Sto Timoni

Τα 6 επίπεδα της αυτόνομης οδήγησης

Ο όρος αυτόνομη οδήγηση (autonomous driving) ακούγεται τον τελευταίο καιρό διαρκώς και συχνότερα και είναι καθαρά θέμα χρόνου το να δούμε αυτοκίνητα που κινούνται χωρίς την παρέμβαση του οδηγού να αποτελούν στοιχείο της καθημερινότητάς μας. Προς το παρόν, στα αυτοκίνητα παραγωγής που οδηγούμε σήμερα υπάρχουν ήδη κάποιοι αυτοματισμοί, πολλοί από τους οποίους εντάσσονται σε κάποιο επίπεδο (level) αυτόνομης οδήγησης, από τα έξι συνολικά που έχουν καθοριστεί από την φοβερή και τρομερή SAE (Society of Automotive Engineers). Και καθώς κάθε εταιρία που παρουσιάζει ένα τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο κάνει λόγο για το επίπεδο αυτονομίας του, καλό είναι να γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 ή επιπέδου 4 κ.ο.κ.

Όπώς μπορείτε να δείτε στις γραμμές που ακολουθούν, μέχρι και το επίπεδο 3 η παρουσία του οδηγού στο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη, καθώς μπορεί ακόμα και στο πιο εξελιγμένο “Level 3” σύστημα να του ζητηθεί να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος.

Παρατηρούμε επίσης ότι στα τρία πρώτα επίπεδα (μέχρι και το “level 2”) Η παρατήρηση του περιβάλλοντος χώρου και η εκτίμηση των κυκλοφοριακών συνθηκών είναι δουλειά του οδηγού, ενώ από κει και πέρα τη δουλειά αυτή την κάνει το εγκατεστημένο στο αυτοκίνητο σύστημα με τη βοήθεια των ειδικών αισθητήρων (κάμερες, ραντάρ, lidar) που διαθέτει.

Επίσης, στα δύο ανώτερα επίπεδα ο οδηγός αρχίζει να γίνεται περιττός, καθώς στο “Level 4” είναι μεν στη θέση του, αλλά δεν του ζητείται να οδηγήσει, ενώ στο “Level 5” δεν χρειάζεται καθόλου η παρουσία τους και τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου μπορούν να κινηθούν, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Μιλάμε πλέον για ρομποτικά οχήματα, εξοπλισμένα οπωσδήποτε με τεχνητή νοημοσύνη, κατάλληλα για να χρησιμοποιηθούν και σε διάφορα σχήματα “car sharing”, κοινόχρηστων δηλαδή αυτοκινήτων. Πρόκειται για ιδέα που κερδίζει έδαφος μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Επίπεδο 0 [Απουσία Αυτοματισμών: Χέρια στο τιμόνι, Μάτια στο δρόμο]:

Καμία αυτοματοποίηση – τα πάντα ελέγχονται από τον οδηγό.

Επίπεδο 1 [Υποβοήθηση Οδηγού: Χέρια στο τιμόνι, Μάτια στο δρόμο]:

Υπάρχει κάποιος αυτοματισμός / σύστημα υποστήριξης του οδηγού που αφορά τον έλεγχο της κίνησης είτε κατά τον διαμήκη είτε κατά τον εγκάρσιο άξονα του αυτοκινήτου (π.χ. το cruise control που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα ή το σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας που παρεμβαίνει στο σύστημα διεύθυνσης) αλλά ο οδηγός είναι αυτός που έχει ανά πάσα στιγμή τον έλεγχο και κατευθύνει το αυτοκίνητο εκεί που θέλει.

Επίπεδο 2 [Μερική Αυτοματοποίηση: Χέρια & Μάτια Προσωρινά Ελεύθερα]:

Το αυτοκίνητο μπορεί όχι μόνο να επιταχύνει και να επιβραδύνει αυτόματα, αλλά μπορεί πλέον να έχει – ταυτοχρόνως – και τον έλεγχο του συστήματος διεύθυνσης (π.χ. σύστημα traffic jam assist, που μπορεί να ακινητοποιεί και να επανεκκινεί το αυτοκίνητο χωρίς την παρέμβαση του οδηγού στα μποτιλιαρίσματα, φροντίζοντας ταυτόχρονα να παραμείνει στη λωρίδα κυκλοφορίας του). Όμως ο οδηγός οφείλει να επαγρυπνεί και να είναι έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου μέσα σε ένα δευτερόλεπτο.

Επίπεδο 3 [Αυτοματοποίηση υπό Όρους: Χέρια & Μάτια Ελεύθερα]:

Ο οδηγός μπορεί πλέον να αφήσει τα χέρια απ’ το τιμόνι και να ασχοληθεί με άλλα πράγματα (να πιει τον καφέ του ή να δει την αλληλογραφία του και να ανταλλάξει μηνύματα), αφήνοντας τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου στο σύστημα αυτόνομης οδήγησης, αλλά πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του σε 10 δευτερόλεπτα. Αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας μπορούν να κινούνται χωρίς πρόβλημα στους αυτοκινητοδρόμους.

Επίπεδο 4 [Υψηλή Αυτοματοποίηση: Οδηγός Παρών, αλλά Πλήρως Ελεύθερος]:

Το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί χωρίς καμία παρέμβαση από πλευράς οδηγού στις περισσότερες περιπτώσεις (κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, στην πόλη κλπ.). Ωστόσο ο οδηγός βρίσκεται στη θέση του και έχει στη διάθεσή του ότι χρειάζεται για να οδηγήσει ο ίδιος το αυτοκίνητο, δηλαδή τιμόνι, πεντάλ και χειριστήρια. Ένα αυτοκίνητο “Level 4” μπορεί επίσης και να παρκάρει μόνο του, χωρίς ο οδηγός να βρίσκεται μέσα σε αυτό.

Επίπεδο 5 [Πλήρης Αυτοματοποίηση: Κίνηση και Χωρίς Οδηγό]:

Εδώ ο οδηγός δεν χρειάζεται καθόλου και το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί απολύτως αυτόματα, σε οποιοδήποτε δρόμο και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου διαφοροποιούνται ριζικά σε σχέση με τα αυτοκίνητα των προηγουμένων κατηγοριών, καθώς δεν διαθέτουν τιμόνι, πεντάλ και χειριστήρια. Πρόκειται για πλήρως ρομποτικά οχήματα.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31