Την προηγούμενη εβδομάδα, δύο σημαντικοί παράγοντες του χώρου της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη βρέθηκαν στην Αθήνα για την παρουσίαση της εισήγησης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς την Κομισιόν για την οδική ασφάλεια, που συντάχθηκε με πρωτοβουλία της ευρωβουλευτού ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Έλενας Κουντουρά. Και ήταν η σχετική εκδήλωση μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να θυμηθούμε πού βρισκόμαστε στον τομέα αυτό και τι πρέπει να πετύχουμε ώστε να μειώσουμε στο ελάχιστο δυνατό τις απώλειες ανθρώπινων ζωών στην άσφαλτο.
Μπορεί η οδήγηση να εθεωρείτο παλιότερα ανδρικό σπορ, ωστόσο οι εποχές έχουν αλλάξει. Αυτό δείχνει και το γεγονός ότι επικεφαλής μιας μεγάλης πρωτοβουλίας του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου για την οδική ασφάλεια βρέθηκε μία γυναίκα – και μάλιστα μία ευρωβουλευτής της Αριστεράς. Ήταν λοιπόν η Έλενα Κουντουρά που κατάφερε να ενώσει βουλευτές διαφορετικών παρατάξεων κάτω από ένα κοινό στόχο: τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Κοινό όραμα είναι το “Vision Zero” και η Ευρώπη προσπαθεί να μειώσει στο μισό τις απώλειες από τροχαία ατυχήματα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, δηλαδή μέχρι το 2030, σε σχέση με το 2020. Για να το καταφέρει αυτό χρειάζεται να πάρει μία σειρά από μέτρα και το πλαίσιο που ορίζει τι μέτρα πρέπει να ληφθούν αποφάσισε να καθορίσει με την απόφαση του αυτή το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.
Είναι σίγουρα μία επιτυχία και της Ελλάδας και της Αριστεράς έστω και αν η υπόθεση της Οδικής Ασφάλειας είναι δύσκολο να πει κανείς ότι μπορεί μπει κάτω από κομματικές σημαίες. Αυτό ήταν κάτι στο οποίο συχνά αναφερόταν και ο πρόεδρος της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της προηγούμενης Βουλής των Ελλήνων, τ. βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ουρσουζίδης, αυτό είναι κάτι στο οποίο επίσης αναφέρθηκε και ο σημερινός πρόεδρος της ίδιας επιτροπής, βουλευτής Νέας Δημοκρατίας, Χρήστος Κέλλας.
Επί της ουσίας τώρα η συγκεκριμένη εισήγηση που ετοιμάστηκε από την Έλενα Κουντουρά απέσπασε ουκ ολίγους επαίνους αφού και ο ίδιος ο εκπρόσωπος του European Safety Transport Council, Antonio Avenoso, είπε στην ομιλία του ότι τον έφερε σε… δύσκολη θέση γιατί δεν βρήκε σημεία στα οποία θα μπορούσε να κάνει κριτική – θεωρεί δηλαδή ότι η εισήγηση είναι πλήρης.
Νεκροί από τροχαία: Ένα διαχρονικό πρόβλημα
Για να έχουμε μια αίσθηση του προβλήματος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αρκεί να ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στο κείμενο της εισήγησης για να δούμε ότι περίπου 22.700 άνθρωποι χάνουν – κάθε χρόνο – τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ και περίπου 120.000 τραυματίζονται σοβαρά. Επίσης, περισσότερα από 11.800 παιδιά και νέοι ηλικίας έως 17 ετών έχουν σκοτωθεί σε τροχαία στην ΕΕ τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ η μείωση των ποσοστών θανάτων στην ΕΕ δεν ήταν αυτή που έπρεπε τα τελευταία χρόνια και, ως εκ τούτου, δεν επιτεύχθηκε ο στόχος για μείωση στο μισό του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ 2010 και 2020. Και όσο και αν η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να μετρηθεί σε χρήμα, το κόστος που έχουν αυτές οι απώλειες στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι μετρήσιμο και φτάνει το 2% του ΑΕΠ της!
Σε αυτό το περιβάλλον, η Ελλάδα βρέθηκε πρωταθλήτρια τη δεκαετία που πέρασε, καθώς οι θάνατοι από τροχαία στη χώρα μας μειώθηκαν κατά 54%! Ωστόσο αυτό μόνο ότι «τελειώσαμε» δεν σημαίνει γιατί παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι η μόνη που έπιασε τον ευρωπαϊκό στόχο και βραβεύτηκε με το βραβείο PIN του ΕTSC, εξακολουθεί να παραμένει χαμηλά, στην 23η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, με 54 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων ετησίως (κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 700 απώλειες ετησίως), όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 42. Προφανώς λοιπόν είναι πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν…
Σημειώστε ότι οι παρεμβάσεις που προτείνει η Έκθεση αφορούν σε πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου για το μέλλον. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν:
- η θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ. την ώρα σε κατοικημένες περιοχές, αντί για το όριο των 50 χλμ. που ισχύει σήμερα
- η μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.
