Sto Timoni

Mazda2 Bio concept: Τι σχέση έχει το… τηγανόλαδο με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό;

Ενώ η ηλεκτροκίνηση δίνει ήδη – και ποικιλοτρόπως – το παρών στους αγώνες αυτοκινήτων, είτε μιλάμε για τη Formula E, που κάποια στιγμή θα πρέπει να αντικαταστήσει τη Formula 1, είτε μιλάμε για τα υβριδικά αγωνιστικά των αγώνων ράλι, η αναζήτηση εναλλακτικών – και ανθρακικά ουδέτερων – καυσίμων συνεχίζεται. Στη χώρα, μάλιστα, του Ανατέλλοντος Ηλίου δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν, στην περίπτωση του Mazda2 Bio concept, χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι – που έχει προηγουμένως μετατραπεί σε βιοντίζελ.

Πριν από μερικούς μήνες, στο Fuji International Speedway (πίστα ταχύτητας του Φούτζι) – και συγκεκριμένα στον 24ωρο αγώνα αντοχής “Super Taikyu Series Fuji” – έκανε την εμφάνισή του ένα Mazda2 αλλιώτικο από τ’ άλλα. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που η εταιρία αποκαλεί «εργαστήριο σε τροχούς»: το Mazda2 Bio concept της ομάδας Mazda Spirit Racing που κινείται καίγοντας αποκλειστικά βιοντίζελ (σε ποσοστό 100%) το οποίο έχει παραχθεί από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και λίπη μικροφυκών. Το συγκεκριμένο Mazda αγωνίζεται στην κατηγορία ST-Q, στην οποία οι κατασκευαστές συμμετέχουν με πειραματικά – μη πιστοποιημένα / «ομολογκαρισμένα» (non-homologation) – μοντέλα.

Και παρόλο που το Mazda2 Bio concept δεν είχε ομολογκαριστεί, δεν συμβαίνει το ίδιο και με το νέας γενιάς βιοντίζελ «SUSTEO» που προέρχεται από την εταιρία Euglena, κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από ιαπωνικά προϊόντα, και είναι επίσημα αναγνωρισμένο ως καύσιμο ντίζελ από τα Ιαπωνικά Βιομηχανικά Πρότυπα (JIS). Το SUSTEO βασίζεται σε ένα συνδυασμό λίπους που βρίσκεται στα μικροφύκη και στο χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.

Τι είναι το βιοντίζελ βιοντίζελ SUSTEO;

Η προέλευση του συγκεκριμένου καυσίμου είναι τελικά και το κλειδί για την ουδετερότητα άνθρακα, όπως υποδηλώνει και το «βιο» στο όνομα του. Το συγκεκριμένο ντίζελ δημιουργείται όπως είπαμε από βιομάζα. Τα φυτά όμως και τα μικροφύκη από τα οποία παράγεται, έχουν προηγουμένως απορροφήσει διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα, όταν αναπτύσσονταν. Κατά συνέπεια όταν καίγονται απελευθερώνουν στην πραγματικότητα το διοξείδιο που είχαν δεσμεύσει – οπότε η συνολική ποσότητα CO2 με την οποία επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα κατά την κίνηση με αυτό το καύσιμο είναι μηδενική.

Ένα ακόμα στοιχείο που συνηγορεί υπέρ του συγκεκριμένου καυσίμου είναι το γεγονός ότι σε αντίθεση με τα συμβατικά βιοκαύσιμα που παράγονται από καλαμπόκι ή άλλες πρώτες ύλες, δεν προκαλεί προβλήματα όπως η έλλειψη τροφίμων ή η αποψίλωση των δασών, αφού δεν χρειάζεται να καλλιεργηθούν φυτά επί τούτου καταλαμβάνοντας πολύτιμη για τη σίτιση του παγκόσμιου πληθυσμού γεωργική γη. Τέλος, ένα ακόμη πλεονέκτημα του βιοκαυσίμου νέας γενιάς είναι ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αυτοκίνητα στο δρόμο και να αξιοποιήσει την υπάρχουσα υποδομή.

