχρόνως τη δυνατότητα στους οδηγούς να πραγματοποιούν εντυπωσιακά προσπεράσματα καθώς τα μονοθέσια επηρεάζονταν λιγότερο από τις αναταράξεις του αέρα από άλλα αυτοκίνητα.

Ο Ayrton Senna κέρδισε πρωταθλήματα στη σειρά αγώνων Formula Ford το 1981 και το 1982, πριν κατακτήσει τρεις τίτλους στην F1. Στην Ευρωπαϊκή και Γερμανική εκδοχή της σειράς αγώνων του θεσμού το 1988, ένας άλλος σπουδαίος οδηγός, ο Michael Schumacher, ολοκλήρωσε τη σεζόν αποσπώντας τη δεύτερη και έκτη θέση αντίστοιχα, πριν μεταβεί στην κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ στην οποία κατέκτησε επτά στο σύνολο τίτλους.

Η δεκαετία του ’90 σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη Formula Ford. Το 1993 τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν τον 1.800άρη Zetec κινητήρα των 145 PS της Ford που τροφοδοτούσε δημοφιλή μοντέλα της εταιρείας όπως το Escort και το Orion. Έντεκα χρόνια πριν γίνει πρωταθλητής της F1, ο Jenson Buton κέρδισε τόσο το Βρετανικό Πρωτάθλημα Formula Ford όσο και το Formula Ford Festival το 1998.

Το 2006 η Formula Ford υιοθέτησε μια έκδοση με 155 PS του κινητήρα Duratec 1,6L που θα τροφοδοτούσε επίσης το καινοτόμο για την εποχή του Ford Focus. Το 2012 ο θεσμός πραγματοποίησε ένα ακόμα βήμα προ τα εμπρός υιοθετώντας την υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του κινητήρα EcoBoost των 1,6 λίτρων της Ford.

Το 2015 πραγματοποιήθηκε μια από τις πιο ριζοσπαστικές αλλαγές, καθώς τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν για πρώτη φορά εμπρός και πίσω φτερά. Οι ταχύτεροι χρόνοι και η εμφάνισή τους που θύμιζε «mini-F1» προσέλκυσαν ταλαντούχους νεαρούς οδηγούς, συμπεριλαμβανομένου του ανερχόμενου αστέρα της F1, Lando Norris, ο οποίος κέρδισε το πρωτάθλημα MSA Formula το 2015.

 

 

Καθώς η Ford Motor Company αποχωρεί από τους αγώνες μονοθεσίων, οι σκέψεις και ο ενθουσιασμός στρέφονται τώρα στην επερχόμενη υβριδική εποχή στο FIA World Rally Championship (WRC), κατά τη διάρκεια του οποίου η Ford θα συνεργαστεί για μία ακόμα φορά με την M‑Sport με «όπλο» το υβριδικό M-Sport Ford Puma Rally1. Διαθέτοντας ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης επόμενης γενιάς, το οποίο συνδυάζει ιδανικά τις επιδόσεις ενός βενζινοκινητήρα Ford EcoBoost χωρητικότητας 1,6 λίτρων με έναν εξελιγμένο ηλεκτροκινητήρα 100 kW και μπαταρία 3,9 kWh, το νέο M-Sport Ford Puma Rally1 είναι προγραμματισμένο να κάνει το ντεμπούτο του στο Ράλι Μόντε Κάρλο τον Ιανουάριο 2022.

