Sto Timoni

Ford AWD disconnect: οικονομική τετρακίνηση με τεχνητή νοημοσύνη

H Ford πηγαίνει τα ηλεκτρονικά συστήματα τετρακίνησης “AWD” των σύγχρονων SUV ένα βήμα παραπέρα με την τεχνολογία AWD disconnect. Από την συνεχή ανακατανομή της ροπής το Ford Kuga μπορεί, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, να μετατρέπεται προσωρινά σε προσθιοκίνητο, με βάση τις εκάστοτε συνθήκες και να ξαναγίνεται αυτόματα τετρακίνητο όταν χρειάζεται. Τελικό αποτέλεσμα και όφελος για τον οδηγό, η μείωση της κατανάλωσης.

Από την original τετρακίνηση, το κατ’ επιλογήν 4Χ4 που στις πιο σκληροτράχηλες προτάσεις συνδυαζόταν με κλείδωμα του ή των διαφορικών και με κοντές σχέσεις (αργό/γρήγορο), περάσαμε στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Αυτό συνέβη λόγω της διαρκώς αυξανόμενης ανάγκης για μείωση της κατανάλωσης. Η στροφή στα SUV, όπως τα ξέρουμε σήμερα, οδήγησε είτε σε αποκλειστικά προσθιοκίνητες προτάσεις είτε στα ευφυή συστήματα που συνήθως συμβολίζονται με το AWD.

Η τεχνολογία Ford AWD disconnect επιχειρεί να αλλάξει τα δεδομένα. Το σύστημα αυτό χαρακτηρίζεται όχι απλώς από τη συνεχή ανακατανομή της ροπής μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, αλλά από τη συνεχή μετατροπή του οχήματος, στην συγκεκριμένη περίπτωση του Ford Kuga, άλλοτε σε προσθιοκίνητο και άλλοτε σε τετρακίνητο, τύπου AWD. Οι αποφάσεις μετατροπής, που εκτελούνται ακαριαία, λαμβάνονται από ειδικό ηλεκτρονικό εγκέφαλο με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.

Οriginal τετρακίνηση 4X4, AWD και AWD disconnect

Επί αρκετές δεκαετίες, τα συστήματα τετρακίνησης προσέφεραν καλύτερη πρόσφυση σε ολισθηρές συνθήκες, στέλνοντας ισχύ και στους τέσσερις τροχούς – κάτι όμως που είχε ως τίμημα την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.

Η τεχνολογία all-wheel drive (AWD) που εμφανίστηκε αργότερα μπορούσε να ανιχνεύει ποιοι τροχοί είχαν την καλύτερη πρόσφυση στέλνοντας περισσότερη ισχύ στους τροχούς που το είχαν ανάγκη, γεγονός που είχε μειωμένο αντίκτυπο στην κατανάλωση.

Τώρα, η Ford κάνει το επόμενο βήμα λανσάροντας στο Ford Kuga την τεχνολογία AWD disconnect. Η τεχνολογία χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να απενεργοποιεί το σύστημα Intelligent All-Wheel Drive 1 του Kuga σε ευνοϊκές οδηγικές συνθήκες για ακόμα μικρότερη κατανάλωση, ενώ μπορεί να το επανασυνδέει σε κλάσματα δευτερολέπτου όταν κρίνει ότι ο οδηγός χρειάζεται επιπλέον πρόσφυση.

Μπορεί οι οδηγοί να αντιμετωπίζουν συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης όλο το χρόνο, όμως το Intelligent All-Wheel Drive1 προσφέρει ένα ιδιαίτερο πλεονέκτημα τους χειμερινούς μήνες όταν η βροχή, το χιόνι και ο πάγος τείνουν να καταστήσουν το οδόστρωμα ιδιαίτερα επικίνδυνο. Η ολισθηρότητα του οδοστρώματος, εξ αιτίας των καιρικών συνθηκών ή λόγω υπολειμμάτων λαδιού ή ύπαρξης λάσπης, ήταν υπεύθυνη για το 8% των τροχαίων ατυχημάτων στη Μ. Βρετανία το 2019.[2]

Μειωμένη κατανάλωση, αυξημένη ασφάλεια με Ford AWD disconnect

Σύμφωνα με στοιχεία της Ford, η τεχνολογία AWD disconnect μπορεί να αυξήσει την οδική ασφάλεια, μειώνοντας την ίδια στιγμή την κατανάλωση κατά 6,5%, αλλάζοντας σε εμπρόσθια κίνηση, αναλόγως των συνθηκών.

«Το σύστημα all-wheel drive δεν προορίζεται μόνο για off-road συνθήκες – η έξτρα πρόσφυση μπορεί να κάνει τα ταξίδια πιο ομαλά, πιο ασφαλή και λιγότερο στρεσογόνα για τους οδηγούς, κυρίως σε χειμερινές συνθήκες» δήλωσε ο Glen Goold, chief programme engineer του Kuga. «Σχεδιάσαμε το νέο Kuga με την προοπτική της μείωσης της κατανάλωσης, και η τεχνητή νοημοσύνη του συστήματος AWD disconnect δημιουργεί τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο, διατηρώντας παράλληλα όλα τα πλεονεκτήματα του Intelligent All-Wheel Drive.»

“Fuzzy logic” και AWD disconnect

Το σύστημα All-Wheel Drive[1] του Ford Kuga παρακολουθεί συνεχώς ποιοι τροχοί έχουν την καλύτερη πρόσφυση στην επιφάνεια του δρόμου, λαμβάνοντας πληροφορίες από αισθητήρες σε όλο το όχημα.