Mazda2 Bio concept: Εργαστήριο σε τροχούς

Η δοκιμή, τώρα, του Mazda2 Bio concept, με πετρελαιοκινητήρα Skyactiv-D 1.5, ήταν απλώς ένα σκέλος της προσέγγισης «πολλαπλών λύσεων» της ιαπωνικής μάρκας. Θυμίζουμε ότι το 2018, η Mazda είχε δηλώσει τη συμμετοχή της στο «Your Green Fuel», ένα project μιας κοινοπραξίας – στην οποία συμμετέχουν αυτοκινητοβιομηχανία, πανεπιστήμια και η κυβέρνηση – στη Χιροσίμα, στο οποίο συνεργάστηκε με την Euglena, η οποία το 2025θα διαθέτει ένα εργοστάσιο έτοιμο να προσφέρει τελικό προϊόν.

Αυτή τη στιγμή, το Mazda2 Bio Concept είναι ένα «εργαστήριο σε τροχούς», καθώς η Mazda προσπαθεί να πετύχει ουδετερότητα άνθρακα σε όλο τον κύκλο ζωής των οχημάτων της έως το 2050. Η εταιρεία επέλεξε να δοκιμάσει το νέο καύσιμο σε αυτό το μικρού μεγέθους όχημα καθώς είχε σημειώσει επιτυχίες στην αγωνιστική σεζόν του 2021 με στάνταρ κινητήρα ντίζελ Skyactiv που οδηγείται από μια ιδιωτική ομάδα οδηγών. Για τη σεζόν του 2023 ωστόσο, η Mazda αναπτύσσει ένα νέο αγωνιστικό αυτοκίνητο βασισμένο στο Mazda3 που έχει πιο ισχυρό κινητήρα.

Ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα: Η αναζήτηση συνεχίζεται

Σημειώστε ότι οι αναζητήσεις εναλλακτικών λύσεων για ανθρακικά ουδέτερη αυτοκίνηση, δεν σημαίνουν ότι η Mazda απαρνείται την ηλεκτροκίνηση, αφού ήδη προσφέρει το πλήρως ηλεκτρικό MX-30 BEV στη γκάμα των προϊόντων της. Ωστόσο, καθώς ερωτήματα σχετικά με το αν παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των ηλεκτρικών οχημάτων από φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ή με το εάν τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των μπαταριών βιώσιμα είναι φιλικά προς το περιβάλλον ή ακόμα τι γίνεται με εκείνα τα κράτη στα οποία η ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι ακόμη διαθέσιμη σε όλους είναι υπαρκτά, η έρευνα για βιώσιμα καύσιμα έχει τη δική της αξία.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι η Mazda συμμετέχει επίσης στην κοινοπραξία eFuel Alliance. Η eFuel Alliance έχει θέσει ως στόχο της να προωθήσει την παραγωγή συνθετικών καυσίμων με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα. Πρόκειται για τα λεγόμενα eFuels, τα οποία είναι επίσης μια εναλλακτική λύση με ουδέτερες εκπομπές CO2 σε σχέση με τους συμβατικούς φορείς ενέργειας – τα ορυκτά καύσιμα – και επομένως μπορούν θεωρητικά να συμβάλλουν στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση, μετατοπίζοντας την ενεργειακή ζήτηση στη χρήση ανανεώσιμων πηγών. Τα eFuels μπορούν να χρησιμοποιηθούν αμέσως με την υπάρχουσα υποδομή αποθήκευσης και διανομής των υγρών καυσίμων, ενώ η παραγωγή τους απαιτεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος ή ο άνεμος, καθώς και νερό για την παραγωγή υδρογόνου μέσω διαδικασιών ηλεκτρόλυσης και CO2 που δεσμεύεται από την ατμόσφαιρα.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2023
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031