Στα πλαίσια της προσπάθειάς της να αξιοποιήσει την επιτυχία μοντέλων, όπως η πλήρως ηλεκτρική Mustang Mach-E 1 και το επερχόμενο E-Transit 2, το WRC θα είναι σε παγκόσμιο επίπεδο ο πρώτος εξηλεκτρισμένος θεσμός στον οποίο θα συμμετάσχει η Ford στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

  • Η Ford γυρίζει μία σημαντική σελίδα στην αγωνιστική της ιστορία ύστερα από μισό και πλέον αιώνα παρουσίας στις πίστες με το θεσμό Formula Ford, ο οποίος το 2015 έγινε γνωστός ως MSA Formula και στη συνέχεια ως Formula 4, το 2016
  • Η συγκεκριμένη σειρά αγώνων συνέβαλε καθοριστικά ώστε γνωστά ονόματα – όπως οι James Hunt, Ayrton Senna, Damon Hill, Jenson Button και Lando Norris – να βρουν το δρόμο της επιτυχίας στις πίστες της F1, του κορυφαίου πρωταθλήματος αγώνων σε όλο τον κόσμο.
  • Καθώς η Ford Motor Company αποχωρεί από τους αγώνες μονοθεσίων, το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στο WRC, στο οποίο η Ford θα συμμετέχει το 2022 με το νέο, υβριδικό M-Sport Ford Puma Rally1
  • Χρησιμοποιώντας κινητήρες της Ford, το Βρετανικό Πρωτάθλημα F4 αποτελεί για περισσότερα από 50 χρόνια το ιδανικό πεδίο ανάδειξης ταλαντούχων οδηγών.

Δείτε το σχετικό Βίντεο εδώ:

 

Μερικοί αξιόλογοι «απόφοιτοι» της σειράς Formula Ford

  • James Hunt
    1 Παγκόσμιος τίτλος στη F1, 93 συμμετοχές
    Formula Ford 1968, Russell-Alexis
  • Emerson Fittipaldi
    2 Παγκόσμιοι τίτλοι στη F1, 149 συμμετοχές
    Formula Ford 1969, Jim Russell Racing
  • Ayrton Senna
    3 Παγκόσμιοι τίτλοι στην F1, 162 συμμετοχές
    Formula Ford 1981, Van Diemen και 1982 Rushen Green
  • Eddie Irvine
    148 συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 1983-87
  • Johnny Herbert
    165 συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 1985
  • Damon Hill
    1 Παγκόσμιος τίτλος στην F1, 122 συμμετοχές
    Formula Ford 1985, Manadient Racing
  • Michael Schumacher
    7 Παγκόσμιοι τίτλοι στη F1, 308 συμμετοχές
    Formula Ford 1988, Eufra Racing
  • David Coulthard
    247 συμμετοχές στη F1
    Formula Ford 1989
  • Rubens Barrichello
    326 συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 1989, Arisco
  • Mark Webber
    217 συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 1995, Yellow Pages Racing
  • Jenson Button
    1 Παγκόσμιος τίτλος στην F1, 309 συμμετοχές
    Formula Ford 1998, Haywood Racing
  • Anthony Davidson
    24 συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 1999, 2000, Haywood Racing
  • Daniel Ricciardo
    200+ συμμετοχές στην F1
    Formula Ford 2005, ως ιδιώτης
  • Lando Norris
    50+ συμμετοχές στην F1
    MSA Formula 2015, Carlin

 

Δηλώσεις

«Εξακολουθώ να έχω το μονοθέσιο Van Diemen Formula Ford του 1989 στο μουσείο μου στη Σκωτία, το οποίο εξακολουθεί να είναι σε τόσο καλή κατάσταση όσο την τελευταία φορά που έλαβε μέρος στους αγώνες, και με αυτό έχω πολύ όμορφες αναμνήσεις καθώς κοιτάζω πίσω στο παρελθόν στο τι έχει προσφέρει η Formula Ford στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Καθώς “συνταξιοδοτείται”, θα έχει πάντα μια θέση στην καρδιά μου»

David Coulthard, πρώην οδηγός F1

«Η Formula 4, για μένα, ήταν το τέλειο σκαλοπάτι και ο ιδανικός τρόπος να ξεκινήσω την καριέρα μου. Έδωσα πολλές καλές μάχες που τις θυμάμαι μέχρι σήμερα. Το καλύτερο από όλα ήταν πόσο ισοδύναμα ήταν όλα, με τον ανταγωνισμό να είναι έντονος κάθε Σαββατοκύριακο. Με έκανε να δουλέψω πολύ σκληρά. Μου λείπει!»

