Sto Timoni

Από την Αριζόντα στις Άλπεις: τέσσερα χρόνια δοκιμών σε 25 ημέρες

Δοκιμές σε συμπυκνωμένη σύνθεση, πραγματοποιεί η Skoda στον ειδικό θάλαμο κλιματολογικών προσομοιώσεων στον οποίο τέσσερα χρόνια κυκλοφορίας, από την καυτή έρημο της Αριζόνας μέχρι τις παγωμένες κορυφές των Άλπεων, συμπυκνώνονται σε ένα πρόγραμμα 25 ημερών – ειδικό για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κατά τη διάρκεια αυτού του κύκλου δοκιμών κάθε όχημα αντιμετωπίζει συνεχείς εναλλαγές ακραίων θερμοκρασιών και καλείται να αποδείξει την αντοχή και την αξιοπιστία του.

Το πώς ένα αυτοκίνητο αντιδρά στις μεταβολές του καιρού και ο τρόπος που αντιμετωπίζει τις πιο ακραίες θερμοκρασίες είναι σημαντικός και αφορά ένα πλήθος υλικών και συστημάτων κάθε σύγχρονου μοντέλου – πολύ δε περισσότερο αν πρόκειται για ηλεκτρικό όχημα του οποίου η μπαταρία διαθέτει εξ ορισμού κάποια ευαισθησία στον τομέα αυτό.

Η Skoda Auto χρησιμοποιεί ένα ειδικό εργαστήριο και συγκεκριμένα έναν θάλαμο για να μπορέσει να προσομοιώσει, σε μια περίοδο διάρκειας 25 ημερών, τη θερμοκρασιακή καταπόνηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κυκλοφορεί για συνεχές διάστημα τεσσάρων ετών, στην Κεντρική Ευρώπη.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου:

Η δοκιμή αυτή επιβεβαιώνει την αξιοπιστία των εξαρτημάτων και των υλικών ενός ηλεκτρικού μοντέλου της Skoda και κατά πόσον υπάρχει καταπόνηση ή μειωμένη απόδοση, συμπεριλαμβανομένης της προσλαμβανόμενης οπτικής φθοράς.

«Η Skoda είναι η πρώτη μάρκα του Volkswagen Group που διαθέτει τέτοιο θάλαμο δοκιμών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στην Ευρώπη – αντίστοιχο ηλιακό θάλαμο έχει και η Audi, όμως στην Κίνα», λέει ο Petr Sobotka, επικεφαλής της τεχνολογίας υλικών και ειδικών μετρήσεων, σχετικά με τον νέο χώρο εργασίας του.

Ο θάλαμος, ο οποίος χρειάστηκε κάτι περισσότερο από ένα χρόνο για να κατασκευαστεί, είναι ένας προσεκτικά μονωμένος κλειστός χώρος εξοπλισμένος με ένα σύνολο 28 ειδικών λαμπτήρων, ισχύος 2,5 ή 4 kW. Πρόκειται για λαμπτήρες μεταλλικού αλογονιδίου*, των οποίων το φως προσεγγίζει καλύτερα το φάσμα του πραγματικού ηλιακού φωτός. Αυτοί οι λαμπτήρες έχουν διάρκεια ζωής μόνο για περίπου τρεις δοκιμές και στη συνέχεια πρέπει να αντικατασταθούν από καινούργιους.

Η ασφάλεια προέχει, δεδομένων των ακραίων συνθηκών που επικρατούν κατά τη διάρκεια των δοκιμών (ορισμένα εξωτερικά μέρη του αυτοκινήτου μπορούν να φτάσουν, από πλευράς θερμοκρασίας, μέχρι και τους 110°C). Το δωμάτιο είναι γεμάτο αισθητήρες που παρακολουθούν τη θερμοκρασία. Οι κάμερες ανίχνευσης θερμοκρασίας έξω από τον θάλαμο παρακολουθούν αυτοκίνητα που οι τεχνικοί ετοιμάζουν για δοκιμή ή λίγο μετά από αυτή. Ο ίδιος ο θάλαμος είναι εξοπλισμένος με σύστημα ασφαλείας που διακόπτει μία δοκιμή εάν υπάρξει κάποιο πρόβλημα.

Ακριβώς δίπλα υπάρχει ένα μηχανοστάσιο με μια ειδική συσκευή κλιματισμού και έναν «εγκέφαλο» για τον έλεγχο της τροφοδοσίας ενέργειας. Ο θάλαμος επιτρέπει τη προσομοίωση διαφόρων συνθηκών θερμοκρασιών, υγρασίας και ηλιοφάνειας.

Δοκιμές στα άκρα

«Ναι μεν μας ενδιαφέρει η συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε κλιματολογικές συνθήκες της Ευρώπης, εμείς όμως συχνά φτάνουμε στα άκρα, εσκεμμένα. Κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής, υπάρχουν απότομες εναλλαγές μεταξύ μιας καυτής ημέρας στην έρημο της Αριζόνα, με θερμοκρασία σχεδόν 50°C στη σκιά και ηλιοφάνεια έως 1000 W/τ.μ., ακολουθούμενο από ένα κλίμα τύπου Φλόριντα, των Η.Π.Α., με ιδιαίτερα μεγάλη υγρασία ή μία κρύα νύχτα των Άλπεων, στην οποία ο υδράργυρος πέφτει στους -10°C κάνοντας βουτιά 30 βαθμών», λέει ο Dalibor Kopac, συντονιστής δοκιμών, περιγράφοντας τι περιλαμβάνει μια δοκιμή.

