Sto Timoni

Εuro NCAP και παθητική ασφάλεια: νέος τρόπος αξιολόγησης

Euro NCAP: Αυστηρότερα γίνονται τα κριτήρια αξιολόγησης της παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων, με αλλαγές στον εξοπλισμό και τη μεθοδολογία του ανεξάρτητου οργανισμού. Οι αλλαγές αφορούν τις μετωπικές και πλευρικές συγκρούσεις, τους αερόσακους αλλά την αποτελεσματικότητα των νέων τεχνολογιών, των συστημάτων υποβοήθησης, όπως το αυτόματο φρενάρισμα (ΑΕΒ).

Ακολουθώντας την πάγια τακτική του, ο φοβερός και τρομερός Euro NCAP (European New Car Assessment Programme – Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων), o ανεξάρτητος οργανισμός που βαθμολογεί με τα περίφημα «αστέρια» και τα ποσοστά προστασίας που προσφέρουν στους επιβάτες τους, αλλά και στους ευάλωτους χρήστες της οδού τα νέα μοντέλα, προχωρεί σε νέες αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης της παθητικής ασφάλειας.

Όπως είναι γνωστό, ο Euro NCAP κάθε δύο χρόνια, ενημερώνει επί το αυστηρότερον τα πρωτόκολλα των δοκιμών του. Φέτος, λοιπόν, στη διαδικασία αξιολόγησης εισάγονται κάποιες νέες δοκιμές για την κάλυψη ορισμένων αναγκών στην προστασία των επιβατών, τη βελτίωση της προστασίας μετά το ατύχημα και την προώθηση της πλέον προηγμένης τεχνολογίας υποστήριξης οδηγού.

Μια βασική αλλαγή στη διαδικασία αξιολόγησης του Euro NCAP είναι ένα νέο κινούμενο εμπόδιο στη δοκιμή μετωπικής πρόσκρουσης, που έρχεται να αντικαταστήσει τη δοκιμή offset πρόσκρουσης σε παραμορφώσιμο εμπόδιο που χρησιμοποιείται από το Euro NCAP τα τελευταία 23 χρόνια. Αυτό το νέο crash test αξιολογεί όχι μόνο την προστασία των επιβατών μέσα στο αυτοκίνητο, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η δομή του πρόσθιου άκρου του αυτοκινήτου συμβάλλει στον τραυματισμό των υπολοίπων εμπλεκομένων στο ατύχημα. Σημαντική αλλαγή λοιπόν αποτελεί αφενός το Mobile Progressive Deformable Barrier (Κινούμενο Προοδευτικά Παραμορφώσιμο Εμπόδιο) και η μοναδική μέθοδος αξιολόγησης της συμβατότητας των οχημάτων και, αφετέρου, η χρήση για πρώτη φορά του εξελιγμένου «αρσενικού» ανδρεικέλου (test dummy) μεσαίου μεγέθους με την ονομασία “THOR”.

Αλλαγές υπάρχουν και στον τρόπο αξιολόγησης της ασφάλειας σε πλευρικές συγκρούσεις, οι οποίες, όπως είναι γνωστόν, αντιπροσωπεύουν τη δεύτερη υψηλότερη σε συχνότητα αιτία θανάτου ή σοβαρών τραυματισμών. Οι αλλαγές σε αυτόν τον τομέα της αξιολόγησης ασφάλειας περιλαμβάνουν προσαρμογές στην ταχύτητα και τη μάζα της του εμποδίου, οι οποίες αυξάνουν την σφοδρότητα της σύγκρουσης. Ενώ, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, για πρώτη φορά ο Euro NCAP θα αξιολογήσει την προστασία από τις πλευρικές κρούσεις, εστιάζοντας και στην επικινδυνότητα πιθανής αλληλεπίδρασης μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, δηλαδή στον κίνδυνο τραυματισμού λόγω της μεταξύ τους σύγκρουσης. Με αυτό το τεστ, θα αξιολογείται επί της ουσίας η αποτελεσματικότητα ενός αερόσακου που μόλις έκανε την εμφάνισή του σε μοντέλα παραγωγής – του «εμπρόσθιου μεσαίου», ο οποίος θα αναπτύσσεται μεταξύ οδηγού και συνοδηγού – και ο οποίος κατά πως φαίνεται σε λίγο καιρό θα φιγουράρει σε πολλά από τα νέα μοντέλα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους.

Το Euro NCAP συνεχίζει επίσης να αξιολογεί την τελευταία γενιά συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Στο πλαίσιο αυτό προστίθενται νέα σενάρια δοκιμών για την αξιολόγηση της τεχνολογίας AEB (αυτόματου φρεναρίσματος) για αυτοκίνητα και ευάλωτους χρήστες της οδού, συμπεριλαμβανομένων των καταστάσεων επιστροφής και στροφής σε μια διασταύρωση. Επιπλέον, γίνεται και το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση των συστημάτων παρακολούθησης της ικανότητας οδήγησης, των συστημάτων δηλαδή που έχουν σχεδιαστεί για να ανιχνεύουν την κόπωση και την απόσπαση της προσοχής του οδηγού.

Ενώ μία ακόμα δοκιμή που προστίθεται στη συνολική διαδικασία αξιολόγησης είναι και η αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας του οχήματος με τις αρμόδιες αρχές σε περίπτωση σύγκρουσης. Σε συνεργασία λοιπόν με την CTIF (International Association of Fire and Rescue Services), ο Euro NCAP θα εκτιμά κατά πόσον οι πληροφορίες που στέλνονται στις υπηρεσίες διάσωσης είναι ακριβείς και εύκολα διαθέσιμες. Ο Euro NCAP ελέγχει επίσης την ευκολία απεγκλωβισμού των επιβαινόντων, τις ηλεκτρικές χειρολαβές των θυρών κ.λπ..

Στην ανακοίνωση του Euro NCAP επισημαίνεται τέλος ότι από δω και στο εξής οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στις συγκρίσεις που κάνουν μεταξύ των αυτοκινήτων, καθώς τα τελικά αποτελέσματα της βαθμολογίας δεν θα είναι πλέον άμεσα συγκρίσιμα. Ωστόσο οι «άριστοι» σε όλους τους τομείς (προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης, προστασία μετά το ατύχημα και ικανότητα αποφυγής σύγκρουσης) είναι αυτοί που και πάλι θα παίρνουν τα πολυπόθητα 5 αστέρια.

 

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031