Sto Timoni

Αγορά αυτοκινήτου: 80% κάτω η Ελλάδα, έως 97,6% η Ευρώπη

Αναμενόμενα απογοητευτική η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον μήνα που πέρασε, ο οποίος ήταν και ο πρώτος «πλήρης» μήνας του lockdown. Το ενδιαφέρον είναι ότι η επίδοση αυτή δεν ήταν η χειρότερη στην Ευρώπη, όπου είχαμε μειώσεις κοντά στο 98% τον Απρίλιο, καθώς η ελληνική λιανική δείχνει κάπως – και ενδεχομένως παραδόξως – να αντέχει. Το τί θα γίνει στη συνέχεια, είναι βεβαίως ένα μεγάλο ερώτημα.

Με μόλις 2.434 ταξινομήσεις καινούριων ΙΧ τον Απρίλιο – με βάση τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) – έναντι 12.303 τον περυσινό αντίστοιχο μήνα, η ελληνική αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με μηνιαία μείωση 80,2%, ενώ πλέον έχει χάσει στο 4μηνο το 38,8% του όγκου της – και έπεται συνέχεια που κανείς δεν μπορεί με ακρίβεια να προβλέψει, γιατί κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την πορεία ούτε της πανδημίας ούτε της οικονομικής ύφεσης.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ Απρίλιος 2020 Απρίλιος 2019 Μεταβολή
Καινούργια επιβατικά 2.434 12.303 -80,2%
Καινούργια φορτηγά
(ελαφρά και βαρέα)
444 662 -32,9%
Καινούργια λεωφορεία 7 40 -82,5%
Καινούργια δίκυκλα
(πλέον των 50
cc)
922 3.336 -72,4%

Κάποιοι μπορεί να περίμεναν ακόμα και μείωση 95% με βάση το γεγονός ότι πολλές εκθέσεις συνεργατών των αντιπροσωπειών (σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις και οι ίδιες οι αντιπροσωπείες) ήταν κλειστές ή υπολειτουργούσαν. Ενώ καθόλου ενθαρρυντικά δεν ήταν τα μηνύματα που έρχονταν από το εξωτερικό. Στη Γερμανία, που χτυπήθηκε λιγότερο από τον Covid-19 σε σύγκριση με τις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, η μείωση των ταξινομήσεων έφτασε το 65%, (ταξινομήθηκαν 120.800 αυτοκίνητα), στη Γαλλία όμως ήταν αυξημένη στο 88,8, ενώ στην Ισπανία και στην πλέον ταλαιπωρημένη από τον κορωνοϊό Ιταλία, η μείωση έφτασε σε εντυπωσιακά ύψη: 96,5% και 97,6%, αντίστοιχα. Στις τρεις αυτές χώρες η πτώση των πωλήσεων στο τετράμηνο ήταν της τάξης του 50% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Με μόνο 4.321 ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων τον Απρίλιο, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου βρέθηκε στα χειρότερα επίπεδα από το 1946 και μετά!

Προφανώς τίποτα το ενθαρρυντικό δεν μπορεί κανείς να βρει στις παραπάνω στατιστικές των πωλήσεων, όπως επίσης δεν μπορεί να είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξη και για την πορεία της ελληνικής αγοράς του αυτοκινήτου το 2020. Εξηγώντας πάντως την πτώση των πωλήσεων στη χώρα μας, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι αυτή αφορά κυρίως τις εταιρικές πωλήσεις, δηλαδή τις εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων (rent a car) που με δεδομένη την ουσιαστικά χαμένη τουριστική σεζόν δεν προχώρησαν σε επενδύσεις και ανανέωση του στόλου τους και, από την άλλη, έχει να κάνει με τα καθαρά εταιρικά αυτοκίνητα και την αγορά του leasing που αντιστοιχεί στο 1/3 της αγοράς και παρασύρθηκε και αυτή στη δίνη της κρίσης της πανδημίας.

4.163 αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν τον Απρίλιο στην Ισπανία – η χειρότερη επίδοση των τελευταίων 20 ετών!

Ενώ λοιπόν φέτος αναμέναμε ότι η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχοντας αφήσει προ πολλού πίσω της το «ψυχολογικό» όριο των 100.000 μονάδων θα άγγιζε, συνεχίζοντας την ανοδική της πορεία, τις 125.000 η πρόβλεψη αλλάζει άρδην. Παίρνοντας υπόψη τα μέχρι στιγμής δεδομένα, κάποιοι υπολογίζουν ότι η αγορά θα κυμανθεί γύρω στις 65.000 με 70.000 «κομμάτια». Το νούμερο αυτό προκύπτει μάλλον εύκολα, αφαιρώντας τις περίπου 60.000 εταιρικές πωλήσεις, που φέτος απλώς δεν θα γίνουν. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν επίσης ότι η λιανική δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα – και αυτό εξηγεί τη «συγκράτηση» της μείωσης στο 80%.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ Ιανουάριος –
Απρίλιος 2020
Ιανουάριος –
Απρίλιος 2019
Μεταβολή
Καινούργια επιβατικά 23.824 38.592 -38,3%
Καινούργια φορτηγά
(ελαφρά και βαρέα)
2.192 2.685 -18,4%
Καινούργια λεωφορεία 120 154 -22,1%
Καινούργια δίκυκλα
(πλέον των 50
cc)
7.008 9.138 -23,3%

Αυτή η πρόβλεψη βεβαίως, προϋποθέτει ότι στο μεταξύ δεν θα συμβεί τίποτα ξαφνικό στο μέτωπο της πανδημίας και της οικονομίας, ενώ λαμβάνει υπόψη της και το γεγονός ότι δεν θα δοθεί κάποιας μορφής «ήπιο» κίνητρο, με τη μορφή μείωσης του ΦΠΑ στα αυτοκίνητα, καθώς αυτό έχει ήδη αποκλειστεί από το κυβερνητικό επιτελείο. Σημειώνουμε πάντως στο σημείο αυτό ότι πιέσεις για κάποιας μορφής απόσυρση/επιδότηση αγοράς νέων αυτοκινήτων, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ασκούνται ήδη από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο το αν αυτές οι πιέσεις θα αποδώσουν. Ακόμα όμως και έτσι ο αντίχτυπος που θα είχε μια απόσυρση στην ελληνική αγορά θεωρείται ότι είναι μικρός, αφού ήδη τα τέλη ταξινόμησης, στις δημοφιλείς – «μικρές» – κατηγορίες της αγοράς είναι περιορισμένα. Οπότε η μείωση της τιμής που θα επέφερε η απόσυρση θα ήταν επίσης περιορισμένη.

 

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31