Sto Timoni

Συνθετικά καύσιμα αντί για μπαταρίες στα αυτοκίνητα;

Θα μπορούσαν τα συνθετικά καύσιμα να αποτελέσουν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση σε σχέση με τις μπαταρίες ή τις κυψέλες υδρογόνου; Η ιδέα δείχνει απλή: κατασκευάζουμε εργαστηριακά έναν νέο τύπο καυσίμου, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις μηχανές εσωτερικής καύσης (περίπου όπως τις ξέρουμε σήμερα), αλλά με πολύ λιγότερους ρύπους.

Κάτι τέτοιο ενδέχεται να είναι εφικτό, είπε ο επικεφαλής, όχι κάποιου μεγάλου κατασκευαστή αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής, αλλά μιας εταιρίας που ασχολείται με supercars. Ο λόγος για τον CEO της McLaren, Jens Ludmann, που σε πρόσφατη συνέντευξή του διατύπωσε την άποψη ότι ένα τέτοιο καύσιμο θα μπορούσε να προταθεί ως εναλλακτική λύση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η McLaren, λοιπόν, σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο δοκιμών που θα λειτουργεί με συνθετικά καύσιμα, με τον Ludmann να διευκρινίζει ωστόσο ότι όλο αυτό το project βρίσκεται ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο.

Ο Ludmann δήλωσε ότι τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούσαν να είναι ένας πιο πρακτικός τρόπος για τη μείωση της ρύπανσης, καθώς θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την τρέχουσα υποδομή για τη βενζίνη και το ντίζελ, ενώ οι σημερινοί κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης και πετρελαίου) θα μπορούσαν να το κάψουν μόνο με “μικρές τροποποιήσεις”. Λεπτομέρειες σχετικά με τη χημική σύσταση του καυσίμου που εξετάζει η McLaren δεν γνωρίζουμε, ωστόσο φαίνεται ότι η εταιρία ευελπιστεί στην αξιοποίηση και της  ηλιακής ενέργειας για την παραγωγή τους.

Photo by Juan Fernandez on Unsplash

Κάπου εδώ έρχεται η έννοια του μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, των μηδενικών εκπομπών CO2 που προκύπτουν εφόσον συνυπολογιστεί και το τρόπος παραγωγής. Για παράδειγμα, τα βιοκαύσιμα, που προέρχονται από φυτά που έχουν δεσμεύσει CO2 για να αναπτυχθούν επιβαρύνουν με διαφορετικό τρόπο το ισοζύγιο άνθρακα.

Σημειώστε ότι ένας συνήθης τύπος συνθετικού καυσίμου είναι ο οξυμεθυλενο αιθέρας (Oxymethylene ether: OME) που μπορεί να παραχθεί με βάση το ατμοσφαιρικό CO2, σε μια διαδικασία που συνδυάζει το CO2 με το υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως τα αιολικά ή τα ηλιακά πάρκα. Το OME περιέχει άνθρακα, οξυγόνο και υδρογόνο σε διάφορους συνδυασμούς (χημικός τύπος: CH3O(CH2O)nCH3), ενώ λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε οξυγόνο έχουμε κατά την καύση του λιγότερους ρύπους. Μία από τις προκλήσεις στο σημείο αυτό είναι η παραγωγή του υδρογόνου να γίνει με τέτοιο με τρόπο που καθιστά το OME εμπορικά βιώσιμο.

Στο μέλλον, μπορεί να σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να δούμε τα συνθετικά καύσιμα που χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές όπου τα αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης με μπαταρίες δεν είναι ότι καταλληλότερο υπάρχει, όπως σε αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων όπως αυτά που προσφέρει η McLaren ή σε φορτηγά εθνικών και διεθνών μεταφορών. Με βάση δε το γεγονός ότι οι υπάρχοντες κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν εύκολα να μετατραπούν για να λειτουργήσουν με συνθετικά καύσιμα, μια τέτοια λύση έχει το επιπλέον πλεονέκτημα ότι τα παλαιότερα αυτοκίνητα δεν θα χρειαστεί να αποσυρθούν (εδώ μιλάμε βέβαια για retrofit).

Mercedes-Benz Actros 1845 LS Euro VI

Κανείς βέβαια δεν πιστεύει ότι τα συνθετικά καύσιμα θα εκτοπίσουν τις μπαταρίες, καθώς αυτές βρίσκονται ήδη στη φάση βελτίωσης της πυκνότητας ενέργειας (της αποθηκευτικής τους ικανότητας) που είναι και το ζητούμενο για να γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανταγωνιστικά από την άποψη της αυτονομίας. Όμως θα μπορούσαν όμως να χρησιμοποιηθούν σε υβριδικά μοντέλα, ιδιαίτερα σε Plug In Hyubrid, που είναι βέβαιο ότι θα είναι μαζί μας, συνυπάρχοντας με τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles – BEVs) για κάποιες δεκαετίες ακόμα.

Σημειώνουμε ότι παλιότερα η Audi παρήγαγε μικρές ποσότητες συνθετικού ντήζελ, ενώ κάποιες εταιρίες ασχολήθηκαν κατά καιρούς με αυτήν την  τεχνολογία. Μένει να δούμε τί θα καταφέρει να κάνει η McLaren.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Φεβρουάριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728