Lando Norris, οδηγός F1

Παρατηρήσεις

1 Η Ford Mustang Mach-E έχει ηλεκτρική αυτονομία έως 610 km σύμφωνα με την πιστοποίηση στο πρωτόκολλο WLTP, στην έκδοση με κίνηση στους πίσω τροχούς και την extended range μπαταρία.

2 Τα επίσημα πιστοποιημένα στοιχεία του Ford E-Transit για την ενεργειακή απόδοση θα δημοσιευτούν πιο κοντά στην ημερομηνία πώλησης.

Οι δηλωμένες καταναλώσεις καυσίμου/ενέργειας στο πρωτόκολλο WLTP, οι εκπομπές CO2 και η ηλεκτρική αυτονομία καθορίζονται σύμφωνα με τις τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές των Ευρωπαϊκών Κανονισμών (ΕΚ) 715/2007 και (ΕΕ) 2017/1151, όπως τροποποιήθηκαν τελευταία. Οι εφαρμοζόμενες τυπικές διαδικασίες δοκιμών επιτρέπουν τη σύγκριση μεταξύ διαφορετικών τύπων οχημάτων και διαφορετικών κατασκευαστών.

Σχετικά με τη Ford Motor Company

Η Ford Motor Company είναι μία παγκόσμια εταιρεία με έδρα στο Dearborn, Michigan, που έχει δεσμευτεί να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου, όπου όλοι οι άνθρωποι είναι ελεύθεροι να κινούνται και να κυνηγούν τα όνειρά τους. Το πρόγραμμα Ford+ για την ανάπτυξη και τη δημιουργία αξίας συνδυάζει υφιστάμενα πλεονεκτήματα, νέες δυνατότητες και σταθερές σχέσεις με τους πελάτες για τον εμπλουτισμό των εμπειριών και την ενίσχυση της πιστότητας αυτών των πελατών.  Η Ford σχεδιάζει, κατασκευάζει, εμπορεύεται και υποστηρίζει τεχνικά μία πλήρη γκάμα συνδεδεμένων και όλο και περισσότερο εξηλεκτρισμένων επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων: Φορτηγά, SUV, van και αυτοκίνητα Ford, και πολυτελή οχήματα Lincoln. Η εταιρεία επιδιώκει κορυφαίες θέσεις στους τομείς ηλεκτροκίνησης, υπηρεσιών διασυνδεδεμένων οχημάτων και λύσεων κινητικότητας, μεταξύ των οποίων τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης, ενώ παρέχει χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω της Ford Motor Credit Company. Η Ford απασχολεί περίπου 186.000 άτομα σε όλο τον κόσμο. Περισσότερες πληροφορίες για την εταιρεία, τα προϊόντα της και την Ford Motor Credit Company υπάρχουν στον ιστότοπο corporate.ford.com.

Η Ford Ευρώπης είναι υπεύθυνη για την παραγωγή, πώληση και συντήρηση οχημάτων μάρκας Ford σε 50 ανεξάρτητες αγορές ενώ απασχολεί περίπου 43.000 εργαζόμενους στις εγκαταστάσεις πλήρους ιδιοκτησίας της και κοινοπραξίες και περίπου 55.000 άτομα συμπεριλαμβανομένων των μη συγχωνευμένων επιχειρήσεων. Επιπλέον της Ford Motor Credit Company, οι δραστηριότητες της Ford Ευρώπης περιλαμβάνουν το Ford Customer Service Division και 14 εγκαταστάσεις παραγωγής (10 πλήρους κυριότητας και τέσσερις μη συγχωνευμένων κοινοπραξιών). Τα πρώτα αυτοκίνητα Ford έφτασαν στην Ευρώπη το 1903 – τη χρονιά που ιδρύθηκε η Ford Motor Company. Η Ευρωπαϊκή παραγωγή ξεκίνησε το 1911.

Angelos Papapaschalis

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31