Sto Timoni

Mazda: Το αυτοκίνητο που χωρούσε σε μια βαλίτσα

Μέσα στις πολλές δημιουργίες των εφευρετικών μηχανικών και σχεδιαστών της Mazda, μπορεί κανείς να βρει και ένα πτυσσόμενο αυτοκίνητο που μεταμορφωνόταν σε βαλίτσα. Ενώ σε πλήρη ανάπτυξη θα βοηθούσε τον κάτοχό του να μετακινηθεί εύκολα και ξεκούραστα στο περιβάλλον ενός μεγάλου αεροδρομίου. Το αυτοκίνητο-βαλίτσα δεν δοκίμασε ποτέ την τύχη του στην αγορά, ωστόσο αφιερώθηκαν σε αυτό ουκ ολίγα άρθρα στον τύπο, τα οποία λειτούργησαν ως διαφήμιση για την εταιρία που αυτοχαρακτηρίζεται – και όχι άδικα – ως αντισυμβατική.

Θα μπορούσε ενδεχομένως να αποτελεί και μία σύγχρονη πρόταση για την αυριανή βιώσιμη κινητικότητα. Και παρόλο που το αυτοκίνητο-βαλίτσα της Mazda σχεδιάστηκε πριν από 30 ολόκληρα χρόνια για το ελεγχόμενο περιβάλλον των διεθνών αεροδρομίων, θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις (π.χ. με την αντικατάσταση του βενζινοκινητήρα από έναν ηλεκτροκινητήρα) να βρει τη θέση του στις διαδρομές της βιώσιμης κινητικότητας ως προσωπικό μέσο μετακίνησης. To πώς προέκυψε αυτό το ασυνήθιστο «αυτοκίνητο» περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια στο κείμενο που έδωσε η Mazda στη δημοσιότητα.

«Ενθουσιασμένη από τη ζήτηση για το τότε νέο roadster της, το MX-5, η Mazda θα γίνει το 1991 η πρώτη ιαπωνική μάρκα που κέρδισε τις 24 ώρες του Le Mans και η μόνη που διαθέτει στη γκάμα της μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα. Την ίδια χρονιά, παρουσιάζει ένα υδρογονοκίνητο μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα, που ονομάζεται Mazda HR-X.

Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης στα κεντρικά γραφεία της Χιροσίμα ευνοεί την υλοποίηση ιδεών όπως το Fantasyard, έναν εσωτερικό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1989 και 1991, όπου ομάδες από διαφορετικά τμήματα συναγωνίστηκαν να βρουν τις καλύτερες και πιο δημιουργικές ιδέες μετακίνησης … Σε κάποια φάση του διαγωνισμού θα αναδεικνύονταν ένας ιδιαίτερα έξυπνος, αν και κάπως περίεργος νικητής.»

Έξυπνη λύση προσωπικής μετακίνησης

«Πρόκειται για τη “βαλίτσα – αυτοκίνητο”, μια τρίτροχη ιδέα που υποτίθεται ότι ήταν εμπνευσμένη από το όραμα της αποτελεσματικής μετακίνησης στα αεροδρόμια. Οι δημιουργοί της, μια ομάδα επτά μηχανικών από το τμήμα δοκιμών και έρευνας των χειροκίνητων κιβωτίων της Mazda, χρησιμοποίησαν ένα μικρό προϋπολογισμό για να υλοποιήσουν το όραμά τους. Αφού αγόρασαν ένα ποδήλατο τσέπης και τη μεγαλύτερη βαλίτσα με σκληρό κέλυφος, που μπορούσαν να βρουν, στρώθηκαν στη δουλειά.

Το αποτέλεσμα ήταν απλό αλλά έξυπνο, και αποτελείτο από κομμάτια του ποδηλάτου τσέπης και έναν δίχρονο κινητήρα 34 κ.εκ, που ενσωματώνονταν σε μία Samsonite με διαστάσεις 57cm x 75cm.»

Χρειαζόταν μόλις ένα λεπτό για να το συναρμολογήσεις:

«Περιστρέψτε τον μπροστινό τροχό στη “όρθια” θέση, μέσω ενός αφαιρούμενου τμήματος της βαλίτσας, τοποθετήστε τους πίσω τροχούς, συνδέστε το κάθισμα πάνω από τον πίσω άξονα και φύγατε!

Ο κινητήρας των 1,7 ίππων είχε τη δυνατότητα να κινεί την κατασκευή με ταχύτητες έως και 30km/h.»

Το όχημα-βαλίτσα αντανακλούσε με πολλούς τρόπους το DNA της Mazda και κυρίως την εφευρετικότητα, ενώ με τους τρεις τροχούς του παρέπεμπε στο Mazda-Go, το δημοφιλές τρίτροχο που η Mazda κυκλοφόρησε αρχικά το 1931.

Κινητή διαφήμιση της Mazda

«Ωστόσο, στα 32κιλά η βαλίτσα αυτή δεν ήταν και η επιτομή της πρακτικότητας, τουλάχιστον σε ότι αφορά το ρόλο της αποσκευής που καλείτο να παίξει. Αλλά παρόλο που η μαζική παραγωγή της δεν τέθηκε ποτέ υπό εξέταση, το «φορητό» τρίκυκλο θα γνώριζε εκτεταμένη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, εξυπηρετώντας τη Mazda ως κινητή διαφήμιση.

Η διοίκηση της εταιρείας έδωσε το πράσινο φως για την κατασκευή δύο ακόμη από αυτές τις βαλίτσες, για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, με την τελευταία να εκτίθεται στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1991 μαζί με το Mazda 787B που κέρδισε το Le Mans. Σήμερα σώζεται μόνο το αμερικανικό μοντέλο, με το αρχικό να αναφέρεται ως «καταστροφή από ατύχημα», ενώ το ευρωπαϊκό αντίγραφο εξαφανίστηκε κάτω από άγνωστες συνθήκες.»

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031