Η ισχύς κατανέμεται ομαλά μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών διασφαλίζοντας προοδευτική συμπεριφορά και άριστη απόκριση στις στροφές, με τις ρυθμίσεις να πραγματοποιούνται σε λιγότερο από 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε περιπτώσεις όπου οι εμπρός τροχοί έχουν μηδενική πρόσφυση, το σύστημα μπορεί να στείλει μέχρι και το 100% της ισχύος στους πίσω τροχούς.

Η προηγμένη τεχνολογία AWD disconnect χρησιμοποιεί έναν ειδικό ηλεκτρονικό εγκέφαλο και αλγόριθμο “fuzzy logic” για να προσδιορίσει εάν η ισχύς στους πίσω τροχούς μπορεί να αποσυνδεθεί εντελώς σε κάποιες περιπτώσεις: Για παράδειγμα όταν το όχημα κινείται στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές θερμοκρασίες και στεγνές συνθήκες. Αυτό προσωρινά καθιστά το Kuga προσθιοκίνητο για ακόμα μικρότερη κατανάλωση.

Ταχύτατες αποφάσεις

Το σημαντικό είναι ότι το σύστημα AWD disconnect μπορεί να επαναφέρει την ισχύ στον πίσω άξονα εάν κρίνει ότι το Intelligent All-Wheel Drive[1] είναι – ή σύντομα θα είναι – απαραίτητο. Το AWD disconnect παρακολουθεί πληροφορίες που λαμβάνει από το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης και το ABS, για να αξιολογήσει το σπινάρισμα και την ολίσθηση των τροχών, καθώς και άλλα στοιχεία, όπως η ενεργοποίηση των υαλοκαθαριστήρων και η εξωτερική θερμοκρασία. Ενώ μπορεί να ανιχνεύσει ακόμα και αν το Kuga ρυμουλκεί τρέιλερ, για να αποφασίσει μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

«Το “Fuzzy logic” αναφέρεται στον αλγόριθμό που μπορεί να λαμβάνει υπόψη όλες τις μεταβλητές πριν αποφασίσει, όπως κάνουμε όλοι όταν αποφασίζουμε τι θα φορέσουμε με βάση την πρόγνωση καιρού, την εποχή, τις εξωτερικές συνθήκες και τον προορισμό μας» δήλωσε ο Scott Beiring, driveline applications supervisor της Ford. «Για το Ford Kuga, αυτό σημαίνει ότι το Intelligent All-Wheel Drive[1] δεν θα εμπλακεί μόνο και μόνο επειδή λειτουργούν οι καθαριστήρες. Ο αλγόριθμος λαμβάνει υπόψη πληροφορίες από αρκετούς αισθητήρες, πριν αποφασίσει κατά πόσον απαιτείται παρέμβαση, αλλά αυτό γίνεται πολύ ταχύτερα από όσο θα μπορούσε ένας ανθρώπινος εγκέφαλος.»

Το Intelligent All-Wheel drive 1 προσφέρεται με το πετρελαιοκίνητο Ford Kuga που εφοδιάζεται με τον 2λιτρο EcoBlue κινητήρα ο οποίος αποδίδει 190 ίππους και συνδυάζεται με οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει κατανάλωση 5,7 l/100 km και εκπομπές CO2 από 150 g/km WLTP (από 4,8 l/100 km και 126 g/km NEDC).

Διαμορφώστε το δικό σας Ford Kuga κάνοντας κλικ εδώ

Παρατηρήσεις

1 Τα συστήματα υποστήριξης οδηγού είναι συμπληρωματικά και δεν υποκαθιστούν την προσοχή ή την κρίση του οδηγού, ο οποίος παραμένει αποκλειστικά υπεύθυνος για τον έλεγχο του οχήματος.

2 https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/ras50-contributory-factors

Kuga 2.0L EcoBlue με οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο και Intelligent All-Wheel Drive – κατανάλωση από 5,7 l/100 km, εκπομπές CO2 από 150 g/km WLTP (από 4,8 l/100 km και 126 g/km NEDC)

Οι τιμές κατανάλωσης καυσίμου/ενέργειας, εκπομπών CO2 και ηλεκτρικής αυτονομίας έχουν μετρηθεί σύμφωνα με τις τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές των Ευρωπαϊκών Οδηγιών (Ε.Ε.) 715/2007 και 2017/1151 μετά την τελευταία τροποποίηση. Τα οχήματα με έγκριση τύπου Light Duty Vehicle με βάση το πρωτόκολλο World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) θα έχουν στοιχεία κατανάλωσης καυσίμου/ενέργειας  και εκπομπών CO2 για τους κύκλους New European Drive Cycle (NEDC) και WLTP. Το WLTP θα αντικαταστήσει πλήρως το NEDC το αργότερο μέχρι τα τέλη του 2020. Οι ισχύουσες, στάνταρ διαδικασίες δοκιμών επιτρέπουν τη σύγκριση μεταξύ διαφορετικών τύπων οχημάτων και διαφορετικών κατασκευαστών. Στο πλαίσιο της σταδιακής κατάργησης του NEDC, γίνεται αναγωγή των τιμών κατανάλωσης & εκπομπών CO2 στο WLTP. Θα υπάρχουν κάποιες αποκλίσεις συγκριτικά με τις προηγούμενες τιμές, καθώς ορισμένα στοιχεία των δοκιμών έχουν αλλάξει, επομένως το ίδιο αυτοκίνητο μπορεί να έχει διαφορετικές τιμές κατανάλωσης και εκπομπών CO2.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031