Ένας πλήρης κύκλος δοκιμών διαρκεί 25 ημέρες. Οι πρώτες δεκαπέντε, προσομοιώνουν το ζεστό, ξηρό κλίμα της ερήμου της Αριζόνα. Κάθε 24 ώρες συμπιέζονται δύο ημερήσιοι κύκλοι (όταν το αυτοκίνητο εκτίθεται σε έντονη ηλιοφάνεια έως 1000 W/τ.μ., θερμοκρασία περιβάλλοντος 42°C και υγρασία κάτω από 30%) και δύο νυχτερινοί κύκλοι (με θερμοκρασία 10°C). Στο τέλος κάθε ημέρας υπάρχει περίοδος συντήρησης μίας ώρας, σε θερμοκρασία 23°C και οι τεχνικοί μπορούν να εισέλθουν στον θάλαμο για να ελέγξουν την κατάσταση του οχήματος και π.χ. να αλλάξουν έναν ελαττωματικό αισθητήρα.

Οι τελευταίες δέκα ημέρες της δοκιμής προσομοιώνουν ένα υγρό κλίμα όπως της Φλόριντα. Κατά τη διάρκεια του κύκλου της ημέρας η θερμοκρασία ρυθμίζεται στους 42°C, αλλά αυτή τη φορά η σχετική υγρασία ξεπερνά το 60%. Από αυτήν τη θερμοκρασία, κατά τη διάρκεια του νυκτερινού κύκλου ο θάλαμος ψύχεται στις συνθήκες μιας αλπικής νύχτας, στους -10°C.

Τα υπό δοκιμή εξαρτήματα και υλικά πρέπει να περάσουν με απόλυτη επιτυχία τη δοκιμή, για να βρουν τον δρόμο τους για την παραγωγή.

Η όλη διαδικασία ελέγχεται από την ειδική αίθουσα, η οποία διαχωρίζεται από τον θάλαμο με ένα χοντρό τοίχο. Το προσωπικό θα είναι σύντομα σε θέση να επιβλέπει τις δοκιμές χρησιμοποιώντας τα κινητά του τηλέφωνα.»

*Λαμπτήρες Μεταλλικού Αλογονιδίου (πηγή: Wikipedia)

Ένας λαμπτήρας μεταλλικού αλογονιδίου είναι ένας ηλεκτρικός λαμπτήρας που παράγει φως από ένα ηλεκτρικό τόξο μέσω ενός αέριου μίγματος ατμού υδραργύρου και μεταλλικών αλογονιδίων (ενώσεις μετάλλων με βρώμιο ή ιώδιο). Είναι ένας τύπος λαμπτήρα εκκένωσης αερίου υψηλής έντασης (HID).

Λαμπτήρας μεταλλικού αλογονιδίου (πηγή: Ozguy89 at en.wikipedia)

Οι λαμπτήρες αυτοί αναπτύχθηκαν στη δεκαετία του 1960, μοιάζουν με τους λαμπτήρες ατμών υδραργύρου, αλλά περιέχουν πρόσθετες ενώσεις μεταλλικού αλογονιδίου στο σωλήνα τόξου χαλαζία, οι οποίες βελτιώνουν την απόδοση και την απόδοση χρώματος του φωτός.

Η πιο κοινή ένωση αλογονιδίου μετάλλου είναι το ιωδιούχο νάτριο. Μόλις ο σωλήνας τόξου φτάσει τη θερμοκρασία λειτουργίας του, το νάτριο διαχωρίζεται από το ιώδιο, προσθέτοντας πορτοκαλί και ερυθρό στο φάσμα της λάμπας από τη γραμμή νατρίου D. καθώς το μέταλλο ιονίζεται. Ως αποτέλεσμα, οι λαμπτήρες αλογονιδίου μετάλλων έχουν υψηλή φωτεινή απόδοση περίπου 75-100 lumens ανά watt – περίπου διπλάσια από τους λαμπτήρες ατμών υδραργύρου και 3 έως 5 φορές εκείνους των λαμπτήρων πυρακτώσεως, ενώ παράγουν έντονο λευκό φως. Η διάρκεια ζωής της λάμπας είναι 6.000 έως 15.000 ώρες.

Ως μία από τις πιο αποτελεσματικές πηγές λευκού φωτός με υψηλό CRI, τα μεταλλικά αλογονίδια από το 2005 ήταν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα της βιομηχανίας φωτισμού. Χρησιμοποιούνται για υπερυψωμένο φωτισμό εμπορικών, βιομηχανικών και δημόσιων χώρων, όπως πάρκινγκ, αθλητικές εγκαταστάσεις, εργοστάσια και καταστήματα λιανικής πώλησης, καθώς και ως φωτισμός ασφαλείας κατοικιών αλλά και στα φώτα των αυτοκινήτων (προβολείς xenon).

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31