Sto Timoni

Τα χέρια στο τιμόνι: Η αυτόνομη οδήγηση θέλει το χρόνο της

Μπορεί να είναι γενικώς αποδεκτό ότι βαδίζουμε προς την πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση, ωστόσο το πότε αυτή θα τύχει ευρείας εφαρμογής είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό. Μια σειρά ανακοινώσεις μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και δηλώσεις στελεχών τους δείχνουν ότι τα πράγματα ενδεχομένως δεν προχωρούν τόσο γρήγορα όσο αρχικά πίστευαν.

Πλέον πρόσφατο «κρούσμα» σε αυτήν την ιστορία είναι η είδηση σχετικά με την Audi και το αναμενόμενο, νέο A8. Η εταιρία είχε αρχικά ανακοινώσει (όταν παρουσίαζε το τότε νέο Α8 του 2017) ότι κατά την ανανέωσή του, το αυτοκίνητο θα διέθετε σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 (Level 3 SAE). Ωστόσο φαίνεται ότι μια σειρά προβλήματα και νομικής, αλλά και τεχνικής φύσεως οδήγησαν στην αναδίπλωση της εταιρίας.

Sensor areas for environment observation

Ο λόγος; Μια σειρά εξαρτήματα είναι ιδιαίτερα ακριβά. Σύμφωνα με δημοσίευμα αμερικανικής ιστοσελίδας, το κόστος των ημιαγωγών φτάνει το 60% του συνολικού κόστους του συστήματος Traffic Jam Pilot, που διαθέτει και σήμερα το Audi A8 και που θα μπορούσε να εξελιχθεί στο επίπεδο 3.

Ο Romain Fraux, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρίας συμβούλων επιχειρήσεων System Plus που ειδικεύεται στην ανάλυση του κόστους ηλεκτρονικών και άλλων συστημάτων, επεσήμανε ότι στην περίπτωση του Audi A8 έχουμε τη χρήση τεσσάρων διαφορετικών επεξεργαστών για τις ανάγκες του Traffic Jam Pilot. Ο Nvidia Tegra K1 χρησιμοποιείται για την αναγνώριση των σημάτων κυκλοφορίας, την ανίχνευση πεζών, την προειδοποίηση σύγκρουσης, την ανίχνευση φωτός και την αναγνώριση λωρίδας κυκλοφορίας. Το EyeQ3 της Intel / Mobileye είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία εικόνων. Ενώ οι μονάδες Altera Cyclone και Infineon Aurix Tricore εκτελούν άλλες εργασίες επεξεργασίας.

Laser scanner

Μία λύση ενδεχομένως είναι αυτό που κάνει η Tesla: η εξέλιξη και παραγωγή με ίδια μέσα όλων των απαραιτήτων εξαρτημάτων – και του software – που απαιτούνται για την λειτουργία των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Ωστόσο και μόνο η σκέψη της λίστας με τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται μοντέλα της εταιρίας με το περίφημο Autopilot δημιουργεί τουλάχιστον απαισιοδοξία. Ακόμα και αν δεχτούμε ότι το σύστημα δεν χρησιμοποιήθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.

Η Audi, λοιπόν, κατέστησε σαφές ότι δεν προλαβαίνει να καταστήσει το σύστημα Level 3 συμβατό με τον ανανεωμένο A8 που θα κυκλοφορήσει τον επόμενο χρόνο. Συγκεκριμένα, ο Hans Joachim Rothenpieler, επικεφαλής τεχνικής ανάπτυξης της Audi, δήλωσε στο Automotive News ότι: «Δεν πρόκειται να δούμε το Traffic Jam Pilot στο δρόμο, με την αρχικά προγραμματισμένη λειτουργικότητά του Level 3 στην τρέχουσα γενιά του Audi A8, επειδή το πολυτελές sedan μας έχει ήδη ολοκληρώσει ένα σημαντικό μέρος του του κύκλου ζωής του.»

Αντίστοιχα νέα έχουμε και από τη Volvo, που είναι ένας από τους κορυφαίους υποστηρικτές του στόχου για πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα – και που τώρα φαίνεται να επανεξετάζει κάποιες απόψεις της, καθώς βλέπει το πώς εξελίσσεται η τεχνολογία.

Έτσι, λοιπόν, το επόμενο XC90, που αναμένεται το 2022, φαίνεται ότι θα είναι εξοπλισμένο με προηγμένα συστήματα και λογισμικό που θα επιτρέπουν την κίνηση στον αυτοκινητόδρομο χωρίς ο οδηγός να κοιτάει τον δρόμο και χωρίς να έχει τα χέρια του στο τιμόνι για να επιτρέπεται η αυτόματη οδήγηση εκτός λειτουργίας (“eyes-off” και “hands-off”) σε αυτοκινητόδρομους αλλά μόνο όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες. Αυτό τώρα που καθίσταται σαφές από τη Volvo είναι ότι θα εναπόκειται στο ίδιο το σύστημα – και όχι στον οδηγό – να αποφασίσει εάν οι οδικές συνθήκες είναι ασφαλείς για οδήγηση με αυτόν τον τρόπο και ποτέ δεν θα είναι ένα σύστημα που καθιστά το αυτοκίνητο 100% αυτόνομο.

Ο CEO της Volvo, Håkan Samuelsson, με δηλώσεις του ξεκαθάρισε ότι η αυτόνομη οδήγηση θα βρει πεδίο εφαρμογής στους αυτοκινητοδρόμους, όπου το περιβάλλον μπορεί να ελεγχθεί – και να προβλεφθεί – καλύτερα και όχι στο χαοτικό περιβάλλον των πόλεων: «Τα αυτοκίνητα θα έχουν λειτουργικότητα που θα βελτιώνουμε κάθε χρόνο – βήμα προς βήμα, σε συγκεκριμένες ταχύτητες και, στη συνέχεια θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν σε περισσότερους δρόμους και σε υψηλότερες ταχύτητες».

Όσο για τα αυτοκίνητα (XC90) που η Volvo έχει πουλήσει στην Uber, για τη δική της ανάπτυξη αυτόνομου αυτοκινήτου, ο Samuelsson τα περιγράφει ως μόνιμα αυτόνομα «ρομποτικά ταξί», ενώ τα Volvo που διαθέτουν τεχνολογία αυτοματοποιημένης οδήγησης θα είναι πάντα αυτοκίνητα όπου ο οδηγός θα πρέπει να είναι έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος όταν το σύστημα αποφασίζει ότι η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι πλέον ασφαλής.

Σημειώστε, πάντως, ότι ακόμη και αν όλα τα εμπόδια της τεχνολογίας μπορούσαν να ξεπεραστούν, υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί: η νομοθεσία!

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031