Sto Timoni

Έτσι αξιολογούνται τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης

Καθώς τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας δεν είναι πλέον προνόμιο μόνο των ακριβών ΙΧ, και καθώς το πλήθος των επαγγελματικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους διαρκώς μεγαλώνει, ιδιαίτερη σημασία έχουν τα αποτελέσματα των δοκίμων των εν λόγω συστημάτων που πραγματοποίησε ο περίφημος οργανισμός Euro NCAP, o οποίος προ πολλού φρόντισε να διευρύνει το πεδίο των δραστηριοτήτων του βγαίνοντας από το στενό πλαίσιο της διεξαγωγής των crash tests που τον έκαναν διάσημο.

Ανέκαθεν τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα – αυτά με μικτό βάρος που δεν ξεπερνά τους 3,5 τόνους, έπαιζαν έναν Ιδιαίτερο ρόλο στην οικονομική ζωή των πόλεων, επηρεάζοντας και την γενικότερη κυκλοφορία των οχημάτων στους δρόμους. Με τον αριθμό τους το τελευταίο διάστημα να αυξάνεται σταθερά είναι βέβαιο ότι αντίστοιχα σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζουν και στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αφού κάποια από αυτά είναι πολύ πιθανόν να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα, μεγαλύτερης ή μικρότερης έκτασης. Αυτός είναι και ο λόγος που ο περίφημος οργανισμός Euro NCAP άνοιξε ένα καινούργιο κεφάλαιο στην ιστορία του, εγκαινιάζοντας τις δοκιμές των επαγγελματικών αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά – σε όλα τα επίπεδα. Ανάμεσά τους και αυτό των προηγμένων συστημάτων υποβοήθηση της οδήγησης (γνωστών και ως ADAS: Advanced Driver Assistance Systems).

Η σειρά δοκιμών των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης ADAS

Όπως επισημαίνεται σε σχετικό κείμενο στην επίσημη ιστοσελίδα του Euro NCAP: «Για να επιταχυνθεί η προσαρμογή στον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας της ΕΕ (GSR) πριν από αυτός επιβληθεί δια νόμου, αλλά και να επηρεάσει τις αποφάσεις αγοράς στην κατεύθυνση των ασφαλέστερων επιλογών, το Euro NCAP πραγματοποίησε μια έρευνα προσαρμογής των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS) των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (Light Commercial Vehicles – LCVs) με τις καλύτερες πωλήσεις στην ευρωπαϊκή αγορά. Όλα μαζί, αυτά τα φορτηγά κάλυπταν περίπου το 98% των πωλήσεων καινούργιων van το 2019 και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα σχετικά με το τί συμβαίνει στην ευρωπαϊκή ήπειρο.»

Ford Transit

Στην ίδια ιστοσελίδα επισημαίνεται επίσης ότι η ύπαρξη κάθε συστήματος ADAS στον εξοπλισμό τωνοχημάτων που δοκιμάστηκαν ελέγχθηκε από τις διαθέσιμες στο κοινό πηγές στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο), καθώς και στη Σουηδία, τις Κάτω Χώρες και το Λουξεμβούργο. Σε ένα δεύτερο στάδιο, τα δεδομένα επαληθεύτηκαν από τον κατασκευαστή του οχήματος. Η διαθεσιμότητα (τυπική, προαιρετική ή μη διαθέσιμη) κάθε συστήματος εμφανίζεται σε γραφική μορφή με αντίστοιχο πίνακα για κάθε φορτηγό, σύστημα και αγορά αντίστοιχα.

Οι διαθέσιμες λειτουργίες ADAS (είτε προαιρετικές είτε τυπικές) σε κάθε επαγγελματικό όχημα αξιολογήθηκαν χρησιμοποιώντας τα πρωτόκολλα Euro NCAP Safety Assist, προσαρμοσμένα στα συγκεκριμένα οχήματα όπου χρειαζόταν. Κάθε βαν μετέφερε το ήμισυ του ωφέλιμου φορτίου του – μια τυπική κατάσταση για ένα ελαφρύ φορτηγό σε καθημερινή χρήση.

