Sto Timoni

BMW Prometheus: συνθετικά καύσιμα εναντίον ηλεκτροκίνησης

Η BMW επενδύει στην Prometheus Fuels, μια εταιρεία που ισχυρίζεται ότι διαθέτει την απαιτούμενη τεχνολογία που επιτρέπει, δεσμεύοντας το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από την ατμόσφαιρα, να το μετατρέψει σε βενζίνη, diesel ή ακόμα και κηροζίνη.

Φαίνεται προφανώς παράδοξο, μία μεγάλη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που έχει ρίξει τόσο μεγάλο βάρος στην ηλεκτροκίνηση, να κλείνει το μάτι στα υγρά καύσιμα και στις μηχανές εσωτερικής καύσης. Και όμως φαίνεται ότι υπάρχει επένδυση της BMW (λέγεται ότι είναι της τάξης των 12,5 εκατομμυρίων δολαρίων) μέσω των BMW i Ventures στην εταιρία Prometheus Fuels, με έδρα την Καλιφόρνια, η οποία σχεδιάζει να ξεκινήσει φέτος, προς το τέλος της χρονιάς, την πώληση των καυσίμων της σε βενζινάδικα – και μάλιστα σε τιμή συγκρίσιμη με τη συμβατική βενζίνη. Η Prometheus σκοπεύει επίσης να ξεκινήσει την παραγωγή πετρελαίου κίνησης και κηροζίνης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην επίσημη ιστοσελίδα της.

Από τα παραπάνω, αντιλαμβανόμαστε ότι η BMW ή τέλος πάντων κάποια στελέχη της πιστεύουν ότι τα συνθετικά καύσιμα θα βοηθήσουν στην ταχύτερη μείωση των συνολικών εκπομπών CO2, κάτι που φαίνεται από σχετική δήλωση του Greg Smithies, συνεργάτη της BMW i Ventures: «Το μέσο αυτοκίνητο παραμένει στο δρόμο για πάνω από οκτώ χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι αν όλοι άνθρωποι άρχισαν να αγοράζουν αύριο 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα χρειαζόταν ακόμη σχεδόν μια δεκαετία για βγουν από την κυκλοφορία οι σημερινοί κινητήρες εσωτερικής καύσης».

Ανθρακικά ουδέτερο καύσιμο

Η «ουδετερότητα» είναι το βασικό προσόν της συνθετικής βενζίνης (αλλά και των υπολοίπων καυσίμων) της Prometheus Fuels, καθώς με την καύση της δεν προσθέτει επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Εξακολουθεί, βέβαια, να παράγει CO2 όταν καίγεται σε κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπως και η συμβατική βενζίνη, αλλά καθώς είναι κατασκευασμένο από CO2 το οποίο υπήρχε ήδη στον αέρα, αυτές οι εκπομπές ουσιαστικά ακυρώνονται, όλα αυτά βέβαια σε θεωρητικό επίπεδο. Υπάρχει, βέβαια, πάντα το ερώτημα κατά πόσον η όλη διαδικασία της παραγωγής αυτού του ουδέτερου καυσίμου είναι αποδοτική, οικονομικά συμφέρουσα και φυσικά οικολογική.

Σημειώνουμε ότι η περίπτωση της BMW και της Prometheus δεν είναι η μοναδική σε σχέση με το ενδεχόμενο χρήσης συνθετικών καυσίμων από τα συμβατικά αυτοκίνητα, αφού δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που η McLaren ανακοίνωσε ότι εξετάζει τα συνθετικά καύσιμα ως πιθανή εναλλακτική λύση έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία.

Πάντως, αν αληθεύουν τα όσα υπόσχεται η Prometheus Fuels, τα συνθετικά καύσιμα δείχνουν ιδιαίτερα ελκυστικά, αφού θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιοδήποτε υπάρχον βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο χωρίς καμία απολύτως τροποποίηση. Οπότε θα επιτευχθεί μείωση των εκπομπών CO2 που προέρχεται από τα αυτοκίνητα που ήδη υπάρχουν στο δρόμο, με πολύ λιγότερη προσπάθεια και χωρίς απαιτήσεις για τη δημιουργία υποδομών.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της BMW, η αντικατάσταση όλων των καυσίμων από πετρέλαιο και φυσικό αέριο με καύσιμα μηδενικού άνθρακα μπορεί να συμβάλλει στη μείωση κατά περίπου 25% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (αυτό είναι το ποσοστό της συμμετοχής των μεταφορών στις εκπομπές CO2), καθιστώντας αυτήν την τεχνολογία ένα από τα ισχυρότερα μέσα που διαθέτει η ανθρωπότητα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι ένα τυπικό επιβατικό αυτοκίνητο εκπέμπει περίπου 4,6 τόνους CO2 κάθε χρόνο, σύμφωνα την υπηρεσία προστασίας περιβάλλοντος των ΗΠΑ (Enviromental Protection Agency).

Τέλος, αν αναρωτιέστε για το “timing” της επένδυσης, σημειώστε ότι η ανανεώσιμη ενέργεια που ήταν κάποτε μια ακριβή εναλλακτική λύση, αρχίζει να γίνεται συγκρίσιμη σε κόστος (και κατά κάποιους να είναι και φθηνότερη) από την παραγωγή ενέργειας από τα ορυκτά καύσιμα. Ενώ σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας, η προερχόμενη από ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγουν φέτος οι ΗΠΑ θα είναι περισσότερη από αυτήν που θα παραχθεί από ορυκτά καύσιμα, για πρώτη φορά στην ιστορία.

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031