Επίσης αναδεικνύεται η αναγκαιότητα της διασύνδεση της πολιτικής για την ασφάλεια όχι μόνο με την πολιτική για τις μεταφορές, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά ιδιαίτερα με τις πολιτικές για την υγεία και την δικαιοσύνη, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τροχαία ατυχήματα: Η ξεχασμένη πανδημία…
Ο Μatthew Baldwin, Συντονιστής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια και Αναπληρωτής Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, DG MOVE, επισήμανε ότι οι θάνατοι στην άσφαλτο είναι η «ξεχασμένη πανδημία» και δεν πρέπει να να μιλάμε για τροχαία ατυχήματα, αλλά για τροχαίες συγκρούσεις, δεδομένου ότι αυτές μπορούν σε μεγάλο βαθμό να αποτραπούν. Ενώ σημείωσε, επίσης, ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην προστασία των ευάλωτων χρηστών, όπως για παράδειγμα των πεζών, των ποδηλατών και των δικυκλιστών.
Ο κ. Baldwin αναφέρθηκε στις κατευθύνσεις της νέας ευρωπαϊκής πολιτικής για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ έως το 2030 και στο λεγόμενο “Ασφαλές Σύστημα” (Safe System Approach), μια ιδιαίτερη προσέγγιση για τη μείωση των θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Τόνισε δε ότι «οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο, αλλά «…πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες μας, γιατί καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής δεν είναι αποδεκτή. Η εφαρμογή της αρχής του Ασφαλούς Συστήματος σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης είναι το κλειδί που θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero) την επόμενη δεκαετία.».
Σε σχέση με την Ελλάδα, παρότρυνε τις αρχές να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τους πόρους μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και των υπολοίπων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών ταμείων και εργαλείων, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ενίσχυση των υποδομών.
Προσοχή στους πεζούς και τους δικυκλιστές
Ο Antonio Antonio Αvenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC), τόνισε ότι οι προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην οδική ασφάλεια αντανακλούν πολλές από τις ανησυχίες των πολιτών της ΕΕ, ειδικά σε αστικές περιοχές όπου η υπερβολική ταχύτητα και οι ανεπαρκείς υποδομές αποτελούν προβλήματα, που έχουν έρθει στο επίκεντρο της προσοχής, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε και μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού άρχισε να επιλέγει το περπάτημα και το ποδήλατο.
«Έχουμε δει τολμηρή δράση από την ΕΕ στην βελτίωση της ασφάλειας τα δύο τελευταία χρόνια. Τώρα ζητούμε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλία σε άλλα ζητήματα, όπως η ταχύτητα και τα όρια οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και να εξετάσει την ανάγκη αντιμετώπισης της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών και της απόσπασης προσοχής. Πιο μακροπρόθεσμα σχέδια πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, ώστε να έχουμε αποτελέσματα πριν το 2030, όπως για παράδειγμα η ανάγκη ενός νέου οργανισμού για την οδική ασφάλεια που θα επιβλέπει την εξέλιξη των αυτοματοποιημένων οχημάτων».
Εθνική πολιτική στην οδική ασφάλεια
«Ο απολογισμός στην άσφαλτο μας συγκλονίζει. Όταν μετράμε συνολικά περισσότερους από 130.000 θανάτους στους ελληνικούς δρόμους και περισσότερες από 350.000 αναπηρίες τις πέντε προηγούμενες δεκαετίες και θρηνούμε νέα παιδιά, με τα τροχαία να είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις νεαρές ηλικίες, η οδική ασφάλεια δεν μπορεί παρά να είναι, εκτός από ευρωπαϊκή, και εθνική προτεραιότητα» επεσήμανε στην ομιλία της η Έλενα Κουντουρά και κάλεσε τις ελληνικές αρχές και τους αρμόδιους φορείς σε έναν ανοικτό και διαρκή διάλογο με στόχο μία τολμηρή εθνική πολιτική στην οδική ασφάλεια – και με την ενσωμάτωση των προτάσεων της Έκθεσης – ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για μια πιο δραστική μείωση των θανάτων στους ελληνικούς δρόμους μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν και απηύθυναν χαιρετισμό, καταθέτοντας θέσεις και προτάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ο Μάνος Παρίσης, Αν. Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Χρήστος Σπίρτζης, πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και νυν τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η Άννα Βαγενά, μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο Βασίλης Γιαννακόπουλος, Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής και ο ταξίαρχος Σπύρος Λάσκος, Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι φορέων του κλάδου των μεταφορών και επικεφαλής οργανισμών και μη κερδοσκοπικών οργανώσεων που έχουν αφιερωθεί στην οδική ασφάλεια και στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας.
Συντόνισε η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Κασσίμη.
Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων, Εχελιδών 19 & Πειραιώς 144 (www.serafio.gr).
Add comment