Ford Transit Custom

Τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης που δοκιμάστηκαν ήταν η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης (AEB), με ξεχωριστές δοκιμές για την απόκριση του συστήματος έναντι άλλων οχημάτων, πεζών και ποδηλατών, η υποστήριξη λωρίδας κυκλοφορίας, η οποία συμβάλλει στην αποτροπή της εκτροπής του οχήματος από τον δρόμο. Δοκιμάστηκε επίσης η υποβοήθηση ταχύτητας, η οποία βοηθά τον οδηγό να διατηρήσει μια ασφαλή ταχύτητα, κατάλληλη για τον δρόμο που κινείται το όχημα και το σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης των επιβατών, το οποίο μπορεί να ανιχνεύσει εάν οι επιβάτες του φορτηγού φορούν τις ζώνες ασφαλείας τους και αν ο οδηγός είναι σε καλή κατάσταση για να οδηγήσει.

Τα αποτελέσματα των δοκιμών

Οι βαθμολογίες της δοκιμής κάθε συστήματος σταθμίστηκαν και συνδυάστηκαν σε μια συνολική βαθμολογία για κάθε φορτηγό. Αυτή η σταθμισμένη συνολική βαθμολογία τοποθετεί κάθε van που δοκιμάστηκε σε μία από τις ακόλουθες κατηγορίες.

Κατηγορία Σταθμισμένη συνολική βαθμολογία
Platinum (Πλατινένια) ίση ή μεγαλύτερη από 80%
Gold (Χρυσή) ίση ή μεγαλύτερη από 60%
Silver (Ασημένια) ίση ή μεγαλύτερη από 40%
Bronze (Χάλκινη) ίση ή μεγαλύτερη από 20%
Μη συνιστώμενη Κάτω από 20%

Στα μη συνιστώμενα από τον Euro NCAP οχήματα περιλαμβάνονται αυτά που δεν διέθεταν στον εξοπλισμό τους επαρκή προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης.

Στα βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα ο οργανισμός φαίνεται ξεκάθαρα ότι η απόδοση κάθε ονομαστικά ίδιου συστήματος ποικίλλει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή. Κατά αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, κάποια από τα επαγγελματικά οχήματα που δοκιμάστηκαν αποδείχθηκαν περισσότερο ασφαλή από κάποια άλλα, καθώς τα ADAS που διέθεταν αντιμετώπιζαν με πολύ καλύτερο τρόπο τους κινδύνους που συναντούσαν στο δρόμο τους, αποτρέποντας ή μετριάζοντας σημαντικά το ατύχημα και προστατεύοντας αντίστοιχα τους πεζούς, τους δικυκλιστές αλλά και τους επιβαίνοντες σε άλλα οχήματα.

Έτσι ανάμεσα στα επαγγελματικά οχήματα που διακρίθηκαν ήταν και δύο Ford και συγκεκριμένα το Ford Transit που απέσπασε χρυσό μετάλλιο και Ford Transit custom που απέσπασε αργυρό μετάλλιο.

Την αναλυτική έκθεση του Euro NCAP για το Ford Transit (κατηγορία “Gold”) μπορείτε να τη δείτε κάνοντας κλικ εδώ:euro-ncap-commercial-van-safety-2021-ford-transit-datasheet

Την αναλυτική έκθεση του Euro NCAP για το Ford Transit Custom (κατηγορία “Silver”) μπορείτε να τη δείτε κάνοντας κλικ εδώ:euro-ncap-commercial-van-safety-2021-ford-transit-custom-datasheet

Περισσότερα για τις επιδόσεις των δύο επαγγελματικών μοντέλων της Ford μπορείτε να διαβάσετε κάνοντας κλικ εδώ

Σημειώστε ότι στις δοκιμές πρώτευσε επίσης το Mercedes Vito, μπαίνοντας και αυτό στην κατηγορία “Gold”. Την αναλυτική έκθεση του Euro NCAP για το Mercedes Vito μπορείτε να τη δείτε κάνοντας κλικ εδώ:euro-ncap-commercial-van-safety-2021-mercedes-benz-vito-datasheet

Στον αντίποδα, χαμηλή βαθμολογία (κατηγορία “Bronze”) συγκέντρωσε το Fiat Ducato. Την αναλυτική έκθεση του Euro NCAP για το Fiat Ducato μπορείτε να τη δείτε κάνοντας κλικ εδώ: euro-ncap-commercial-van-safety-2021-fiat-ducato-datasheet

Περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικά αποτελέσματα για τις δοκιμές επαγγελματικών οχημάτων από τον Euro NCAP μπορείτε να δείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του οργανισμού

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31